Kan een i7-4770K + Mobo goedkoop krijgen, doen of niet?

Pagina: 1
Acties:

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-02 13:00

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb weer een dilemma waar ik niet uitkom. Een vriend van me heeft me laten weten dat op zijn werk (waar ze veel CPU werk doen) de "oude" CPU's het dek moeten ruimen en er dus een paar leuke setjes tussen zitten. Dit is o.a. volgens hem een Intel Core i7-4770K en een (tot nu toe) onbekend Z87/Z97 Moederbord en hoogstwaarschijnlijk ook nog 8/16GB RAM.

Ik zit nu op een AMD FX-8320 die stabiel op 4.6Ghz draait en vraag me dan toch af in hoeverre ik profijt zou hebben van een dergelijke CPU.

Wat is je budget?
Het setje zou voor mij voor een aardig vriendenprijsje van om en rond de 150 euro gaan kosten, dus CPU + MoBo + (waarschijnlijk) 8/16GB RAM.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik zweer al mijn leven lang bij AMD maar de prikkels komen steeds harder op: "is het echt zo veel beter?"

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 129,99€ 129,99
1Gigabyte GA-970A-UD3€ 91,99€ 91,99
1Asus R9280X-DC2-3GD5€ 239,95€ 239,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Antec Nine Hundred Ultimate Gamer Case€ 95,-€ 95,-
1Corsair Hydro H80i€ 86,95€ 86,95
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9€ 143,80€ 143,80
1Cooler Master Silent Pro M2 620W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 109,04€ 109,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 944,67

Ja, en dan zal ik nog een paar vragen beantwoorden die ik toevallig vond:
* Welke software gebruik je voor het renderen van videos en op welke resolutie? En is het je werk of een hobby?
Ja, ik render ook. Vaak 1080p 30/60FPS materiaal maar het is tot noch toe meer een hobby dan regel. Verder stream ik ook wel eens, maar ik merk dat mijn huidige CPU dit prima afgaat op 1080p/40FPS.
* Welke games speel je, en op welke resolutie?
ArmA II/III, DayZ SA, Assetto Corsa, Euro Truck Sim 2. Games die (buiten AC) bijna geen gebruik maken van mijn 8 cores.
* Wat voor koeling heb je?
Ik heb een Corsair H80i, deze houd mijn FX op deze clocksnelheid makkelijk onder de 60 graden dus dat moet geen probleem zijn.
* Wat gaat er nu niet goed en verwacht je wat wel goed gaat met een "Alleen CPU upgrade" (wat ook betekend: moederbord -- minimaal).
Ik verwacht dat ik vooral in games als ArmA en DayZ een flinke boost krijg qua FPS aangezien deze spellen meer op singlecore leunen. Ook met renderen/streamen verwacht ik een vooruitgang, al maakt deze me minder uit.
* Heb je zin in een windows re-install?
Dat zal me bitter weinig uitmaken, kwartiertje en je bent klaar.

Aangezien we hier houden van vooronderzoek, ik heb me weer gestort in de oneindige zee van benchmarks en eigenlijk kunnen we het er wel over eens worden: de Intel is overall een stukje sneller, stukje zuiniger (niet geheel onbelangrijk aangezien mijn huidige voeding moeite heeft met mijn combo) en ook 3x zo duur als mijn FX.

Ik weet dat het eigenlijk een no-brainer is, maar de geldboom blijft niet oneindig geven en als deze upgrade weinig tot geen nut heeft hoef ik dat geld ook niet eraan uit te geven. Ik zou natuurlijk het geheugen kunnen verkopen en dan al redelijk uit de kosten zijn, maar ik zit momenteel op 1 Vengeance stick en 1 ValueRAM stick en de rest is allemaal gaar of in andere PC's. 8)7

TL;DR: Heeft dit enig nut of zeggen jullie: blijf nog maar een jaartje bij je FX?

Ik dank u allen zeer voor de tijd die hieraan besteed gaat worden.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je de oude spullen verkoopt ga je toch zelfs winst maken ?

