Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-05 17:05
Ik heb een Zyxel p-2812hnu-f1 modem met wifi . Dat wifi geeft problemen als er veel connecties zijn. Ik heb daarom een nieuw draadloos access point aangeschaft (De TP-link tl-wa801nd). Het is dus de bedoeling dat de TP-link het wifi van de Zyxel vervangt. Ik heb de TP-link aangesloten op een LAN poort van het modem en op stroom aan gesloten: de lampjes branden correct. Ik probeer daarna de TP-link te bereiken met het IP address in de handleiding (192.168.0.254), maar dat lukt niet. Als ik de configuratie van de Zyxel bekijk staat de TP-link daar ook niet als LAN device opgenomen. De handleiding van de TP-link geeft aan dat als het IP adress niet werkt ik een statisch IP address (192.168.0.100) moet toewijzen. De handleiding van de TP-link ondersteunt hier maar matig. Ik heb het desondanks geprobeerd in de Zyxel door onder network setting – home networking – static DHCP een ‘new static lease’ toe te voegen. Ik krijg dan echter de foutmelding ‘IP Address Outside the Subnet!’ Hier wordt het voor mij te lastig. Ik zie in de Zyxel LAN setup onder IP addressing values een starting address 192.168.1.33 en pool size 32 staan. Hier valt de TP-link niet binnen. Kan ik deze waarden veranderen zonder gevolgen voor andere verbindingen? Of moet ik het op een andere manier aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c.schrijver
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-04 13:22
De tp-link draaidt zijn eigen dhcp server. Waardoor je niet via je zyxel de tp-link kunt benaderen.
Dus connect je computer/laptop direct met de nieuwe router via een Lan kabel. Start cmd dan op en type ipconfig. Hier staat ergens default gateway met een IP adres. Dit IP moet je invoeren in je router.

Dit alle zou de klus moeten klaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:10
Heb je je netwerk kaart ook aangepast zodat je in de reeks van de AP zit ?

Je dient je PC in te stellen met (bijvoorbeeld) de volgende IP-gegevens:

IP: 192.168.0.10
Subnet: 255.255.255.0

Als je de correcte IP-gegevens hebt ingevoerd op in je PC, dan kun je heel eenvoudig via een browser naar de webpagina van je AP gaan. Dan typ je in de adresbalk in http://192.168.0.254

Volgens mij is dit ook wel van toepassing voor jouw :) (Met dank aan Jordyz )

Wat je eigenlijk doet is heel simpel, aan je modem moet je niks aan veranderen. Dat is jouw bestaande netwerk. Echter wil je via een LAN kabel tussen jouw modem en AP (accespoint) het netwerk uitbreiden.

Wat je dan het beste kunt doen is de instellingen induiken van de AP (je Engenius) dit staat in de handleiding hoe je hier bij komt. Ligt eraan welk IP adres hij heeft gekregen van de router.

Je modem zend nu een wifi netwerk uit, laten we voor het gemak netwerk A noemen. De AP zend nu nog een extra netwerk uit (netwerk B) als je hem zo uit de doos hebt aangesloten. Dit is niet praktisch, want dan zit je met twee de verschillende netwerken.

Als je de instellingen in je AP aanpast en gelijk maakt van je modem dan gaan je apparaten roamen. Dan nemen ze het sterkste signaal.

In de handleiding staat hoe je in de setup van de AP komt. Als je daar ingekomen bent dan moet je netwerk B veranderen in netwerk A (die van je modem). Het wachtwoord wat je gebruikt om in te loggen op netwerk A moet je ook instellen op de AP.

Kanalen van beide apparaten moeten wel uit elkaar staan, anders gaan ze op elkaar storen. Dit kan in het begin een beetje zoeken zijn welk kanaal het beste werkt. Neem bijvoorbeeld voor netwerk A 1 en voor netwerk B 10. Dan zit je ruim genoeg uit elkaar.

