Snelheid regelen van een badkamer ventilator

Pagina: 1
Acties:
  • 10.524 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moderato40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-04-2024
Beste leden,

Weten jullie of het mogelijk is om op een bepaalde manier de snelheid te regelen van deze badkamer ventilator?
https://www.gamma.nl/asso...id%3db_product_b021301137

De ventilator werkt opzich prima, maar op de normale (en enige) stand draait deze eigenlijk net iets te hard, het zou mooi zijn als ik de snelheid zou kunnen regelen van deze ventilator.
De ventilator gebruikt 16watt, en werkt gewoon op 220V.

Nu zich ik zojuist bij de gamma dat ze inderdaad een "fandimmer" verkopen, maar deze was alleen voor badkamer ventilatoren vanaf 50watt tot en met 300watt, net iets teveel dus voor mijn ventilator.
(Ik kan het product even niet vinden op de website, maar als ik 'm toch heb gevonden zal ik gelijk de link hier plaatsen!)

Heeft iemand enig idee of er ventilator dimmers zijn voor mijn wattage? (16watt)

Hopelijk is er iemand die even snel een kijkje zou willen nemen om mij te helpen, alvast bedankt!! _/-\o_ _/-\o_

Edit: Ik zag zojuist het volgende product op eBay: "NEW Ceiling Fan Speed Control Switch Wall Button AC220V 10A US LS", zou dit eventueel kunnen werken? Wattage en voltage komen overeen zover ik kan zien.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/U2rHsaK.png

[ Voor 8% gewijzigd door moderato40 op 13-01-2015 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-06 09:39

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Kan je de gamma niet eens bellen om te vragen of je ventilator werkt met die dimmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moderato40
Djesse8999 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 12:54:
Kan je de gamma niet eens bellen om te vragen of je ventilator werkt met die dimmer?
Bedankt voor je reactie!

Ik heb in de Gamma gestaan naast een verkoper, en deze verwees mij naar de tekst op de verpakking. Zal de foto's even uploaden, maar er staat in ieder geval: "ventilatoren met een vermogen tussen de 50 en 300 watt"
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/v0Yw8kQ.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aVqO6cY.jpg

Verder had hij er geen verstand van over het hoe en wat, maar afgaande de tekst op de verpakking vertelde hij mij dat het niet zou werken omdat mijn ventilator een te laag (16 watt) wattage heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schlumpie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-12-2023

Schlumpie

Professioneel prutser

Ik weet niet of die van ebay betrouwbaar is.

Ik zou zelf iig geen ebay-elektronica op 230 volt zetten, laat staan permanent.

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moderato40
schlumpie schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 16:41:
Ik weet niet of die van ebay betrouwbaar is.

Ik zou zelf iig geen ebay-elektronica op 230 volt zetten, laat staan permanent.
Dat leek me inderdaad zelf ook niet zo'n goed idee, maar ik was eerder benieuwd of de specificaties juist waren en het eventueel zou werken.

Ik heb nog wat meer informatie over mijn Gamma ventilator opgezocht en kwam bij nog wat extra specificaties terecht:
-220-240V
-50Hz
-16 W
-0.1 A
-2400 RPM
-185 m3/h

Vervolgens kwam ik de volgende toerenregelaar tegen, in de tekst staat "geschikt voor ventilatoren tot 1.25A", dus dat zou dan goed moeten zijn toch?
Er staat ook dat deze toerenregelaar bedoeld is voor 1 fase ventilatormotoren, zou dit dan eventueel werken op mijn ventilator?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9IzP2KX.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schlumpie

Schlumpie

Professioneel prutser

Lijkt me wel, ik neem aan dat er een fasedraad, nuldraad en aardedraad je fan in gaan? Volgens mij is die je nu linkt eentje die de spanning terugschroeft, dan zou t moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moderato40
schlumpie schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 16:52:
Lijkt me wel, ik neem aan dat er een fasedraad, nuldraad en aardedraad je fan in gaan? Volgens mij is die je nu linkt eentje die de spanning terugschroeft, dan zou t moeten werken.
Er gaan 2 draden (een bruine en een blauwe als ik me goed kan herinneren) in de ventilator. Deze heb ik (zoals in de handleiding beschreven) direct aan een stekker voor het stopcontact vastgemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door moderato40 op 14-01-2015 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schlumpie

Schlumpie

Professioneel prutser

moderato40 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 16:53:
[...]

