Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Notepad bestand (.txt) gedeeltelijk.. ?corrupt?

Pagina: 1
Acties:

• Ciphra
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-02-2024
Hallo allemaal,

hoewel ik betwijfel of dit de goede plaats is om mijn vraag te stellen, ik hoop op zijn minst iemand te vinden die mij kan verwijzen naar de goede plekt.

Vanmiddag heb ik aan een notepad bestandje gewerkt in notepad (.txt) en heb dat opgeslagen op een usb-stick. Ik heb vervolgens de usbstick verwijderd, en zojuist opnieuw in mijn laptop gestoken, omdat ik eraan verder wilde werken. Nu is opeens de laatste ~30% veranderd in onleesbare tekens, waardoor ik vermoed dat het bestand gedelteelijk corrupt is. Eerst dacht ik dat dit misschien kwam omdat ik de usb-stick voor het opslaan perongeluk verwijderd zou hebben, maar het gedeelte dat vermoedelijk corrupt is, is niet het gedeelte dat ik als laatst (voor het opslaan) toegevoegd heb, dus dat lijkt me de oorzaak ook niet.

Ik heb geprobeerd om het met notepad++ te openen, om het op te slaan in andere codeertalen (ANSI en UTN-8), het te kopieren of te verplaatsen, maar tot zover heeft niets geholpen. Ik heb dit allen met zowel het originele bestand als een kopie geprobeerd.

Een stukje van de corrupte tekst :

bˆHc|/ˆÏ¬ËPr¯¿¶ºêi *_̸ÏÂbF±©±¢’n§«ð«}ÿ‹šUd'9½Z¡a³|r(m¦M4’ýsÉiKzz]Ä•Æÿì€V5ï¿K4YwB™ýpíp.ü¶—™ÿBÞ΄Êy˜‡8‹Ä²ð´Ýu§a³ ìÏÔ(Â#ΪJ1Ip"p“+¬DìU6 Z/g™œ

Ik zou het enorm waarderen als iemand mij hiermee kon helpen. De taal waarin ik de tekst geschreven heb is engels.

Edit: De 'b' aan het begin van de corrupte tekst is waarschijnlijk nog deel van de 'leesbare' tekst, wat het nog vreemder maakt. Dat betekent namelijk dat de corruptie midden in een woord begonnen is, niet ergens aan het einde van een woord/zin/alinea..

Vriendelijke groet,
Ciphra

[ Voor 8% gewijzigd door Ciphra op 12-01-2015 19:49 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Had je de stick eerst veilig verwijdert voordat je 'm eruit trok? Het is overigens niet zo vreemd om midden in een woord corruptie te krijgen. Als je document 42 KB is, en je slaat 't bestand op op een file system met 4k clusters, kan de laatste 2k corrupt raken, of de laatste 6, omdat het net op de clusterscheiding zit.

Tenzij je het bestand ook nog ergens lokaal had opgeslagen, is 't bestand onherstelbaar beschadigd. Je kan 't dus niet 'even' fixen door bepaalde tooltjes te draaien of een chkdsk loslaten op de stick. Om deze reden hebben ze backups uitgevonden. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Ciphra
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-02-2024
er is dus ook geen manier om de achtergelaten mengelmoes van tekens te ontcijferen?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Altijd eerst met software ontkoppelen, dan pas eruit trekken, dit is dus jou probleem.
Hoe een pc de cache leeg maakt, weet je dus nu.

Voor de toekomst, als je met usb sticks werkt, laat de file op de harde schijf van de pc zitten.
Kopier naar de usb stick, en laat een kopie op de harde schijf staan, totdat je weet dat de usb stick leesbaar is op de andere pc.
Reden: stick kan elk moment defect gaan, je hebt dus een kopie nodig, ook voor gebruikers die niet weten hoe je werkt met usb sticks.

In linux wordt vaak een verborgen tex file gemaakt, als kopie(door text programma) , in windows dacht ik niet.
Denk dat er in de cache van de pc ook niks staat.

[ Voor 14% gewijzigd door jan99999 op 12-01-2015 21:00 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ciphra schreef op maandag 12 januari 2015 @ 20:57:
er is dus ook geen manier om de achtergelaten mengelmoes van tekens te ontcijferen?
Nee, dat is corruptie van het file system doordat je 'm er zomaar uit hebt getrokken. Dat is niet te repareren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Het heeft er gewoon nooit goed opgestaan zeg maar.

Iperf

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:09

DukeBox

loves wheat smoothies

Dit is idd wel hét school voorbeeld van wat er kan gebeuren bij een unsave removal.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1