Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Lenovo B590 lekt stroom

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Sinds kort lekt mijn Lenovo B590 stroom. Als ik hem optil aan de onderkant krijg ik vaak een schok. Waar het precies vandaan komt heb ik nog niet kunnen vaststellen (krijg meestal onverwachts een schok), maar het komt sowieso uit de onderkant van de laptop.

Is dit een common issue? Is hier een oplossing voor? Ik krijg ook schokken als hij niet in de oplader zit, tot zover mijn troubleshooting. Iemand hier meer over?

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Het lijkt me niet normaal, echter heeft mijn broertje een snelle zakelijke HP laptop en daarvan krijg je ook schokjes in de buurt van het touchpad...dus het komt vaker voor.

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Blijkbaar zitten er metalen delen aan? In elk geval kun je alleen schokken krijgen als je lichaam onderdeel gaat uitmaken van een gesloten lus naar de spannings bron (je raakt een punt aan dat onder spanning staat en via je lichaam en aarde gaat de loop terug naar de aarde van de voeding/het net.
Dus als je met één hand de laptop aanraakt mag je geen schok krijgen. Gebeurt dat wel, dan is het statische elektriciteit. Ook hinderlijk natuurlijk en kan ook defecten veroorzaken (zelf moet ik me iedere keer via de vloer ontladen als ik van de bank op sta. Hier heb ik alleen in de winter last van als de luchtvochtigheid laag is. Zoals nu!)
Je zou in theorie ook een schok kunnen krijgen van de voeding van je backlicht, maar dan moet je op een of andere manier beide polen van de backlightvoeding aanraken, anders heb je geen gesloten lus. Niet erg waarschijnlijk.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Verwijderd

Goh wat raar, heb zelf ook een B590 en die is volledig van plastic. Zou toch denken dat je minimaal een geleidend stukje laptop moet aanraken om een schok te krijgen.

Krijg je ook schokken wanneer je de batterij verwijdert met de laptop aan netstroom?

• H Jeroen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-11 09:22
Als dat apparaat volledig van plastic is, is het dan geen statische elektriciteit?