Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LBBG] Budgetlaptop februari 2015

Pagina: 1
Acties:

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter

[LBBG] Budgetlaptop februari 20142015

In de eerste laptop best buy guide van het jaar bespreken we een budgetlaptop, mainstreamlaptop en betaalbare thin&light/ultrabook. Dit topic is bedoeld om te discussieren over de budgetlaptop.
De budgetlaptop is de goedkoopste die we in de bbg uitzoeken en mag maximaal vierhonderd euro kosten. Voor dat geld kan je niet al te veel verwachten, maar zoals altijd gaan we op zoek naar de beste laptop voor dat geld.

Belangrijke dingen bij de budgetlaptop:
- Stevige behuizing
- Zo snel mogelijke processor (~Core i3 is te doen voor dit geld)
- Scherm: liever mat dan glanzend (hogere resolutie dan 1366x768 zit er voor dit geld niet in)

Dat was het wel zo'n beetje voor de belangrijkste zaken die een budgetlaptop moet hebben. Uiteraard is het altijd nog de vraag of je voor dit geld op zoek moet gaan naar een Windows-laptop, of dat je beter een tablet of Chromebook kunt aanschaffen. Wie niet meer dan vierhonderd euro aan hardware te besteden heeft zal volgens mij het meeste aan een Windows-laptop hebben, want daarmee kan je het meeste doen (belastingaangifte, tikken op een fullsize toetsenbord en groter scherm), maar als iemand goede argumenten heeft voor iets anders kunnen we het daar natuurlijk ook over hebben.
Kandidaten
Een kort zoektochtje in de PW leverde de volgende kandidaten op:

pricewatch: Acer Extensa 2510-33J2 De Extensa-serie van Acer is wat meer op zakelijke gebruikers gericht dan de Aspire-serie, al zijn de verschillen minimaal. Volgens Notebookcheck heeft de Extensa een grotere accu, maar de Acer-site rept over 2500mAh voor beide. Hoe dan ook, de Extensa heeft alle standaarddingen aan boord, zoals een Core i3-4030U-cpu, 4GB werkgeheugen en een 500GB hdd. Het scherm is niet fantastisch, want 1366x768 en een helderheid van maximaal 190cd/m², maar veel beter wordt het voor dat geld ook niet. Pluspunt: de koelings schijnt weinig herrie te maken.

pricewatch: Dell Inspiron 15 (3542-6360) Over de Dell heeft Notebookcheck vrijwel hetzelfde te zeggen als over de Acer; weinig geluidsproductie, goede accuduur en prestaties die niet fantastisch zijn, maar die voor dit geld niet enorm tegenvallen, want het is maar vierhonderd euro. De specs op een rijtje: Core i3-4005U, 4GB ram, 500GB hdd.

Slechts twee opties, maar dat is het wel zo'n beetje als je niet aan de Bay Trail-processor of ChromeOS wilt. Heb ik nog wat over het hoofd gezien, of wil je laten weten welke het wat jou betreft moet worden? Discussieer mee!

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Is een chromebook met fhd niet haalbaar of iig minstens als alternatief vermelden? Geen idee of ze onderhand ook al leverbaar zijn, maar een tijdje terug las ik dat er een aantal chromebooks in het <500 dollar segment kwamen.

• superstephan1
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-10 19:55
@PiweD de titel zegt februari 2014... dat moet duidelijk 2015 zijn.

verder nette lbbg

• iPodKiller
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

iPodKiller

( ͡° ͜ʖ ͡°)

pricewatch: Acer Aspire E1 570-33218G1TMnkk
pricewatch: Toshiba Satellite C50-B-11D
Too good to be true voor 30-50 euro meer? Vooral die eerste link.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Wat is daar tgtbt aan? De CPU en IGP zijn zwakker (ivy vs haswell) en vermoedelijk minder zuinig. 8gb ram en 1 tb hdd lijken me voor deze doelgroep onvoldoende meerwaarde om de 12,5% hogere prijs te verantwoorden. (als het nu een 7200 vs 5400 hdd was..)

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBX3NMH)
Dit is geen onbekende laptop voor de BBG. Wel even geleden en ook nog met een ivy bridge i3. Wel een i3 uit de M serie ipv de U serie waardoor de clocksnelheid ook een stuk hoger ligt dan bij de voorgestelde modellen. Ik denk dat 2,4 tegenover 1,9 ruim sneller is ondanks de IPC verbeteringen van haswell.
Aan de andere kant kun je je afvragen of de koper van de budgetlaptop iets heeft aan een snellere processor. Daarbij zullen de ulv haswell i3's betere accuduur mogelijk maken en zullen ze grafisch sterker zijn.

