Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovano
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:03
Hallo Tweakers,

Ik heb in november een MacBook Pro Retina 128 gb gekocht, model A1502 (het nieuwste model op het moment dus). Het viel me al snel op dat 128 gb (ongeveer 120 gb over met alleen OSX) niet zo geweldig veel is, dus ik wou mijn ruimte graag uitbreiden.

De upgrade kosten wat apple bied, vind ik nogal veel (200 euro per stap (128 --> 256 --> 512 gb), maar het schijnt dat je met dit model niet heel makkelijk je SSD kan vervangen of er een 2e SSD in kan bouwen. Heeft iemand hier ervaring mee die mij kan vertellen of dit ook echt niet kan? En als dit wel kan, hoe dan?

Anders zit er niets anders op om een externe HDD/SSD te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:25
Jovano schreef op maandag 12 januari 2015 @ 18:05:
Hallo Tweakers,

Ik heb in november een MacBook Pro Retina 128 gb gekocht, model A1502 (het nieuwste model op het moment dus). Het viel me al snel op dat 128 gb (ongeveer 120 gb over met alleen OSX) niet zo geweldig veel is, dus ik wou mijn ruimte graag uitbreiden.

De upgrade kosten wat apple bied, vind ik nogal veel (200 euro per stap (128 --> 256 --> 512 gb), maar het schijnt dat je met dit model niet heel makkelijk je SSD kan vervangen of er een 2e SSD in kan bouwen. Heeft iemand hier ervaring mee die mij kan vertellen of dit ook echt niet kan? En als dit wel kan, hoe dan?

Anders zit er niets anders op om een externe HDD/SSD te kopen...
Het kan maar het is bijzonder lastig vergeleken met de non retina MacBooks.

https://nl.ifixit.com/Gui...014+SSD+Replacement/27849

Je zou dit eens kunnen bekijken:
http://eshop.macsales.com...2012-Drive-Internal-Flash

[ Voor 6% gewijzigd door SquareOne op 12-01-2015 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:10
Je zou ook eens naar een Jetdrive kunnen kijken. Hiermee plaats je een SD kaart in het slot wat exact past. ( dus niet uitsteekt )
Enige is wel dat dit natuurlijk niet zo snel is als een SSD maar ik begreep dat 90mb/s mogelijk is , zeker op de 2014 modellen.
Voor foto of muziek collectie is het voor mij in ieder geval prima.

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 12-01-2015 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik zit in hetzelfde bootje. Maar:

Jetdrive van 128 Gb en een NAS lost eigenlijk alle opslagproblemen op. Kwestie van niet teveel data hoarden op de schijf zelf. iTunes enzo kan prima op de NAS bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-07 09:24

pposthoorn

Constructeur

Ik heb bij mijn rMBP van mid 2012 (eerste versie dus) de SSD geüpgraded van 256GB naar 512GB. Het vervangen zelf is geen probleem, je moet zo'n pentalobe schroevendraaier hebben en daarna is het echt 5min werk.
De uitdaging is zo'n SSD te bemachtigen. Voor zo ver ik weet zijn er 3 mogelijkheden:

1. iFixit: https://www.ifixit.com/St...lid-State-Drive/IF123-026
2. OWC: http://eshop.macsales.com...2012-Drive-Internal-Flash
3. Tweedehands, ik had iemand gevonden met een defecte rMBP die de onderdelen verkocht, dat was mazzel.

Houd er rekening mee dat als je dingen met de post uit de VS laat komen je meestal nog BTW en importheffing moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-07 14:24
pposthoorn schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 12:19:
Ik heb bij mijn rMBP van mid 2012 (eerste versie dus) de SSD geüpgraded van 256GB naar 512GB. Het vervangen zelf is geen probleem, je moet zo'n pentalobe schroevendraaier hebben en daarna is het echt 5min werk.
De uitdaging is zo'n SSD te bemachtigen. Voor zo ver ik weet zijn er 3 mogelijkheden:

1. iFixit: https://www.ifixit.com/St...lid-State-Drive/IF123-026
2. OWC: http://eshop.macsales.com...2012-Drive-Internal-Flash
3. Tweedehands, ik had iemand gevonden met een defecte rMBP die de onderdelen verkocht, dat was mazzel.

Houd er rekening mee dat als je dingen met de post uit de VS laat komen je meestal nog BTW en importheffing moet betalen.
de 2014 rMBP heeft een andere aansluiting voor de SSD. Voor de 2012/2013 modellen heb je ook de optie van Transcend SSD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als snelheid geen probleem is zou ik voor een JetDrive achtige oplossing gaan. Die drives bij iFixit zijn wel erg duur, althans, ik heb geen 500 dollar over voor een 256GB SSD.

