Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

oud maar toch nieuw

Pagina: 1
Acties:

• mrkoetje
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-06-2022
beste forummers,

Ik ben net 41 jaar , 2 jonge kinderen en sinds enige maanden ben ik begonnen met het leren van html/CSS met als doel minimaal een deel van mijn salaris met webdesign/front-end werk te verdienen in de toekomst.
41 jaar, best oud hoor ik jullie denken. of: hoor ik jullie dat echt denken? of maakt het geen ene reet uit wat je leeftijd is? of misschien alleen in sommige situaties?

Ik ben altijd al beetje nerd geweest, als kind zat ik al zondagmiddagen beetje simpel codeerwerk te doen achter een MSX computer (met bandje jaja) en eigenlijk altijd veel met computers gehad. 8 jaar geleden zomaar ineens 2 websites ontworpen & gemaakt, best mooi geworden voor die tijd. maar alles met een wysiwyg editor. Nooit code geleerd. wel vond ik het altijd geweldig leuk om te doen.

Nu werk ik in de bouw (verkoop) en ik heb het al jaren niet naar mijn zin. coachinggesprekken gehad en afgelopen jaar zelfs een speciaal loopbaan traject gedaan (eigen kosten/initiatief) en hier eindelijk achtergekomen wat ik werkelijk wil: creeren. dingen maken. uit chaos orde scheppen. 1 + 1 was al gauw 2 dus webdesign/code is de keuze geworden!
Uiteindelijke doel heb ik nog niet direct heel concreet. vermoedelijk responsive websites voor midden en kleinbedrijf met accent op content (klantgericht). maar mogelijk ook eerst keihard werken in loondienst als front-end developer oid. Ik zie nog niet direct een echte designer in me schuilgaan. ik ben meer gek op codeerwerk en vooral het problemen oplossen wat het eigenlijk ook continue is.

Ik ben en blijf gemotiveerd. momenteel leer ik stapsgewijs HTML & CSS. mijn planning voor dit half jaar is:

-nog enkele tutorials volgen en vooral veel praktijk blijven doen. (2 "proef" sites aan het bouwen)
-GIMP/photoshop tutorials doorlopen en veel praktijkwerk mee doen
-Brackets/BBedit verder doorgronden
-"ruiken" aan wordpress en de mogelijkheden. installatie op server
-"ruiken" aan Bootstrap en ook downloaden.
-continue blijven lezen, lezen/praktijk praktijk

2e half jaar ga ik officiele website bouwen, met eenvoudige webshop. wrschnlk met wordpress
SEO, HTML3 en CSS3 & responsive websites wil ik dan allemaal mee starten.

Waarom deel ik dit allemaal met jullie?

Omdat tussen mijn en jullie wereld nog een gigantische afstand ligt. Ik kan simpelweg niet goed bezien of ik een juiste weg bewandel. Ik vraag me stiekem af of ik niet al snel als te oud word gezien straks als ik als beginner ga netwerken. misschien is het ook wel een voordeel dat ik niet alle balast van de oude html versies en manieren van webdesign met me meedraag. en ook een voordeel t.o.v een heel jong iemand dat ik nou eenmaal ook wat jaren " wijsheid" en rust heb opgebouwd.

reacties zou ik waarderen!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Je moet pas gaan netwerken als je kennis op tafel kan leggen. Je kan pas (voldoende) kennis op tafel leggen als je genoeg geleerd hebt. Als je genoeg geleerd hebt dan weet je genoeg om niet te oud te zijn om te beginnen, maar dan moet je wel echt aan kunnen tonen dat wat je jezelf hebt aangeleerd goed is.

Overigens is HTML noch CSS echt programmeren. Als enigszins serieuze frontender wil je op zijn minst ook Javascriptkennis opdoen. en dat is dan wél weer programmeren. Hoe dan ook: voor alledrie de onderwerpen zijn er prima boeken voor beginners, bijvoorbeeld van O'Reilly.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• HansvDr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Leeftijd zegt niks. Gewoon doen dus. En, in de softwarewereld zul je toch altijd moeten blijven leren, hoe oud je ook bent.

