Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:09

Bestla

M/M -> V/F

Topicstarter
Het begin : In oktober 2004 begonnen als shovelmachinist bij een bedrijf.

Dit bedrijf was eigendom van 3 partijen nl. CH, HB, en de gemeente ABC. Na overname in 2009 door DX .NV uit provincie FZ, veranderde er voor ons niet zo veel. Na overname door INB BV ( DX heeft hier 75 % van de aandelen in handen ) heerst er een andere sfeer. Onze directeur werd aan de kant geschoven, en we kregen een manager die meer "sloopt "dan dat hij iets presteert.

Vorig jaar rond deze tijd kwamen ze met opleidingen tot machinist met extra taken, en dat leek me wel wat. Alles wat je kan leren is een pre, en de baas betaald. d:)b Tot zover de vreugde, want na eerdere beloften kwamen de tegenvallers. Studietijd op de zaak werd al snel thuisstuderen. en die paar uurtjes werden al snel 8 tot 12 uur per week thuis studie.

Nu werkten wij vrij vaak over, namelijk 3 avonden in week was heel normaal. Je kunt je dus voorstellen dat studeren na het werk niet echt een optie is. Na voortschrijdend inzicht heb ik na goed overleg met mijn leidingevende gezegd dat ik niet aan die opleiding begon wegens flinke bezwaren inzake valse beloften en studiedruk. Van mijn leidingevende mocht ik, mits ik geen studieovereenkomst had getekend, zo terugkeren in mijn oude functie van machinist. d:)b

Dit was tegen het zere been van de manager, die zich belazerd voelde na mijn beslissing. Mijn leidinggevende verleende me plots geen steun meer 8)7 Vriendjespolitiek?

Ik heb nooit een studie overeenkomst getekend, dus waarom deze boosheid? Ook zei hij dat mijn beslissing verreikende gevolgen zou gaan hebben. dat betekende dus overplaatsing naar vestiging BH.( 2 keer zover weg als waar ik eerst werkte )
Ook kreeg ik een brief van de manager die boven de andere manager staat, dat ik overgeplaatst was, en een maand later kreeg ik een nieuwe arbeidsovereenkomst in tweevoud met de gewijzigde standplaats.
Deze heb ik nooit getekend, tot op de dag van vandaag.
( we zijn nu 4 maanden verder sinds ik dat contract binnenkreeg )

Wat zijn mijn rechten/plichten ? Kan dit zomaar? Ik voel me aan de kant gezet, mede omdat de vestiging waar ik nu zit, met sluiting word bedreigd. En daarna volgt waarschijnlijk weer een overplaatsing, die weer verder weg is.
Beoordelingsgesprekken waren altijd prima , behalve de laatste van vorige week, maar dat laat zich raden ;)

Ik denk er aan om naar een arbeidsrecht deskundige te gaan. maar brand vooral los. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-07 10:43
Overplaatsen omwille van het bedrijfsbelang kan zomaar, mits de nieuwe standplaats binnen X (flink aantal) kilometer ligt.

Het is natuurlijk misgegaan toen je afhaakte bij de verbreding van je taken. Achteraf is het makkelijk oordelen, maar dingen waren waarschijnlijk heel anders gegaan als je het overwerken een tijdje op een laag pitje had gezet en de opleiding wel had afgemaakt.

Nu koop je daar weinig voor en zoek je waarschijnlijk beter een nieuwe baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Je lijkt niet erg constructief het gesprek aangegaan te zijn door over valse beloften te beginnen. Beter was je het gesprek aangegaan om een oplossing voor de studie- of werkdruk te zoeken. Overigens is 12 uur ook met drie avonden overwerk wel te doen, dat is nu eenmaal jouw investering in een mogelijk beter betaalde baan. Het resultaat is dat je nu als lastig bekend staat en ze je het leven lastig kunnen gaan maken. Helaas werkt dat soms zo.