Als je dit hebt gedaan dan is je netwerk B niet meer zichtbaar en is het een netwerk. als het goed is heb je dan ook overal wifi.

*Ook ik ben geen held in Nederlands maar doe even wat aan je post, dit is bijna niet te lezen.

[ Voor 148% gewijzigd door HKLM_ op 13-01-2015 19:17 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:45
Poecillia schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 19:04:
De handleiding van de TP-link geeft aan dat als het IP adress niet werkt ik een statisch IP address (192.168.0.100) moet toewijzen. De handleiding van de TP-link ondersteunt hier maar matig.
Klopt. How to Assign a Static IP Address in Windows 7, 8, XP, or Vista

Zodra je dat hebt gedaan kun je als het goed is het AP bereiken en instellen. Het is wel zaak dat je hem tijdens het instellen (in stap 3, netwerkinstellingen) een IP geeft binnen de range van je Zyxel. 192.168.1.X dus, waarbij de X buiten de DHCP-scope moet vallen om problemen te voorkomen (mogelijk iets van 192.168.1.253, volgens mij gebruikt de Zyxel standaard 192.168.1.254).

Eenmaal ingesteld kun je de statische netwerksettings weer verwijderen, dan werkt je internet weer, maar kun je ook het access point bereiken op het ingestelde adres.
Ik heb het desondanks geprobeerd in de Zyxel door onder network setting – home networking – static DHCP een ‘new static lease’ toe te voegen.
Dat is heel iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
c.schrijver schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 19:12:
De tp-link draaidt zijn eigen dhcp server. Waardoor je niet via je zyxel de tp-link kunt benaderen.
Dus connect je computer/laptop direct met de nieuwe router via een Lan kabel. Start cmd dan op en type ipconfig. Hier staat ergens default gateway met een IP adres. Dit IP moet je invoeren in je router.

Dit alle zou de klus moeten klaren
Dat heb ik gedaan: de standaard gateway is 192.168.0.254. Maar waar moet ik dit dan invoeren in de router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Poecillia schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 19:22:
[...]

Dat heb ik gedaan: de standaard gateway is 192.168.0.254. Maar waar moet ik dit dan invoeren in de router?
Je hoeft niks in je router te doen :P Zet je netwerk settings naar de reeks van de AP log in op de web interface configureer en zet je netwerk instellingen weer terug. klaar !!! :P

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
Downloader_NL schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 19:24:
[...]

Je hoeft niks in je router te doen :P Zet je netwerk settings naar de reeks van de AP log in op de web interface configureer en zet je netwerk instellingen weer terug. klaar !!! :P
Het spijt me, maar dit gaat mee te snel. Ik hoef niets in de router te doen, is het je bedoeling dat ik de TP-link configureer vanaf de PC? Graag Jip en Janneke ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Poecillia schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 19:29:
[...]

Het spijt me, maar dit gaat mee te snel. Ik hoef niets in de router te doen, is het je bedoeling dat ik de TP-link configureer vanaf de PC? Graag Jip en Janneke ;)
Oke uit je verhaal begrijp ik dat je een AP wilt aansluiten in je netwerk maar deze nog niet aan de praat krijg ?
Je hebt de AP aangesloten op de Zyxel en alle lampjes op de AP branden geef je aan. Echter kan je niet op de AP inloggen omdat deze in een andere IP range zit :)

Stap 1: Volgen jou zit het AP in de reeks 192.168.0.254 ( de 0 range dus)

Stap 2: Om in de web interface van de AP te komen zal je je netwerk settings op je PC moeten veranderen naar de range van de AP (de 0 range dus). Ik ga er wel even van uit hoe je je netwerk settings kan veranderen op je PC. Verander deze naar IP 192.168.0.10 met als subnet 255.255.255.0 en sla deze op.

stap 3: Ga in je browser naar 192.168.0.254 en log in op je AP en configureer deze zo dat deze in de range van je Zyxel komt te zitten.