Eventueel zou deze in de alternatieven kunnen staan voor mensen die redelijk processor intensieve dingen gaan doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Jornv op 14-01-2015 11:16 ]

• Jornv
Als we het over to good to be true voor een paar tientjes meer gaan hebben, zou ik eerder wijzen naar deze 2 laptops die een full hd IPS(!!!!!!) scherm hebben:
pricewatch: Lenovo IdeaPad Flex 2 14-00877
pricewatch: Toshiba Satellite L50-B-180
eL_Jay schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 10:19:
Is een chromebook met fhd niet haalbaar of iig minstens als alternatief vermelden? Geen idee of ze onderhand ook al leverbaar zijn, maar een tijdje terug las ik dat er een aantal chromebooks in het <500 dollar segment kwamen.
Ik denk dat je deze bedoelt.
pricewatch: Acer Chromebook CB5-311-T28J

• iPodKiller
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

iPodKiller

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Misschien ook leuk voor de 17'' fans:
pricewatch: MSI Classic CR70 2M-318NL

i3-4000M cpu erin maar verder niks bijzonders.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:16

P_Tingen

omdat het KAN

De vraag is of je moet focussen op een strakke processor.

Ik vermoed dat je meer hebt aan een laptop van ~ 350 (bv Dell Inspiron 3542-1212 met 10% VIP korting) en daar dan een SSD in zet van een paar tientjes (bv de pricewatch: Crucial MX100 128GB)

Je hebt dan een vlot reagerende laptop. En in dit segment wil de gebruiker waarschijnlijk toch geen video's renderen of cad/cam projecten doorrekenen.

... en gaat over tot de orde van de dag

• dev0nte
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-05-2024
Ben in mijn zoektoch naar een laptop onder de 500 euro zonder touchscreen uitgekomen op een selectie van 5 modellen. Erg benieuwd Wat jullie mening hierin is. Wil hem voornamelijk gebruiken voor het afspelen van video, surfen en de standaard office applicaties

http://www.notebookcheck....book-Review.122901.0.html
pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBX3NMH)
http://www.notebookcheck....GE-Notebook.112588.0.html
http://www.notebookcheck....GE-Notebook.112407.0.html
http://www.notebookcheck....55-Notebook.129449.0.html

het zijn op volgorde de

flex-2 14 inch
thinpad e555
tihnkpad l540
thinkpad edge E545
Lenovo b590

Erg benieuwd waar jullie voorkeur naar uitgaat en waarom

[ Voor 6% gewijzigd door dev0nte op 22-01-2015 16:36 ]

• RdeGroot
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Is prijs/kwaliteit de pricewatch: Asus EeeBook F205TA-FD015B geen uitstekende optie?

Er wordt dan een heel klein deel van het budget uitgegeven, maar voor dat kleine bedrag krijgt men erg veel.

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-11 20:09
Als we het over een allrounder hebben, gaat mijn voorkeur naar de flex 2 14" Deze laptop heeft goede prestaties, touch screen, Full-HD, verlicht toetsenbord, superieure aanslag ivm andere laptop in deze prijsklasse, mooi uiterlijk, even dun als een Macbook non retina en door het kantelsysteem in te zetten als "tablet".

Belangrijk vind ik bij deze keuze of de laptop een convertible moet zijn en in welk mate. Raar vind ik het ook dat ondanks de populariteit van convertibles hiervoor nog LBBG is.

Nadelen van de Flex 2 14 zijn wel: backlight bleeding, kleine accu (4u werktijd) en de stille koeler kan irritante frequenties produceren.

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
De Flex 2 vind ik ook wel een mooi ding voor het geld, maar als Best Buy is 'ie niet echt geschikt. Hij is namelijk te duur (we mogen op zich wel iets over het budget, maar 90 eu is bijna 25% meer) en het lijkt erop dat 'ie niet lang meer te krijgen zal zijn. De Flex 3 is al aangekondigd en van de drie shops in de PW heeft nog maar een 'm op voorraad.

De beperkte leverbaarheid is ook een nadeel van de Lenovo B590 de genoemde Toshiba (beide slechts 1 shop).

De suggestie van P_Tingen vind ik er op zich ook goed uitzien. De Pentium 3558 is ondanks de verwarrende benaming gewoon Haswell en van het geld dat je uitspaart kun je een ssd scoren.

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• Noname4
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-06-2021
Ik kocht gisteren bij de Mediamarkt een Peak PEAQ PNB S1015 - I1NL voor 330 euro. Ik dacht met deze specificaties iets redelijks in huis te hebben gehaald voor dat bedrag. Het scherm is inderdaad erg fraai maar het geluid is bijzonder slecht. Ook weigerde de aan/uit knop al dienst. Ik hoop hem nog te kunnen ruilen. Had natuurlijk niet met een nieuw (huismerk) Mediamarkt in zee moeten gaan.

Mijn vraag is eigenlijk: als ik deze notebook nog mag ruilen wat koop ik dan?

• Jornv
pricewatch: Toshiba Satellite L50-B-180
Heb je ook een goed scherm

[ Voor 9% gewijzigd door Jornv op 01-02-2015 19:50 ]

• HitDyl
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-08 10:07
Noname4 schreef op zondag 01 februari 2015 @ 19:36:
Ik kocht gisteren bij de Mediamarkt een Peak PEAQ PNB S1015 - I1NL voor 330 euro. Ik dacht met deze specificaties iets redelijks in huis te hebben gehaald voor dat bedrag. Het scherm is inderdaad erg fraai maar het geluid is bijzonder slecht. Ook weigerde de aan/uit knop al dienst. Ik hoop hem nog te kunnen ruilen. Had natuurlijk niet met een nieuw (huismerk) Mediamarkt in zee moeten gaan.

