Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:00
Aangezien ik het een beetje zat ben om continue voor mijn schoonmoeder media op haar externe HD te zetten wil ik mijn Synology NAS extern toegankelijk maken voor haar.

Huidige situatie:
Synology DS413 met laatste DSM versie, deze draait perfect binnen mijn eigen lokale netwerk.
NAS is ook bereikbaar via Quickconnect en FTP
WD TV Live Hub met intern + externe HDD

Nieuwe situatie:
Raspberry Pi B+ aangeschaft voor schoonmoeder met openelec/XBMC ipv de WD TV

Welke methode is het beste/betrouwbaarste/snelste om mijn NAS veilig te delen? FTP of WebDAV?

[ Voor 5% gewijzigd door Peule_P op 14-01-2015 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:21

Tazzios

..

Installeer het vpn server package; OpenVPN het veiligst, ptpp VPN is het makkelijkst.
Met VPN werkt het hetzelfde als bij jouw thuis.

maar is je upload voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

CIFS/Samba?

FTP is van zichzelf al geen heel veilig systeem. Het werkt wel maar is niet echt geschikt voor streaming applicaties. WebDAV staat voor Web-based Distributed Authoring and Versioning, wat inhoud dat het meer iets is voor Versiebeheer (SVN, CVS, dat soort dingen).

Voor 'gewoon' bestanden delen kan je beter gaan kijken naar NFS (Network File System) of CIFS (Common Internet File System, ookwel bekend als WIndows File Sharing en SMB of SaMBa (Server Message Blocks).
En dat dan via een VPN tunnel doen, gezien NFS/CIFS primair bedoeld zijn voor Local LAN.

Als je NAS kan recoden, kan je ook gaan kijken naar DLNA. Maar dat zal allicht minder/niet interessant zijn, gezien de hoeveelheid rekenkracht dat nodig heeft voor video. Voor Audio is zoiets nog wel te doen tho.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Heb Ziggo 180 down/18 up, dus moet we lukken lijkt me.
Als het goed is krijgen we in de loop van het jaar ook glasvezel (of Ziggo moet de snelheden nog een keer opwaarderen ;))

Via het package center op de NAS kan ik alleen VPN Server van Synology vinden, is deze ook goed hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-05 22:23
+1 voor OpenVPN

maar belangrijkste van allemaal, wat is je upload? Want heb je een lage upload dan zul je vaak last hebben van een trage verbinding.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Peule_P schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 12:11:
Heb Ziggo 180 down/18 up, dus moet we lukken lijkt me.
Als het goed is krijgen we in de loop van het jaar ook glasvezel (of Ziggo moet de snelheden nog een keer opwaarderen ;))

Via het package center op de NAS kan ik alleen VPN Server van Synology vinden, is deze ook goed hiervoor?
Ben geen kenner, maar dat lijkt me een goeie.
VPN Server waar de Ras-Pi naar toe connect om een "local LAN via WAN' te maken en daar overheen dan een CIFS/NFS connectie maken.

Btw, een goeie maatstaf om te weten of je bandbreedte voldoende is, is om gewoon te gaan kijken of je een video sneller op plaats van bestemming kan krijgen dan de lengte van de film is.
Als je een film van 2 uur lang binnen de 2 uur naar plaats van bestemming kan uploaden, is de bandbreedte voldoende.

[ Voor 21% gewijzigd door McKaamos op 14-01-2015 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-05 14:51
Nu ben ik het in principe met je conclusie eens, maar webdav kan je prima gebruiken als filesystem over http. Verder is ftp ook prima veilig, als je het over een versleutelde tunnel gebruikt.

18Mbit is waarschijnlijk wel genoeg, afhankelijk van het soort media ;) Bijvoorbeeld muziek, als in mp3 of vorbis zal geen probleem zijn. Maar HD films kan je waarschijnlijk redelijk vergeten!

NFS werkt overigens meestal een stuk beter voor media streamen dan CIFS/SMB, is mijn ervaring.

[ Voor 11% gewijzigd door borft op 14-01-2015 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Ga eens aan de gang met het VPN pakket van Synology, deze ondersteund ook openVPN

https://www.synology.com/nl-nl/dsm/app_packages/VPNCenter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
borft schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 12:12:
Nu ben ik het in principe met je conclusie eens, maar webdav kan je prima gebruiken als filesystem over http. Verder is ftp ook prima veilig, als je het over een versleutelde tunnel gebruikt.