En, jonge honden hebben ook nadelen, dus laat de leeftijd geen beperking zijn!

• Mitchell-CWD
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-11 20:15
Als je graag wil leren om websites te maken, zou ik zeggen waarom niet!

Maar ik denk zelf dat HTML/CSS tegenwoordig niet heel veel waard is. Met een CMS zoals Wordpress in combinatie met een goed thema en wat plugins kan bijna iedereen alles qua HTML/CSS zonder ooit maar 1 letter van deze code te zien.

Ik zou dus zeker naast HTML/CSS (dat is wel heel basis), ook Javascript + PHP proberen te leren en dan bv in combinatie met Wordpress.

Succes!

Steam: mitchell99 - GTA V Social Club: MitchellFR - Overwatch/HotS/SC2 Battle.net: HunteR#1963

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Mitchell-CWD schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 22:44:
Maar ik denk zelf dat HTML/CSS tegenwoordig niet heel veel waard is. Met een CMS zoals Wordpress in combinatie met een goed thema en wat plugins kan bijna iedereen alles qua HTML/CSS zonder ooit maar 1 letter van deze code te zien.
En die templates/maatwerk toveren zichzelf erbij?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

NMe schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 22:44:
[...]

Nope, maar dat zegt ie ook niet.
Je kunt zat templates online vinden die je installeert en klaar. Uiteraard heb je daarmee de basis te pakken en vaak niet meer dan dat, maar dat is wellicht voor veel mensen meer dan genoeg.

Maar wil je meer dan dat, dan zul je inderdaad wel wat verder moeten gaan kijken. Maar als je ambitie is om alleen de basis te kunnen, dan kun je beter gewoon Wordpress pakken, je meerwaarde is dan waarschijnlijk bijzonder klein.

• Mitchell-CWD
NMe schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 22:44:
[...]

Ik heb het uiteraard niet over de wat ingewikkeldere maatwerk / custom templates. Als ik het verhaal van de TS lees denk ik dat het verstandig is te beginnen met wat statischere websites met een goede 3rd party template en dan die aanpassen aan de wensen van de klant.

edit: inderdaad beetje wat bovenstaande tweaker ook zegt.

[ Voor 6% gewijzigd door Mitchell-CWD op 14-01-2015 22:48 ]

Steam: mitchell99 - GTA V Social Club: MitchellFR - Overwatch/HotS/SC2 Battle.net: HunteR#1963

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik vind het een beetje raar om aan te nemen dat iemand die aangeeft te willen leren om websites ontwikkelen genoegen neemt met het installeren van een standaardtemplate in Wordpress.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

NMe schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 02:20:
Ik vind het een beetje raar om aan te nemen dat iemand die aangeeft te willen leren om websites ontwikkelen genoegen neemt met het installeren van een standaardtemplate in Wordpress.
Je wilt niet weten hoeveel mensen roepen dat ze websites kunnen bouwen, maar zelf niet verder komen dan wordpress installeren en configgen.
Nu zeg ik niet dat de TS dat ook denkt (sterker nog, als ik zijn topicstart zo lees heeft hij grotere ambities), maar je komt het meer dan genoeg tegen.

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-10 23:14
Ik sluit me aan bij Mitchell. Als ik jou was zou ik HTML/CSS onder de knie krijgen maar ook JS en PHP.

const { signature } = await fetchProfile()

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Een goeie frontender hoeft weinig tot geen PHP te kennen. Afhankelijk van wat hij precies wil gaan doen heeft hij genoeg aan HTML en CSS om mee te beginnen en JS als dat er verder goed in zit.

• mrkoetje
Bedankt voor de vele reacties tot nog toe!

