Piepgeluid uit PC?

Pagina: 1
Acties:

• Allard Pruim
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:27
Beste Tweakers,

Ik heb hier momenteel het onderstaande systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 76,95€ 76,95
1Asus A88XM-A€ 48,21€ 48,21
1Asus GT640-2GD3€ 56,59€ 56,59
1WD Green WD5000AZRX€ 45,90€ 45,90
1Aerocool Qs-200€ 39,14€ 39,14
4Kingston KHX1600C9D3/4G€ 0,-€ 0,-
1Seasonic M12II Evo 520W€ 59,90€ 59,90
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 59,75€ 59,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 386,44

Toen ik dit systeem kocht zat er oorspronkelijk een HDD in van Toshiba (de exacte weet ik zo even niet meer). Na een paar maand in gebruik begon het systeem veel geluid te produceren (beetje piepend geluid). Ik ben toen naar de lokale pc winkel geweest en daar heb ik een nieuwe HDD meegekregen aangezien dit systeem daar destijds gekocht is, dezelfde soort HDD weer meekregen, aangezien ik vermoede dat het de HDD was.

Maar ook deze begon na een aantal maand meer geluid te produceren dus heb ik er zelf een WD Green in laten zetten aangezien deze schijven wat trager zouden lopen waardoor ze minder geluid maken.

Je raadt je al, ook deze schijf maakt nu sinds een aantal dagen meer geluid dan eerst, althans zo ervaar ik dat.

Nou is het wel zo dat ik last heb van oorsuizen en dat ik sowieso altijd een piep in beide oren hoor en mogelijk ook last van hyperacusis heb waardoor ik erg gevoelig ben voor dit soort geluidjes dus het kan zijn dat er periode's zijn dat mijn gehoor even wat gevoeliger is. Het is daarom ook mogelijk dat beide symptomen hier in rol in spelen.

Nou heeft deze PC altijd wel wat lawaai gemaakt omdat beide casefans rechtstreeks op de voeding zitten en dat geeft een beetje een fluitend geluid, het zou heel goed kunnen dat hierdoor het mechanische geluid van de HDD versterkt wordt? Of is dit simpelweg weer Coil Whine? Zou het overmatige geluid ook kunnen komen door de manier waarop deze behuizing de HDD's vastzet? De schijven zitten namelijk niet horizontaal maar verticaal in de behuizing. Helaas heb ik geen fatsoenlijk spul om het geluid op te laten nemen, indien dat mogelijk is.

Groeten,
Allard

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je hebt gewoon een verkeerde pc die wat meer geluid maakt.

Verder piept er wat, maar is dat de HDD? Hoe weet je dat? De een na de andere HDD en de piep blijft? Dus dan wellicht niet van de HDD?

Er kunnen zoveel pieps in een pc zitten, de voeding bijvoorbeeld, een condensator op het moederbord, grafische kaarten willen ook nog al eens piepen.

Wat ik zou doen, koop een mooie degelijke kast die veel stiller is, zet er alleen SSD in ipv een HDD en bekijk het dan nog eens.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
of in ieder geval een fan controller er tussen te doen, zodat die fans wat trager draaien, fans op vol vermogen maken gewoon veels te veel herrie

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-01 12:28
Coilwhine?

Houd eens een fan tegen, en check of het geluid er dan nog is, is het geluid aanwezig, koppel het onderdeel los dat je verdenkt.

Een HDD maakt sowieso geluid, dat is meer dan normaal, elke HDD hoor je, omdat er draaiende delen in zitten.

Degene die mij een 0-DB HDD aanwijst, krijgt een sticker ;)

• Reepje
  • Niet online
In ieder geval de grafische kaart eruit. Daar heb je niet veel aan lijkt me in dat systeem. Dat maakt al een een hoop geluid uit.

• Allard Pruim
Dat is frappant, sinds een aantal dagen lijkt de piep die ik eerder gehoord heb niet meer voor te komen. Ik heb de PC weliswaar verplaatst naar een andere locatie.