18Mbit is waarschijnlijk wel genoeg, afhankelijk van het soort media ;) Bijvoorbeeld muziek, als in mp3 of vorbis zal geen probleem zijn. Maar HD films kan je waarschijnlijk redelijk vergeten!

NFS werkt overigens meestal een stuk beter voor media streamen dan CIFS/SMB, is mijn ervaring.
Welke upload zou je dan nodig moeten hebben om goed 1080p content te kunnen streamen?

Film op afstand downloaden van de NAS gaat sneller dan de film duurt, dus moet toch wel lukken?

[ Voor 6% gewijzigd door Peule_P op 14-01-2015 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

borft schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 12:12:

Die versleutelde tunnel, dat is wat het hem doet ;)
Maar dat geld voor alle van de genoemde protocollen wel. VPN tunneltje leggen en dan daar over gaan werken.

18Mbit kan voldoende zijn, ligt maar net aan hoe sterk de compressie op de video is. Een 1 uur lange video van 1GB kan je met 18Mbit wel bijtijds op lokatie laten aankomen.
Even afgerond zou 18Mbit ongeveer 1,6MByte per sec zijn. 1024MB/1,6MB = 640sec. Da's ongeveer 10minuten.
Uiteraard mag de lijn dan niet verder bezet worden ondertussen.

En ja, NFS is de beste keus, maar CIFS/SMB is ook lang geen gekke keuze. Allicht iets meer overhead dan NFS, maar zou goed moeten gaan.
Zeker met de recentere versies van SMB is het protocol echt wel beter gaan werken. Op 1Gbps LAN haal ik tussen 2 windows clients iig prima 80% van de maximale snelheid. Op tragere verbindingen zal de efficientie allicht iets beter zijn.
Peule_P schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 12:19:
[...]

Welke upload zou je dan nodig moeten hebben om goed 1080p content te kunnen streamen?

Film op afstand downloaden van de NAS gaat sneller dan de film duurt, dus moet toch wel lukken?
Het gaat niet om de content maar om de file-size.
Hoe sterker de video compressed is, hoe minder bandbreedte je nodig hebt.
Een HD film van een uur is in sommige gevallen meer dan 10GB groot, maar is ook wel te vinden met sterkere compressie en dan isie nog maar 1,5GB, bijvoorbeeld.

[ Voor 16% gewijzigd door McKaamos op 14-01-2015 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
McKaamos schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 12:24:
[...]

[...]

Het gaat niet om de content maar om de file-size.
Hoe sterker de video compressed is, hoe minder bandbreedte je nodig hebt.
Een HD film van een uur is in sommige gevallen meer dan 10GB groot, maar is ook wel te vinden met sterkere compressie en dan isie nog maar 1,5GB, bijvoorbeeld.
Meeste content die ik heb is rond de 10GB voor normale film van een uur of 2.
Normaal haal ik met upload zo'n 2MB/s

Data verzenden van 1 film á 10GB duurt dus zo'n 1,5 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 30-05 14:51
precies, dus in principe is het snel genoeg. Maar hou er rekening bij, dat je met streamen dan niet teveel dipjes mag hebben, anders gaat het haperen. En zorg voor dikke buffers aan de player kant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVR123
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-05 20:21
Plex misschien een idee? Hoef je ook niet te rotzooien met vpn's en dergelijke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 13:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bitrate van een full HD film (bluray) + 5.1 sound is ca 25 Mbit/sec. Dus dan wordt die 18 Mbit krap ;)

Wat ik zou doen: mapje voor je moeder aanmaken op je NAC, dat ding in de nacht syncen met de HDD op de XMBC, en haar vanaf die HDD laten kijken. Geen omkijken naar :)

Of, als je het echt mooi wilt doen: externe HDD vervangen door een 1 bay Synology. De DS115j begint tegenwoordig bij 90 euro zag ik al :)
Oude casing wegmikken en de HDD in de Synology zetten. Kun je over VPN syncen wat je wilt, en tevens je moeder's NAS gebruiken als offline backup voor jouw belangrijke data (en vice versa). Die oplossing is functioneler, stabieler, en niet te vergeten een stuk veiliger :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:22
The Eagle schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 17:36:
Bitrate van een full HD film (bluray) + 5.1 sound is ca 25 Mbit/sec. Dus dan wordt die 18 Mbit krap ;)
TS gaf al aan dat z'n films stukken kleiner zijn. Logisch ook, de meeste mensen verzamelen reencodes, niet de untouched blurays ;)