Ik had echter nog een SSD over en heb deze in een kastje met UASP ondersteuning gestopt. Nu heb ik een externe SSD van 240GB die over USB 3.0 nagenoeg de volle snelheid haalt. Ik draai hier onder andere mijn virtual machines van af. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovano
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:03
Dank u voor alle reacties! Ik zal is even kijken wat de beste mogelijkheden zijn.

Ik wil eigelijk nog windows draaien op mijn macbook, aangezien op de mac weinig games zijn (ik ga een half jaar op kamers en sleep mijn desktop pc niet mee). Kan dat ook via deze mogelijkheden (JetDrive etc)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 676281

Late reactie maar wellicht nog steeds van toepassing:

Niet goedkoop maar misschien wel wat je zoekt(?) 200 euro voor 240gb met de mogelijkheden om jouw oude SSD als externe te blijven gebruiken..

https://www.conrad.nl/nl/...?sc.queryFromSuggest=true

Met een handleiding van iFixit zal vervangen geen probleem zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
De SSD uit de link is toch voor het eind 2012 / begin 2013 model?
TS ziekt juist voor het 2014 model.

Wel bijzonder trouwens, dat je bij een laptop van deze prijsklasse nog moet gaan liggen kloten met sd-kaartjes, omdat de SSD's van Apple zelf onbetaalbaar zijn.
Niet lullig bedoeld, ik vind een MacBook Pro ook een geweldige machine, maar hier heb je toch ernstig het gevoel als klant dat je niet helemaal serieus genomen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:57
Ik heb zelf een "clone" Nifty Drive. Een soort houdertje waarin een MicroSD kaart kan. Heb er de snelste MicroSD kaart in gestopt die ik kon vinden van 128GB. En heb mijn iTunes, Photos en Documents daarheen verhuist. Gaat allemaal prima eigenlijk.

Misschien is dat ook wat voor jou.

Afbeeldingslocatie: http://up.indev.nl/acYFqYYpX3.png

edit: Lijkt een ouder topic, en een vergelijkbare oplossing is al aangeboden. Hoewel volgens mij je vast zit bij de SD kaart van de eerdere oplossing, bij de Nifty Drive kan je een eigen Micro SD kaart uitkiezen.

[ Voor 24% gewijzigd door ZpAz op 30-05-2015 23:36 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

sssensss schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 23:17:
Wel bijzonder trouwens, dat je bij een laptop van deze prijsklasse nog moet gaan liggen kloten met sd-kaartjes, omdat de SSD's van Apple zelf onbetaalbaar zijn.
Niet lullig bedoeld, ik vind een MacBook Pro ook een geweldige machine, maar hier heb je toch ernstig het gevoel als klant dat je niet helemaal serieus genomen wordt.
De ssd's zijn duurder omdat ze zo ongeveer de snelste zijn die je kunt vinden, dankzij de snelle PCIe-aansluiting. Die kun je gewoon niet vergelijken met gewone, veel grotere standaard SATA-ssd's.
Als PCIe-ssd's veel goedkoper te produceren waren dan Apple ze aanbiedt, zouden veel meer leveranciers ze tegen lagere prijzen verkopen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik weet dat de huidige SSD's inderdaad duurder zijn als de vorige generaties, maar Apple rekent altijd erg hoge prijzen voor de upgrades. Maar goed, daar zijn ze uiteraard vrij in, ze verplichten niemand om het te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Canaria schreef op zondag 31 mei 2015 @ 01:19:
Als PCIe-ssd's veel goedkoper te produceren waren dan Apple ze aanbiedt, zouden veel meer leveranciers ze tegen lagere prijzen verkopen.
Wat dus ook precies gebeurd. De Intel NUC maakt namelijk ook gebruik van eenzelfde blade type ssd als de Macs. Het enige verschil is dat zij gebruik maken van een standaard aansluiting terwijl Apple hun eigen proprietary aansluiting gebruikt. Voordeel van die standaard versie: genoeg keuze en de prijs is lager. Buiten dat is Apple niet anders als alle andere OEM's en vraagt dan ook fors meer voor geheugen en schijf upgrades dan wat je los in de winkel kunt kopen. Een truc die inmiddels al wel 30 jaar bestaat. Dat men daar nog steeds van opkijkt is merkwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jc_hans
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-04 21:11
Wij zitten op dit moment met hetzelfde probleem. Dus dit Topic was wel handig. Ook een Macbook A1502. Eerst een Transcend JetDrive 720 (ssd + reader) gekocht aangezien de leverancier dat aanrade. Maar deze is dikker / korter dan de gene die er uit komt (afbeelding was niet duidelijk bij bestelling).

