Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• -Japster-
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-03-2024
Beste,

Toen dat ik vanavond mijn pc probeerde op te starten lukte dit niet. De pc viel na 3 of 4 seconden nadat er op de knop gedrukt was, direct terug uit. Hij probeerde zichzelf direct terug opnieuw op te starten met als bovenstaande als gevolg, en zo oneindig lang door. Het viel mij op dat hij daarbij nog niet eens in het bios kwam.

Na tientallen keren kwam hij steeds verder tot dat hij een keer in het bios terecht kwam. Er kwam de melding te staan: Bios corrupted, loading back-up bios. Vervolgens starte windows gewoon terug op en lijkt alles naar behoren te werken.

Heeft er iemand van jullie een idee wat de oorzaak zou kunnen geweest zijn? Kan ik bepaalde actie's ondernemen om dit in de toekomst te vermijden? Wel is de pc vandaag door iemand afgestoft, maar dit kan en mag niet de oorzaak zijn.

Alvast bedankt

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 187,-€ 187,-
1Gigabyte GA-H87N-WIFI€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 69,95€ 69,95
1Xigmatek Nebula€ 67,51€ 67,51
1LG IPS237L Zwart€ 181,40€ 181,40
1Rapoo Rapoo 9060 Blade II - Toetsenbord + Muis€ 29,95€ 29,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,95€ 66,95
1Corsair CX430M€ 45,95€ 45,95
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 59,75€ 59,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 708,46

[/list]

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Je zou of een cmos reset moeten doen of terwijl dat hij oneindig opstart op de uitknop blijven duwen totdat hij uitvalt. Dit had ik zelf ook eens en lag aan de verkeerd oc settings.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

-Japster- schreef op maandag 12 januari 2015 @ 22:12:
Wel is de pc vandaag door iemand afgestoft, maar dit kan en mag niet de oorzaak zijn.
Dat zou ik niet te hard roepen, kan goed ESD zijn waardoor dat ding over de flos is gegaan.

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-11 23:14

AzzKickah

06-CENSORED

Hoe, afgestoft? ff lekker met de stofzuiger overal vol op zitten zuigen? :)

• -Japster-
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-03-2024
thibautb schreef op maandag 12 januari 2015 @ 22:15:
Je zou of een cmos reset moeten doen of terwijl dat hij oneindig opstart op de uitknop blijven duwen totdat hij uitvalt. Dit had ik zelf ook eens en lag aan de verkeerd oc settings.
Ok, dat is in het geval als ik dat nog eens voor heb dan. Ik heb het even opgezocht, en aangezien ik in mijn situatie in eerste instantie nog niet tot aan het bios geraakte zou ik de jumpermethode eventueel kunnen gebruiken.
AzzKickah schreef op maandag 12 januari 2015 @ 22:16:
Hoe, afgestoft? ff lekker met de stofzuiger overal vol op zitten zuigen? :)
Ik kwam thuis en ik zag dat de poetsvrouw het stof langs de buitenkant ervan had gedaan, waarschijnlijk met een ietwat vochtig doek.

Maar wat ik vooral wil weten, moet ik nu iets softwarematig herstellen?

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-09 20:10
Zo te zien slaan de meldingen "Bios corrupted; loading backup" op de "DualBios" feature van Gigabyte, zodat er in ieder geval een backup /is/. Ik kan me voorstellen dat als dit bij een ander merk gebeurt, dat je een gebrickt systeem overhoudt.

Instellingen worden tegenwoordig niet meer in cmos bijgehouden maar in hetzelfde flashgeheugen als de bios-code (https://en.wikipedia.org/wiki/BIOS#User_interface). Het zou dus kunnen dat bij het opslaan/bijwerken van instellingen de code gecorrumpeerd is, of andersom. Het kan dus geen kwaad om je instellingen weer te laden met defaults en vervolgens aan te passen.

Op je laatste vraag, of je iets softwarematig moet herstellen, is het antwoord waarschijnlijk 'nee'. Bij de herhaalde reboots is je OS nog lang niet in beeld geweest, en is de kans dat er iets op je harddisk gewijzigd is, minimaal. Wel lees ik op http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2346216 dat geadviseerd wordt om de versies van de twee biossen niet teveel te laten afwijken. En de corrupte versie overnieuw schrijven met een "known good" versie is wel aan te bevelen.

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Pagina: 1