Dan zit je give-or-take op 10 Mbit/s. Gaat prima, mits je voldoende buffert en/of QoS toepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-05 19:31
Ik wil geen topic hijacker zijn, maar ik kijk even mee omdat ik op dit moment met hetzelfde bezig ben.
Ik heb echter niet de officiële synology, maar een pc met een Xpenology (werkt verder wel hetzelfde.
Hier is wel een hogere upload dan bij jou (100mbps).
Ik heb alles werkend gekregen met WebDav en XBMC gotham 13.2
Ik krijg echter elke tien minuten een kleine happering van een honderdste seconde (lang genoeg om irriatnt te zijn) en in de logmelding dat mijn buffer een timeout heeft opgelopen.
Het lijkt er op dat WebDav dus inderdaad niet de beste optie is.
Het is wel makkelijk op te zetten met Xpenology, dus je zou het kunnen testen, misschien ligt het aan mijn installatie van XBMC.

Enkel (automatisch met EZ-internet) port forwarden en een shared folder maken en de gegevens invullen bij je XBMC.

(Plex was bij mij geen optie doordat de CPU het niet aankon, lijkt met dat dat ook geldt voor een officiële synology aangezien die nog een minder CPU hebben)

[ Voor 8% gewijzigd door Zinloos1 op 14-01-2015 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Thralas schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 20:36:
[...]

TS gaf al aan dat z'n films stukken kleiner zijn. Logisch ook, de meeste mensen verzamelen reencodes, niet de untouched blurays ;)

Dan zit je give-or-take op 10 Mbit/s. Gaat prima, mits je voldoende buffert en/of QoS toepast.
Heb inderdaad geen untouched BD á 50GB, deze koop ik gewoon origineel voor de films die het me echt waard zijn :)
Meeste films die ik heb zijn rond de 10GB, vertrouw die films van 2GB ook niet, kijk altijd dat ik rond de 10GB zit als ik een film binnenhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Zinloos1 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 20:53:
Ik wil geen topic hijacker zijn, maar ik kijk even mee omdat ik op dit moment met hetzelfde bezig ben.
Ik heb echter niet de officiële synology, maar een pc met een Xpenology (werkt verder wel hetzelfde.
Hier is wel een hogere upload dan bij jou (100mbps).
Ik heb alles werkend gekregen met WebDav en XBMC gotham 13.2
Ik krijg echter elke tien minuten een kleine happering van een honderdste seconde (lang genoeg om irriatnt te zijn) en in de logmelding dat mijn buffer een timeout heeft opgelopen.
Het lijkt er op dat WebDav dus inderdaad niet de beste optie is.
Het is wel makkelijk op te zetten met Xpenology, dus je zou het kunnen testen, misschien ligt het aan mijn installatie van XBMC.

Enkel (automatisch met EZ-internet) port forwarden en een shared folder maken en de gegevens invullen bij je XBMC.

(Plex was bij mij geen optie doordat de CPU het niet aankon, lijkt met dat dat ook geldt voor een officiële synology aangezien die nog een minder CPU hebben)
Ga er eens mee aan de slag (en ook met de andere opties ga ik een experimenteren), zal wellicht volgende week worden voordat ik weer bij schoonmoeder ben en de Pi kan installeren, wel handig dat ik indien nodig de NAS op afstand kan configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-05 15:13
Ik zou zelf wat anders verzinnen, verzend het eerst naar je schoonmoeder.
bijvoorbeeld een cheap ass nas bij haar neer te zetten.

Je moet niet vergeten dat bijvoorbeeld een film langer dan 1.5 uur duurt, mocht je zelf wat anders moeten versturen dan heb je al een probleem met zo'n trage upload.

Bijkomende voordeel van je schoonmoedrs kant, altijd een goeie verbinding in haar thuisnetwerk, je kan er betere kwaliteids bestanden op zetten, je kan al kleine films/serie database aanmaken, dingen sturen terwijl je slaapt.
Pagina: 1