Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Slecht netwerk bij verandering verdieping

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

excuus voor de newbie vraag maar ik ben er nu al 1 1/2 jaar mee bezig en het blijft een terugkerend probleem...

Omdat het wifi signaal van mijn KPN modem niet ver genoeg is (haalt niet eens de 1e verdieping goed) heb ik een extra Access Point aangesloten voor de wifi. Een Engenius ECB300.

Ik heb deze handleiding gevolgd:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1260465/

Situatie thuis:

KPN modem ZTE H368N:
  • vast IP 192.168.2.254,
  • wireless uitgeschakeld,
  • DHCP aan, range 192.168.2.1 - 192.168.2.252
Engenius ECB300 accesspoint:
  • vast IP 192.168.2.253,
  • gateway 192.168.2.254,
  • DHCP uit,
  • wireless aan. Kanaal 1.
  • WPA2 (AES) security.
  • Met netwerkkabel aangesloten op LAN poort KPN modem
Synology NAS:
  • vast IP 192.168.2.1,
  • direct met netwerkkabel op LAN poort KPN modem.
KPN modem staat in de meterkast, ECB300 staat midden in het huis.
Alles zit op de meest recente firmware.

Probleem nu is dat, als ik met mijn laptop van verdieping wissel, de netwerkverbinding enorm instabiel wordt, internet niet meer of heel slecht te bereiken is en ik ook mijn NAS niet meer kan benaderen. De sterkte van het WiFi signaal is wel goed.

Weet iemand wat het probleem is? Ik heb heb het hele forum al afgezocht, vele instellingen al gewijzigd, maar issue blijft....

En daarnaast: is er een tooltje (liefst voor de Mac) waarmee ik een analyse kan doen van de configuratie van mijn (wifi)netwerk? iStumbler heb ik al, maar die controleert de wifi signalen in de buurt, die analyseert niet mijn eigen netwerk. Wireshark heb ik ook, maar dat analyseert de pakketten en data transfers.
Ik zoek dus iets waarmee ik mijn devices in mijn netwerk kan bekijken en de configuratie / errors.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Wat is er mis met kanaal 2 t/m 13?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:19

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Zo te zien deelt je KPN modem IP-adressen uit in de range waarin je Synology zelf een vast IP heeft ingesteld. Kans is groot dat je modem .1 uitdeelt aan het eerste apparaat wat een DHCP verzoek doet. Heb je hier een typo gemaakt of staat het echt zo ingesteld? Anders is aanpassen van je DHCP-scope van .1 naar .2 als startadres het eerste wat ik zou doen.

... en oranje! :P

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54

lier

MikroTik nerd

Lastig probleem, lijkt mij het meest met interferentie te maken te hebben. Ik zou eerst eens beginnen met te testen op kanaal 6 of 11. Eigenlijk ben je op zoek naar twee dingen:

- wat zorgt voor de mogelijke interferentie?
- welk kanaal is het minst bezet?

Bovenstaand wel met de aanname dat het aan je draadloos netwerk ligt.

Verder:

- welke laptop heb je en welke wireless nic zit erin?
- drivers van de laptop al bijgewerkt?
- heeft de laptop vaker problemen met andere draadloze netwerken?
- heeft iedereen (elk device) hier last van?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

hartelijk dan voor de reacties! Erg hulpzaam!
Kanaal 1 lijkt het beste te zijn na analyse met iStumbler en andere wifi analyse tools.
lier schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 13:38:
Lastig probleem, lijkt mij het meest met interferentie te maken te hebben. Ik zou eerst eens beginnen met te testen op kanaal 6 of 11. Eigenlijk ben je op zoek naar twee dingen:

- wat zorgt voor de mogelijke interferentie?
- welk kanaal is het minst bezet?

Bovenstaand wel met de aanname dat het aan je draadloos netwerk ligt.
Heb ik getest ja, maar 1 geeft het beste resultaat. Kanaal 1 is het minst bezet.
Verder:

- welke laptop heb je en welke wireless nic zit erin?
- drivers van de laptop al bijgewerkt?
- heeft de laptop vaker problemen met andere draadloze netwerken?
- heeft iedereen (elk device) hier last van?
Is met verschillende type laptops (Sony Vaio, Macbook Pro) en met verschillende devices (iPhone, Samsung Galaxy, iPad). Verder geen last bij andere netwerken. Drivers allemaal goed.

Maarrrrrr..... Nu lijkt het dat iNSaNe-oNe ( _/-\o_ ) de ultieme tip heeft gegeven:"zet de router eens in een andere positie... Als hij nu verticaal staat, probeer eens horizontaal. Of vv."
Baat het niet dan schaadt het niet... dus ik heb de ECB300 horizontaal gezet, wat verder van de muur en de antennes iets anders gericht. En tja..... dit lijkt de oplossing te zijn.... |:( 8)7 :F

Bizar.....

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Niet zo heel bizar. Het straalpatroon van de antenne's op zo'n AP hebben een soort donut/appelvorm. Ze stralen dus niet of nauwelijks recht naar boven en onder uit. Dus ook al zijn het omnidirectionele antennes, goed richten kan nog steeds een groot verschil maken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1