Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Koert van Kleef
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2016
Voor wie de 830 heeft en direct tot actie wil overgaan in plaats van te lezen:
1. zorg voor een puur zwarte afbeelding
(bijv. foto maken met camera tegen je kleding aan, en helderheid op 0 zetten met Lumia creative studio of Photoshop express)
2. zet de helderheid van je scherm op "Hoog"
3. ga in een gedimde omgeving zitten
4. open de zwarte afbeelding

>> Zie je nu gekleurde puntjes in het scherm? Laat het even weten!! En vermeld of je telefoon wit of zwart als achtergrond gebruikt in het thema.

Eind oktober 2014 kwam mijn Lumia 830 binnen. Heerlijk apparaat.

Eind november echter constateerde ik een probleem: een soort 'melkwegstelsel' van rode groene en blauwe pixels. (De groene vielen uiteraard het meest op.)
Bij elkaar bestreek dit een oppervlak van zo'n 4 of 6 vierkante centimeter met dichter en minder dicht bevolkte puntjes.
Met wat moeite hier een foto van genomen en retourzending gedaan bij CoolBlue (prima afgehandeld overigens).

Half december toestel ontvangen
Toestel was gerepareerd, scherm + glas is vervangen. Geen puntjes meer.
Gisteren gecontroleerd: opnieuw een stuk of 20 pixels, exact hetzelfde probleem, kleiner oppervlak. Maar dus nu op een plek waar ik voorheen had gecontroleerd dat ze er niet zaten.

Mijn vermoeden is daarom dat het in de kwaliteit van de LCD zit. Ik twijfel of ik nog ga wachten om te kijken of het inderdaad toeneemt.
Om mijn telefoon op zwart thema te zetten accepteer ik niet als fix: het product wordt met die optie verkocht, dan moet het 't ook kunnen.

Beste mensen laat me weten of jullie dit ook constateren, en als je reageert zeg er alsjeblieft even bij of jullie je telefoon op witte of zwarte achtergrond (bij thema) hebben staan.

Foto: https://onedrive.live.com...y4&v=3&ithint=photo%2cjpg

Koert van Kleef wijzigde deze reactie 14-01-2015 15:35 (4%)
Reden: Foto toegevoegd

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Net getest, maar even brainfart, als je pixels 'doorbranden', dan moet je die toch altijd zien in je scherm? Daar hoef je geen perfect zwart of donker voor te hebben, als er maar iets van grijs (alles afwijkend van enkel groen of blauw) is zou je dus die pixels als rood/blauw moeten hebben.

Als het bij een foto zou zijn, zou het toch eerder de CMOS zijn die dus verkeerde fotos schiet?

Maargoed, mijne is perfect zwart, niets op te vinden.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Koert van Kleef
Het nemen van een foto is alleen bedoeld als voorbeeld hoe je 'even vlug' aan een compleet zwart plaatje kan komen.

Het probleem van de pixels zit 'm niet in de foto, want dan:
a) zou je ze zien meeschalen als je gaat vergroten en verkleinen (pinchen)
b) zou je ze niet zien als je niet naar die foto kijkt....ik zie ze ook gewoon in m'n startscherm mits ik thema op zwart zet en helderheid hoog (en in gedimde ruimte sta)

Het zit 'm ook niet in de display drivers of iets dergelijks, want dan had hij van meet af aan evenveel van die pixels gehad, en niet na verloop van tijd meer.

Dus het zit 'm écht in het scherm zelf. Maar dankjewel voor je reactie! A propos, jij gebruikt een zwarte achtergrond bij je thema?

• Narathan
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 21-05 12:58
Ik heb ook mijn Lumia sinds eind oktober 2014 en ik heb precies hetzelfde. Deze is ook afkomstig van Coolblue. Ik denk dat wij dezelfde lichting hebben met dit manko?

Rechts onderin, bij de camera knop zit een hele cluster van rode pixels en een paar verdwaalde groene pixels over het lcd gestrooid. Ik heb er een paar kunnen weg wrijven, terwijl sommige dan juist tevoorschijn komen. Er is toch nog een flink gedeelte dat vast is blijven zitten desondanks en dat zijn vooral de rode pixels.

Heb een mailtje gestuurd naar Coolblue om te vragen wat de mogelijkheden zijn voor retourneren.

