"Game" build / "non-game" build

Pagina: 1
Acties:

• cxn
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-01-2025
Hey!

Ik zit de laatste tijd met het idee om zelf een computer in elkaar te steken. Heb nu al heel wat opgestoken maar ik blijf met een cruciale vraag zitten waar zelfs Google me dubieuze antwoorden op geeft.

De meeste builds zijn om te gamen. Aan de andere kant heb je meestal zeer zware systemen om aan 3D rendering te doen, video editen of iets dergelijks.

Mijn vraag is de volgende: wat zijn de karakteristieken van een computer waar je wel eens een spel op speelt (in mijn geval slechts één spel die weinig kracht nodig heeft heb ik gelezen - League of Legends) en voor de rest wat Photoshopt, video's bekijkt, en veel Chrome tabbladen hebt openstaan. Een redelijk hybride build zou voor mij dus ideaal zijn lijkt me.

Is de processor hier van essentieel belang? Wat met de grafische kaart? Welke factoren van deze onderdelen bepalen of het al dan niet een "gaming" onderdeel is?

Bedankt!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:37

Thomg

Aww yiss

Klinkt als iets waar ik een 860K + 270, of zelfs een 2e handse kaart om de kosten nog meer te drukken, aan zou raden.
Je levert erg veel in op 3d performance door ook maar iets minder uit te geven.
https://tweakers.net/cate...AVmxTh-92UDzBVHfTrg1lr7AA
De 860K is eigenlijk unmatched qua multi-core performance voor zijn prijs en een absolute must als je flink wilt gaan multitasken.

Wat iets meestal een "gaming" build maakt is als er een videokaart in zit van rond de 200 en up nieuw in zit.

[ Voor 29% gewijzigd door Thomg op 12-01-2015 20:23 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:54
Zijn dit niet taken die voornamelijk single-threaded zijn en dus gebaat bij een Pentium?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Thomg

Thomg

Aww yiss

TS heeft single core performance nodig, maar het is niet alsof de 860K niet genoeg kan leveren. Dan liever voor future proof.

[ Voor 62% gewijzigd door Thomg op 12-01-2015 20:29 ]

• cxn
Bedankt voor de vele snelle reacties!

Ik ken er nog niet zo heel veel van maar is het niet zo dat AMD eerder voor gaming computers wordt gebruikt?

Verder heb ik hier en daar ook al eens iets gelezen dat bv Photoshop wel gebruik maakt van multithreading, niet?

Tot slot wil ik even kwijt dat ik dacht dat Pentium 'gedaan' was.
Eveneens laat ik nu misschien wel blijken dat ik een standaard computer wil, wat ook juist is, maar ik zou liever richten mid/high end gaan (in deze categorie), zodat hij wel even mee kan en waar de mogelijkheid is om te upgraden gaande weg (als ik de smaak van het pc building te pakken heb :-) )

Edit: nog even toevoegen dat ik toch wel van plan ben te multitasken (Photoshop open met vele Chrome tabs, VLC op achtergrond, ...)

[ Voor 50% gewijzigd door cxn op 12-01-2015 20:45 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:54
Vroeger, in de tijd van Athlon64 en Athlon64 X2 (eerste generatie) cpu's was AMD inderdaad de keuze voor game pc's. Sinds Core2 is Intel echter de betere keuze.

Mid/High end is toch een i5 processor.

Hoe lang de pc mee kan gaan ligt er maar net aan wat je er in de toekomst mee gaat doen en hoe de technologie zich ontwikkelt. En upgrade mogelijkheden waarvoor? CPU? Bij een 860K en i5 zijn die er niet echt. Tegen de tijd dat je misschien wilt upgraden zijn betere modellen (als die er zijn) eigenlijk te duur vergeleken met nieuwe generaties.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• cxn
Oh ok, ik ben niet meer mee met de tijd!

Ok upgraden moet misschien ook niet per se, gewoon er kwaliteitsvolle componenten insteken dan.

Voor de CPU zou je kiezen voor de intel i5? Wat voor grafische kaart (of misschien zelfs geen)?

Voeding hangt voornamelijk van deze twee zaken af, als ik me niet vergis.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Je hoeft niet zoveel uit te geven met die eisen.

Je hebt geen sterke kaart nodig, maar met LoL heb je die toch wel echt nodig helaas tenzij je voor een APU gaat, wat weer zo duur wordt dat je net zo goed los een 860K kan halen en dit kan combineren met een 2e handse voor veel meer performance.

• cxn
Is LoL echt zo zwaar? Momenteel speel ik het op een Acer laptop met volgende specs:

Intel i5 2410 2.4GHz
Geforce GT 520M
4 RAM

Hoewel ik het nu op de laagste settings moet spelen, heeft dit lang zeer vlot gedraaid.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Met een desktop mag je zeker bij lol toch wel op z'n allerminst alles op max kunnen draaien met LoL.
Zo moeilijk is dat niet, je kan voor weinig klaar zijn.