Er gaan 2 draden in de ventilator. Deze heb ik (zoals in de handleiding beschreven) direct aan een stekker voor het stopcontact vastgemaakt.
Denk dat ie dan niet geaard is, maar dat maakt voor de werking niets uit. Het lijkt me dat die dimmer er dan gewoon mee werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:01

Dogooder

dus...

Het ligt geheel aan het type motor in de ventilator, maar bij een 16 watt, 220V ventilator vermoed ik dat het een simpele synchrone motor is. De RPM is dus enkel goed te regelen via de frequentie. Normale lamp dimmers met fase aansnijding halen niks uit. Hij zal stil vallen. Dimmers zoals boven aangegeven werken denk ik door spanning te veranderen. Dat werkt waarschijnlijk wel, maar is niet de meest effieciente vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moderato40
Dogooder schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 16:57:
Het ligt geheel aan het type motor in de ventilator, maar bij een 16 watt, 220V ventilator vermoed ik dat het een simpele synchrone motor is. De RPM is dus enkel goed te regelen via de frequentie. Normale lamp dimmers met fase aansnijding halen niks uit. Hij zal stil vallen. Dimmers zoals boven aangegeven werken denk ik door spanning te veranderen. Dat werkt waarschijnlijk wel, maar is niet de meest effieciente vorm.
Volgens mij zat er nog een kleine handleiding bij de ventilator, ik zal deze zo even opzoeken om te kijken of daar nog verdere informatie in staat over de motor in de ventilator.

Wat bedoel je precies met "niet de meest effieciente vorm" ? Betekend dit dat de luchtverplaatsing minder wordt zoals de bedoeling is? Of zit hier ook nog een veiligheidsrisico aanvast? (bijvoorbeeld kortsluiting of oververhitting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:01

Dogooder

dus...

Over veiligheidsrisico's durf ik geen harde uitspraak over te doen, ik vermoed dat het allemaal wel mee valt. Met minder efficient bedoelde ik dat je luchtverplaatsing minder word, maar het opgenomen vermogen niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-06 13:08
Wat ik me afvraag met zo'n laag vermogen is of er geen simpele voeding in zit die het 230 omzet naar een dc van ?12?v en dat daar bijvoorbeeld weer fan op aangesloten word.

Bedoel ik in de ventilator uiteraard.

[ Voor 10% gewijzigd door jctjepkema op 14-01-2015 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik gebruik zelf een trafo 230/150* om een kamerventilator van zo'n 60 watt langzamer te laten draaien. Je kunt eens met Amplino mailen om te vragen wat zo'n trafo kost. Reken op minimaal 50 euro want dit is een eenmalige productie. En misschien werkt bij jouw een andere spanning beter, 170 volt of zo.

* een scheidingstrafo met vele aansluitmogelijkheden. Trafo laten wikkelen staat nog op todolijst

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moderato40
Dogooder schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 17:23:
Over veiligheidsrisico's durf ik geen harde uitspraak over te doen, ik vermoed dat het allemaal wel mee valt. Met minder efficient bedoelde ik dat je luchtverplaatsing minder word, maar het opgenomen vermogen niet echt.
Dat de luchtverplaatsing minder word en het vermogen niet echt, is geen probleem. Het gaat er vooral om de ventilator iets rustiger te laten draaien. Als dit werkt zou het helemaal top zijn!
jctjepkema schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 18:24:
Wat ik me afvraag met zo'n laag vermogen is of er geen simpele voeding in zit die het 230 omzet naar een dc van ?12?v en dat daar bijvoorbeeld weer fan op aangesloten word.