Mijn vraag is eigenlijk: als ik deze notebook nog mag ruilen wat koop ik dan?
Ik heb echter hele andere ervaringen met deze laptop. Zie ook mijn review: productreview: Peaq PNB S1015-I1NL review door HitDyl

Misschien heb jij gewoon net pech, tevens word het door het betrouwbare Medion gefabriceerd en valt het huismerk gehalte nog enigszins mee.

• Noname4
Dank voor je reactie HitDyl maar wat zijn je ervaringen met het opstarten vanuit slaapstand en het geluid bij spraak en muziek met lage bas tonen? Ik kan van de Mediamarkt de laptop ruilen maar begin door jouw lovende review toch wat te twijfelen.

• HitDyl
Noname4 schreef op maandag 02 februari 2015 @ 16:09:
Dank voor je reactie HitDyl maar wat zijn je ervaringen met het opstarten vanuit slaapstand en het geluid bij spraak en muziek met lage bas tonen? Ik kan van de Mediamarkt de laptop ruilen maar begin door jouw lovende review toch wat te twijfelen.
Opstarten vanuit slaapstand gaat eigenlijk instant zolang hij stroom heeft, moet ik alleen wel zeggen dat ik er als developer zijnde Fedora er op heb gezet. Dus ik zou niet weten hoe Windows hier mee omgaat. Geluid vind ik echt prima, stukken beter dan op mijn oude Dell laptop maar je hebt wel gelijk dat er iets te veel lage tonen aanwezig zijn waardoor het een beetje dof kan klinken.

Éen ding wat me wel opviel met slaapstand is dat hij niet uit zijn slaapstand gaat bij het openen van de laptop, je moet eerst de aan/uit knop indrukken, maar dat is niet echt een probleem.

• Noname4
Mijn Peak laptop exemplaar klinkt als een oude radio bij de lage tonen, waarbij ik het idee heb dat de speakers de behuizing raakt of zo. Ik heb vast een maandagmorgen exemplaar gekregen.

• -gekko-
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-06-2023
Heb zelf ook de Peaq laptop gekocht bij de Mediamarkt. Ben er erg tevreden over gezien de prijs. Geen problemen met opstarten en geluid. Wat mij echter opvalt is dat de laptop redelijk warm wordt als ik 'm een tijdje gebruik. Gaat dan vooral om het gedeelte rechts van het touchpad. Hebben jullie dat ook? Vind het verder niet storend, maar kan zoiets kwaad?

• HitDyl
-gekko- schreef op maandag 02 februari 2015 @ 20:00:
Heb zelf ook de Peaq laptop gekocht bij de Mediamarkt. Ben er erg tevreden over gezien de prijs. Geen problemen met opstarten en geluid. Wat mij echter opvalt is dat de laptop redelijk warm wordt als ik 'm een tijdje gebruik. Gaat dan vooral om het gedeelte rechts van het touchpad. Hebben jullie dat ook? Vind het verder niet storend, maar kan zoiets kwaad?
Klopt daar zit de cpu namelijk ook. Bij mij begint hij ongeveer met 35-39 graden en is hij gemiddeld ongeveer 50 graden. Het hoogste wat ik gehaald heb tot nu toe is 67 graden. Maar ik zou me er niet zo'n zorgen over maken. Intel geeft aan dat de CPU 100 graden mag worden en een moderne computer laat het echt niet zo ver komen hoor.

• -gekko-
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-06-2023
HitDyl schreef op maandag 02 februari 2015 @ 20:22:
[...]

Klopt daar zit de cpu namelijk ook. Bij mij begint hij ongeveer met 35-39 graden en is hij gemiddeld ongeveer 50 graden. Het hoogste wat ik gehaald heb tot nu toe is 67 graden. Maar ik zou me er niet zo'n zorgen over maken. Intel geeft aan dat de CPU 100 graden mag worden en een moderne computer laat het echt niet zo ver komen hoor.
Oké, dank voor je reactie. één vraagje nog: hoe bekijk je de temperatuur?

• HitDyl
-gekko- schreef op maandag 02 februari 2015 @ 20:27:
[...]

Oké, dank voor je reactie. één vraagje nog: hoe bekijk je de temperatuur?
Heb zelf Fedora draaien, daar heb je een extensie dat hij in de taskbar altijd de temperaturen weergeeft. Voor windows zal er ook wel zoiets zijn maar dat weet ik zo niet te benoemen. Wat in ieder geval wel werkt is hwinfo voor Windows. http://www.hwinfo.com/ Dat is uberhaubt een hele mooie tool.

• Noname4
Ik probeer mijn PEAK PNB S1015 I1NL open te maken omdat er de HDD wil vervangen door een SSD. Weet iemand hoe ik de achterzijde open krijg? Heb uiteraard alle schroefjes al los gemaakt.

Ik overweeg ook om er 4 GB RAM bij te zetten.

Iemand hier ervaring met het upgraden van deze laptop?
Pagina: 1