Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vernieuwing server scholengemeenschap

Pagina: 1
Acties:

• Afuni
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:39
Beste tweakers,

Ik ben op zoek naar advies om de server te vervangen waar in onze scholengroep ons administratie pakket op draait.

Deze server gaat in principe niets anders doen dan het pakket draaien. Het is een server client toepassing waar de database wordt gemanaged door firebird. Op de server werken voor een 18-tal scholen een maximum van een 40-tal collega's tegelijk.

Ons budget is een 3000 euro maar als het te verantwoorden is mag dit hoger liggen, elke euro die we echter kunnen besparen is elders echter ook te besteden dus willen we eigenlijk ook niet investeren in nodeloze zaken.

Hier begint eigenlijk de vraag naar advies. Ik was met een collega aan het kijken naar de dell poweredge reeks omdat we die voor scholen ook al wel eens aankopen en eigenlijk zien we door de bomen het bos even niet, zo dikwijls bestellen we dit soort zaken nu ook weer niet.

- Processorsgewijs dachten we aan een intel xeon 2640 maar 15,20 of 25m cache? Maakt dat echt zo'n verschil?

- 2 160gb ssd harde schijven in raid1 of 2 klassieke hdd's in raid1? Is ssd nuttig in een server of kan je beter een klassieke setup kiezen en al dan niet met een hogere rpm?

- Voor de back-ups dachten we dan aan een grotere hdd met 7200 rpm

- Volstaat in ons geval een standaard 1gb ethernetkaart? 10gb is een behoorlijke meerprijs

De server komt in een datacenter en we zouden opteren voor windows server 2012 preinstalled.

Ik besef dat hier op het forum graag gezien wordt dat je ook zelf met voorbeelden komt maar van de poweredges alleen al zijn er blijkbaar zoveel verschillende modellen 7(8)7 . Dan heb ik het niet eens over niet - dell servers, die misschien zelfs een betere prijs kwaliteit kunnen leveren.

Alvast bedankt voor feedback :)

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-11 08:19
Ik weet niet, maar om eerlijk te zijn vermoed ik dat het verstandiger is om hier professionele hulp bij te schakelen.

Als hier 40 man tegelijkertijd op draaien, hoe lang mag de applicatie dan eruit liggen? Moet je dit niet gaan clusteren?

Daarnaast: zijn er geen specs van de leverancier beschikbaar?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Afuni
DiedX schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 22:03:
Ik weet niet, maar om eerlijk te zijn vermoed ik dat het verstandiger is om hier professionele hulp bij te schakelen.

Als hier 40 man tegelijkertijd op draaien, hoe lang mag de applicatie dan eruit liggen? Moet je dit niet gaan clusteren?

Daarnaast: zijn er geen specs van de leverancier beschikbaar?
40 man is eigenlijk echt wel op piekmomenten hoor, meestal praten we over een 20-tal.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nofi, maar hij heeft wel een punt. Als je als backup slechts aan een HDD denkt dan heb je het dus niet echt helemaal begrepen.

Qua netwerksizing: ga gewoon meten wat het netwerkverbruik van dat pakket is. Weet je meteen wat voor lijntjes je nodig hebt. Een client server opzet zou ik zelf liever niet over een (VPN :? ) lijntje hebben draaien. In de huidige tijd, waarbij leerlingen handiger zijn met computers dan de docenten en het ondersteunend personeel, zou ik serieus een goed beveiligde Citrix oid overwegen.

Verder: als het niks mag kosten moet je er ook niks van verwachten. Voor 3K koop je een mid size HP server of een zelfbouw beest. Wel opslag, geen backup, geen beheer, en zeker geen zekerheid. Zit je allemaal niet op te wachten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-11 08:19
Prima, maar wat als de server 2 dagen eruit ligt? Moet je dan mensen wegsturen? Gaan de scholen kapot?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Afuni
The Eagle schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 22:31:
Nofi, maar hij heeft wel een punt. Als je als backup slechts aan een HDD denkt dan heb je het dus niet echt helemaal begrepen.

Qua netwerksizing: ga gewoon meten wat het netwerkverbruik van dat pakket is. Weet je meteen wat voor lijntjes je nodig hebt. Een client server opzet zou ik zelf liever niet over een (VPN :? ) lijntje hebben draaien. In de huidige tijd, waarbij leerlingen handiger zijn met computers dan de docenten en het ondersteunend personeel, zou ik serieus een goed beveiligde Citrix oid overwegen.

Verder: als het niks mag kosten moet je er ook niks van verwachten. Voor 3K koop je een mid size HP server of een zelfbouw beest. Wel opslag, geen backup, geen beheer, en zeker geen zekerheid. Zit je allemaal niet op te wachten.
Hij heeft zeker een punt hoor en ook jou opmerkingen zijn valide. Misschien had ik voor de back up trouwens moeten aangeven dat die niet nu ook niet alleen op de hdd blijft hoor.

Wat betreft het budget, tsja... We hebben ook prijs gevraagd voor hosting bij de leverancier van het pakket en dat is het tienvoud op jaarbasis. Zal ongetwijfeld inderdaad dik in orde zijn qua service, beveiliging en zekerheid maar feit is dat in ons geval dit dan wil zeggen dat er minder centen kunnen gaan naar de scholen zelf (lees: leerlingen eigenlijk) en daar wordt elke cent tegenwoordig echt in twee gedeeld...

Ik kan dus inderdaad niet echt veel inbrengen tegen jullie argumenten maar de extra uitleg geeft hopelijk ook onze situatie wat beter weer.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-11 16:42
Heb je overwogen een vps ergens af te nemen? Dan zou je je zelf in ieder geval geen zorgen hoeven te maken over wat je doet als er hardware kapot gaat bijvoorbeeld ...