Bedoel ik in de ventilator uiteraard.
Ik heb werkelijk geen idee.. In de handleiding staat wel iets over 12V, maar ik kan niet met zekerheid zeggen of dit te maken heeft met een mogelijke DC motor van 12V:
http://www.ventilation-sy...03_1875_cat_file_lang.pdf

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Vo1l8R2.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door moderato40 op 14-01-2015 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lunarmoon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-06 21:15
Even een diode proberen. Dan krijg je ongeveer de helft van de spanning in wisselstroom. Alleen kan het zijn dat de ventilator niet meer gaat draaien. Het is het proberen waard want een diode kost een paar centen. b.v. 1N5404 - 400V 3A kost 16cent bij Conrad. Als je dit niet wilt proberen kijk dan op hun site naar regelaars voor ventilatoren. Je zult verbaasd zijn wat er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Aardig idee als het werkt, simpel een twee-standenschakelaar en klaar. Maar kijk uit!
Grote kans dat het een wisselstroommotor is en dan werkt het gewoon niet met een diode. Met als gevolg dat hij stokstijf stil blijft staan en in héél korte tijd verbrandt!
Ik bedoel met wisselstroommotor dat motoren zoals bijvoorbeeld in stofzuigers qua constructie het basisprincipe hebben van een gelijkstroommotor, d.w.z. een collectormotor met koolborstels. Echte wisselstroommotoren daarentegen hebben een kooianker (inductieanker) en kunnen in principe alleen op draaistroom werken, dus op 3 fasen. Maar door een kunstgreep met een in fase verschoven hulpwikkeling wordt een kunstmatig draaiveld gecreëerd waardoor ze op één fase kunnen draaien.
Een synchrone motor zoals eerder genoemd in dit topic is niet zelf aanlopend, vandaar dat dit altijd asynchrone motoren zijn.

Eenvoudig even proberen zou je kunnen doen, maar dan voor héééél even, want de kans is groot dat het niet kan met alle boven beschreven risico's vandien. Veiliger zou het gaan om ook even een flinke gloeilamp er mee in serie te zetten. Dan verbrand je helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
Een diode zou ik ten zeerste afraden, grote kans op vuurwerk!
Een gloeilamp in serie kun je wel veilig proberen, dan weet je of hij dimbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moderato40
Bedankt voor alle reacties hierboven!
Ik heb het de afgelopen dagen erg druk gehad, en heb ook even de tijd nodig gehad om alle informatie te verwerken. In ieder geval is dit nu de situatie op het moment:

1. Ik heb geprobeerd om een lamp in serie te schakelen met de ventilator, de lamp ging niet aan, de ventilator draaide nog volop.

2. Het diode verhaal hierboven: Sorry, hier heb ik echt te weinig verstand van en daarom lijkt het mij ook niet veilig om uit te voeren.

3. De dimmer die ik online had gevonden: de ene persoon zegt dat deze wel werkt, de andere persoon zegt weer van niet. Ik heb de site gecontacteerd maar kreeg helaas de reactie "we hebben geen idee".
Het ging om deze dimmer:

Zal ik de gok wagen en deze bestellen en uittesten? Of werkt dit echt niet?

Edit:
Ik heb de volgende review van de ventilator gevonden:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fK9Z56a.jpg

Daarin staat dus: "Mijn oplossing is een snoerdimmer". Zou de oplossing echt zo simpel als dit? Een snoerdimmer kost namelijk niet zo veel, bijvoorbeeld deze:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LHJd5Pe.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door moderato40 op 26-01-2015 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schlumpie

Schlumpie

Professioneel prutser

Het lijkt me dat dat ook gaat werken, volgensmij betaal je voor dat badkamerding vooral voor de inbouwmogelijkheden maar technisch gezien is dat ook een dimmer (voor zover ik weet iig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moderato40
En het is gelukt! Ik zal nog even de oplossing posten voor het geval iemand anders ooit hetzelfde probleem tegenkomt.
Dit werkt dus niet:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LHJd5Pe.jpg

En deze werkt wel:

Allemaal ontzettend bedankt voor de reacties en het advies!!!

[ Voor 6% gewijzigd door moderato40 op 30-01-2015 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarrFire
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-05 09:18
Dit is precies wat ik zoek.
Kun je ook aangeven hoe je deze hebt aangesloten?
Ik heb een ventilator met nalooptimer, die dus drie draden heeft aangesloten.
Zwart en blauw vanaf de lichtschakelaar en bruin rechstreeks. Dat werkt netjes.
Maar ik vraag me dus af of aansluiten van de toerenregelaar alleen op de bruine moet, of dat ook een van de andere moet worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:17

SA007

Moderator Tweaking
Een topic hiervoor kicken is nogal ongewenst, hiervoor kan je prima een pm sturen naar de topicstarter.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.