Geeft een 3tb/4tb HDD altijd zijn volledige capaciteit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 649696

Topicstarter
Ik zoek een?
3TB HDD of 4TB HDD

Wat is je budget?
€100/€150

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik werk nu met WD, dit bevalt goed, maar sta uiteraard open voor suggesties.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn externe schijf loopt een beetje vol. Ik ben op zoek naar een nieuwe (extra) schijf voor mijn films. 2TB is voor mij te weinig. Daarom lonk ik een beetje naar een 3TB of 4TB schijf. Een paar jaar geleden ook al een 3TB schijf gehad, die kocht ik als interne schijf maar heb ik in een casing gepropt... dat was geen succes. Zoals inmiddels overal op internet te lezen is wordt door het systeem standaard maar 2.2Tb herkend.

Worden externe schijven groter dan 2TB inmiddels dusdanig geprepareerd aangeleverd dat ze gewoon herkend worden door alle apparaten? (Hij komt aan mijn Popcorn Hour)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Hoe een schijf herkend word ligt niet aan de schijf maar aan het apparaat of aan de software van dat apparaat waar die schijf ingestopt word.

Check dus de specs van je apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:45

TommieW

Numa numa.

Waarschijnlijk had die scijf een MBR partitietabel. Om meer dan 2TB te kunnen gebruiken moet die schijf een GPT partitietabel hebben.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dat ligt niet aan betreffende harde schijven maar aan het apparaat waar je hem aan hangt. Het is de vraag of het betreffende apparaat in jouw geval een Popcorn Hour ondersteuning biedt voor harde schijven of partities grote dan 2TB. Is dat niet het geval dan zal een externe harde schijf groter dan 2TB nooit geheel herkend/gezien worden. Het probleem ligt dus niet bij de externe harde schijf.

Zoals Tommiew aangeeft heb je voor een partitie van meer dan 2TB een GPT partitie nodig in plaats van een MBR, het is de vraag of een apparaat (Popcorn Hour) hiermee overweg kan.

Wat wel een oplossing zou kunnen zijn is als een apparaat ook een netwerk aansluiting heeft een NAs te gebruiken, die heeft namelijk zijn eigen besturing systeem en zal alles voor een ander op het netwerk aangesloten apparaat "vertalen".

[ Voor 34% gewijzigd door _Dune_ op 14-01-2015 11:20 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huaw
  • Registratie: Oktober 2014
  • Niet online
ligt aan partitionering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Niet alleen het apparaat moet een GPT partitie wel ondersteunen. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:45

TommieW

Numa numa.

Als de TS even meldt welke popcorn hour hij heeft, is vrij makkelijk te vinden of deze GPT ondersteunt.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Met excuses, kon mijn eigen topic niet meer terugvinden...
Er werd gevraagd welke type PopcornHour ik heb, het gaat om de A200.
Ik heb indertijd wel behoorlijk zitten prutsen, maar omdat het toen om een interne schijf ging die ik extern wilde gebruiken, is het allemaal niet gelukt. Wel heb ik hem toen (door hem intern te plaatsen) 2 partities van weten te maken, die vervolgens met wisselend succes herkend werden door de PCH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bij externe schijven heb je ook nog te maken met de USBcontroller die er tussenzit.

Formatteer het ding als een GPTdisk, en dan kun je er een 3TB partitie opzetten, maar als je hem dan weer in je behuizing zet, is de kans aanwezig dat hij 'm dan niet ziet, omdat die USBcontroller er niet mee overweg kan (vaak zat zien gebeuren, vaak genoeg dat disks als 2TB + 1TB werden gepartitioneerd geleverd, omdat de USBcontroller geen GPT snapte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Toen ik 3 jaar geleden een 3Tb kocht was het een intern, die ik extern wilde maken. Nu wil ik een 3tb of 4tb kopen, maar als extern aangeleverd. Ik ga er vanuit dat dan de USB-controller wel geschikt is voor deze grootte.

Alleen de PCH misschien niet... ik kan de specificaties niet vinden op internet :(
Pagina: 1