Inderdaad wil ik echt de basis kennen om op z'n minst boven het gemiddelde cms "geklooi" uit te stijgen. Mijn accent ligt voor het 2e half jaar wel op een CMS en bijv Bootstrap ( en dan later pas JS) omdat ik graag snel wil beginnen met 2 websites (met oa webshop en mogelijkheid dat klant zelf eea bijhoudt) maar ik begrijp hier dat ik beter eerst geduld moet opbrengen en me houden bij relatief statische sites en me dan dus javascript eigen moet maken. Op zich ook geen gek plan. maar in dat geval wil ik me ook bezig houden met responsive websites.
server-side scripts wil ik voorlopig nog even niet aan denken. eerst dit alles maar eens onder de knie!

Boeken. ik twijfel nog. tot nog toe gebruik ik W3schools/Youtube tutorials en andere video en website tutorials.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een goed boek is te verkiezen boven losse tutorials en sites. W3Schools is imho alleen handig als naslag voor als je even vlot wat properties op wilt zoeken, er zijn betere tutorialsites te vinden.

Het voordeel van een boek is dat je niet allemaal met losse dingen aan het werk bent, en dat je geen gaten hebt in wat je moet weten om verder te kunnen. Tutorials zijn niet slecht, maar de basis is denk ik beter om vanuit een boek te doen.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

TERW_DAN schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 10:57:
Een goed boek is te verkiezen boven losse tutorials en sites. W3Schools is imho alleen handig als naslag voor als je even vlot wat properties op wilt zoeken, er zijn betere tutorialsites te vinden.
Ook betere naslagwerken. W3Schools is ook nadat ze hun feitelijke onjuistheden grotendeels verwijderd hebben nog steeds rotzooi.
Het voordeel van een boek is dat je niet allemaal met losse dingen aan het werk bent, en dat je geen gaten hebt in wat je moet weten om verder te kunnen. Tutorials zijn niet slecht, maar de basis is denk ik beter om vanuit een boek te doen.
Inderdaad. Tutorials gebruiken verhoudt zich een beetje tot een boek zoals iemand die geen zin heeft om een verhaal in boekvorm te lezen en daarom de losse hoofdstukken online opzoekt en ze vervolgens leest in de volgorde 4, 7, 1, 3, 8, 10, 6 en 2. De stof van hoofdstukken 5 en 9 ken je uit jezelf niet, dus die zoek je ook niet op. Je hebt nu spul in een verkeerde volgorde gelezen waardoor je het hele verhaal dat hoofdstuk 3 en 4 aan elkaar koppelt niet begrepen hebt, en bovendien heb je gaten in je kennis.

Je bent zeker als beginner veel beter af met een boek dan met tutorials.

[ Voor 48% gewijzigd door NMe op 15-01-2015 12:13 ]

Verwijderd

Te oud om te leren is altijd nonsens, Ik denk dat jongeren het net iets sneller oppakken, maar ook dit verschilt per persoon, na je post te hebben gelezen moet ik zeggen dat je jezelf wel goed heb geïnformeerd,
In het 3e leerjaar mbo applicatie's weten de meeste mensen nog niet wat een responsive website is en wat bootstrap is!

Als ik jou was zou ik gewoon een goed boek kopen over html en css, zo ben ik ook begonnen voor ik een studie ging volgen.

Jij geeft aan dat je vooral de front-end interessant vind, dan zou JavaScript een perfecte toevoeging zijn.
Dit vind ik persoonlijk toch een stuk lastiger dan html en css. Je zult ook merken dat als je bezig bent met JavaScript dat je ook echt bezig bent met coderen ipv html/css

Wel zou ik als ik jou was ook even verdiepen in php, naar mijn idee is php toch echt een must om toch de basis te begrijpen :)

Heel veel succes en blijf gemotiveerd, dat is zeker de sleutel in dit vak.

Groetjes

• Mitchell-CWD
Tuurlijk, als je echt 100% front end doet hoef je weinig PHP te kennen, maar dan werk je in een team met iemand die de back end doet. In dat soort teams worden er echt zelden front end werknemers aangenomen die alleen CSS kunnen en geen javascript.

Aan de andere kant zegt TS dat hij zelf sites wil maken, ik ga er van uit in zn 1tje. Van daar dat ik dan aanraad toch de basis van PHP ook mee te pakken.