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik zou voor een hosted platform gaan en daar je database op draaien.

Zo kan je bij de meeste hosting bedrijven wel VPS of cloud instances krijgen met een 4-uurs SLA en extra backups voor ±56 euro per maand incl 4TB transfer, 4 cores, 4GB RAM en een OS naar keuze. Op jaarbasis heb je dat er makkelijk uit.

Het heeft weinig zin om zelf een server neer te zetten als je het net zo goed, of goedkoper in een datacenter kan hebben. Je installeert dan zelf de software die je nodig hebt en dan kan je dus precies hetzelfde als met een lokale server met het verschil dat ie ergens anders staat en iemand anders verantwoordelijk is voor redundantie, backups en failover.

Normaal zou ik Leaseweb aanraden maar hun Cloud service heeft de laatste maanden te vaak uitval gehad (ze hebben het laatste jaar maar 99.1% uptime gehad), dus dan kan je nog naar een VPS kijken en anders eigenlijk gewoon naar een van de andere grote providers. Zo hebben Rackspace en TransIP en OVH prima deals. Kijk bijvoorbeeld naar PureSSD PRO X16 van TransIP, heeft alles wat je wil en meer voor minder op jaarbasis. Dan kan je op 3K dus ~3 jaar draaien. Geen onderhoudskosten, geen kosten voor mensen die het in de gaten moeten houden, backups moeten regelen, gewoon lekker draaien en de rest door een pro af laten handelen.

Vooral om dat je slechts een pakket met database gaat draaien is het eigenlijk onzin om daar een bare metal dedicated server voor in te zetten.

Eenmalig hardware aanschaffen voor 3000 euro betekent niet dat je voor die 3000 euro de rest van je leven lekker kan draaien. Dat is namelijk slechts een fractie van je TCO, plus je mist waarschijnlijk ook gewoon de in-house expertise om het echt goed te doen. Daarnaast kan je er van uit gaan dat als gebruik groeit of specs/eisen veranderen de server na 3 jaar ook weer een investering nodig heeft, misschien gaat er wat kapot etc. of misschien moet je na 6 jaar een compleet nieuwe server kopen. In alle gevallen is een oplossing waarbij je niet zelf voor de hardware hoeft te zorgen in deze situatie goedkoper en betrouwbaarder.

[ Voor 17% gewijzigd door johnkeates op 14-01-2015 02:35 ]

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:29

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Afuni schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 22:01:
Hier begint eigenlijk de vraag naar advies. Ik was met een collega aan het kijken naar de dell poweredge reeks omdat we die voor scholen ook al wel eens aankopen en eigenlijk zien we door de bomen het bos even niet, zo dikwijls bestellen we dit soort zaken nu ook weer niet.
Het generiek antwoord op al je vragen is: meten is weten.
Wat voor hardware gebruiken jullie nu?
Hoe is de belasting?
Wat zijn de bottlenecks waar je tegen aan loopt?

Het tweede algemene advies is: vraag het de leverancier van de software, die kent de eisen van het product het beste.
- Processorsgewijs dachten we aan een intel xeon 2640 maar 15,20 of 25m cache? Maakt dat echt zo'n verschil?
Dat ligt ontzettend aan je toepassing. Ik durf het echt niet te zeggen voor jullie.
- 2 160gb ssd harde schijven in raid1 of 2 klassieke hdd's in raid1? Is ssd nuttig in een server of kan je beter een klassieke setup kiezen en al dan niet met een hogere rpm?
SSDs winnen het op alle vlakken van HDDs, behalve prijs.
Voor databases kan het heel veel verschil maken. Alleen als je genoeg RAM hebt om al je data te bevatten hebben SSDs geen zin. Dat neemt niet weg dat goedkopere HDDs misschien ook wel goed genoeg zijn, maar daar is niks over te zeggen in het algemeen.
- Voor de back-ups dachten we dan aan een grotere hdd met 7200 rpm
Als eerste stap is dat prima maar je zal ook nog iets buiten de deur moeten hebben voor het geval dat het gebouw afbrand of iemand de server uit z'n handen laat vallen.
- Volstaat in ons geval een standaard 1gb ethernetkaart? 10gb is een behoorlijke meerprijs
Zeer waarschijnlijk wel.
Ik besef dat hier op het forum graag gezien wordt dat je ook zelf met voorbeelden komt maar van de poweredges alleen al zijn er blijkbaar zoveel verschillende modellen 7(8)7 . Dan heb ik het niet eens over niet - dell servers, die misschien zelfs een betere prijs kwaliteit kunnen leveren.
De prijs/kwaliteit verhouding van Dell is best goed, maar vooral omdat de prijs zo laag is.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-11 13:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > CSL
Wat betreft het budget, tsja... We hebben ook prijs gevraagd voor hosting bij de leverancier van het pakket en dat is het tienvoud op jaarbasis. Zal ongetwijfeld inderdaad dik in orde zijn qua service, beveiliging en zekerheid maar feit is dat in ons geval dit dan wil zeggen dat er minder centen kunnen gaan naar de scholen zelf (lees: leerlingen eigenlijk) en daar wordt elke cent tegenwoordig echt in twee gedeeld...
En denk je nu eens in dat het een pukkelige puber het systeem 'hacked' en de data op straat ligt - omdat het allemaal zo goedkopie moest.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Afuni
Bedankt voor advies, tips en kritiek.

O.a. dankzij dit topic gekozen voor een pakket bij transip.
Pagina: 1