Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-08 13:42
Hoi allemaal,

Ik probeer op mijn SiteCom (WL-342) router een statisch DHCP IP in te stellen voor mijn laptop (Als ik het goed begrepen heb reserveert dat het IP adres voor mijn laptop, zelfs als deze niet op het netwerk zit?).

Hier hebben ze een mooie pagina voor in het instellingenmenu van de router. Echter loop ik hier tegen een probleem aan wanneer ik een MAC adres in probeer te vullen. Ik krijg één van 2 verschillende errors:
1. First two byte of MAC address should be 00!
2. Invalid MAC-address. It should be a 12 digit hexadecimal number (0-9 or a-f).

Dit vind ik erg opmerkelijk, aangezien 1. niet één van de MAC adressen die verbonden zijn met mijn router beginnen met 00, en 2. ik gewoon precies invoer wat ze willen. Het MAC adres dat ik invoer is in de vorm van AAAAAAAAAAAA, omdat AA:AA:AA:AA:AA:AA niet past, er kunnen maximaal 12 karakters ingevoerd worden.

Ik kan hier erg weinig over vinden op internet, raar genoeg.
Ik heb geprobeerd het MAC adres van de router zelf toe te voegen (wat begint met 00:0C), en dit werkt dan natuurlijk prima, maar hier heb ik niets aan.

Heeft iemand enig idee hoe, wat of waarom? Mijn hoofd kraakt er van 8)7

Ik hoor graag van jullie.

Tim

(PS. Deze router maakt verbinding met het modem via een SiteCom WL-312)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je haalt een aantal dingen door elkaar ...
Ik ga er van uit dat je router niet in bridge mode staat maar in DHCP mode en zelf de ip adressen uitdeelt.
DHCP op je router betekent dat elk apparaat aangesloten via de router automatisch een ip adres krijgt van de router, als je verder niets ingesteld hebt; bij een subnet mask van 255.255.255.0 heb je een ip range van bijv. 192.168.0.1 tot en met 192.168.0.254 waaruit gekozen kan worden door de router.
Wil je met vaste ip adressen gaan werken zal je de ip range moeten verkleinen tot bijvoorbeeld 200 en een aparte pool maken voor de range 201 t/m 254 die je gebruikt voor het uitdelen van vaste ipadressen.
Zo voorkom je ip conflicten (als de router via dhcp een adres uitdeelt dat als vast ipadres al in gebruik is door een ander appaarat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:56

D4NG3R

kiwi

:)

Veel routers doen aan Pre-assigned DHCP IP adressen, of dat hier ook het geval is weet ik natuurlijk niet - maar mogelijk hoef je dat dus niet te doen. ;)

Kan je een screenshot maken van de pagina waar je het probeert in te stellen?

(voordat je moeilijk gaat doen: Interne (IP/MAC) adressen boeien weinig, dus ga geen tijd verdoen om deze van de afbeelding te poetsen. :') )

[ Voor 42% gewijzigd door D4NG3R op 13-01-2015 03:05 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:55

rjong5

?

Verwijderd schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 02:38:
Je haalt een aantal dingen door elkaar ...
Ik ga er van uit dat je router niet in bridge mode staat maar in DHCP mode en zelf de ip adressen uitdeelt.
DHCP op je router betekent dat elk apparaat aangesloten via de router automatisch een ip adres krijgt van de router, als je verder niets ingesteld hebt; bij een subnet mask van 255.255.255.0 heb je een ip range van bijv. 192.168.0.1 tot en met 192.168.0.254 waaruit gekozen kan worden door de router.
Wil je met vaste ip adressen gaan werken zal je de ip range moeten verkleinen tot bijvoorbeeld 200 en een aparte pool maken voor de range 201 t/m 254 die je gebruikt voor het uitdelen van vaste ipadressen.
Zo voorkom je ip conflicten (als de router via dhcp een adres uitdeelt dat als vast ipadres al in gebruik is door een ander appaarat).
Hij heeft het over IP adres reserveringen (door de dhcp server) middels mac adres.

Dus een door dhcp toegewezen " vast" adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorBlade72nd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-06-2023
Je zou eventueel kunnen proberen om het MAC adres in de netwerkkaart te veranderen zodat je aan de regel voldoet.

| MCTS:Exchange 2007/2010 | MCTS: SQL 2005 | MCSE:2003 | MCITP: EA | VCP 3/4/5 | CCNA |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:22

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

D4NG3R schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 03:00:
Kan je een screenshot maken van de pagina waar je het probeert in te stellen?

(voordat je moeilijk gaat doen: Interne (IP/MAC) adressen boeien weinig, dus ga geen tijd verdoen om deze van de afbeelding te poetsen. :') )
Dat ja, en daarbij liefst ook een screenshot van de uitvoer van ipconfig /all op de betreffende laptop zodat we kunnen zien wat daadwerkelijk het MAC adres van de laptop is.

Maar die eis dat de eerste bytes 00 moeten zijn is inderdaad wel vreemd.