Welke van de 2 bovenstaande paden je ook bewandelt, in ieder geval PHP óf javascript lijkt me een goede toevoeging.

Succes!

Verwijderd

Websites maken kan je doen op bijzonder veel verschillende niveaus. Als je op hoog niveau frontend werk wilt gaan doen, is basiskennis backend (of het nou PHP is of iets anders) nagenoeg verplicht, laat staan javascript. Echter als jij gewoon websites gaat maken voor de bakker om de hoek in het dorp waar je woont, kan je met een goede basiskennis HTML CSS en photoshop prima uit de voeten komen.

Het plan wat je hebt klinkt goed, krijg wel het idee dat je er goed over nagedacht hebt. En aangezien je wordpress dingen wilt gaan doen, raad ik je ook erg aan om je daar in te verdiepen, hoeveel geld je daar nog aan kan verdienen blijft mij verbazen. Er zijn zelfs mensen die amper HTML / CSS kennen, die geld weten te verdienen door wordpress met een ander thema te installeren.

• mrkoetje
nogmaals fijn dat er zoveel mensen reageren. Jullie kunnen we direct verwelkomen als nieuw lid ;)

Maar goed. na alles gelezen en overdacht te hebben heb ik nog 2 vragen:

Hebben jullie goede tiips voor boeken welke prettig (niet-droog) geschreven zijn EN die op een goed te onthouden manier de boel uitleggen? liefst Nederlands. dit op gebied van html, maar vooral CSS en javascript.

En ik vraag me af of het niet relatief erg simpel is om een wordpress site met wat winkelopties draaiend te hebben.Dan kan ik ditwel gewoon doen en daarna even links laten liggen om me met javascript bezig te houden.

Verwijderd

Het ligt eraan hoever je op dit moment bent met html.
html zou ik in principe wat aandacht aan besteden maar zeker niet teveel.
Ik ben nu ondertussen al 4 jaar bezig met webapplicaties en dergelijk en elke keer moet ik weer spieken op W3schools om te kijken hoe het ook alweer precies inelkaar zat.

Ik zou als ik jou was gewoon rustig html en css doornemen en niet te lang blijven hangen bij html.
Css is daarintegen misschien wel iets belangrijker omdat je gewoon heel erg veel kan doen met css.
In begin zul je merken dat je elke keer gezeur heb met het positioneren van je divjes, hoe je met margin en padding moet werken etc.

css is even doorzetten van hoe en wat, ik vond het soms best frustrerend werken toen ik ermee begon.

Ik zou als ik jou was wel vlotjes beginnen aan JavaScript, dat is uiteindelijk ook het moeilijkere gedeelte:)

Verwijderd

Simpele websites: CMS
WebApplicaties: Javascript en vaak ook backend kennis. Back end en front end smelt nogal samen bij een WebApp. Helemaal bij een MVC achtige opzet.

En zoals ZktaS zegt.. ken ik ook wel iemand die wordpress of een andere CMS pakt met een thema erop en inhoud van de klant erop maken en klaar. En dan ook nog er leuk aan verdienen. Dat het kan zie ik ook. Echter zelf verbaas ik me er vaak over haha. Daarbij is het meer de "verkoop" kant en je product verkopen belangrijker dan je kennis van HTML en CSS. Want die persoon die ik ken kan nogal goed een praatje houden maar niet veel programmeren / en HTML en CSS schrijven.

Ik weet in ieder geval dat de web meer groeit richting applicaties. Je moet goed in de gaten houden waar de wereld heen gaat en daar achter aan gaan en niet achter lopen.

Vaniska zegt dat je je moet verdiepen in PHP. Ik zelf zie gewoon waar de grotere bedrijven op inzetten, en dat is steeds minder PHP. Facebook zet steeds meer PHP om in andere zaken bijvoorbeeld.
Als je gewoon Javascript gaat leren kun je dat altijd client side gebruiken. En gelijk ook backend programmeren met NodeJS. Dus stop je PHP tijd in Javascript. Veel grote bedrijven zetten PHP om in NodeJS.

