Printplaat ontwerpen en (laten) printen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:17

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Voor een project waar ik mee bezig ben voor een controlepaneel van een thermostaat wil ik een eigen printplaat ontwerpen, of eigenlijk, deels de bestaande printplaat overtekenen en daarna aanpassen naar mijn wens.

Een kennis heeft mij aangeboden dat hij waar hij werkt wel een printplaat voor mij wil laten maken als ik een ontwerp kon aanleveren. Ik weet (nog) niet precies via welke techniek zij dat doen, maar ik weet wel dat het een groot bedrijf betreft waar hij printplaten test. Daarnaast vertelde hij mij dat zij een 4 laags pcb nog zien als een vrij simpel ontwerp.

Dit is de originele printplaat:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WeAKLaKl.jpg
(Zoals je kunt zien was ik daar al begonnen met wat draadjes solderen, toen ik me bedacht dat ik beter zelf een print kon maken...)

Dit is het ontwerp voor zover ik hem nu heb, de afmetingen/afstanden kloppen, en ik heb het van de foto overgetekend. Hij is verder nog niet af.
Het ontwerp:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/92XJKv2l.png
Print voorkant:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DeFyTs7l.png
Print achter:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/J9VsKkIl.png

Nu is dit eigenlijk mijn eerste print ontwerp, dus ik ben mijn best aan het doen in Sprint-layout 5, ik heb alleen een aantal vragen:
  • Zie het rondje met allemaal vakjes in de printplaat, daar komt een draaiknop op. Op basis van welke vakjes dan met elkaar verbonden zijn kun je bedenken of je vooruit of achteruit hebt gedraaid. Ik heb dit getekend met zones. Deze zones moeten van gewoon koper zijn, net zoals je kunt zien op het originele ontwerp, maar als ik het voorbeeld zo bekijk lijkt het alsof het van dat groenige spul is, waar je dus geen contact mee kunt maken vanaf de buitenkant.
  • Hetzelfde geldt eigenlijk voor alle 4 vakjes rechts en de 7 vakjes onderaan, dat zijn knoppen en die zijn volgensmij ook groen.
  • Als ik een lijn van de bovenste laag wil verbinden met de onderste laag, moet dat dan verplicht met een trough hole? Dan krijg je toch ook een gat in je pcb? Dat hoeft van mij niet perse ofzo, zolang de koperbanen van de boven en onderlaag maar met elkaar verbonden zijn...
  • Zijn er nog dingen die jullie opvallen wat ik verkeerd doe?
Alle input is welkom! Ik ben hier erg nieuw in, en ik heb in principe maar 1 kans om dit goed te krijgen, ze blijven geen pcb's voor mij printen natuurlijk.

Bedankt! :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Sponder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-02-2024
Laat je kennis sowieso je ontwerp controleren voor ze hem gaat etsen, als zij dagelijks pcb's test zal ze wel weten waar ze het over heeft! ;)
Ik ben zelf helemaal niet bekend met Sprint-Layout, maar adv je ontwerp lijkt het alsof (in voorbeeld weergave) dat licht groen koperen spoortjes worden, maar dat kan ik helemaal fout hebben..
Als je sporen van de onderste en bovenste laag wilt verbinden moet dit inderdaad middels een through hole (dus ja een gaatje) dit zijn wel zeer kleine gaatjes.(zie je eigen gezaagde voorbeeld printplaat, onder dat ronde ding zie je een klein stukje spoor lopen, met dat hoekje erin. dit spoortje stopt aan weerszijden in een klein rondje, met een gaatje erin, dat zijn dus through-holes!)

Verder zou ik de tip geven om voor dat je verder gaat, je eerst even vertelt waar je mee bezig bent, wat probeer je te maken? Maak en toon eerst je schema. Voor dat je je druk gaat maken over het ontwerp van je print, verifieer (breadbord) je dat je schema werkt (laat hier ook anderen naar kijken). Zodra je schema werkt ga je je PCB ontwerp maken (niet andersom dus). Vervolgens kan je kennis (of vriendelijke mensen op internet) het ontwerp wel beoordelen. Je weet dan dat het schema klopt, en de print waarschijnlijk gewoon gaat doen wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Cpt.Sponder schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 15:37:
Laat je kennis sowieso je ontwerp controleren voor ze hem gaat etsen, als zij dagelijks pcb's test zal ze wel weten waar ze het over heeft! ;)
Ik ben zelf helemaal niet bekend met Sprint-Layout, maar adv je ontwerp lijkt het alsof (in voorbeeld weergave) dat licht groen koperen spoortjes worden, maar dat kan ik helemaal fout hebben..
Als je sporen van de onderste en bovenste laag wilt verbinden moet dit inderdaad middels een through hole (dus ja een gaatje) dit zijn wel zeer kleine gaatjes.(zie je eigen gezaagde voorbeeld printplaat, onder dat ronde ding zie je een klein stukje spoor lopen, met dat hoekje erin. dit spoortje stopt aan weerszijden in een klein rondje, met een gaatje erin, dat zijn dus through-holes!)
Ah thanks :) zo dus
Verder zou ik de tip geven om voor dat je verder gaat, je eerst even vertelt waar je mee bezig bent, wat probeer je te maken? Maak en toon eerst je schema. Voor dat je je druk gaat maken over het ontwerp van je print, verifieer (breadbord) je dat je schema werkt (laat hier ook anderen naar kijken). Zodra je schema werkt ga je je PCB ontwerp maken (niet andersom dus). Vervolgens kan je kennis (of vriendelijke mensen op internet) het ontwerp wel beoordelen. Je weet dan dat het schema klopt, en de print waarschijnlijk gewoon gaat doen wat je wilt.
Ik had bovenin al vermeld dat het een controlepaneeltje is van een thermostaat welke ik wil ombouwen tot een custom made variant.

