Willekeurig piepgeluid bij opname audio op PC(+voorbeeld)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tit4nNL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-04 15:22
Dag Tweakers,

Ik heb mij de laatste tijd een beetje bezig gehouden met muziek maken ed. maar nou ben ik op en probleem gestuit die ik nergens duidelijk terug kan vinden op het internet. Het is namelijk erg lastig om te weten wat je nou op Google moet in typen met zo'n probleem. Ik heb dagen gezocht en ben nog steeds niet wijzer.

Mijn opame setup:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/20897007/setup.png

Keyboard: Jamaha PSR-290
Headset: Razer Characias (gebruik ik ook voor gamen ed)
PC Moederboard: Asus z87-k
Geluidskaart: van Moederboard zelf

Ik gebruik hier Realtek HD audio configuratiepaneel om het geluid van mn keyboard direct naar mn headset te 'play-backen/streamen' oftewel, ik 'luister' naar mn microfoon input. Normaal gesproken gebruik je dit denk ik om jezelf te kunnen horen als je bijvoorbeeld erg geluidswerende koptelefoons gebruikt wanneer je in de microfoon praat. Dit is zonder delay, wat je bijvoorbeeld bij Virtual Audio Cable wel zou hebben.

Het probleem wat ik dus heb is een random piepend jankend geluid. Dit heb ik niet wanneer ik gewoon game of iets dergelijks maar alleen bij het opnemen.

Ik heb een stukje in Audacity opgenomen tot het geluid kwam en dat even eruit geknipt om het te uploaden:

https://www.youtube.com/watch?v=PiKGM8VxcjA
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=PiKGM8VxcjA]

Het probleem ligt niet bij de headset want mn speakers maken ook dat geluid. En de speakers doen dat zelfs wanneer ik niet eens aan het opnemen ben maar gewoon ook als ik helemaal niets doe.

Het is dus een willekeurig iets. Het gebeurt wel constant, maar niet volgens een bepaald patroon. Het is wel altijd hetzelfde soort geluid, en het begint en eindigt wel altijd hetzelfde. Hard, dan langzaam zachter, en dan aan het einde nog even weer harder en dan is het weer weg voor een minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ptiel
  • Laatst online: 03-05 06:03
Steek de 3,5mm eens in het blauwe gat (line-in) van je geluidskaart en controleer in je Realtek omgeving even of die line-in open staat. Zou een stuk rustiger geluid moeten geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tit4nNL
Ptiel schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 17:23:
Steek de 3,5mm eens in het blauwe gat (line-in) van je geluidskaart en controleer in je Realtek omgeving even of die line-in open staat. Zou een stuk rustiger geluid moeten geven :)
Je bedoelt die 3.5 vanaf het keyboard neem ik aan?

EDIT: Ok in realtek staat nu idd dat line in aangesloten is.

Ik zal ff wat random noten spelen en kijk dan of het geluid terug komt.

[ Voor 16% gewijzigd door Tit4nNL op 14-01-2015 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ptiel
Tit4nNL schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 17:32:
[...]

Je bedoelt die 3.5 vanaf het keyboard neem ik aan?
Jep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tit4nNL
Nou, in ieder geval sowieso al weer wat geleerd:D kan dus de mic van mn headset EN mn keyboard tegelijk gebruiken:D Als ik dus erg in 'the mood' ben kan ik ook nog gaan zingen hahah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ptiel
Dat klopt, en hoef je dus ook niet meer steeds de kabels te verwisselen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tit4nNL
Oke, ik heb dus wat random shizzle gespeelt, en ik hoorde net heel even dat geluid. Het was wel maar heel kort... Dus het is in ieder geval wel wát beter geworden. Het kan zijn dat ik later misschien alsnog lange pieptonen krijg. Het is dus niet weg. Maar hopelijk is het wel beter dan daarvoor.

Weet jij uberhaubt wat het geluid is? Of was je suggestie voor die blauwe socket over het algemeen ongerelateerd behalve dat het beter is en handiger ed.

[ Voor 19% gewijzigd door Tit4nNL op 14-01-2015 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ptiel
Afbeeldingslocatie: https://www.katstar.com/store/products/cable/27411.jpg

Gebruik je zo'n kabel om je keyboard op je pc aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tit4nNL
Ptiel schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 17:44:
[afbeelding]

Gebruik je zo'n kabel om je keyboard op je pc aan te sluiten?
Ja, maar hijs gewoon zwart. Geen bepaalde kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tit4nNL
Oke... ik haalde even de kabel eruit om te kijken maar toen ik m aanraakte en hm dr uit wou trekken was het nog al luid in mn koptelefoon dus zette ik het 'luisteren' even uit. Toen ik hm dr weer in deed en luisteren weer aan deed hoorde ik direct het geluid weer:(. Ik spamde de 'luister knop' en het piepgeluid ging aan en uit met de knop. Dus het heeft iets te maken met het 'luisteren' . Is de kabel gewoon een schijt product ofzo?

Foto van kabel:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/20897007/DSC_0834.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Tit4nNL op 14-01-2015 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ptiel
Tit4nNL schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 17:45:
[...]

