• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Hallo,

Ik wil graag live tv kijken op mijn HTPC. Op dit moment heb ik een LG Smart TV, met daarin als enigste kabel een coax-kabel. Daarmee kan ik gewoon TV kijken. Kan ik met een DVB-T of DVB-S kaart ook gewoon TV kijken via die ene coax-kabel? Na een keer op Google zoeken kwam ik dingen tegen over een smartcard, maar dat gebruik ik op dit moment ook niet, dus ik neem aan dat dat niet verplicht is bij een HTPC?

Alvast bedankt

[ Voor 24% gewijzigd door Stefan22 op 12-01-2015 19:11 ]

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-01 20:39
Als je een HTPC hebt, is het ook verstandig om exact te beschrijven wat je nu hebt.
Want nu weten we nog niets, behalve dat je analoog kijkt via de kabel en een LG tv hebt.

• Stefan22
  • Niet online
Ik heb op dit moment een HTPC met de volgende specificaties:

Intel Pentium 4 520 @ 2.80 GHz
2 GB RAM
ATI Radeon HD 5450 (1GB)
Windows 7 met Windows Media Center

Een oude computer, maar werkt voorlopig nog prima voor mij. Nu wil ik graag in deze computer een tv-kaart zodat ik TV kan kijken. Ik kijk op dit moment analoog via een LG Smart TV, daar gaat dus een coax-kabel in. Kan ik die zelfde coax-kabel ook gebruiken bij een DVB-S of DVB-T kaart in mijn computer, en dan met Windows Media Center? Ik heb op internet veel gelezen over CI+ en smartcards, maar dat gebruik ik op dit moment ook niet.

• cornfed99111
Als je analoog wilt kijken op je HTPC, hoef je alleen een analoge tuner kaart aan te sluiten op je HTPC.
Zoiets: http://tweakers.net/categ...BVFlijpJVtJKRgYGZUmxtbS0A
Je hebt ze als PCI variant of als USB oplossing.
Je ziet ook veel hybride kaarten ertussen zitten.
Of je daarvoor moet kiezen, hangt ervan af wat je allemaal in de toekomst wilt.

De coax verdeel je over de tv en tuner via een splitter.

Software krijg je vaak bij de tuner kaart, maar ook Windows Media Center werkt prima.

Allemaal redelijk overzichtelijke en eenvoudig.
Dat verandert als je digitaal wilt kijken. Vaak wordt dat signaal versleuteld en dan moet je
gaan werken met smartcards, CAM modules en/of smartcard readers.
Maar dan moeten we weten welke kabel maatschappij actief is bij jou.

• Stefan22
  • Niet online
Waarom moet de coax kabel verdeeld worden naar de tv en tuner? Want de tv geeft toch alleen maar het beeld weer van de computer? Ik heb TV van Ziggo.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:35
Als je de htpc tegelijk wilt gebruiken om op te nemen, dan moet je de kabel splitsen.
Gebruik je de htpc om TV te kijken wat me niet logisch lijkt, dan steek je de kabel in de htpc en zet je je tv op het kanaal van je htpc. De zenders wissel je dan middels de htpc.

Gepraat over smartcards en dvb-t, c en s gaat allemaal over digitale televisie.
T is terrestrial ofwel digitenne bijvoorbeeld.
C is cable ofwel wat ziggo kan leveren.
S is satelite zoals canaal digitaal.

• Stefan22
  • Niet online
Dus je zou TV kunnen kijken via de LG TV met daarin een kabel, en een andere kabel (gesplitst) in de htpc, om op te nemen?

• cornfed99111
Je splitst de coax kabel om de tv en HTPC onafhankelijk te maken van elkaar.
Zo hoef je niet persé de HTPC aan te zetten als je alleen maar even tv wilt kijken.
Als je uitsluitend van plan bent om te kijken en op te nemen via de HTPC, kan je de coax
direct aansluiten op de tuner kaart.

Je hebt Ziggo.
Dan zou ik kiezen voor een hybride tuner met analoog en DVB-C.
Ziggo is bezig om zijn digitaal tv pakket om te zetten.
Als dat gebeurt is, kan je meer tv zenders kijken en in een betere kwaliteit dan analoog zonder
een smartcard of CAM module.
Nu zijn die zenders nog versleuteld bij Ziggo.
Dat omzetten gaat per regio. Informeer bij Ziggo wanneer je regio aan de beurt is.

Analoog zal in de toekomst steeds minder zenders krijgen en over enkele jaren verdwijnen.
Dan kan je beter nu iets extra uitgeven voor een analoog/DVB-C tuner zodat je
beter voorbereid bent op de toekomst.

[ Voor 52% gewijzigd door cornfed99111 op 13-01-2015 22:41 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
cornfed99111 schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 22:30:
Je splitst de coax kabel om de tv en HTPC onafhankelijk te maken van elkaar.
Zo hoef je niet persé de HTPC aan te zetten als je alleen maar even tv wilt kijken.
Als je uitsluitend van plan bent om te kijken en op te nemen via de HTPC, kan je de coax
direct aansluiten op de tuner kaart.

Je hebt Ziggo.
Dan zou ik kiezen voor een hybride tuner met analoog en DVB-C.
Ziggo is bezig om zijn digitaal tv pakket om te zetten.
Als dat gebeurt is, kan je meer tv zenders kijken en in een betere kwaliteit dan analoog zonder
een smartcard of CAM module.
Nu zijn die zenders nog versleuteld bij Ziggo.
Dat omzetten gaat per regio. Informeer bij Ziggo wanneer je regio aan de beurt is.

Analoog zal in de toekomst steeds minder zenders krijgen en over enkele jaren verdwijnen.
Dan kan je beter nu iets extra uitgeven voor een analoog/DVB-C tuner zodat je
beter voorbereid bent op de toekomst.
:Y mee eens inderdaad, alleen kan ik niet zo snel een knappe kaart bedenken die zowel analoog als DVB-C kan afhandelen, maar ze zullen er ongetwijfeld wel zijn. Alternatief zou imho dan ook zijn om te wachten totdat Ziggo over is, en er dus het totale basis-pakket unencrypted kan bekijken. Mocht je nu bijvoorbeeld ook nog TV Plus of TV Extra bij Ziggo afnemen, en die ook willen kunnen bekijken, dan zul je toch moeten gaan decoderen en kom je al snel bij een CI-cam (let op: GEEN CI+ dus) zoals de AlphaCrypt Classic uit, maar dan schiet de investering al snel heel erg hard omhoog. Als die behoefte er dus niet is, zou mijn advies zijn om even te wachten.

iRacing Profiel

• cornfed99111
De meeste kaarten combineren analoog met DVB-T. Dat klopt.
Maar er zijn nog enkele over die alles kunnen: http://www.hauppauge.de/site/products/data_hvr5500.html

Helaas reageert de TS niet meer.
Het kostenaspect is helaas onaangeroerd gebleven.
Want het zijn die dekselse coderingen die het zo duur en lastig maken om tv te kijken in Nederland en/of België.
Pagina: 1