Verder gebruik ik altijd een zwarte achtergrond met het scherm op medium/auto brightness.

Zwaar balen dit! Op m'n HTC 8X had ik na 2 jaar nog geen enkel probleem gehad met het scherm. Flinke afknapper.

Hoe heb jij de retour aanvraag aangepakt?

• Koert van Kleef
Als je er een aantal hebt kunnen wegwrijven dan moet dat te maken hebben met de druk die je op het scherm hebt uitgeoefend.
Ik vrees dat het niet licht aan die ene lichting omdat het erop lijkt dat ik met het vervangen scherm hetzelfde probleem heb. Als dit inderdaad zo is (dan zouden het er langzaam in de loop der tijd meer moeten worden) dan is het een algemene kwestie van de kwaliteit van de productie.
Ik kijk het nog even aan. Als het goed is is m'n garantie vernieuwd toen ik het gerepareerde toestel kreeg, maar dat ga ik nog even navragen.

Voor het aanmelden van de retour heb ik eerst gebeld met Coolblue, wat overigens op zeer ruime tijden nog kan. Ik kreeg n.a.v. het telefoontje een email van coolblue met wat ik aangemeld had. Daarop heb ik nog een foto meegestuurd van het probleem. Dat was natuurlijk even wat moeite want het is lastig losse pixels vast te leggen op een foto.

Ik mocht m terugsturen daarvoor kreeg ik geloof ik een sticker toegestuurd, en alles zoveel mogelijk in oorspronkelijke verpakking/staat. Na onderzoek werd hij teruggestuurd naar de fabrikant en een week of twee later was hij gerepareerd en weer terug bij mij. Let op: Hij wordt bij de reparatie gewist dus maak even een backup. Je kunt ook refereren naar mijn naam, het zal iets schelen als ze zien dat je niet de eerste bent...

Ik hoop er nu een beetje op dat er vlot weer een nieuwe serie komt, als dan eind van dit jaar blijkt dat deze nog steeds kuren heeft ga ik met coolblue/nokia/microsoft overleggen of ik (evt. met bijbetaling) een ander, nieuw model kan kiezen. Ik verwacht namelijk niet dat bij een tweede reparatie het probleem wel verholpen is.

• Crawl NL
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 19:25
Net even gecheckt maar bij mijn toestel ook helemaal zwart, moet wel zeggen dat ik het toestel pas vanaf vrijdag heb. Niet van Coolblue maar MediaMarkt.

In ieder geval succes, aardig rot voor je.

• Flitz76
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 23-05 22:52
Krijg mijn 830 morgen binnen en zal het meteen checken: bedankt voor het delen!

Update: Getest en gelukkig geen gekleurde pixels. Wel een back button die af en toe hapert... Dat is voor een ander forum

Flitz76 wijzigde deze reactie 07-02-2015 16:13 (44%)

• NeFoRcE
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 22-05 11:22

NeFoRcE

Hallo! Bent u daar?

Ach ja, mijn Ativ S is ook ingebrand. De softbuttons van Whatsapp schijnen altijd iets door. Maar goed, het is dan ook een gebruiksvoorwerp, ergo; lekker boeiend...

Liever recht door zee, dan een lege krat bier mee!

• Narathan
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 21-05 12:58
quote:
Koert van Kleef schreef op maandag 02 februari 2015 @ 17:32:
Als je er een aantal hebt kunnen wegwrijven dan moet dat te maken hebben met de druk die je op het scherm hebt uitgeoefend. <knip>
Ik heb inderdaad een paar vastzittende pixels los kunnen wrijven, maar verder heb ik nooit zo hard gedrukt op het scherm. Dit was ook mijn eerste toestel waarbij is dit defect had. Hoe dan ook, ik krijg een nieuw toestel opgestuurd dus ik mag niet klagen! Scheen een productie defect te zijn geweest (Nokia Care). Hopelijk is dat waar.
quote:
Ach ja, mijn Ativ S is ook ingebrand. De softbuttons van Whatsapp schijnen altijd iets door. Maar goed, het is dan ook een gebruiksvoorwerp, ergo; lekker boeiend...
Nou, ingebrande pixels is een heel ander verhaal, dat komt inderdaad door gebruik. Maar als je vastzittende/dode pixels na 3 maanden overal ziet verschijnen dan is dat toch echt een defect in mijn opinie.