Het lijkt me niet dat je iets als LoL, een van de minst zware spellen die er is die door redelijk wat mensen gespeeld wordt, je niet op ultra kan draaien met 60 fps vandaag de dag.

Natuurlijk uitgezonderd erg oude computers en micro-pcs, maar die zijn daar niet voor gemaakt.

[ Voor 62% gewijzigd door Thomg op 12-01-2015 21:47 ]

• cxn
Ok, een degelijke grafische kaart moet er toch wel in dan.

Hoe zit het nu met Intel / AMD?

Volgens Nitro:
Vroeger, in de tijd van Athlon64 en Athlon64 X2 (eerste generatie) cpu's was AMD inderdaad de keuze voor game pc's. Sinds Core2 is Intel echter de betere keuze.

Mid/High end is toch een i5 processor.
Is een i5 nu in het algemeen mid/high end of eerder enkel voor gamebuilds?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Een i5 is naar mijn mening al de high-end.
De G3258 en 860K vormen de mid-end met de FX6300 en FX8320 er een beetje raar tussen, tussen de 860K en 4460 zit niks bijzonders, al helemaal voor jou. Je hebt geen baat aan de extra cores van de 6300 en 8320, maar wel bij de extra single core performance van de 860K.
Iets als de 5350 en J1900 is zo'n beetje de low end.

AMD is over het algemeen leuker voor budget gaming en future proofing voor een budget waar geen i5 in past, intel is leuk voor zuinig doen en single core performance.

[ Voor 18% gewijzigd door Thomg op 12-01-2015 22:05 ]

• cxn
Ben het laatste halfuur AMD/Intel discussies aan het lezen, ik denk dat ik nog wel een dagje ga nodig hebben voor ik het weet. Misschien moet ik eerst eens een budget vastleggen ;-)

Hartelijk dank voor de hulp!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Een budget vast stellen is sowieso handig als je een PC wilt kopen of upgraden.

• cxn
Uiteraard! Ik heb al een richtlijn in m'n hoofd. Ik kom er echter pas achter dat het ofwel te duur of tè budget is van zodra ik alle componenten heb opgelijst. En dat oplijsten duurt bij mij op dit moment een hele poos...

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:13
Ik zou eerst een budget in gedachten nemen.
Je kan immer altijd het budget verhogen of je eisen verlagen.

Maar lijkt mij dat het om een hele build gaat. Dus grote kans dat een Br00ky met zijn takelwagen komt om hem te verplaatsen.

• cxn
Mijn excuses, ik loop nog wat verdwaald.

Hier mag anders ook direct een slotje op. Bedankt voor alle hulp!

• BastiaanNL
  • Laatst online: 04-09-2023
cxn schreef op maandag 12 januari 2015 @ 21:40:
Is LoL echt zo zwaar? Momenteel speel ik het op een Acer laptop met volgende specs:

Intel i5 2410 2.4GHz
Geforce GT 520M
4 RAM

Hoewel ik het nu op de laagste settings moet spelen, heeft dit lang zeer vlot gedraaid.
WTF ik draai hem zonder GPU (wel op de CPU, maar niet een kaart ofzo) met deze laptop. pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E540 (20C6004GMH)

Alleen bij 5v5 battles hapert ie. Ik zou daarom ook niet verwachten dat je een beest van een GPU nodig hebt, tenzij je bij de top 1% wil horen en 300 APM moet maken en niet 1 stotter mag geven.

• cxn
Ik ben hoe langer hoe meer richting Intel aan het denken. Welke GPU zou je aanraden om zeer vlot te kunnen spelen (niet per sé op max settings, maar ook niet te laag natuurlijk) en die ook goed is voor andere zaken (films, Photoshop, ...) ?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Welke resolutie, welke games, welke instellingen...

Ook hier is een budget weer erg handig. Low 800x600 (gecharcheerd) kan op de iGPU, 4K high/ultra kost je 2x290.

Vooralsnog is dit topic erg veel gezoek en weinig concreet. Het idee is juist dat je vrij concreet bent en dáármee een topic opent...

[ Voor 29% gewijzigd door br00ky op 13-01-2015 20:07 ]

• cxn
We zijn inderdaad redelijk off-topic aan het geraken. Ik weet dat er een template topic bestaat en dat deze wordt aangeraden, maar daar kon ik nog niet mee beginnen met de vragen die ik nog had. Veel is nu duidelijker geworden en ik kan binnenkort op weg naar de template thread :-)

Misschien is het toch best om deze te sluiten.

Bedankt voor alle reacties!
Pagina: 1