Ja, maar hijs gewoon zwart. Geen bepaalde kleur.
Ik heb zelf ook mn keyboard aangesloten op de pc via zo'n kabel, kampte ook meerdere keren met soortgelijke geluiden. Eerste keer waren het een adapter en een lamp, die op hetzelfde stopcontact waren aangesloten als mijn PC en keyboard, die de storing veroorzaakten. De laatste keer bleek het een defecte kabel te zijn.

Kan zijn dat de 3,5 mm jack de behuizing raakt. Is je stopcontact geaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tit4nNL
Stopcontact is geaard, laatst nog open geschroefd omdat ik in mn headset een soort van interference had tijdens het gamen enzo, een geluid wat de toohoogte gelijk aan het FPS had. Maargoed dat terzijde, het is dus geaard. Ik kan wel proberen om het keyboard in een andere stopcontact te doen lijkt me.

ik ga nu ff eten, dan weet je dat een antwoord wat later kan komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ptiel
Tit4nNL schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 17:49:
Oke... ik haalde even de kabel eruit om te kijken maar toen ik m aanraakte en hm dr uit wou trekken was het nog al luid in mn koptelefoon dus zette ik het 'luisteren' even uit. Toen ik hm dr weer in deed en luisteren weer aan deed hoorde ik direct het geluid weer:(. Ik spamde de 'luister knop' en het piepgeluid ging aan en uit met de knop. Dus het heeft iets te maken met het 'luisteren' . Is de kabel gewoon een schijt product ofzo?

Foto van kabel:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/20897007/DSC_0834.jpg
Nou, het lijkt me niet gezond als je zulke kabels uit je rug drukt! ;) Het lijkt er wel op dat je kabel gaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tit4nNL
Ptiel schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 18:06:
[...]

Nou, het lijkt me niet gezond als je zulke kabels uit je rug drukt! ;) Het lijkt er wel op dat je kabel gaar is.
Hmm, ik heb die kabel nog nouwelijks gebruikt, word die dan ook gaar? Want volgens mij had ik het probleem al toen ik het voor het eerst gebruikte.

Ugh.. Dit gaat lastig worden met alle kabels... bureau lamp, PC, PC monitor, Kayboard, bureau led's, koptelefoon... ..

Zal ff kijken of ik mn pc in de stekkerdoos kan doen, en dan de keyboard in het andere gat van de stopcontact:D. Kijk dan of ie het nog steeds doet:D

edit: ok, heb de keyboard nu zonder stekkerdoos ed in een stopcontact gedaan maar hoor nog steeds af en toe dat geluid.

[ Voor 8% gewijzigd door Tit4nNL op 14-01-2015 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobra8811
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-04 10:24
Die realtek chips doen dat. De enigste oplossing is een andere geluidskaart the nemen die niet de interferentie van get moederbord oppakt. In mijn ervaring teminste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tit4nNL
Cobra8811 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 20:23:
Die realtek chips doen dat. De enigste oplossing is een andere geluidskaart the nemen die niet de interferentie van get moederbord oppakt. In mijn ervaring teminste
Dus een externe usb soundcard zou goed zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobra8811
Tit4nNL schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 21:00:
[...]

Dus een externe usb soundcard zou goed zijn
die zou geen interferentie moeten oppakken, je moet wel onthouden dat elke audio oplossing een ruis ondergrond heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tit4nNL
Cobra8811 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 22:28:
[...]

die zou geen interferentie moeten oppakken, je moet wel onthouden dat elke audio oplossing een ruis ondergrond heeft
Ruis is nou juist net een van de dingen waar ik nu geen last van heb. Of is dat niet wat je bedoelt?

[ Voor 5% gewijzigd door Tit4nNL op 18-01-2015 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobra8811
Tit4nNL schreef op zondag 18 januari 2015 @ 00:31:
[...]

Ruis is nou juist net een van de dingen waar ik nu geen last van heb. Of is dat niet wat je bedoelt?
nou ja, ik bedoel dat elke audio oplossing zijn achtergrond geluid heeft. bij sommige zijn dat hoge piepjes en bij andere bijna onhoorbare ruis. dat hangt natuurlijk aan wat voor audiochip/circuit je gebruikt.

(met ruis/piepjes enz. bedoel ik dat er in elk audio product geluidjes geproduceerd dat het apparaat niet binnen krijgt. componenten die op elkaar reageren en daardoor ongewenst geluid produceerd) je kunt dit minimaliseren door een goed ontwerp te maken. maar ECHT weg krijg je het nooit.

[ Voor 25% gewijzigd door Cobra8811 op 18-01-2015 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het is niet voor niets dat audio-installaties (bij grotere producties) eigen spanningsbronnen hebben. Dit kan een eigen groep of fase zijn. Daar komt geen licht of algemene apparatuur bij op. Bij ons (in een kerk) zit de audio-installatie op een eigen groep en het licht op een andere groep. Op het podium hebben beide installaties wat stekkerdozen liggen die zijn voorzien van markeringen bij welke installatie ze horen. Spanning van de lichtinstallatie pakken voor een audio-apparaat is garantie voor brom/storing in het signaal.

Dit is waarschijnlijk waarom je er thuis net zo veel last van hebt.
Pagina: 1