stap 4: Zet je netwerk instellingen terug

stap 5 Klaar.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

Om stap 2 wat makkelijker te maken sluit je de pc even met een kabel aan op de tp-link, de pc zal dan een ip krijgen van/uit de juiste range van de tp-link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Anoniem: 262853 schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 19:40:
Om stap 2 wat makkelijker te maken sluit je de pc even met een kabel aan op de tp-link, de pc zal dan een ip krijgen van/uit de juiste range van de tp-link.
De TP link heeft maar 1 poort, hoe ga je deze dan laten verbinden met je netwerk :)

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

Excuus, zie nu dat het om een ap gaat, niet om een router.. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
Ok, ik kan overigens wel gewoon inloggen op de TP-link als ik deze aansluit op de PC, maar dat helpt niet neem ik aan.

Ik denk dat ik wat basiskennis netwerken mis. Het is me niet duidelijk dat wanneer ik op de PC een statisch address instel dit het modem/router forceert buiten de DHCP reeks en de toegang verleent tot de TP-link.

Ik heb nu nog het Wlan van de Zyxel aan staan. Is het niet beter dit uit te zetten en de PC via LAN aan te sluiten op de Zyxel. Dan vermijd ik ook dat beide wifi netwerken elkaar beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Poecillia schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 19:51:
Ok, ik kan overigens wel gewoon inloggen op de TP-link als ik deze aansluit op de PC, maar dat helpt niet neem ik aan.

Ik denk dat ik wat basiskennis netwerken mis. Het is me niet duidelijk dat wanneer ik op de PC een statisch address instel dit het modem/router forceert buiten de DHCP reeks en de toegang verleent tot de TP-link.

Ik heb nu nog het Wlan van de Zyxel aan staan. Is het niet beter dit uit te zetten en de PC via LAN aan te sluiten op de Zyxel. Dan vermijd ik ook dat beide wifi netwerken elkaar beinvloeden.
Je mist inderdaad een stukje basis kennis netwerken (ik ben ook geen expert :P ) Je Zyxel heeft denk ik een DHCP draaien die de IP adressen uit deelt bij jou is dit volgens mij 192.168.1.X. TP-Link weet niet welke range mensen gebruiken en geeft hun spullen daarom een random IP in dit geval 192.168.0.254 deze zit dus in de 0 range.

Zoals je zelf al had gemerkt kan een 192.168.1.x niet zomaar naar een 192.168.0.X verbinden. Door je netwerk settings van je PC te veranderen naar de range die TP link geeft gegeven aan de AP de 0 range kan je opeens wel verbinden met de AP. (alleen heb je nog geen internet omdat deze van de 192.168.1.x range af komt) Als je dan je AP zo instelt dat deze wel verbinding kan maken met de 192.168.1.X range.

Op zich maakt het niet uit dat de Wlan van de Zyxel nog aan staat, als je deze of de TP-Link alle bij op een ander kanaal zet moet dit geen problemen opleveren.

[ Voor 5% gewijzigd door HKLM_ op 13-01-2015 20:01 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
Ik vind het altijd prettig te weten wat ik doe, zomaar wat intikken is niet mijn ding. Ik heb het uiteindelijk opgelost en het was eigenlijk nog simpeler: ik heb de TP-link geconfigureerd op de PC: DHCP uitgezet en een IP address benoemd in de range van de Zyxel. Daarna heb ik de TP-link aangesloten op de Zyxel en voila het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Poecillia schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 20:18:
Ik vind het altijd prettig te weten wat ik doe, zomaar wat intikken is niet mijn ding. Ik heb het uiteindelijk opgelost en het was eigenlijk nog simpeler: ik heb de TP-link geconfigureerd op de PC: DHCP uitgezet en een IP address benoemd in de range van de Zyxel. Daarna heb ik de TP-link aangesloten op de Zyxel en voila het werkt.
Goed dat je je wilt verdiepen voordat je zomaar wat gaat zitten klikken :) Mooi dat het gelukt is..

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
Bedankt allemaal
Pagina: 1