Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 11:53
Beste dames en heren,

Aangezien wij inmiddels een DS214play hebben, heb ik de TS-209 PRO even niet aangeraakt. Echter heeft zich een leuk projectje voorgedaan en kan ik de TS-209 PRO wel weer gebruiken. Echter wil de fan (een Mouser SP702012L & spec PDF) niet meer opspinnen. Ik heb de fan even losgeschroefd en zelf geprobeerd te laten draaien maar dat gaat ongelofelijk zwaar (ik voel allemaal stappen) en na een aantal keer de fan rondgedraaid te hebben gaat hij dan wel weer soepel. Als ik dan de NAS weer aanzet staat 'ie weer net zo vast als voorheen. Ik kan de fan dan wel laten opspinnen, maar dan moet ik dat wel zelf doen door er met een schroevendraaier even tegenaan te drukken. De fan zit goed in de 3 pins header, zoveel is zeker.

Hebben jullie enig idee wat hier gaande is en of dit te repareren is? Een nieuwe 70mm fan aankopen is zeker geen probleem, maar als het te repareren is - hé, waarom niet?

and thanks for all the fish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan vuil zijn, maar de symptomen die je beschrijft duiden op een versleten lager (speling). Een uitgesleten kogelbaan en eventueel een of meer kogels met een vlakke kant maken dat je lager blokkeert. De stappen die je voelt zijn de afzonderlijke kogels. Door aandrukken dwing je de kogel even in de kogelbaan en dan lijkt het in orde, maar het is wachten op een nieuwe vastloper. Voor minder dan 10€ bouw je zelf een nieuwe ventilator in, want op vervanging van het lager zijn dit soort low-cost producten niet ontworpen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2015 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals Aardvark zegt, de fan vervangen is zo gedaan.

Ik heb geen QNAP, maar deze zou moeten passen: http://www.alternate.nl/S...roduct/78466?tk=7&lk=9347

( Overigens aardvark: versleten kogels in een sleeve bearing lijkt me sterk ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zekers, ik had beter moeten kijken. In het datasheet is sprake van zowel ball bearings als van sleeve bearings. Het zal mijn persoonlijke voorkeur voor langere levensduur en betere weerstand tegen hogere temperatuur wel zijn geweest die mij de tekst op de website en de S in de modelnaam over het hoofd hebben doen zien, naast de opmerking over het schokkerige bewegen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2015 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Gesnopen :P

Na wat zoeken (eerst zal er vergeleken worden!) ben ik op deze fan uitgekomen. Lijkt me een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iets luidruchtiger dan het origineel en verplaatst ook wat minder lucht. Mauser: 0,7 m3/min is 42 m3/uur; de Sharkoon doet 34,5 m3/uur. Hoeft niet bezwaarlijk te zijn, maar het koelt wel wat minder. De fan uit het bericht van Omega Supreme verplaatst nog minder lucht, ca. de helft van jouw keuze origineel, dus als je niets anders vindt ... haal die Sharkoon.

Haal je de oude uit elkaar (slopen is leuk!)? Ik ben nieuwsgierig of het schokkerige bewegen misschien veroorzaakt wordt door afgebroken stukjes uit het gesinterde lager.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2015 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Dat was de fan die het dichtste bij de Mouser kwam...
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zRg4ZjV.png

En ja, natuurlijk gaat 'ie uit elkaar ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Na een stroomstoring maakte de fan heel veel kabaal. Na schoonmaken was het geluid nog steeds enorm. De QNAP TS-209 werkte nog wel steeds normaal. Nu heb ik de fan laten vervangen. Nu piept de NAS om de 2 minuten en het lampje blijft ook rood branden. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Kan de Nas wel gewoon benaderen en gebruiken.

• JagerH71
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10-01 10:12
Ik herken het probleem. Na het vervangen van de fan blijft de Qnap met enige regelmaat piepen.

In de log bestanden geeft hij de volgende logging 'Smart Fan Control: System fan fail.' Om de een of andere reden werkt de Qnap en de nieuw geplaatste fan blijkbaar niet met elkaar samen.

Ook het aanpassen van de Smart Fan Configuration op Manuel biedt helaas geen soelaas. Ik denk dat er dan ook verder niets anders op zal zitten dan een andere fan aanschaffen en plaatsen.

Het is alleen de vraag welke en waar kan ik deze vinden.
Pagina: 1