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 13-01-2015 10:56 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mogelijk loopt hier iets mis bij de firmware. Het beste kunt u voor dit probleem even contact met ons opnemen via chat of e-mail. Via die weg helpen wij u graag verder. Zie hiervoor de contactopties op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
Ik heb inderdaad al contact opgenomen met SiteCom zelf, waar ik ook netjes een download linkje kreeg voor de betreffende router voor nieuwe firmware. Na de update werkt het inmiddels ook zoals gewenst. Goede service wat dat betreft.

Nu vraag ik me echter wel af waarom deze firmware niet op de website te vinden is? Ik heb namelijk nog een router (de WL-312) waarbij ik graag hetzelfde wil doen, maar waar ik ook dezelfde error krijg. Hiervoor heb ik tot op heden nog geen firmware update gevonden. Is hier nog een website voor ergens, of kan die software alleen verkregen worden via een medewerker?
Ik heb al in het Learning Centre gekeken, maar daar staat bij beide routers geen software/firmware gevonden.

Edit:

Nog een paar dingen die ik me afvraag na wat rond geklooid te hebben:
Werken een statisch IP op verbindend apparaat en een statisch DHCP IP op de router elkaar tegen? (statisch IP van apparaat 1 bijv. ingesteld op 192.168.0.12, statisch DHCP IP ingesteld als MAC adres apparaat 1 + 192.168.0.12). In mijn geval lijkt het in ieder geval niet soepel samen te werken.

Kan het een probleem vormen als je je statische DHCP IP's buiten de range van de DHCP server ligt? (range van 0.100 tot 0.200 bijvoorbeeld en een IP van 0.12?)

Kan het uberhaupt een probleem vormen als je een statisch IP op je verbindend apparaat hebt ingesteld dat buiten de range van de DHCP server ligt?

[ Voor 32% gewijzigd door timmiej93 op 13-01-2015 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:38
Wanneer je op je apparaat een statisch IP 192.168.0.12 instelt, en voor de laptop ook in de router een statisch DHCP IP instelt werkt dit elkaar niet tegen. Wanneer je apparaat niet staat in "DHCP-modus" dan stuurt hij helemaal geen request naar je router toe. Waardoor hij geen 192.168.0.12 stuurt.

Je statische DHCP IP's mogen ook best buiten je DHCP range liggen, als ze maar in het zelfde subnet blijven (192.168.0.1-254). je houd hierdoor ook meer adressen over in je range.

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-09 13:16

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:12
Statische IP's bij voorkeur buiten de DHCP range. Daarmee voorkom je mogelijke IP conflicten. Maar meestal ziet de router dit wel.
Dubbel instellen, zowel Static DHCP op de router én op de client (het apparaat zelf) is onnodig en mogelijk zelfs af te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
En ook een mooie (imho) optie is ip reserveringen.
Dan krijgt je device altijd hetzelfde ip, maar toch de info van de dhcpserver.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
Nog niet, ga ik zo doen
Masimo schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 22:57:
Statische IP's bij voorkeur buiten de DHCP range. Daarmee voorkom je mogelijke IP conflicten. Maar meestal ziet de router dit wel.
Dubbel instellen, zowel Static DHCP op de router én op de client (het apparaat zelf) is onnodig en mogelijk zelfs af te raden.
Waarom valt dit af te raden, en welke is dan de beste optie om vast te zetten? Die IP conflicten was ik inderdaad al achter gekomen, daarom kwam ik ook bij DHCP IP uit.
aZuL2001 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 23:18:
En ook een mooie (imho) optie is ip reserveringen.
Dan krijgt je device altijd hetzelfde ip, maar toch de info van de dhcpserver.
Als ik het goed begrepen heb is een statisch DHCP IP toch hetzelfde als een IP reserveren op de router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:12
IP reserveren op de router = static DHCP
IP instellen op je client = static IP

Het verschil zit in waar je het instelt. Static DHCP op de DHCP server (de router). Static IP op de client (je apparaat, bijv. laptop, NAS, mediaplayer, PC, mobiel, ...)

Wat ik meestal doe is het volgende: DHCP-range van de router instellen x.x.x.100 tot 255. dat is voor de draadloze gebruikers (laptops, telefoons, etc).

Alle bedrade (vaste) apparatuur een static IP instellen op dat apparaat zelf. Bijv. de router1 op x.x.x.1, router/accesspoint op x.x.x.2, NAS op x.x.x.3, XBOX op x.x.x.4, etc. etc. Buiten de DHCP-range dus van de router.

Een wifi-printer zou ik ook een vast IP geven, maar ook buiten de DHCP range. Dat kan natuurlijk ook voor andere wifi die je per se op een bepaald adres wilt hebben. Voor dat laatste zou ik dan static DHCP via de router gebruiken. Dan hoef je namelijk niks op die specifieke client in te stellen.

Alle IP's moeten natuurlijk in hetzelfde subnet zitten.
Op die manier nooit problemen in mijn netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Met statisch heeft men het meestal over instellingen op de cliënt.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
Bedankt voor de verduidelijking Masimo, weet ik in ieder geval zeker dat ik het allemaal goed begrepen heb.

Ik ga in ieder geval Sitecom nog een keer benaderen voor de software update voor de WL-312.

Bedankt voor de hulp iedereen.
Pagina: 1