machine check exception Error, vastlopers.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09 22:27
Tweakers,

Systeem bestaande uit:
Msi gaming z87gd65
16gb ddr3 Kingston 1600mhz
I5 4670k
Xfx 7970 crossfire
Samsung 840 evo 250gb
Samsung 840 120gb
Corsair h100i cooling

De laatste paar dagen freezde mijn systeem met regelmaat, er kwam dan brom uit de speakers, hdd led bleef continu branden, het enige wat hielp was een keiharde reset.

Ik vermoedde brakke drivers, dus besloot een herinstallatie te doen van Windows 8.1pro. Echter zodra de Windows setup start en ik de taal moet kiezen freezd het systeem weer met een mooie melding, machine check exception.

Wat heb ik geprobeerd?
Bios update
Bios reset
Andere videokaart
Andere ssd
Andere sata kabels
Memtest gedraaid, alles is oké.
Voltages voeding zijn oké, enkel de 12v rail geeft 11.88v aan. Het gaat hier om een silverstone striker 600w voeding.

Ik verdenk zelf de voeding, maar kan net zo goed het moederbord of processor zijn.

Iemand nog ideeën of tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 17:09
paar dingen:
1). doe eens een reseat van al je hardware
2). is het bios van je moederbord nieuw genoeg voor je processor? (soms is een minimale versie x nodig voor processor y)
3). draai eens een geheugencheck, gaat dat goed?

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 20:18
Klinkt als een mogelijk warmte probleem, dan krijg je ook freezes en geluid wat blijft hangen.
Kijk even de temperaturen na eventueel.

Edit:
Is die voeding op 11.88 onder load of idle ?
Anders zakt het te onder load te ver weg, en faalt je harde schijf en andere onderdelen, dat veroorzaakt ook vreemde reacties.

[ Voor 40% gewijzigd door Banshee op 14-01-2015 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
De meest recente Bios staat erop. Temperaturen blijven meer goed, processor komt niet boven de 53c en de videokaarten niet boven de 74c.

Memtest86 geeft geen fouten. Systeem heeft 1.5 jaar foutloos gewerkt

Volatage waarde was idle, uitgelezen in de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 20:18
kan je het systeem even behoorlijk belasten, en tegelijkertijd met een software monitor je temperaturen en voltages bekijken?
Ik vind een voltage van 11,88 tijdens idle wel wat laag, kan ook mogelijk een uitlees fout zijn hoor, maar je weet het nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Neen, dat lukt helaas niet. Systeem freezd al tijdens Windows setup....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Zojuist windows 7 geprobeerd, dat werkte in zekere zin wel, ik krijg alles netjes geïnstalleerd. En nu weer wederom random freezes.

Er komt vanavond iemand langs met een compleet ( vergelijkbaar ) systeem. We gaan alles systematisch uitwisselen om zo hopelijk achter de oorzaak te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Een update.

Het systeem draait weer, maar nog niet 100% .

Wat heb ik gedaan? Andere voeding geplaatst enermax 1500 watt platinum. Daarna de dvd speler los gekoppeld, de USB kabel van de H100i corsair link verwijderd, E-sata aansluiting voor op de kast intern los gehaald.

So far so good, Win 8.1 staat er weer op met alle recente drivers. Maar helemaal lekker gaat het nog niet. Ik krijg telkens een melding dat een USB apparaat niet herkent word en niet meer reageert, echter zit er enkel nog mijn muis en toetsenbord op aangesloten welke gewoon functioneren ??

Dan het 2e vraagstuk nog, ik draai dus met 2 stuks XFX 7970 kaarten, Mijn primaire monitor zat op de eerste kaart aangesloten, en mijn 2e monitor op de 2e kaart. Dit heeft altijd gewerkt !! Nu dus niet meer, nu moet ik dus allebei de schermen op de eerste kaart aansluiten anders heb ik geen beeld.

Als 2e weigert Furmark ineens spontaan te benchen met beide kaarten, hij gebruikt enkel maar de eerste kaart.

Wat ook frappant is , is dat mijn CPU temp spontaan 10C hoger is in IDLE en onder load tot wel 15C warmer als voorheen.

Ik begin sterk te twijfelen aan mijn moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Nu weet ik het echt niet meer.

Vanmiddag nog zitten gamen, ik doe zojuist de panelen weer op de kast, en computer blijft geheel dood. Doet helemaal niet meer ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
Opgelost, moederbord was gaar, nu een nieuw mobo en alles werkt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chronicbear
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-07 13:20
Ja ik zit dus met zelfde probleem alleen had ik net mn onderdelem nieuw.. elke keer als ik windows vanaf usb stick erop wil zetten krijg ik error: system service check, machine check exception en iets met een cache error.
Bios lukt prima, dacht dat het aan waterkoeler lag maar ik heb nu cheap ass simpel ding erop en doet het ook niet, enige wat ik hoop dat er maybe corrupte versie van windows op mn usb zit en anders denk ik wat jij zegt, dat mn moederbord kapot is
Pagina: 1