Case voor thuissevertje

Pagina: 1
Acties:

• Beninho
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-02 19:31
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Vervangende case voor mijn thuisserver
Ik zoek een case met betere koelmogelijkheden dan mijn huidige fractal deseign array R2.

Wat is je budget?
60 - 120 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen bepaalde voorkeuren voor een merk..

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Momenteel ligt er een mini-itx moederbord in en liggen er 6 3.5" hardeschijven in.

Ik zoek dus een case met betere koelmogelijkheden dan mijn huidige fractal deseign array R2. De schijven zitten nu te dicht op elkaar waardoor warmte niet goed kan worden afgevoerd. Idle draaien ze op +/- tussen de 35 39 - in de winter.. Onder load worden ze warmer in de zomer heb ik ze regelmatig op 49 graden zien staan.-- ik heb er al 3 verloren afgelopen jaar sinds ik het in deze opsteling heb draaien.

panasonic 5KW L-serie | 300L SWW | 3700+3200 Wp oost-west

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-02 22:11
Are you sure? Want de pricewatch: Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case is een Mini-ITX kast.

pricewatch: Fractal Design Define Mini deze kast hebben wij als ontwikkel servers gehad bij mijn vorige werkgever en dat beviel prima, voordeel is ook dat ze vrij stil zijn en tijdelijk op je bureau kunnen staan zonder storend te zijn.

Verder lijkt het uitvallen van schijven mij nog niet gelijk een oorzaak van de hogere gemiddelde temperatuur, eerder dingen als spin-down events etc.

Zie ook nieuws: Google: hoge temperatuur geen oorzaak van harddiskfouten

• Beninho
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-02 19:31
Je hebt gelijk, het is een mini-itx bordje.

Je zou inderdaad verwachten dat het goed gekoeld wordt, want er zit immers een enorme (stille ook) fan in. Maar die draait niet zo snel.
Verder lijkt het uitvallen van schijven mij nog niet gelijk een oorzaak van de hogere gemiddelde temperatuur, eerder dingen als spin-down events etc.
Mijn schijven doen volgens mij niet aan spin-down. Ik heb in elk geval niks ingesteld.

code:
1
2
 sudo hdparm -I /dev/sdf | grep "Power Management"
       *    Power Management feature set

Is het aan te bevelen om de schijven 'gewoon' te laten draaien? Dus spin-downs uit te schakalen?

panasonic 5KW L-serie | 300L SWW | 3700+3200 Wp oost-west

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-02 22:11
Ik ben geen hardeschijven expert maar ik meen dat juist het telkens 'uitgaan' (volgens mij spin-down) van de schijven de motor meer belast dan continue te draaien en hierdoor meer slijt.

https://www.backblaze.com/blog/what-hard-drive-should-i-buy/ zie hier ook een stukje over WD Green en Seagate LP schijven die minder geschikt zijn voor spin-downs.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik zou idd spindown uit zetten.
En wat kast betreft: Antec Three Hundred misschien? Heeft 2x 120mm in het front, direct voor de harddisk mounts en zit ook nog een stoffilter voor.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?