Ik heb ook een Ativ S gehad, heerlijk toestel overigens!

• Koert van Kleef
Wat je daar in je laatste paragraaf omschrijft is inderdaad een belangrijk onderscheid Narathan. Ingebrande pixels of beschadiging door druk is iets anders dan dit fenomeen.
Ik heb zelf nu ook een wittig vlekje boven de hardware back button dat waarschijnlijk door druk komt.

Het fenomeen waar ik van sprak van de groene rode en blauwe pixels is echt iets heel aparts. Verschijnt na verloop van tijd, ik zie geen verband met druk op t scherm. En niet veel verband met langdurige lichte/witte weergave op het scherm.

De rode en groene zijn wel de meest opvallende. Enfin. Interessant dat ik in elk geval niet de enige ben.

• RoadRunnerRik
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22-05 16:53
Heb er op mijn 1520 ook last van. Kijk er al 8maanden naar. Ga binnen kort maar even langs de winkel. Het maakt bij mij niet meer uit welke kleur afbeelding of en hoe hoog de helderheid van het scherm staat, ik zie ze altijd zitten... Tevens komen er nu meer op meer plekken deze "vlekken" in het scherm, het zit precies in een rechthoekige vorm (zoals een chip in je telefoon). Als het mee zit post ik binnen kort een foto van m'n scherm.

• SpeedOfShadows
  • Laatst online: 20-04 16:35
Het probleem komt ook voor bij de Lumia 520. Op een zeker moment vertoonde het scherm rode, blauwe en groene pixels bij zwarte achtergrond. Is nu binnen voor reparatie...

• Koert van Kleef
Bedankt voor het delen RoadRunnerRik en SpeedOfShadows. Ik ga de mijne binnen een paar maanden weer sturen denk ik. Mocht diegene die ze me dan toesturen ook weer dit defect hebben/krijgen dan ga ik vragen om een ander model...tegen die tijd is de x40 reeks al te krijgen waarschijnlijk. En driemaal is scheepsrecht zeggen ze he.

• SpeedOfShadows
Net mijn Lumia 520 terug uit reparatie. Scherm is zo goed als nieuw (en dat is het waarschijnlijk ook).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koert van Kleef
Check een maandje later en drie maanden later of alles nog ok is. Want bij mijn nieuwe scherm (compleet met nieuw glas) kwam het na een maand of twee weer opzetten. Dus ik ga hem binnenkort opnieuw opsturen.

Mocht het dan nog weer terugkeren dan ga ik denk ik voorstellen over te stappen op een ander model.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeedOfShadows
Voorlopig heb ik met het nieuwe scherm nog geen problemen. 😀

• Koert van Kleef
Heb je nog gecontroleerd SpeedOfShadows?

Ik ben inmiddels zeker dat ik de mijne ga terugsturen, het is nu heel duidelijk te zien. Twijfel alleen nog of ik hem daarna doorverkoop (hij is dan immers lekker fris en mooi) en dan een 950 haal.

• kwakzalver
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 02-05 09:08
quote:
Eind november echter constateerde ik een probleem: een soort 'melkwegstelsel' van rode groene en blauwe pixels. (De groene vielen uiteraard het meest op.)
De enige manier op te testen of pixels zijn ingebrand op het scherm is een volledig zwart en volledig wit scherm plaatje te nemen. Aangemaakt met paint of zoiets.

Wat jij meldt en ziet is hoofdwaarschijnlijk een 'foto' van 'noise' veroorzaakt door de sensor.
Een 'fantoom' beeld, ruis in het Nederlands.
De sensor is opgebouwd uit ondermeer RGB elementen.

Door in het donker te fotograferen met lange sluitertijd en hoge gevoeligheid 'reageren' sommige elementen op electriciteit en resulteren ze in.....lichtpuntjes. En dat is een normaal fenomeen.

Met afzonderlijke elementen zijn het dus de kleuren Rood, Groen en Blauw.
Precies de kleuren die je ziet. In dit geval dus geen LCD probleem.

Dus voor de LCD controle gewoon een gekleurd plaatje (zwart of wit) gebruiken.

kwakzalver wijzigde deze reactie 10-08-2015 12:22 (12%)

• Peetman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:28

Peetman

Tjah....

