Advies gezocht voor router met sterk bereik

Pagina: 1
Acties:

• GraFX
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-01 13:45

GraFX

The Bartender

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Ik ben op zoek naar een router met een goed bereik, voldoende om mijn gehele appartement te voorzien van een degelijk wifi-netwerk. Op dit moment maak ik al geruime tijd gebruik van het wifi-signaal van mijn Ziggo-modem (Cisco 3925). Ik geloof dat het bekend is onder tweakers, maar om toe te lichten: het bereik van het signaal is dramatisch, geen bereik in de achterste twee kamers. En af en toe valt het gewoon enkele minuten uit. Ik zoek dus een geschikte oplossing in de vorm van een goede router. En aangezien ik weinig kennis en ervaring heb met netwerken, vraag ik hier advies.

Mijn netwerk en appartement (1e verdieping portiekwoning) steken zo in elkaar (klik voor groter):
Afbeeldingslocatie: http://1.t.imgbox.com/V4ZvNCU9.jpg

Aan de voorkant komt de kabel binnen, direct daarachter zit de modem van Ziggo, hoogstens 50cm kabel tussen muur en modem (rode ster in plaatje). Ik heb geen mogelijkheid om netwerkkabels te trekken in mijn (huur)appartement, daarom gebruik ik een Powerline om mijn PC in de een na achterste kamer te voorzien van internet, werkt prima. De Ziggo-verbinding (90/9) werkt prima, zonder kuren.

Mijn vraag: Wat is de beste oplossing om goed wifi-signaal te krijgen in de achterste twee kamers voor smartphones en laptops met 802.11n? Ik vind 200 euro te veel om uit te geven, max 150 lijkt me prima, maar is zo'n hoog bedrag nodig? ;)

[ Voor 2% gewijzigd door GraFX op 14-01-2015 16:55 . Reden: budget erbij ]

Comfort is the enemy of achievement.

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

Routers hangen heel vaak in de meterkast omdat dit makkelijk is omdat daar over het algemeen kabels het huis binnen komen. Voor een goed bereik is dit afhankelijk van indeling van het huis niet altijd de beste plek.

Kabels trekken is geen optie zeg je. Zijn plastic plakgootjes die je tegen plinten kan plakken geen optie?
Deze zijn heel makkelijk te verwijderen zonder dat dat schade oplevert aan de woning. Als dit met plak goten toch lukt dan kan je in je woning een wifi repeater plaatsen om het signaal te verbeteren in ruimtes waar dat nu slecht is.

[ Voor 5% gewijzigd door Toet3r op 14-01-2015 17:07 ]

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

• GraFX

GraFX

The Bartender

Topicstarter
Dank voor de reactie en de suggestie.

Helaas zijn ook plakgootjes geen opties. De 'gekke' indeling van het appartement en het ontbreken van plinten (alles geheel met houten lambrisering) maakt het bijzonder onpraktisch om op welke manier dan ook kabels te leggen. De oplossing ligt, naar mijn idee, in een router met sterk signaal of via een Powerline-constructie een access point maken(?). Ik ga er vanuit dat kwaliteit routers van Asus, Netgear e.d. een stuk beter signaal en bereik geven dan de Wifi-modem van Ziggo. Iemand suggesties?

• LevKovacs
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:18
Zelf liep ik tegen een zelfde soort problem aan.

Ik heb toen de WNDR4500 gekocht en vervolgens contact met Ziggo opgenomen om de Cisco in bridge modus te zetten. (Router functie wordt dan uitgeschakeld).

Vervolgens heb ik ook nog een WN3000RP aangeschaft. Voor ongeveer €140,- was ik klaar en had ik een prima WiFi verbinding. :)

Het instellen van de Range extender is ook niet echt lastig. Een druk op de WPS knop en het draaide.

• GraFX

GraFX

The Bartender

Topicstarter
Promilius schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 11:31:
Zelf liep ik tegen een zelfde soort problem aan.

Ik heb toen de WNDR4500 gekocht en vervolgens contact met Ziggo opgenomen om de Cisco in bridge modus te zetten. (Router functie wordt dan uitgeschakeld).

Vervolgens heb ik ook nog een WN3000RP aangeschaft. Voor ongeveer €140,- was ik klaar en had ik een prima WiFi verbinding. :)

Het instellen van de Range extender is ook niet echt lastig. Een druk op de WPS knop en het draaide.
Bedankt voor de tip! Lijkt me en goede router. Ik ga deze aanschaffen en kijken of ik hiermee verder kom!