1080P op 4k monitor.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:32
Al anderhalf jaar sinds de komst van 4k gaan de geruchten en beweringen over en weer over 4K gamen en de game op 1080P draaien omdat de gpu's simpelweg niet snel genoeg zijn en dat voorlopig niet zullen zijn.
De 1 zegt dat het wazig word door verkeerde scaling de ander zegt dat het in principe hetzelfde eruit moet zien als op een 1080P scherm mits het scherm hetzelfde formaat heeft.

Maar wat vooralsnog echt ontbreekt is enige echt onderbouwing met feiten.

Aan theorieën hebben we echt helemaal niks en daarom hier de vraag aan iedereen met een 4K scherm wat hun ervaring is met gamen op een 4K scherm op 1080p of 2560x1440 resolutie.

Word het wazig? blijft het scherp? Hangt het van het spel?

Helaas werkt een screenshotje niet omdat ie dan gewoon een screen maakt van de native resolutie dus foto's met een goede camera zouden heel erg veel duidelijkheid kunne verschaffen over dit probleem waar velen nog steeds geen duidelijk antwoord op hebben.

Ik ben al maanden aan het googlen als ik ff zin heb omdat ik echt een nieuwe scherm nodig heb aangezien mijn scherm uit 2008 de geest aan het geven is en meer van strepen houdt dan van pixels op het moment.
Maar aangezien ik veel game is dit voor mij toch wel een punt waar ik echt mee zit.

Aan de ene kant roept 4K omdat ik alliassing zo ontzettend beu ben en AA toch nooit echt goed werkt en veel waas of andere nadelige gevolgen met zich meebrengt.
Maar aan de andere kant weet ik hoeveel 4K aan rendering power opslokt en dus is tijdelijk gamen op 1080P een mooie tussenoplossing ALS het er goed uitziet.
Waarbij ik weer terug kom bij mijn punt.

Er is geen enkele echte informatie te vinden met harde feiten over hoe het eruit ziet.

Dus als mensen meer als een theorie te delen hebben zijn veel mensen daar denk ik erg mee geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
4k (of UHD, dus 3840 x 2160) is precies 2x 1920x1080. Elke HD-pixel is dus 4 UHD-pixels. In theorie zou dat dus niet veel onscherper moeten worden dan normaal HD.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Het probleem is dat er imo nog niet echt een heel interessant 4k scherm op de markt is, alleen de pricewatch: Dell Ultrasharp UP2414Q Zwart is interessant, op het erg hoge energieverbruik voor een monitor na. En een stevige prijs.

Ook komt "soon" de 300 serie van AMD uit, welke behoorlijk interessant kan zijn voor deze resolutie.

Maar, een 4k op 1080p draaien hoort idd niet een echt wazig beeld te geven.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:25

FlyEragon

Alien Monkeys

Tenzij de monitor besluit slim te doen door het beeld te processen om het wat scherper te krijgen. Dan zou je dus weer kwaliteit kunnen verliezen omdat er aan de beelden geknoeid gaat worden. Bij een weergave zonder toeters en bellen zou het inderdaad perfect moeten gaan, net alsof je een normale 1080P monitor hebt. Meestal zitten er game modes op tv's, maar ik weet niet of dit ook zo is met monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
De asus 4k monitor heeft game modes en andere modes maar deze lijken gebaseerd op de info die ik vind alleen maar kleurprofielen en brightness/contrast/gamme instellingen te veranderen.
en heeft de optie om onscreen te cheaten in hardcore game modes haha (onscreen crosshair)

en ondertussen zijn er juist aardig wat interessante 4k monitoren. voorheen hadden we 1 60 hz en 1 halfbakken 60 hz nu zijn er al een stuk of 6.

ok het is eerste generatie maar best een goed product. het is immers een dom product dat alleen maar beeld doorgeeft geen tv met 3d instellingen en allerlei poespas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
hah, dat kon ook met twee touwtjes en wat plakband :p 360 noscope lololo!!1!!!oneone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Niemand die daadwerkelijk een 4k scherm heeft en gekeken heeft wat voor een scaling er gebruikt word en hoe het eruit ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-07 20:59
Gewoon scaling van je videokaart gebruiken als je AMD kaart heb kan dat sws in iedergeval in catalyst control center aanzetten. Dat veroorzaakt geen inputlag en heeft goede kwaliteit schaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16233

Ik ben ook wel benieuwd of er hier iemand ervaring mee heeft.
Ben ook aan het kijken voor een nieuwe monitor die ook zal gebruikt worden om te gamen.
Eventueel een LG 27MU67

Maar aangezien ik geen superdure videokaart wil kopen vraag ik mij ook af hoe de kwaliteit van 1080p gaming op dergelijk 4K scherm is. Vermits gewoon alles verdubbelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
3840x2160 is precies 4x 1920x1080. Do the math.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Room42 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 11:57:
3840x2160 is precies 4x 1920x1080. Do the math.
The math is irrelevant.

Het heeft namelijk te maken met hoe de scaler in het scherm werkt en niet alle manieren van scaling geven dus het gewenste resultaat.

Ondertussen is het juni en zijn we nog niets wijzer omdat niemand op het internet het daadwerkelijk lijkt te testen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:52
Om die vraag te beantwoorden kun je ook ff een game in 960x540 draaien op je 1080p schermpje.. :p

Ligt er naar mijn ervaring maar net aan of het een native resolutie van je scherm is, en of je 1 op 1 pixel mapping toepast. Maar wanneer je kiest om het beeld met eenzelfde ratio te laten stretchen, krijg je logischerwijs grotere pixels en lever je in. Of je daar last van hebt, is deels subjectief.

Vaak wordt voor scaling in het scherm nog aan nabewerking gedaan. Dus de test die jij wil zien is niet eens zinnig, aangezien de verschillende fabrikanten daar anders mee om gaan en dit per productlijn of zelfs typenummer kan verschillen.

[ Voor 91% gewijzigd door Flozem op 06-06-2015 02:32 ]

Pagina: 1