En leeftijd is maar leeftijd. :) Motivatie en doorzettingsvermogen is belangrijker.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2015 19:20 ]

Verwijderd

Ik ben het helemaal met hierboven eens, echter op het gebied van php klopt het niet helemaal, ja PHP word minder gebruikt dan 5 jaar terug, dat klopt, maar NodeJS een vervanger van PHP? Dat zie ik nog lang niet gebeuren, PHP is momenteel gewoon de grootste en simpelste back-end die er momenteel is voor het web.
Qua functionaliteit is er meer dan genoeg mogelijk in PHP, wat je soms met NodeJS wel kan, maar erg moeilijk te realiseren, is weer te doen in PHP.
Het voordeel met PHP is dat je in relatief weinig tijd en weinig kennis al veel resultaten kan behalen, als je weet hoe een Function werkt, een If else statement en een array, kun je al vrijwel op alles een oplossing vinden, met wat zoekwerk op het prachtige google moet het dan helemaal te doen zijn.

Ik blijf erbij, dat iedere developer front of back end, de basis moet leren van PHP, het is net als dressuur van het paardrijden, de basis.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 19:17:
Vaniska zegt dat je je moet verdiepen in PHP. Ik zelf zie gewoon waar de grotere bedrijven op inzetten, en dat is steeds minder PHP. Facebook zet steeds meer PHP om in andere zaken bijvoorbeeld.
Je moet geen appels met peren vergelijken. Wat Facebook omzet van PHP naar iets anders is grotendeels backendwerk, de site zelf zal waarschijnlijk nog steeds PHP zijn. Of in het geval van Facebook misschien Hack.

Kleinere sites, wat gezien de insteek van de topicstarter toch de focus zal zijn, worden nog steeds net zo veel als vroeger in PHP gebouwd.

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
php, node.js, ruby, .net etc.. Het zijn allemaal dialecten, wat je beter kunt leren is de basis principes achter de taal. Loopjes maken, variabelen declareren, if constructies, scoping etc. Dan pas naar een dialect kijken.

En waar komt toch die gedachte vandaan dat elke frontend developer bootstrap moet kennen? Ik denk dat je dat juist niet moet leren! Bootstrap kan veel van je basis dingen wegnemen, maar als je niet begrijpt waarom bootstrap iets op een bepaalde manier doet, dan weet je in mijn optiek helemaal niets van frontend, maar ben je gewoon een 'waarde in een stylesheet aan-passer en bidden dat het werkt' developer.

Begin bij de basis, begrijp hoe het box model werkr, hoe je vanuit niets iets responsive op kan zetten, waarom je soms een div gebruikt en soms ook niet etc etc. Daarna pas gaan kijken naar dingen als bootstrap, foundation of sass.

Driving a cadillac in a fool's parade.

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-11 14:28
kwaakvaak_v2 schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 09:21:
php, node.js, ruby, .net etc.. Het zijn allemaal dialecten, wat je beter kunt leren is de basis principes achter de taal. Loopjes maken, variabelen declareren, if constructies, scoping etc. Dan pas naar een dialect kijken.

En waar komt toch die gedachte vandaan dat elke frontend developer bootstrap moet kennen? Ik denk dat je dat juist niet moet leren! Bootstrap kan veel van je basis dingen wegnemen, maar als je niet begrijpt waarom bootstrap iets op een bepaalde manier doet, dan weet je in mijn optiek helemaal niets van frontend, maar ben je gewoon een 'waarde in een stylesheet aan-passer en bidden dat het werkt' developer.

Begin bij de basis, begrijp hoe het box model werkr, hoe je vanuit niets iets responsive op kan zetten, waarom je soms een div gebruikt en soms ook niet etc etc. Daarna pas gaan kijken naar dingen als bootstrap, foundation of sass.
Inderdaad begin niet gelijk met bootstrap of eigenlijk nooit! Bootstrap kan handig zijn wanneer je een website bouwt die op bootstrap lijkt. Zodra dat niet het geval is ben je meer bezig om dingen te overschrijven dan dat je aan het bouwen bent.

