Bass dempen (zonder spikes)

Pagina: 1
Acties:

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-01 12:05
Ik ben vorig jaar verhuisd en heb 2 versterkers met speakers van familie gekregen. Helaas waren de speakers van de ene set niet goed, terwijl de versterker van de andere set niet goed was. Dat is natuurlijk makkelijk opgelost: goede speakers + goede versterker = prima audio. Dit werkt top, maar omdat de speakers niet bij de versterker horen heb ik last van veel teveel bass. Ik heb in de versterker alles op het minimale niveau staan, maar alsnog dreunt het hele huis mee. Nu trek ik meestal de kabel uit de subwoofer en doe ik hem er alleen met feestjes weer in, maar dat is niet ideaal.

Ik weet dat het mogelijk is om met spikes (of halve tennisballen) het probleem te verminderen, maar omdat het in het zicht staat wil ik dat liever niet. Buiten dat zitten we hier op tweakers, dus ik wil het natuurlijk anders, :)

Is het mogelijk om bijvoorbeeld met behulp van een weerstand de subwoofer te dempen? Zijn hier standaard dingen voor te krijgen (ik kan zo niks vinden op google, maar weet ook niet waar ik op moet zoeken)? Zo nee, heeft iemand een idee hoe dat het geluid zou beinvloeden en wat voor weerstand ik ongeveer zou moeten hebben? Ik kan mij zo voorstellen dat een simpel klein weerstandje in no time verbrand doordat er teveel vermogen doorheen gaat. Alle tips zijn welkom!

• Jojakim
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-01 21:34
Er zijn genoeg spikes die er onopvallend of mooi uitzien. Maar goed, dat wil je dus niet, en vraag is ook hoeveel effect het gaat hebben.

Er zijn (oude) speakers waar wat potmeters op zitten voor fijnafstelling, bijvoorbeeld deze:

http://product-images.highwire.com/4228114/6014-1.jpg

Er zijn talloze hobby-sites waar je ongetwijfeld een schema hiervan kan vinden. Wellicht is dat een mooi startpunt.

Of je koopt een losse equalizer van paar tientjes die je nog tussen je source en versterker zet. Dat is wat makkelijker.

[ Voor 4% gewijzigd door Jojakim op 13-01-2015 20:48 ]

• Satalin
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-03-2023
Zat de sub bij de originele versterker niet op een pre-out speciaal voor de subwoofer? Dat is een onversterkte uitgang waarmee een actieve sub wordt aangestuurd.

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-01 16:43
Welke versterker en welke speakers heb je nu eigenlijk?
En hoe heb je de subwoofer aangesloten? Door een pre-out of via de main out?

Oplossingen kunnen nogal verschillen en voordat we allemaal oplossingen roepen wat niet mogelijk is in jouw situatie is dit net even wat makkelijker.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• BRAINLESS01
@Jojakim: Ja, zoiets zou ik eigenlijk zelf willen maken. Daarmee zou ik dan de subwoofer wat kunnen dempen zonder dat de versterker dat door heeft.

@Satalin: Het gaat om een passieve subwoofer. Beide setjes waren 5.1 van Sony. Ik heb de spullen die niet naar behoren werkten weggegooid, maar het gaat om een Sony DAV-SC5 (https://www.google.nl/sea...gQ_AUoAQ&biw=1600&bih=789) met de speakers van een ander (bijna hetzelfde) Sony setje. Sony gebruikt een apart soort stekkertje met kleurcodes, waardoor je makkelijk de juiste speaker op de juiste poort aan kunt sluiten. De connectors zijn net iets anders, maar het systeem voor beide verstekers was in feite hetzelfde. Ik heb dus de subwoofer op de daarvoor bestemde poort aangesloten, maar ik heb geen idee of dit pre-out is.

Het is alweer een half jaar geleden dat ik de kapotte set weggegooid heb, maar ik begon me vandaag te ergeren aan het gebrek aan bass. Het viel me toen ik er nog mee bezig was wel op dat de impedantie van de werkende speakers niet 100% overeen kwam met de impedantie van de kapotte speakers, maar omdat het geluid verder prima klinkt heb ik daar nooit aandacht aan besteedt.

• Jojakim
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-01 21:34
Ja dat zal de oorzaak wezen. Je basspeaker krijgt dus relatief meer kracht dan in de opzet van originele speakers.

Wat is je voornaamste geluidsbron? Vanaf computer kan je natuurlijk ook een softwarematige equalizer instellen.

