Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Internetverbinding delen tussen twee bedrijven

Pagina: 1
Acties:

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Heb een vraag gekregen van een bedrijf dat graag de internetverbinding wil delen met de buren. Nu heb ik niet heel veel kaas gegeten van networking, vandaar dat ik jullie om advies vraag.

Mijn eerste ingeving was om gewoon twee routers te plaatsen. Het is echter wel de bedoeling dat de netwerken volledig van elkaar zijn geïsoleerd. Niets mag gedeeld worden, behalve de internetverbinding. Hoe zou zo'n opstelling geconfigureerd moeten worden om dit voor elkaar te krijgen?

Zijn er betere ideeën?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zakelijke internetverbinding met meerdere IP-adressen en dan inderdaad twee routers is de simpelste oplossing.

Hieronder komen gegarandeerd een zooi mensen verhalen typen over verantwoordelijkheid, bandbreedteverdeling e.d., dat soort dingen moeten die bedrijven echter zelf beslissen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
Precies zoals je voorstelt, twee routers.

Waarbij de router met de uplink naar het internet natuurlijk wel te vertrouwen moet zijn voor 'locatie B'. B kan ervoor zorgen dat het lokale verkeer ook echt binnen het eigen gebouw blijft, maar alles naar buiten moet toch echt via A.

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-11 13:33
1 router met 3 interfaces achter een modem in bridge modus.

Dan een simpele NAT opstelling die geen verkeer toestaat tussen de LAN's.

De vraag is of beide IT afdelingen elkaar vertrouwen op dezelfde firewall.

Of zoals hierboven 2 IP's met 2 routers. De vraag is hier groot de bedrijven zijn. Als het om een handje vol gaat zou het misschien zelfs over een consumenten lijn met 1IP gaan..

[ Voor 31% gewijzigd door Pakjebakmeel op 13-01-2015 17:54 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Thralas schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 17:50:
En waarom is één router niet voldoende ?
Die hoeft alleen maar het verkeer voor de verschillende IP adressen te routeren, daarvoor zijn routers.
Iedereen 'deelt internet' met anderen, als een een paar stapjes omhooggaat in gevolgde route van A naar B
Wie die router uit de TS gaat beheren is niet onze zorg.

[ Voor 20% gewijzigd door Henk007 op 13-01-2015 17:58 ]

• mcdronkz
CyBeR schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 17:49:
Hieronder komen gegarandeerd een zooi mensen verhalen typen over verantwoordelijkheid, bandbreedteverdeling e.d., dat soort dingen moeten die bedrijven echter zelf beslissen.
Exact. :)
Thralas schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 17:50:

Waarbij de router met de uplink naar het internet natuurlijk wel te vertrouwen moet zijn voor 'locatie B'. B kan ervoor zorgen dat het lokale verkeer ook echt binnen het eigen gebouw blijft, maar alles naar buiten moet toch echt via A.
Als ik het goed begrijp, kan 'router B' al het netwerkverkeer van 'router A' zien? Of werkt dat niet zo?

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:25
mcdronkz schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 18:01:

[...]

Als ik het goed begrijp, kan 'router B' al het netwerkverkeer van 'router A' zien? Of werkt dat niet zo?
Nee, Router B weet het bestaan niet van netwerk van Router A en andersom. Dat komt door NAT op de routers.

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-11 13:33
Hebben we het hier over een consumenten lijn met 1 IP adres en een linksys routertje voor een klein bedrijf waar een handje vol mensen werken of is het professioneler spul achter een zakelijke lijn met meerdere publieke IP's?

Als je maar 1 IP krijgt houdt het snel op natuurlijk. Dat wordt een router delen. Anders kun je de genoemde voor/nadelen afwegen voor 2 routers.

[ Voor 0% gewijzigd door Pakjebakmeel op 13-01-2015 19:41 . Reden: typo ]

• mcdronkz
Pakjebakmeel schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 19:04:
Hebben we het hier over een consumenten lijn met 1 IP adres en een linksys routertje voor een klein bedrijf waar een handje vol mensen werken of is het professioneler spul achter een zakelijke lijn met meerdere publieke IP's?
Een consumentenlijn met 1 IP-adres.

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:25
Adsl, Vdsl, coax kabel of glasvezel abonnement? Welke modem/router?

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-11 14:17
Tijdelijk of permanent? Permanent zou ik niet doen. Krijg je alleen maar ellende van en de kosten zijn verwaarloosbaar. Tijdelijk zou kunnen in afwachting van een 2e lijn. Nog krijg je meer ellende dan je wilt maar that's up to you.

U+

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Jeroen_ae92 schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 20:30:
Tijdelijk of permanent? Permanent zou ik niet doen. Krijg je alleen maar ellende van en de kosten zijn verwaarloosbaar. Tijdelijk zou kunnen in afwachting van een 2e lijn. Nog krijg je meer ellende dan je wilt maar that's up to you.
Bij dit soort dingen gaat 't zelden om de kosten, maar vaker om een problemen zoals het verkrijgen van twee kabelverbindingen op één adres. (Technisch wel mogelijk maar zie 't maar 's voor elkaar te krijgen.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
mcdronkz schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 20:25:
[...]
Een consumentenlijn met 1 IP-adres.
Dat maakt me wel benieuwd naar de manier waarop deze twee bedrijven deze kostenpost in hun boekhouding gaan opnemen als die op naam van een particulier staat
Pagina: 1