Met Sass of Less zou je wel gelijk kunnen beginnen aangezien je dan als nog gewoon standaard css moet schrijven het word je alleen iets makkelijker gemaakt.

---

Een backend taal hoef je niet te leren omdat je als het goed is er zelf maar weinig gebruik van zal maken. Tuurlijk is het handig om te weten hoe sommige talen werken. Bijv usercontrols in .NET en de page life cycle.
Wat wel handig is om te leren wat hoofdzakelijk in backend land gebruikt wordt is object georiënteerd programmeren. Dit is vooral voor je javascript belangrijk.

Maar ik zou beginnen met HTML, CSS en daarna javascript. Wanneer je dat onder de knie hebt kan je kijken naar HTML5, CSS3 en backend talen.

[ Voor 57% gewijzigd door itsleon op 16-01-2015 09:52 ]

• n8n
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:25

n8n

Van de backend hoef je in principe alleen te weten wat een beetje mogelijk is, in het geval van html uitspuwen ligt daar niet de limitatie. Begin met html, dit is voor een functionerende website al genoeg en er is voldoende mee gemoeid.
http://motherfuckingwebsite.com

Zodra je een beetje html onder de knie hebt wil je natuurlijk zo snel mogelijk met css aan de slag, je hebt geluk want in de tijd dat menig persoon hier er mee begon was het een drama.

Javascript, zeker belangrijk zou ik als laatste doen. Een goede cursus staat op codeacedemy.com

In alle gevallen raadt ik aan eerst met de ‘vanille taal’ te beginnen, dus zonder frameworks en andere tools die je het werk uit handen nemen.

Photoshop zou ik me ook niet al te erg op focussen. Veelal ben je bezig met iconen voor productie en wat foto's resizen, optimaliseren. Allemaal vrij basic en iconen zijn volop te vinden. Design kan prima in de browser.

[ Voor 4% gewijzigd door n8n op 16-01-2015 10:19 ]

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 08:10

MoietyMe

zij/haar

Mitchell-CWD schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 22:44:

Maar ik denk zelf dat HTML/CSS tegenwoordig niet heel veel waard is.
Excuse me? Hoe kom je aan die wijsheden? Sorry hoor, maar zonder HTML is er geen internet om naar te kijken in die programma's die wij browsers noemen. Ik durf te beargumenteren dat HTML belangrijker is dan serverside talen als php en .net (naast server OS e.d.); dan kan je nog statische websites serveren.

On topic
Leuk dat je aan de slag wil met front-end code. Eigenlijk het enige wat ik je wil meegeven is dat je moet letten op semantiek van je HTML. Dat wil zeggen dat je de juiste elementen gebruikt voor de juiste doelen; een div als button gebruiken is not done, zelfde geld voor een span als linkje gebruiken en noem maar op. Dit is namelijk enorm belangrijk voor de toegankelijkheid van het web. Daarnaast helpt het ook voor zoekmachines e.d. Veel front-end developers vergeten dit en schrijven er maar op los.

Dus alsjeblieft, schrijf correcte markup :) Mensen die dat niet doen zijn er al genoeg ;)

• Mitchell-CWD
Good Fella schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 11:02:
[...]

Excuse me? Hoe kom je aan die wijsheden? Sorry hoor, maar zonder HTML is er geen internet om naar te kijken in die programma's die wij browsers noemen. Ik durf te beargumenteren dat HTML belangrijker is dan serverside talen als php en .net (naast server OS e.d.); dan kan je nog statische websites serveren.

On topic
Leuk dat je aan de slag wil met front-end code. Eigenlijk het enige wat ik je wil meegeven is dat je moet letten op semantiek van je HTML. Dat wil zeggen dat je de juiste elementen gebruikt voor de juiste doelen; een div als button gebruiken is not done, zelfde geld voor een span als linkje gebruiken en noem maar op. Dit is namelijk enorm belangrijk voor de toegankelijkheid van het web. Daarnaast helpt het ook voor zoekmachines e.d. Veel front-end developers vergeten dit en schrijven er maar op los.