Kun je niet alsnog die opleiding gaan doen? Anders: andere werkgever zoeken.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Bestla schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 18:07:
Na voortschrijdend inzicht heb ik na goed overleg met mijn leidingevende gezegd dat ik niet aan die opleiding begon wegens flinke bezwaren inzake valse beloften en studiedruk.
Als je het zo verwoord hebt aan je leidinggevende is dat nou niet bepaald subtiel of tactisch gedaan. Je kan door dusdanig bot te zijn ook mensen op hun tenen trappen. En zeker als ze jou nog niet echt kennen zoals na een overname.
Dit was tegen het zere been van de manager, die zich belazerd voelde na mijn beslissing. Mijn leidinggevende verleende me plots geen steun meer 8)7 Vriendjespolitiek?

Ik heb nooit een studie overeenkomst getekend, dus waarom deze boosheid?
Bedenk je ook dat je werkgever misschien al kosten heeft gemaakt voor die opleiding, bijvoorbeeld aanschaf van boeken of zelfs het inboeken van een klassikale cursus of examens. Als jij dan aangeeft dat je liever niet verder gaat met de opleiding kan ervoor zorgen dat ze kosten hebben gemaakt zonder er iets voor terug te krijgen. Jij mag dan wel geen contract hebben getekend, maar het niet bepaald chique om je zo ineens terug te trekken. Koppel daaraan nog eens je botte reactie en dan kan je mensen tegen je in het harnas hebben gejaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-07 13:11
Ehm, gezien de branche waar de TS werkt denk ik dat bottere / of directere reacties van mensen daar toch als vrij normaal beschouwd kunnen worden.
Het is geen kantoorberoep dat hij uitvoert.

Als hij daar in overleg met zijn leidinggevende uitkomt dan zou voor de manager in kwestie de zaak klaar moeten zijn - maar je hebt op dat niveau altijd wel een paar apen zitten die zomaar aanstoot nemen aan iemand een paar niveaus onder hen.

Met betrekking tot die overplaatsing - veel hangt af van wat in je eerste contract staat, maar ook wat je daarna hebt gedaan.
Dat nieuwe contract niet tekenen, maar wel naar de nieuwe standplaats gaan => stilzwijgende aanvaarding van de nieuwe werkomstandigheden.

Als de TS afkomt met argumenten rond studiedruk tijd => dan neem ik aan dat die zijn leidinggevende ook wel weet dat hij 3 avonden per week overwerkt.
Dus waarom kwam die toen niet af met een voorstel om daar iets rond te doen?
Want laten we eerlijk zijn - dat is namelijk de taak van zo een leidinggevende - het personeel optimaal laten functioneren/werken.

@evilution
Zomaar stellen dat 12 uur studeren er wel bij kan in combinatie met 3 avonden overwerk is nogal kort door de bocht. Gaat al snel uitkomen op een 20 uur extra werk/studie bovenop de standaard 40.
Dat is iets dat misschien nog wel gaat voor een korte tijd, maar voor langere tijd zie ik dat niet goedkomen Zeker niet als je bedenkt dat de TS een zware machine bedient waarbij als je even wat loopt te suffen je direct veel schade kunt veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:40

Qwerty-273

Meukposter

Je huidige vestiging gaat waarschijnlijk sluiten, hoe lang is dit al bekend in de management laag?
Je hebt een contract gekregen om te gaan werken op een andere vestiging, die waarschijnlijk niet gaat sluiten? Het kan zo zijn dat juist je manager je in deze organisatie wilt houden, en je alvast "verplaatst" naar de vestiging die blijft. Zodat bij sluiting van de huidige vestiging je niet overtallig wordt verklaard - omdat op de andere vestiging al genoeg medewerkers zijn.

(dat is toch net een iets andere insteek in je overplaatsing)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Kijk je contract nog eens goed na, vrijwel elk contract bevat wel een voorwaarde dat je ook op andere vestigingen kunt worden geplaatst, volgens mij is er ook wel jurispredentie dat als je reisduur meer dan een uur is dat je dat als werktijd mag beschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 10:35:
Het kan zo zijn dat juist je manager je in deze organisatie wilt houden, en je alvast "verplaatst" naar de vestiging die blijft.
Het staat er niet heel duidelijk maar ik heb het idee dat hij overgeplaatst is naar de vestiging die nu met sluiten bedreigd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75580

.....