[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 12-01-2015 23:20 ]

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
PilatuS schreef op maandag 12 januari 2015 @ 23:19:
Als je de oude spullen verkoopt ga je toch zelfs winst maken ?
Dat zou een mogelijkheid zijn, maar ik wil die combo (eventueel) graag herbruiken voor de PC van mijn ouders, die kan na 8 jaar ook wel een upgrade gebruiken. Weet nog niet zeker wat ik met de AMD set ga doen.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het hangt denk ik dan toch voornamelijk van je geldboom af.

Het is een geweldige deal die ik wel zou maken. Ik denk alleen dat je er weinig van gaat merken op dit moment. Ander voordeel is dat je PC weer wat langer mee zal gaan, wat weer geld kan schelen over 2 jaar. Ook zal de nieuwe set meer geld opbrengen als je die weer gaat verkopen.

Dus ook al heb je er nu misschien niet veel aan, zou ik het toch doen als je het geld kan missen.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:32
De belangrijkste reden voor mij zou het energieverbruik zijn. Die is bij Intel een stuk gunstiger en ik zou alleen daarom al voor Intel gaan.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:04
Wat je zou kunnen doen is dat i7 setje doorverkopen in de V&A voor een aardig bedrag, de winst in een potje stoppen en over twee of drie jaar gebruiken voor een nieuw systeem gebaseerd op Skylake of Cannonlake.

Broadwell is een die-shrink van Haswell. Skylake is een compleet nieuwe architectuur en Cannonlake daar weer de die-shrink van.

Lijkt me dat je daar veel meer aan zult hebben.

Edit; als je genoeg geld hebt om meerdere setjes te kopen zou je met deze methode genoeg geld kunnen binnenharken om dat nieuwe systeem 'gratis' te kopen :9

[ Voor 16% gewijzigd door NitroX infinity op 12-01-2015 23:51 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

PilatuS schreef op maandag 12 januari 2015 @ 23:28:
Het hangt denk ik dan toch voornamelijk van je geldboom af.

Het is een geweldige deal die ik wel zou maken. Ik denk alleen dat je er weinig van gaat merken op dit moment. Ander voordeel is dat je PC weer wat langer mee zal gaan, wat weer geld kan schelen over 2 jaar. Ook zal de nieuwe set meer geld opbrengen als je die weer gaat verkopen.

Dus ook al heb je er nu misschien niet veel aan, zou ik het toch doen als je het geld kan missen.
Dit, en wat lager stroomverbruik, maar volgens mij woon je nog in Hotel Ouders, dus is dat het probleem niet.

En de boost bij ARMA, tja, ARMA III vind een FX-8320 al vrij leuk, dus als je hem flink opgekieteld heb zeker.

Met die i7 zing je het iig uit tot een van de meren van Intel, en AMD's K12/Zen

People as things, that’s where it starts.

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
VasZaitsev schreef op maandag 12 januari 2015 @ 23:38:
[...]

Dit, en wat lager stroomverbruik, maar volgens mij woon je nog in Hotel Ouders, dus is dat het probleem niet.

En de boost bij ARMA, tja, ARMA III vind een FX-8320 al vrij leuk, dus als je hem flink opgekieteld heb zeker.

Met die i7 zing je het iig uit tot een van de meren van Intel, en AMD's K12/Zen
Dus jullie zeggen eigenlijk dat het slim zou zijn de set aan te schaffen, zij het alleen voor verkoop en eventuele winst. Die winst is denk ik wel zeker, die CPU gaat ook nog wel weg voor 250 euro, moederbord zal ook altijd wel 80 euro zijn en RAM ook wel 40-80 euro.

Ik had eigenlijk het idee het nog een jaar uit te zingen met de FX, wetend dat AMD komend jaar of het jaar erna met een nieuwe chip gaat komen. Een upgrade als deze is echter ook niet verkeerd voor het geld.

