Goedenmiddag,
Ik moet binnenkort een bedrijf updaten naar Windows server 2012 en Exchange 2013, de server die er nu staat draait op Windows small business server 2003 met Exchange 6.5 SP2.
Mijn vraag betreft de licenties, ik heb de afgelopen dagen een hoop gegoogeld maar het is me nog steeds niet duidelijk.
Er zijn op dit moment 10 gebruikers, ik wil dus 10 user CAL's (de gebruikers willen ook telefoons en laptops kunnen gebruiken, vandaar geen device CAL's) en verder ook 10 Exchange Standard CAL's (per gebruiker zijn er meerdere mailboxen, maar de licenties gaan per gebruiker, toch?)
Mijn eerste opstelling was een server met de volgende dingen:
1x Windows server 2012 essentials
1x Exchange server 2013
10x Exchange 2013 Standard User CAL
Maar aangezien Exchange niet op Essentials draait heb ik er het volgende van gemaakt:
10x Windows server 2012 standard user CAL
1x Windows server 2012 standard
1x Exchange server 2013
Kortom:
Alvast bedankt
Ik moet binnenkort een bedrijf updaten naar Windows server 2012 en Exchange 2013, de server die er nu staat draait op Windows small business server 2003 met Exchange 6.5 SP2.
Mijn vraag betreft de licenties, ik heb de afgelopen dagen een hoop gegoogeld maar het is me nog steeds niet duidelijk.
Er zijn op dit moment 10 gebruikers, ik wil dus 10 user CAL's (de gebruikers willen ook telefoons en laptops kunnen gebruiken, vandaar geen device CAL's) en verder ook 10 Exchange Standard CAL's (per gebruiker zijn er meerdere mailboxen, maar de licenties gaan per gebruiker, toch?)
Mijn eerste opstelling was een server met de volgende dingen:
1x Windows server 2012 essentials
1x Exchange server 2013
Maar aangezien Exchange niet op Essentials draait heb ik er het volgende van gemaakt:
10x Windows server 2012 standard user CAL
1x Windows server 2012 standard
1x Exchange server 2013
Kortom:
- Klopt het tweede lijstje? kan ik hiermee 10 gebruikers van mail en AD services voorzien op elk apparaat?
- Als er iemand weg gaat, en er wordt een nieuw persoon aangenomen, kan ik de 'oude' CAL daar dan voor gebruiken?
- Kunnen netwerkapparaten hiermee ook op de server aangesloten worden (printer, nas, etc) of hebben deze apparaten ook een 'licentie' nodig (een device CAL?)*
Alvast bedankt