Wat ik probeer te maken is qua elektronica niet zo spannend. Het zijn 11 knopjes en een ronddraaiende knop (wat eigenlijk ook neerkomt op een aantal pads die -afhankelijk van de stand van de draaiknop- met elkaar contact maken. Dat knoop ik dan aan een arduino en die stuurt dat bluetooth weg. Dat is eigenlijk alles. Daarnaast koppel ik een bluetooth serial module en een temperatuursensor aan de arduino, maar die heb ik momenteel al met de hand verbonden met wat plugdraadjes om te testen. Die zijn dus beide al getest en werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Over die draaiknop een polygon tekenen met de layer eigenschap tStop (voor de top layer) en bStop (voor de bottom layer) dan krijg je volgens mij een vertinde pads. Hoe je dat moet doen voor bloot koper weet ik niet.

Mmmh voor Sprint weet ik het niet :( maar ik zien daar Zone staan in de plaats van Polygon

ps. het dvd display werkt nog steeds niet, heb er al wel draadjes aangesoldeerd met een header zodoende dat het simpeler is om te debuggen
ps2. printplaten of pcb's worden ontwikkeld, niet geprint (het zou wel kunnen maar kost teveel)

[ Voor 47% gewijzigd door Damic op 14-01-2015 13:36 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Meestal moet je aangegeven dat geen soldermask over koper heen moet, alle trace verdwijnen doorgaan onder de soldermask, zoals Damic al aangeeft zal je in de soldermask layer moeten aangeven dat die traces kaal moeten blijven.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Oke, het begint allemaal iets duidelijker te worden ondertussen. Ik heb ondertussen ook gevonden hoe ik de zones als koper krijg :) Je kunt kiezen voor de optie "solder mask" en dan gewoon aanklikken wat je wilt.
Voila:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/n7aP858l.png

Nu het volgende punt wat ik niet zeker weet of ik het volledig begrijp. Hopelijk kunnen jullie een mening geven: In het cirkel zitten dus heel veel afzonderlijke stukjes koper. Aan de hand van welke stukjes aan elkaar verbonden zijn door de draaiknop, kun je bepalen of de knop vooruit of achteruit wordt gedraaid. Maar, als ik het goed zie, zijn in het originele ontwerp slechts een deel van de koperstukjes daadwerkelijk met iets verbonden, is dat logisch? Ik heb het geprobeerd na te bouwen:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/x8BrCkll.png
De paarse vlakken zijn dus aan elkaar verbonden, en heb ik nu verbonden aan een pin op de arduino.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FvqeVS6l.png
In de tweede ring hetzelfde principe.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/igzhA4Jl.png
De binnenste ring is verbonden aan de ground.

Oftewel, de helft van alle pads zijn aangesloten. Tijdens het draaien van de knop maken enkele pads dus verbinding met de ground pin, in totaal zijn er dus 4 combinaties mogelijk. Butenste ring wel/niet en binneste ring wel/niet verbonden. Voor verduidelijking, zo ziet de binnenkant van de draaiknop eruit:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lknZpMSl.jpg

Zoals je dus ziet zijn de rest van de pads volgens mij niet verbonden, maar als dat zo is, waarom zijn die er dan. Waarom niet gewoon lege ruimte op die plekken?

Mis ik iets? Of is dit daadwerkelijk logisch en kan ik de helft van de stukken dus gewoon eigenlijk weglaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Waarschijnlijk hebben ze dat gedaan om niet 30 verschillende footprints te moeten onderhouden, maar gewoon zo'n ding neer te leggen en die naar gelang het schema wel of niet aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Kaj. schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 14:07:
Waarschijnlijk hebben ze dat gedaan om niet 30 verschillende footprints te moeten onderhouden, maar gewoon zo'n ding neer te leggen en die naar gelang het schema wel of niet aan te sluiten.
Die snap ik niet, hoe bedoel je footprints?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somers1234
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:01
Die lege pads zijn nodig om de richting waarin je draait te kunnen bepalen denk ik. Ze hadden ze inderdaad weg kunnen laten, maar op deze manier zit het ook niet in de weg.
Pagina: 1