Ik zal even zijn reactie afwachten, als ie duurder is dan 160 euro laat ik de set links liggen. Geld is niet echt een probleem maar het moet niet te gek worden.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:04
Vergeet niet dat je je oude set kan verkopen als je de i7 set wilt behouden.

Nieuw kost de i7 set met 8GiB geheugen en een goedkoop moederbord zo ongeveer €450. Zelfs als je vriend er €250 voor wil kun je er nog winst op maken ;)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Zelf zou ik, ook als AMD fanboy, stiekem toch die i7 houden, hij is sneller dan wat je nu hebt, en dan kijken wat Intel doet met een van zijn Lakes en wat AMD doet met hun nieuwe serie.

Overigens zou ik het als vriend niet heel chill vinden als ik jou iets verkoop voor een vriendenprijsje, en jij verkoopt dat weer voor de volle mep, da's nogal aso in mijn wereldje.

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
VasZaitsev schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 17:40:
Zelf zou ik, ook als AMD fanboy, stiekem toch die i7 houden, hij is sneller dan wat je nu hebt, en dan kijken wat Intel doet met een van zijn Lakes en wat AMD doet met hun nieuwe serie.

Overigens zou ik het als vriend niet heel chill vinden als ik jou iets verkoop voor een vriendenprijsje, en jij verkoopt dat weer voor de volle mep, da's nogal aso in mijn wereldje.
Nou ja, lijkt me vrij duidelijk dan.

(en ik ben niet echt van plan die set door te verkopen, is in mijn wereldje ook meer dan asociaal hoor :P)

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-02 08:09
Ik zou die i7 aanschaffen en je oude amd octadore doorverkopen. Voor je ouders pc zou een octacore zeer waarschijnlijk overkill zijn, en extreem onzuinig. Daarvoor zou een i3 bijvoorbeeld al stukken interessanter zijn (tenzij je ouders ook renderen/gamen)

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
Ardjee schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 17:45:
Ik zou die i7 aanschaffen en je oude amd octadore doorverkopen. Voor je ouders pc zou een octacore zeer waarschijnlijk overkill zijn, en extreem onzuinig. Daarvoor zou een i3 bijvoorbeeld al stukken interessanter zijn (tenzij je ouders ook renderen/gamen)
Ik weet niet of ik de AMD set wel wil verkopen, hecht er nogal sentimentele waarde aan (iets met eerste zelfgebouwde PC enzo)...

Mijn ouders hebben nu mijn oude bak en dat is er een met een Athlon 64 X2 4200+, octa is inderdaad dan wel overkill. Nogmaals, ik heb mijn oude CPU ook verkocht en daar heb ik nog altijd spijt van, ik wil die fout niet nog eens begaan.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

kuusj98 schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 17:53:
[...]

Ik weet niet of ik de AMD set wel wil verkopen, hecht er nogal sentimentele waarde aan (iets met eerste zelfgebouwde PC enzo)...

Mijn ouders hebben nu mijn oude bak en dat is er een met een Athlon 64 X2 4200+, octa is inderdaad dan wel overkill. Nogmaals, ik heb mijn oude CPU ook verkocht en daar heb ik nog altijd spijt van, ik wil die fout niet nog eens begaan.
Dat herken ik wel, mijn HD5870 staat ook in de kast, als aandenken aan mijn eerste zelfgekochte GPU, en de dag dat mijn mobo en cpu afzwaaien, komen ze waarschijnlijk ook in de kast.

Het kan sowieso altijd nuttig zijn om een systeempje achter de hand te hebben, als reserve, maar ook als mini-lanparty ding.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:50
Je gaat er een stuk op vooruit.

http://www.anandtech.com/bench/product/698?vs=836

Ik ben zelf van een FX-8350 naar een i5 4670K gegaan en merk het echt, vooral in games die veel leunen op single core performance, wat er nog flink wat zijn. Ook zijn de 4 cores over het algemeen net zo snel als de 8 "cores" van de AMD bij elkaar, dus zelfs in zware multi-core zaken valt het verschil erg mee.