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-01 16:43
Zat even een gebruikershandleiding te lezen en daarin staat dat je o.a. voor de subwoofer de gain kan wijzigen tot -6dB. Oftewel precies wat je wilt.

Zie: Gebruikershandeiding
Bladzijde 67 onder level.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• BRAINLESS01
@FireWood: Helaas, daar staat hij al op. Er is ook een bass-boost optie die uiteraard uit staat en een "night mode" waardoor de bass minder sterk zou moeten worden (staat aan). Met die instellingen is het nog (veel) te lomp.

De geluidsbron is mijn tv/mediaspeler/playstation (geen computer en dus geen equalizer).

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:26

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een 12v autolamp in serie met de woofer?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:44

Jag

Je kan ook nog de andere speakers op +6dB zetten. Het zou vreemd zijn als dat al niet voldoende zou zijn.

• BRAINLESS01
@Jag: dat scheelt al een stuk inderdaad! Het zou nog iets meer gedempt mogen worden, maar het is een begin. Stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb :)

Een 12v (zijn er ook andere?) autolamp kan ik nog wel proberen, maakt de soort nog uit? (voor/achter/knipperlicht/...)

Verwijderd

Spikes verminderd niet de bas. Het zorgt er alleen voor dat de onderkant van de speakers niet gaat resoneren met het oppervlak was ze op staan. En als dat de vloer is dan draagt deze het geluid duidelijk minder. Maar de totale hoeveelheid laag geluid (energie) blijft hetzelfde.
Meest effectieve manier is om het ingangssignaal dat naar de bas versterker gaat te verminderen mbv een weerstand. Als die versterker niet los is maar ingebouwd zit zul je erin moeten duiken en met de soldeerbout aan de slag moeten of het geluk hebben dat er al een regelbare weerstand zit om het nivo af te stellen.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:04

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Heb je al eens geprobeerd om te luisteren wat het effect is als je de sub van de vloer haalt? Je zou 'm bijvoorbeeld eens op 4 shotglaasjes kunnen zetten :D

Mijn muziekcollectie op Discogs

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:22

DjVe

Hatsaflats!

Die sub zal overigens ook wel gepoort zijn (bas-reflex poort). Je kan deze ook afdichten met een sok/doek. Helpt niet altijd, maar je kan het zeker proberen :)

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025

SED

Heb je ook al aandacht gehad voor de plaatsing van je subwoofer.
Zet deze eens als test op een stoel of een stuk verder van de kant.
Hier een stukje theorie daarover.
Als je een lagetonen luidsprekerkast op de grond zet, dan kan als gevolg daarvan de kast de lage tonen niet meer naar beneden afstralen. De afstraling krijgt noodgedwongen een halfbolvormige afstraling (halfspace). Omdat de geluidsenergie die de luidsprekerkast uitstraalt gelijk blijft, betekent dat de totale geluidsenergie in de halfbolvormige ruimte verdubbeld is ten opzichte van een bolvormige afstraling. Dat is een winst van 3 dB, oftewel 2x zo veel laag! Hetzelfde effect treedt op als de kast strak tegen een muur wordt geplaatst.

Plaats je de luidsprekerkast op de grond én tegen een wand dan is de ruimte gekrompen tot een kwart bol, en stijgt de geluidsenergie met nog eens 3 dB. Dezelfde kast op de grond en in een hoek geplaatst levert nogmaals een verdubbeling van het laag op.

ls2

Wat is nu de beste plaats voor een basluidsprekerkast? Als je heel veel “gratis ” laag wilt zet je je kast op de grond in een hoek. Maar misschien is dat wel teveel van het goede en wordt je geluid daardoor ongedefinieerd. Veel hangt ook af van de akoestische eigenschappen van de zaal waar je optreedt. In sommige ruimtes lijkt haast geen bastoon te creëren, terwijl in andere ruimtes je een overvloed aan bas hebt, daarbij wellicht ook nog geholpen door een meetrillende houten vloer. Kortom, er is geen standaard antwoord te geven op de vraag wat de beste opstelling voor je basluidsprekers is. De kast op een stoel of tafel zorgt er in elk geval voor dat je veel laag verliest!
bron: http://www.hevos.nl/bassics/

Copyright and left by SED...

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-01 23:55
waarom die je er geen rubberen voetjes onder,dat isoleert ook

• BRAINLESS01
@SED: Ik heb de subwoofer wat verplaatst/gedraaid en dat scheelt een stuk! Dat in combinatie met de rest van de speakers op +6dB instellen lost het probleem op.

Allemaal bedankt voor de ideeën.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

12V 21W lamp gebruiken 😉

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Pagina: 1