Ik zag het twee weken geleden ook op mijn Lumia 830 toen ik updates installeerde. Een waas van gekleurde pixels op het zwarte scherm. Defecte subpixels dus. Nu ik een refurbished exemplaar terug heb gekregen nadat ik 'm had opgestuurd voor reparatie ivm een camera probleem heb ik ze niet meer gezien.

• SpeedOfShadows
Het probleem is bij mij niet teruggekeerd. :)

• warhamstr
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 21-03-2018
@Koert, ik zou jou probleem toch eerder omschrijven als luie/dode/hot pixels geloof ik?

En ik denk dat een zwart jpgtje iets betrouwbaarder is als test... Mijn cam tovert mbv een mega ISO waarde altijd gekleurde pixels tevoorschijn.

warhamstr wijzigde deze reactie 12-08-2015 23:53 (45%)

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• RRV
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 22-05 06:56
Goed dat ik dit zie, ik heb dit probleem namelijk ook - zwart thema.

Dit is trouwens enkel te zien op zwarte achtergrond bij mij.

Ik vraag mij af of ik dit zou versturen in garantie (drie weken wachttijd).

Gekocht half december.

• Koert van Kleef
quote:
Wat jij meldt en ziet is hoofdwaarschijnlijk een 'foto' van 'noise' veroorzaakt door de sensor.
Een 'fantoom' beeld, ruis in het Nederlands.
Wat ik zie zit gewoon in het scherm: ook zichtbaar bijvoorbeeld bij opstarten in het nokia-logo scherm. Wat dus uitsluit dat het te maken heeft met een afbeelding of camera oid.

Ik stuur hem nu voor de derde keer terug met hetzelfde defect. Hopelijk kom ik in aanmerking voor een omruilactie.

@RRV als het alleen bij een zwarte achtergrond te zien is heb je waarschijnlijk hetzelfde probleem. Ik lees van tenminste één reageerder dat het soms opgelost is als het scherm vervangen wordt, maar bij mij nu met het derde scherm treedt het nog op. Dus beschouw ik het als een structureel productie probleem, of een ontwerpfout. Als je in de garantie zit zou ik 'm zeker terug sturen, de kans is heel groot dat ze het probleem al kennen en het scherm meteen vervangen.

• RRV
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 22-05 06:56
quote:
Koert van Kleef schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 09:41:
[...]

Wat ik zie zit gewoon in het scherm: ook zichtbaar bijvoorbeeld bij opstarten in het nokia-logo scherm. Wat dus uitsluit dat het te maken heeft met een afbeelding of camera oid.

Ik stuur hem nu voor de derde keer terug met hetzelfde defect. Hopelijk kom ik in aanmerking voor een omruilactie.

@RRV als het alleen bij een zwarte achtergrond te zien is heb je waarschijnlijk hetzelfde probleem. Ik lees van tenminste één reageerder dat het soms opgelost is als het scherm vervangen wordt, maar bij mij nu met het derde scherm treedt het nog op. Dus beschouw ik het als een structureel productie probleem, of een ontwerpfout. Als je in de garantie zit zou ik 'm zeker terug sturen, de kans is heel groot dat ze het probleem al kennen en het scherm meteen vervangen.
Dit ga ik zeker doen - is namelijk nog in garantie tot halverwege december. Nu hoop ik wel dat er bij de hersteldienst geen moeilijkheden zullen optreden, de alu-omlijsting heeft namelijk kleine deukjes opgelopen. Het scherm zelf is wel nog volledig intact.

• Koert van Kleef
Ik heb 'm voor de derde keer teruggestuurd naar Coolblue. Omdat het elke keer om hetzelfde mankement ging mocht ik nu ruilen voor een ander model. (Normaal gezien doen ze dat pas als iets viér keer retour is gekomen, maar daarbij hoeft het denk ik niet steeds om hetzelfde mankement te gaan.)

Ik heb nu met wat bijbetalen de Lumia 950 wit. Er moest even een glas screenprotector op want het platte glas voelt niet zo sterk aan (hoewel het misschien best sterker is) als het glas met curve van de 830. Verder bevalt de 950 uitstekend, heerlijk toestel.

Wat ik in m'n laatste post omschreef klopt niet helemaal: het trad niet meteen bij een ander scherm weer op; dat duurde telkens een maand of 2 of 3.
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True