Remote acces naar airport TC vanaf ander netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop33
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-11-2023
Ik zit met het volgende;

Heb een airport TC staan waarop foto's staan opgeslagen. Deze wil ik, bijvoorbeeld vanaf mijn werk met het wifi netwerk daar, of middels 4G kunnen benaderen met een iphone/ipad.

In mijn eigen netwerk thuis, met de app filebrowser gaat dit prima. Alleen buiten de deur krijg ik het niet aan de praat. Zegt waarschijnlijk meer over mij dan over de apparatuur 8)7

Op de site van deze app (stratospherix) heb ik een handleiding gelezen en deze stap voor stap gevolgd. Moest via de website noip.com een DNS creëren, dit heb ik gedaan. Vervolgens met de airport utility het een en ander wijzigen en poorten open stellen.

Punt is dat het in dusdanig vakjargon wordt uitgelegd, dat ik niet zie waar ik de mist in ga.

Is er iemand die deze situatie gebruikt en wel werkend heeft gekregen en mij in jip en janneke-taal kan uitleggen hoe ik dit moet realiseren?

- heb telfort glasvezel
- modem in meterkast deze is met netwerkkabel verbonden met de airport TC (v7.7.3), op die manier heb ik wifi
- gisteren contact gehad met apple, die wist wel wat ik wilde realiseren, maar kon me niet vertellen hoe

Alvast bedankt voor de reactie/meedenken!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Om dit mogelijk te maken, word er gebruik gemaakt van VPN.
VPN materie is per definitie niet echt jip-janneke.

Waar het kort door de bocht op neer komt is dat je een VPN server ergens in je netwerk zult moeten installeren, daar een poort voor open zet in je router en dan je buiten de deur een verbinding maakt met de VPN server. Op dat moment ben je "lokaal" verbonden met je netwerk waardoor je bij die bestanden kunt.

Dit is geen simpele oplossing - maar die is er helaas ook niet. Makkelijker zou zijn om "share disk over WAN" aan te zetten (= back to my mac) maar dan kun je er alleen met macs bij en niet bijv. mobiel.

*edit*
Ik zie dat ze een manier hebben die met "share disk over wan" + portforwarding, dit zou moeten werken ?

[ Voor 13% gewijzigd door z1rconium op 14-01-2015 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop33
Hi z1rconium,

bedankt voor je reactie!!!

VPN verlangt toch ook dat de mac (macbook in mijn geval) dan altijd aan blijft staan om als server te fungeren, is ook niet echt ideaal.

De link die je stuurt heb ik gebruik van gemaakt. Alleen hetgeen zij op de screenshots laten zien, klopt niet met hoe het er bij mij uitziet (voor een gedeelte).

- Bij de "internet tab" staat bij mij op ip4v (uit mijn hoofd) en wanneer ik deze wijzig naar zoals op het screenshot, naar PPPoE, kan ik lang niet zoveel dingen invullen als zij gedaan hebben. En daar komt bij, WAT moet ik invullen want ik ga ervan uit dat de gegevens in het screenshot fictief zijn?

- enable filesharing klopt 1 op 1 met wat ik als scherm heb en lijkt mij duidelijk

- de 2 screens van portforwarding wijken ook af. Ik kan portforwarding toevoegen middels de + knop, krijg dan de pop-up waarbij ik moet aangeven waarvoor ik dit wil doen (eigen webserver, bestandsdeling etc...) ik heb voor bestandsdeling gekozen maar kan vervolgens niet zelf een "description" geven zoals in het screen vermeld staat (external SMB......). De pub. en priv. TCP lijkt mij voorzich te spreken en kan ik ook zo invullen.

Probleem is ook dat ik niet "begrijp" wat ik aan het doen ben, dus kan het zelf ook niet uitvogelen (ondanks ik dit afgelopen dagen tot diep in de nacht wel heb getracht).

Bij noip.com heb ik een dns naam aangemaakt, dit moet ik toch ergens invullen lijkt mij om eea te "omzeilen" zoals deze website suggereert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
noip is een dynamic dns (ddns) service - heb je in principe niet echt nodig mits je ip adres altijd hetzelfde is/blijft.

noip (en zijn kornuiten) zijn handig als je ip adres regelmatig veranderd, dan maak je een domeinnaam die altijd bereikbaar is onder zijn naam en hoef je het ip niet te onthouden, ware het niet dat je router dit soort dingen ook moet supporten+dat je het ergens zult moet instellen in je netwerk. Je router moet noip dan vertellen dat je ip is veranderd, geen idee of de airport dat überhaupt ondersteunt - en als ik het zo lees lijkt het er niet op.

pppoe gebruik je niet want je modem maakt al verbinding met het internet en je airport krijgt de juiste gegevens van je modem: dus niets veranderen in dat schermpje.
Het interessante stukje aan dat screenshot is het ip adres - wat je nodig hebt voor je app. (niet de noip domein gebruiken omdat je dat verder nergens hebt ingesteld). Maar je kunt uiteraard ook gewoon "what is my ip" in google intikken vanaf je thuisnetwerk.

die description boeit verder niet heel veel zolang je de poorten maar kunt invullen.

[ Voor 5% gewijzigd door z1rconium op 14-01-2015 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop33
moet ik op een of andere manier ook nog inloggen op de modem van Telfort, om daar diezelfde poorten open te zetten of is dat niet belangrijk?

van de website:

These instructions help you to connect using the Internet IP address of your TimeCapsule. If you have not purchased a static IP address from your ISP) you will need to use a service such as noip.com or dyndns.org - Once you have obtained a domain name from one of these services (they are free), replace the external IP address with this domain name.

Start the AirPort Utility and on the main page, click on the TimeCapsule icon to reveal a popup (not shown) - the IP address will be listed in the popup. In this example we will use the address 86.19.62.26 but yours will be different

Ze zeggen dat mijn externe IP vervangen moet worden, maar het zou wel praktisch zijn als ze zeggen hoe ik dat moet doen? Zou dat mijn struikelblok kunnen zijn?

(Sorry voor alle vragen!!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
Het domeinnaam verhaal is niet belangrijk in deze - vergeet dat even voor nu.

Wat belangrijk is dat je a) je ip adres weet en b) dat je poorten open staan.

ik weet niet wat je allemaal kunt instellen op het modem van telfort maar als er iets van upnp bij staat kun je dat aanzetten (niet meest secure) of de port forwarden (20445) naar het ip adres van de airport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop33
Ik ga stoeien. Zit nu op het werk, zal vanavond eea proberen.

Bedankt voor het meedenken!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop33
Nou, heb de poort 20445 open gezet en dit ook gecheckt of deze bereikbaar is. Deze staat open. Maar nog geen succes om middels 4g in te loggen....
Pagina: 1