Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik heb op dit moment een storage'server' staan (Specificaties)

Apparaat is een goede 4-5 jaar geleden gekocht en doet het nog steeds prima.. (Staat niet meer 24/7 aan, eerste 2 jaar wel, toen heb ik hem ook intensiever gebruikt). Ik gebruik de opslag ruimte wel maar mede door het lawaai, energiebesparing en vermindering hobby'en zet ik hem niet meer altijd aan, hij gaat aan als ik hem nodig heb.

Aangezien de opslagruimte nu sneller volraakt door o.a. materiaal met hogere resolutie en ik steeds meer losse disks heb rondslingeren in andere systemen ben ik eens gaan denken hoe ik het beste dit ding kan uitbreiden of vervangen, voor zo min mogelijk geld. (Waarbij ik dus het aantal disks in de andere systemen ook terugbreng)

Optie 1) ik koop een goedkope nas met 4 of meer drivebay's en vul die langzaam met 4TB WD red's en gebruik die naast de storageserver (of ik verkoop de storage server en vul de nas gelijk met 4TB WD's)
Optie 2) ik koop 5x de pricewatch: Hitachi Deskstar 7K2000, 2TB om de 1TB varianten te vervangen (En vervolgens zou ik het volume van de huidige 2TB's kunnen uitbreiden. 1 groot volume heeft wel mijn voorkeur)
Optie 3) ik neem een gok en koop 2 of 3TB WD red's. Deze schijven komen niet op de HD support list van acrea voor, maar gezien ze TLER gebruiken is de kans aanwezig dat dit wel werkt

Ik heb nu geen specifiek budget, maar ik wil het zo goedkoop mogelijk houden.
Ik zou graag wat tips en commentaar willen van andere personen, om te kijken wat die denken en/of zouden doen

[ Voor 4% gewijzigd door mschol op 13-01-2015 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:42
Ik denk echt dat je iets van een budgetrichting aan moet geven, anders kunnen we er weinig mee. Tevens een indicatie hoeveel opslag je nodig denkt te hebben zou ook handig zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4-systeembeheer
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-10-2021
Kijk ook eens naar stablebit drivepool voor je thuisservertje... ideale software!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Niet online
Jolke schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 14:06:
Ik denk echt dat je iets van een budgetrichting aan moet geven, anders kunnen we er weinig mee. Tevens een indicatie hoeveel opslag je nodig denkt te hebben zou ook handig zijn. :)
Een budgetrichting op dit moment is zeg maar 300 euro max
ik heb nu gezamelijk 9TB netto (2 raid 5 opstellingen met 9 disks) waarvan ~10% vrij is, 1 van de 2 raid5 setups wil ik proberen uit te faseren, omdat mijn eisen in de loop der tijd zijn gewijzigd. (wellicht zelfs overstappen op raid6)

Een verhoging naar 18TB zou ideaal zijn, maar naar 12TB (met ruimte voor uitbreiding) is ook prima, dan kan ik toevoegen wanneer ik het nodig denk te hebben
4-systeembeheer schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 14:11:
Kijk ook eens naar stablebit drivepool voor je thuisservertje... ideale software!
Begrijp ik nou goed uit de omschrijving dat die software losse ntfs disks kan 'samenvoegen' tot 1 volume? Dat is wel mooi, maar dan moeten die disks wel allemaal nog in 1 , stil, apparaat gepropt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Welk OS draai je, wellicht ZFS iets voor je? Vergt minder disks voor redundancy, maar vereist wel een *nix based OS.

Ik denk dat in een dergelijke server de grootste hoeveelheid lawaai van de disks zelf komt - je zult immers weinig grafische kracht nodig hebben en dus geen dikke videokaart erin hebben, gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4-systeembeheer
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-10-2021
mschol schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 15:21:

Begrijp ik nou goed uit de omschrijving dat die software losse ntfs disks kan 'samenvoegen' tot 1 volume? Dat is wel mooi, maar dan moeten die disks wel allemaal nog in 1 , stil, apparaat gepropt worden.
Ja, dat.. en per map/submap aangeven hoeveel kopieën je wil van die map verspreid over de verschillende disks.
Ik heb er toen 10 dollar voor betaald voor een levenslange licentie maar ik zou niet meer zonder willen.
Ruimte te kort? gewoon schijf toevoegen en aan de drivepool toekennen en het gaat allemaal vanzelf.
Zelfs als je op de een of andere manier je drivepool software niet meer beschikbaar is kan je de bestanden gewoon uit de drivepool mappen weer ergens heen verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Niet online
Jolke schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 16:20:
Welk OS draai je, wellicht ZFS iets voor je? Vergt minder disks voor redundancy, maar vereist wel een *nix based OS.

Ik denk dat in een dergelijke server de grootste hoeveelheid lawaai van de disks zelf komt - je zult immers weinig grafische kracht nodig hebben en dus geen dikke videokaart erin hebben, gok ik.
ik draai nu nog W2k8, ik ben wel van plan dat te veranderen..
ZFS heb ik echt 0 ervaring mee en mijn *nix ervaring is ook erg magertjes, of dat dan handig is? :P

Het geluid komt, als ik het zo hoor en onderzoek hoofdzakelijk uit de backplanes, de fannetjes om precies te zijn, ook resoneert 1 van de 2 backplanes met de kast af en toe, Dit heb ik al eens geprobeerd op te lossen maar zelfs met iets tussen de trillende delen is het niet helemaal weg, wel een stuk minder

er zit idd geen videokaart in, gewoon de onboard videokaart..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Nope, dan is ZFS geen aanrader. :P

Trillingen kan je verhelpen door rubberen ringetjes bij de schroefjes te monteren. Verder wat schuim in de kast stoppen om de akoestiek te dempen (zie bij de buurman hier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Niet online
Jolke schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 19:55:
Nope, dan is ZFS geen aanrader. :P

Trillingen kan je verhelpen door rubberen ringetjes bij de schroefjes te monteren. Verder wat schuim in de kast stoppen om de akoestiek te dempen (zie bij de buurman hier).
Wat late reactie van mijn kant, maar toch bedankt voor de link, ga ik zeker nog eens naar kijken (ook voor andere systemen)

Ik heb nu een 3TB WD red als test gekocht en erin gezet.. (Geen 4TB, dat was mij in het totaal plaatje toch net eff teveel kosten op dit moment en met 3 kom ik een heel eind)
Na een firmware upgrade werd deze volledig gezien (Voor de upgrade werd hij slechts als 801GB gezien)
De array is nu aan het herbouwen..

Verschil met de 1TB disks die er nu inzitten is dat de SMART thresholds hoger liggen (En hij dus er eerder uit zou worden gegooid), Error Recovery Control aanwezig is en dat hij, volgens de controller, geen APM ondersteund, ik heb echter geen idee of dat voor mij in de praktijk wat gaat uitmaken, dat gaan we merken.

[ Voor 5% gewijzigd door mschol op 20-01-2015 14:09 ]

Pagina: 1