Los van het feit dat ze flink overclocken en dan nog veel sneller zijn. :9

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
VasZaitsev schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 17:56:
[...]

Dat herken ik wel, mijn HD5870 staat ook in de kast, als aandenken aan mijn eerste zelfgekochte GPU, en de dag dat mijn mobo en cpu afzwaaien, komen ze waarschijnlijk ook in de kast.

Het kan sowieso altijd nuttig zijn om een systeempje achter de hand te hebben, als reserve, maar ook als mini-lanparty ding.
*mompelt iets over zijn eerste graka, een heuse XFX 8600GT, die nog veilig in een kast ligt*

Het lijkt me dan het beste dat ik gewoon alle twee de sets houd, krijg ik later geen spijt en heb ik altijd nog een high power (pun intended) setje in de kast liggen.
chaoscontrol schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 17:57:
Je gaat er een stuk op vooruit.

http://www.anandtech.com/bench/product/698?vs=836

Ik ben zelf van een FX-8350 naar een i5 4670K gegaan en merk het echt, vooral in games die veel leunen op single core performance, wat er nog flink wat zijn. Ook zijn de 4 cores over het algemeen net zo snel als de 8 "cores" van de AMD bij elkaar, dus zelfs in zware multi-core zaken valt het verschil erg mee.

Los van het feit dat ze flink overclocken en dan nog veel sneller zijn. :9
Hmm dat laat inderdaad weer eens goed het verschil zien, neemt niet weg dat ik de prijs/prestatie verhouding nog altijd zo scheef als een zinkend schip vind. 300 tegen 100 euro.

Ik kan natuurlijk ook nog overclocken, moet ik hier bij Intel nog rekening houden met het bord of maakt dat niet zoveel uit? Bij elk AMD systeem wat ik bouw is het elke keer weer kijken naar die verdomde VRM's ivm throtteling. Ik ga ervan uit dat mijn H80i ruimschoots voldoet en ik ga er ook vanuit dat men geen ultra budget bordje hieraan heeft gekoppeld maar wil het toch even weten.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Tenzij je heel erg extreem gaat overklokken, is het niet heel belangrijk bij Intel. Wel vind ik zelf dat qua kwaliteit Gigabyte en Asus wat beter zijn dan MSI en Asrock.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:50
kuusj98 schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 18:06:

[...]

Hmm dat laat inderdaad weer eens goed het verschil zien, neemt niet weg dat ik de prijs/prestatie verhouding nog altijd zo scheef als een zinkend schip vind. 300 tegen 100 euro.

Ik kan natuurlijk ook nog overclocken, moet ik hier bij Intel nog rekening houden met het bord of maakt dat niet zoveel uit? Bij elk AMD systeem wat ik bouw is het elke keer weer kijken naar die verdomde VRM's ivm throtteling. Ik ga ervan uit dat mijn H80i ruimschoots voldoet en ik ga er ook vanuit dat men geen ultra budget bordje hieraan heeft gekoppeld maar wil het toch even weten.
Ik vond het het waard een half jaar geleden. Nog steeds geen spijt van de switch. OC lukt op elk moederbord welke dat ondersteund, de Z87 chipsets bijvoorbeeld. Omdat het een set is vermoed ik dat er al zo'n mobo bij zit omdat het niet logisch is om een K variant CPU te kopen zonder moederbord met bijbehorende chipset (aanname).

De temps en spanning zijn veel lager bij Intel waardoor je OC eerder van je chip afhangt dan je koeling (of VRM's).
VasZaitsev schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 18:09:
Tenzij je heel erg extreem gaat overklokken, is het niet heel belangrijk bij Intel. Wel vind ik zelf dat qua kwaliteit Gigabyte en Asus wat beter zijn dan MSI en Asrock.
Mee eens.
Jij hebt vaker gelijk. :) Mooi man.

[ Voor 13% gewijzigd door chaoscontrol op 13-01-2015 18:11 ]

Inventaris - Koop mijn meuk!

Pagina: 1