Waterkoeling met lucht in systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander.jansen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-09-2023
Hey, ik heb vandaag een waterkoeling systeem gemaakt. nu heb ik echter een vraag... Als mijn systeem rechtop staat dan is het goed en heb ik geen lucht erin. Maar heb mijn systeem op zijn kant liggen. Nou is het voor de pomp geen probleem, die zit volledig onderwater maar de slang die terug komt in het reservoir zit op water level. dus die neemt zegmaar lucht mee op het moment dat het water terug het reservoir in gaat. Dit zorcht ervoor dat er heele kleinne belletjes door heel het systeem gaan... kan dit kwaat voor de onderdelen en koelprestatie? zoals corosie enzo? het zijn geen groote luchtbellen maar zegmaar eer een schuim idee...

sorry als deze post een beetje een zooi is... heb me hoofd er niet helemal bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Lucht zorgt voor mindere prestaties. Een beetje lucht maakt vrijwel geen verschil zolang het maar niet te veel word. Het is natuurlijk altijd het beste een opstelling zo te maken dat deze kan draaien zonder dat er lucht in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander.jansen
oke... bedankt... ik ga kijken of ik een beetje water erbij kan doen misschien dat dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Het is altijd handig om er voor de zorgen dat het water wat terug het reservoir inloopt dit onder de waterlijn doen. Op die manier komen er geen nieuwe luchtbellen en kan de lucht die er in zit ook weg. Wat je in ieder geval wil voorkomen is dat er steeds meer lucht inkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander.jansen
Heb even een filmpje gemaakt om te laten zien wat ik bedoel.

https://www.dropbox.com/s...01-13%2022.46.28.mov?dl=0

Kan dit kwaat voor levensduur van bijvoorbeeld pomp of radiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Voor de pomp, rad en alle andere onderdelen kan het totaal geen kwaad. Meer lucht in een setup betekend alleen minder koelvermogen. Zolang het niet te veel is maakt het weinig uit. Van wat ik op het filmpje zie is dit geen enkel probleem.
Pagina: 1