Op dit moment heb ik niet veel geld om het één en andere aan deze PC te veranderen maar ik ben wel van plan om dit te gaan doen wanneer dit financieel mogelijk is.

@Reepje, welke kast zou je hiervoor adviseren, ik heb het idee dat de huidige kast: QS-200 erg luidruchtig is vanwege de vele openingen in het design? Ik heb dan belang bij een Micro ATX kast.

@freaky35, ook dit ben ik aan het overwegen wanneer dat mogelijk is. Ik zat te denken aan een apparaat die je in de pc kunt stoppen en kunt aansluiten op de ventilatoren zodat je deze met een knop de snelheid kunt regelen. Welke fancontroller zou je hiervoor adviseren?

• Reepje
  • Niet online
Dan neem je het best een kast van Fractal Design. Die zijn mooi, degelijk, stil.

Fancontrol zit waarschijnlijk al op je moederbord: je kan de fans dan gewoon instellen op een bepaalde snelheid. Zellf wil ik ook een stille pc en heb mijn fans op de allerlaagste snelheid draaien zolang de temperatuur onder de 40C blijft. Pas als het warmer wordt gaan die dingen stap voor stap sneller draaien. Gewoon via het standaard programma van mijn moederbord.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Allard Pruim schreef op maandag 12 januari 2015 @ 21:35:
Je raadt je al, ook deze schijf maakt nu sinds een aantal dagen meer geluid dan eerst, althans zo ervaar ik dat.
Ik ben zelf ook vrij gevoelig voor storende geluiden en mijn ervaring is dat een HDD op den duur altijd meer geluid gaat maken dan toen hij nieuw was. Hoe veel en hoe snel, dat hangt van de HDD af.

Er zijn diverse manieren om het geluid te dempen, maar als je het echt stil wil hebben dan raad ik je aan om een SSD aan te schaffen. Zelf heb ik een stille pc gebouwd en ik moet mijn oor er op leggen om iets te horen. Om dat te bereiken moet je elke component zorgvuldig kiezen en het kost iets meer, maar het is niet zo heel erg moeilijk.

edit:
Ik heb geen speciale stille kast, maar heb er wel bitumen op geplakt om laagfrequente trillingen te dempen.
Verder gebruik ik deze onderdelen:
pricewatch: Scythe Gentle Typhoon D1225C12B2AP-12 (800 rpm), 120mm
pricewatch: Gelid Solutions Rubber Fan Mounts (of deze of deze).
pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 430W
pricewatch: Scythe Mine 2 (de nieuwere pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition lijkt me ook een goeie). Let op dat zo'n grote koeler in de hoogte in je kast past. Beschikbare hoogte van kasten staat aangegeven in shopwatch.

[ Voor 45% gewijzigd door Ploink op 16-01-2015 13:20 ]

• Allard Pruim
Bedankt beiden voor de suggesties, ik zal ze doornemen. ;)
Reepje schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 10:41:

Fancontrol zit waarschijnlijk al op je moederbord...
Helaas heeft dit moederbord maar 1 connector die 4 pins heeft. Beide ventilatoren zijn 3 pins, wanneer ik 1 van de ventilatoren op het moederbord prik kan ik die vanuit de BIOS niet controleren.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/5fi2vk.jpg

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
als je een kast van b.v fractal neemt,daar is een fancontroller deze ingebouwd.

verder is zo'n soort kabeltje handig,als je te weinig fan aansluitiingen hebt op het mobo:

http://www.conrad.com/ce/...m-fan-splitter-cabl-4-pin

Dan word toch de snelheid geregeld door het mobo en de stroom word rechtreeks
Gehaald van de voeding en niet va het mobo(minder belastend voor de stroomvoorziening op het mobo)

Alternatief is natuurlijk een fancontroller in je huidige kast te bouwen.
Pagina: 1