PWM splitter werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-07 15:54
Hallo,

Omdat mijn moederbord maar 2 system fan headers heeft, en er al 1 wordt gebruikt door mijn cpu waterpomp, heb ik een PWM splitterkabel (pricewatch: Gelid Solutions PWM 1-to-4 Splitter) gekocht. Nu heb ik al eens in een andere pc een splitter gebruikt zonder molex header en dat werkte gewoon. Het blijkt dat deze splitter van Gelid Solutions alleen werkt als je hem ook daadwerkelijk aan de psu hangt, maar de fans draaien dan constant op 100%. Ik heb 2 case fans aan de splitterkabel hangen, waarvan 1 non-PWM (3-pins) en 1 PWM (4-pins). Op 100% is deze setup gewoon te luidruchtig en dat geluid komt uiteraard van de PWM fan. Aanpassingen in de BIOS hebben geen effect op de snelheid.

Hoe kan ik dit oplossen?

Alvast bedankt.

[ Voor 6% gewijzigd door JoepD op 13-01-2015 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
http://www.highflow.nl/fa...pwm-splitter-y-kabel.html
http://www.highflow.nl/aa...l-30cm-sleeved-black.html

Ik denk dat je zo'n soort kabeltje zoekt? Een splitter zónder de extra molex aansluiting. De Gelid 1 to 4 splitter die jij hebt gekocht is bedoeld voor 4 fans op één aansluiting. Omdat 4 fans teveel kan vragen van één 3 of 4-pin moederbord aansluiting zit er een extra Molex aan om daar het wattage vandaan te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
Maar je zou toch zeggen dat het werkt als er gewoon genoeg wattage beschikbaar is, zoals toch wel het geval is voor 2 fans? En daarnaast vind ik het prima dat ik hem aan de psu moet hangen, maar je zou toch verwachten dat een PWM kabel de fans niet constant op 100% laat draaien. Maar misschien dat ik het inderdaad eens ga proberen met zo'n 'passieve' splitter. Bedankt voor de reactie!

[ Voor 25% gewijzigd door JoepD op 13-01-2015 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Maar je zou toch zeggen dat het werkt als er gewoon genoeg wattage beschikbaar is, zoals toch wel het geval is voor 2 fans?
Dat klopt, ik weet alleen niet precies hoe deze specifieke PWM splitter met molex aansluiting werkt. Wellicht dat hij dus alleen werkt mét de molex aangesloten, wat het een 'actieve' kabel maakt als het ware.
En daarnaast vind ik het prima dat ik hem aan de psu moet hangen, maar je zou toch verwachten dat een PWM kabel de fans niet constant op 100% laat draaien.
Je hebt nu een 3-pin én 4-pin fan aan één connector hangen. Je moederbord begrijpt dit niet en zal, gok ik, beide fans inzien als 3-pins fans waardoor ze in combinatie met de molex aansluiting op 12V draaien (= 100% fan speed). Je moet inzien dat een 3-pin fan via een 4-pin splitter nóóit met PWM aangestuurd kan worden, aangezien je de pwm pin mist in de fan; je sluit dan immers maar 3 pins aan op een 4 pins aansluiting.

Wat gebeurt er als je de 4-pin casefan alleen aansluit op de Gelid PWM 1-to-4 splitter? Wordt de fan dan wel gereguleerd of draait hij dan alsnog op 100%? Mocht hij dan wel regelbaar zijn, dan ligt het dus aan het feit dat je een 3 & 4 pin fan op één header aansluit. Mocht de fan nog steeds niet regelbaar zijn, dan ligt het aan de 'actieve' kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
Ik zal dat morgen eens proberen inderdaad. Ik zal waarschijnlijk het beste een 1-naar-2 3-pins splitter kunnen kopen voor de case-fans. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h0us3cat
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 22:59
JoepD schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 13:22:
Hallo,

Omdat mijn moederbord maar 2 system fan headers heeft, en er al 1 wordt gebruikt door mijn cpu waterpomp, heb ik een PWM splitterkabel (pricewatch: Gelid Solutions PWM 1-to-4 Splitter) gekocht. Nu heb ik al eens in een andere pc een splitter gebruikt zonder molex header en dat werkte gewoon. Het blijkt dat deze splitter van Gelid Solutions alleen werkt als je hem ook daadwerkelijk aan de psu hangt, maar de fans draaien dan constant op 100%. Ik heb 2 case fans aan de splitterkabel hangen, waarvan 1 non-PWM (3-pins) en 1 PWM (4-pins). Op 100% is deze setup gewoon te luidruchtig en dat geluid komt uiteraard van de PWM fan. Aanpassingen in de BIOS hebben geen effect op de snelheid.

Hoe kan ik dit oplossen?

Alvast bedankt.
Welk moederbord?
Waarschijnlijk zijn deze headers geen echte pwm headers, welke gebruik je precies?
DIe van de cpu?
Pagina: 1