Wat zijn mijn rechten/plichten ? Kan dit zomaar? Ik voel me aan de kant gezet, mede omdat de vestiging waar ik nu zit, met sluiting word bedreigd. En daarna volgt waarschijnlijk weer een overplaatsing, die weer verder weg is.
....
Hij is al overgeplaatst en werkt daar nu. Maar die vestiging gaat waarschijnlijk dus ook dicht, en wordt wéér overgeplaatst.

Het spel wat hier met je gespeeld wordt is zeker niet netjes. Maar de enige die echt kan vertellen wat je rechten zijn, zijn juristen. Daarnaast moet je je afvragen of je nu nog wel met zin naar je werk gaat, en misschien beginnen met rond kijken naar een andere werkgever imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 09:04
Overigens is 12 uur ook met drie avonden overwerk wel te doen
Tsjah, denk dat het ook nog eens ligt aan de hoeveelheid reistijd...
Laten we eerlijk zijn stel dat de TS 40 uur per week werkt, 3 keer per week uurtje overwerkt dan zit je al op 43 uur plus 12 uur studie, komt toch neer op 55 uur per week... Gooi er nog een uurtje reistijd per dag bovenop kom je toch op 60 uur per week met werkgerelateerde zaken bezig (dat is 12 uur per dag)....
An sich kan het best als je bijvoorbeeld geen hobbies/relatie/gezin hebt, 12 uur per dag moet je niet onderschatten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:10

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik snap het niet... Omdat je moest overwerken heb je de opleiding afgeslagen?
Wat zei jouw leidinggevende toen je opperde minder te gaan overwerken omdat je de opleiding wilde doen? Heb je dit wel gevraagd? En overwerken is nóóit verplicht!
En dan nog... 12 uurtjes per week is redelijk peanuts. Ik snap de ophef dan ook niet helemaal.

Je komt in ieder geval weinig flexibel over, correct me if I'm wrong :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
Nyarlathotep schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 15:00:
Wat zei jouw leidinggevende toen je opperde minder te gaan overwerken omdat je de opleiding wilde doen? Heb je dit wel gevraagd? En overwerken is nóóit verplicht!
En dan nog... 12 uurtjes per week is redelijk peanuts. Ik snap de ophef dan ook niet helemaal.

Met een gezin + huishouden is dat al een enorm deel van je vrije tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mopperman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-01 16:45
t_captain schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 18:23:
Overplaatsen omwille van het bedrijfsbelang kan zomaar, mits de nieuwe standplaats binnen X (flink aantal) kilometer ligt.
Zover ik weet word de afstand niet zozeer in KMs uitgedrukt maar in reistijd.
Maximaal 1.5 uur enkele reis via de snelste route (OV of auto).

edit:
Ik zie net dat hier zelfs van afgeweken mag worden, om werkeloosheid te voorkomen. :X

[ Voor 11% gewijzigd door Mopperman op 15-01-2015 16:26 ]

I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-07 15:46
12 uur is anderhalve werkdag, ik kan niet snappen dat iemand dat peanuts noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mopperman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-01 16:45
Wilke schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 16:39:
12 uur is anderhalve werkdag, ik kan niet snappen dat iemand dat peanuts noemt.
als je 40 uur per week werkt, 3 avonden 2 uur extra over werkt (46 uur) en dan nog eens 12 uur studie, zit je inderdaad al gauw op 58 uur per week, dat is +/- 11.5 uur per dag.

Het is doenbaar, maar met een gezin e.d. niet bepaald wenselijk zou ik zeggen. Ikzelf zou er ook niet voor kiezen dus ik snap de reactie van Nyarlathotep ook niet helemaal. Wellicht heeft hij week/dag verkeerd gelezen

I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Twaalf uur is makkelijk te verdelen over weekend en eventueel nog een avondje of twee in de week. Het zal vast ook geen hele lange opleiding zijn. Maar misschien is dit afhankelijk van de mate waarin je bereid bent in jezelf te investeren.

