Voor een project waar ik mee bezig ben voor een controlepaneel van een thermostaat wil ik een eigen printplaat ontwerpen, of eigenlijk, deels de bestaande printplaat overtekenen en daarna aanpassen naar mijn wens.
Een kennis heeft mij aangeboden dat hij waar hij werkt wel een printplaat voor mij wil laten maken als ik een ontwerp kon aanleveren. Ik weet (nog) niet precies via welke techniek zij dat doen, maar ik weet wel dat het een groot bedrijf betreft waar hij printplaten test. Daarnaast vertelde hij mij dat zij een 4 laags pcb nog zien als een vrij simpel ontwerp.
Dit is de originele printplaat:

(Zoals je kunt zien was ik daar al begonnen met wat draadjes solderen, toen ik me bedacht dat ik beter zelf een print kon maken...)
Dit is het ontwerp voor zover ik hem nu heb, de afmetingen/afstanden kloppen, en ik heb het van de foto overgetekend. Hij is verder nog niet af.
Het ontwerp:

Print voorkant:

Print achter:

Nu is dit eigenlijk mijn eerste print ontwerp, dus ik ben mijn best aan het doen in Sprint-layout 5, ik heb alleen een aantal vragen:
Bedankt!
Een kennis heeft mij aangeboden dat hij waar hij werkt wel een printplaat voor mij wil laten maken als ik een ontwerp kon aanleveren. Ik weet (nog) niet precies via welke techniek zij dat doen, maar ik weet wel dat het een groot bedrijf betreft waar hij printplaten test. Daarnaast vertelde hij mij dat zij een 4 laags pcb nog zien als een vrij simpel ontwerp.
Dit is de originele printplaat:

(Zoals je kunt zien was ik daar al begonnen met wat draadjes solderen, toen ik me bedacht dat ik beter zelf een print kon maken...)
Dit is het ontwerp voor zover ik hem nu heb, de afmetingen/afstanden kloppen, en ik heb het van de foto overgetekend. Hij is verder nog niet af.
Het ontwerp:

Print voorkant:

Print achter:

Nu is dit eigenlijk mijn eerste print ontwerp, dus ik ben mijn best aan het doen in Sprint-layout 5, ik heb alleen een aantal vragen:
- Zie het rondje met allemaal vakjes in de printplaat, daar komt een draaiknop op. Op basis van welke vakjes dan met elkaar verbonden zijn kun je bedenken of je vooruit of achteruit hebt gedraaid. Ik heb dit getekend met zones. Deze zones moeten van gewoon koper zijn, net zoals je kunt zien op het originele ontwerp, maar als ik het voorbeeld zo bekijk lijkt het alsof het van dat groenige spul is, waar je dus geen contact mee kunt maken vanaf de buitenkant.
- Hetzelfde geldt eigenlijk voor alle 4 vakjes rechts en de 7 vakjes onderaan, dat zijn knoppen en die zijn volgensmij ook groen.
- Als ik een lijn van de bovenste laag wil verbinden met de onderste laag, moet dat dan verplicht met een trough hole? Dan krijg je toch ook een gat in je pcb? Dat hoeft van mij niet perse ofzo, zolang de koperbanen van de boven en onderlaag maar met elkaar verbonden zijn...
- Zijn er nog dingen die jullie opvallen wat ik verkeerd doe?
Bedankt!
Oost west, 127.0.0.1 best!