Dus alsjeblieft, schrijf correcte markup :) Mensen die dat niet doen zijn er al genoeg ;)
Klopt zeker, ik bedoel niet dat HTML niet belangrijk is om te kunnen (je móet het zelfs kunnen), maar wat ik probeer te zeggen: als je alléén html / CSS kan ben je niet heel veel waard op de arbeidsmarkt. Dus een extra taal daar naast vind ik wel belangrijk.

Verwijderd

Html is inderdaad de basis, geen html geen website. simpel zat:)
Je brood met puur html en css verdienen? Dat kan inderdaad niet !

Edit: Alhoewel, ik heb ooit een keer iemand gezien die een portfolio had met allemaal animaties en soort parallax scrolling en hij beweerde dat hij het met alleen css en html gedaan had, zonder JavaScript, of het waar is weet ik niet, maar daar zou je in principe wel wat geld mee kunnen pakken.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2015 11:43 ]

• MoietyMe

MoietyMe

zij/haar

Mitchell-CWD schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 11:27:
[...]

Klopt zeker, ik bedoel niet dat HTML niet belangrijk is om te kunnen (je móet het zelfs kunnen), maar wat ik probeer te zeggen: als je alléén html / CSS kan ben je niet heel veel waard op de arbeidsmarkt. Dus een extra taal daar naast vind ik wel belangrijk.
Denk dat mijn salaris het daar niet mee eens is ;) JavaScript wordt wel steeds belangrijker, dat ben ik met je eens. Het is ook niet dat ik het helemaal niet kan, heb het alleen niet heel vaak nodig.

• Mitchell-CWD
Good Fella schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 12:23:
[...]

Denk dat mijn salaris het daar niet mee eens is ;) JavaScript wordt wel steeds belangrijker, dat ben ik met je eens. Het is ook niet dat ik het helemaal niet kan, heb het alleen niet heel vaak nodig.
Het zal vast niet áltijd zo zijn nee ;)

Verwijderd

Good Fella schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 12:23:
[...]

Html en css kun je in principe best veel doen, maar ik had niet verwacht dat je daar een baan mee kan krijgen. Toch vind ik het leuk om te horen dat jij wel werk heb met html en css, dat motiveerd mensen om te beginnen met het developen in web. JavaScript schrikt veel beginners af, beginners vinden het namelijk al snel een soort chinees. Dat JavaScript steeds belangrijker word is ook logisch, als je ziet wat je er allemaal mee kan met relatief weinig code...

• MoietyMe

MoietyMe

zij/haar

Je kan een hele hoop met alleen HTML en CSS. Ik zou zeggen, kijk eens op websites zoals CodePen.io; de speeltuin voor front-end developers. Erg veel interessante figuren daar.

Een aantal voorbeelden van dingen waar mensen al snel JavaScript voor gebruiken, maar waar dat niet is gebeurd:

Single Element Tooltip
Death Star Animatie
Material Design Preloader
cube-hexa illusion
Mars Landing
Animaties afspelen en pauzeren via CSS

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
Precies... er wordt te snel naar JS en in het bijzonder naar jQuery gegrepen om iets te maken wat met bijv. CSS3 transities in combo met pseudo elementen ook best had gekund. Sterker nog, in de praktijk converteren bepaalde plugins het zelfs naar CSS3 voor je. En de verschillende vendor prefixes, regel je gewoon met iets als SASS.

En uit de praktijk, ik zou er geen moeite mee hebben om een frontender met goede kennis over CSS3,en weinig tot geen JS kennis aan te nemen. Sterker nog, ik zou die persoon denk ik nog prefereren boven iemand die minder goed is maar met een ton aan jQuery/JS kennis.

Dus er is zeker wel werk in te vinden, niet alle web bedrijven maken fancy over-animated bullshizzle codrops websites :)

Driving a cadillac in a fool's parade.

• jark86
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08-2017
Als je html & css met een goede basis wilt aanleren dan is dit een goed boek om mee te beginnen: http://www.htmlandcssbook.com/
Pagina: 1