@chime: als je er zelf uren bij gaat verzinnen wordt het al snel veel hè, TS heeft het over twaalf uur, niet over twintig uur.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

M/M -> V/F

Topicstarter
Even duidelijk voor een ieder, alles is in goed overleg gegaan met mijn leidinggevende. Hij respecteerde mijn keus en kon zich vinden in de argumenten die ik aandroeg. Wat hem betreft was de kous daarmee af. Ik blij en hij blij want het was hem ook al duidelijk dat er dingen gaande waren die mij deden twijfelen over de juistheid van mijn keuze om aan die opleiding te gaan beginnen.

Ik ben nooit aan die opleiding begonnen, ik heb zelfs nooit boeken oid gehad. Toen ik overgeplaatst werd, was het al duidelijk dat die vestiging medio 2015 zou gaan sluiten. Vandaar mijn idee van het wegpesten van mijn persoon door steeds verder weg te worden geplaatst totdat ik vanzelf opstap.

Ik woonde 15 minuten reistijd van lokatie 1, nu moet ik 35 minuten rijden, en andere lokaties zijn dik een uur weg. Ik heb niet voor niets gekozen voor lokatie 1 zodat ik ook op de fiets kon gaan als de auto bij de garage stond. Nu word van mij verwacht dat ik voor eigen vervoer moet zorgen om op mijn werk te komen. In mijn oude contract staat duidelijk de standplaats lokatie 1 vermeld, zwart op wit .

Het werk was zwaar te noemen, en na thuiskomst te douchen, en dan nog fris te zijn om te studeren........ :N

De manager heeft echt op persoonlijke titel deze overplaatsing doorgevoerd zonder dat er reden toe was. ( Bedrijfsleider was het eerst eens met mij )

Maar dit gedoe heeft wel voor elkaar gekregen dat ik geen hart voor de zaak meer heb, sterker, ze zien maar, en voor mijn part onstslaan ze me maar, I couldn't care less.

Ik heb 10 jaar alles gegeven, overwerken tot 22.00 uur,en de volgende dag gezond weer op, en hop aan het werk om 07.00 uur. Nooit geklaagd, nooit verslapen, nooit ruzie met leidingevenden. Oude collega's zeggen nu dat de sfeer totaal k*t is te noemen sinds ik weg ben. dat komt niet door mijn vertrek maar door dingen die de manager doet.. Iedereen is alleen maar met zijn eigen hachje bezig, Gezellige bedrijfsuitjes worden er al jaren niet gehouden.

Ik sprak gisteren nog een collega die zei dat hij 4 en halve maand lang soms 3 maar vaak 4 avonden per week overwerkte tot 22.00 uur omdat het bedrijf daarom vroeg 8)7 |:( Nu moet hij om 06.00 uur beginnen en om 14.30 uur is hij klaar. Weg overuren, weg extra geld, hij is dus ook niet blij ondertussen.

Ik heb al een account bij de vacaturebank en ben zoekende, :)

Botheid? Ja, in dit vak komt dat vaker voor. ;) Het is geen kantoorbaan dat moge duidelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

M/M -> V/F

Topicstarter
Nyarlathotep schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 15:00:

Zoals ik al zei, met mijn leidinggevende is alles in goed overleg gegaan.
Overwerk is geen uurtje extra, maar in ieder geval 4 uur en soms 6 uur per dag. Hoezo weinig flexibel? Dan nog studeren? Dacht het niet....... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372172

Ik zou in ieder geval niet zelf ontslag nemen . Verder heb ik zoiets vergelijkbaars meegemaakt en helaas trek je bijna altijd aan het kortste eind inderdaad. Veel sterkte in het vinden van een nieuwe passende job in ieder geval :) maar ik zou voorlopig gewoon naar mijn werk blijven gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

In dat geval wegwezen inderdaad. Solliciteer voordat je collega's dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372172

En zijn er nog nieuwe ontwikkelingen ?
Pagina: 1