Waar wij nu achter zijn gekomen zojuist a.d.h.v. dit topic e.d. is dat Transcend een tool heeft voor de Mac die aangeeft welk product van hun compatible is met de Mac in kwestie genaamd: Transcend Quick Finder.

In geval van de A1502 is er een Transcend JetDrive Lite 330 nodig. Deze vervangt niet de harddisk maar moet gezien worden als een 2e schijf (flashcard). En wordt geplaatst in de rechter zijkant van de Macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:32

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Je kan op ebay gemodificeerde ssd's kopen die in je macbook passen. Ze zijn er in 128/256 en 512. En de prijs is wel hoger dan de meeste ssd's maar dat komt omdat het de m.2 ssd's zijn, die zijn sneller dan de goedkopere. Helaas werkt de late-2013 (en 2014) macbook niet met goedkopere ssd's.

De ssd in de ebay link is de pricewatch: Samsung SM951 (AHCI) 256GB dus je betaald iets van 20euro meer voor het versturen en de modificatie, goedkoper dan dit gaat het denk ik niet worden ;)

[ Voor 24% gewijzigd door CT op 24-08-2016 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-07 10:39
CT schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:35:
Je kan op ebay gemodificeerde ssd's kopen die in je macbook passen. Ze zijn er in 128/256 en 512. En de prijs is wel hoger dan de meeste ssd's maar dat komt omdat het de m.2 ssd's zijn, die zijn sneller dan de goedkopere. Helaas werkt de late-2013 (en 2014) macbook niet met goedkopere ssd's.

De ssd in de ebay link is de pricewatch: Samsung SM951 (AHCI) 256GB dus je betaald iets van 20euro meer voor het versturen en de modificatie, goedkoper dan dit gaat het denk ik niet worden ;)
Deze SSD is exact het type wat Apple gebruikt (controller en chips) als ik het goed heb. Deze zit volgens mij ook in mijn huidige 2015 mbp.

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:45
Alleen kun je hem niet meer in slaapstand zetten. Dat is wel een smetje. Misschien dat er nog meer mankementen zijn?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-07 21:50

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

carpebios schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 15:21:
Alleen kun je hem niet meer in slaapstand zetten. Dat is wel een smetje. Misschien dat er nog meer mankementen zijn?
Ik was ook enthousiast tot ik dat zag.
Mijn macbook is altijd in slaapstand. Liever weinig storage dan dat ik die functie moet missen.

Maar er is nog een alternatief, OWC verkoopt ook SSD's voor de late 2013 - current macbooks
https://eshop.macsales.co...na-display/2013-2014-2015

Wel duur overigens.

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ja maar die slaapstand staat als 'soms'. Het is hoe dan ook heel onduidelijk. En op internet heb ik helaas nog niemand kunnen vinden die er een heeft gekocht en in normaal engels kan uitleggen of de slaapstand echt niet werkt. Zelf heb ik deze adapter los besteld, hier staat weer niks geschreven over een slaapstand, alleen dat het 'gewoon' moet werken zolang je maar de juiste SSD koopt.

• carpebios
Ik ben benieuwd naar je bevindingen! Zeker omdat ze het over flashen hebben.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
CT schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 16:01:
Ja maar die slaapstand staat als 'soms'. Het is hoe dan ook heel onduidelijk. En op internet heb ik helaas nog niemand kunnen vinden die er een heeft gekocht en in normaal engels kan uitleggen of de slaapstand echt niet werkt. Zelf heb ik deze adapter los besteld, hier staat weer niks geschreven over een slaapstand, alleen dat het 'gewoon' moet werken zolang je maar de juiste SSD koopt.
Weet je toevallig ook waar dit dan voor dient?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

carpebios schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 13:00:
[...]

Weet je toevallig ook waar dit dan voor dient?
Dat is om apple ssd's te converten naar M.2, zodat hij dus in een M.2 port past.

De macbook moet dus M.2 naar Apple PCI-E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Ah bedankt! Snapte het niet helemaal. En jij hebt dus de connector besteld voor de andere kant op, zodat hij met Apple werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik ben benieuwd wanneer je hem binnen hebt. Houd ons op de hoogte van je bevindingen. Heb een beetje zitten zoeken, maar kan echt niet over deze converter vinden buiten de webshop.

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik was benieuwd heb je deze al kunnen testen?

• carpebios
Ik heb er zelf een besteld. Een 512 GB. Hij http://www.ebay.nl/itm/22...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT is de 7e vanuit China verscheept. Binnen uiterlijk op 8-12. Als ik hem heb zal ik de bevindingen hier zetten.

[ Voor 29% gewijzigd door carpebios op 10-11-2016 20:51 ]

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik ben wel benieuwd naar hoe ernstig het wel niet is als je systeem dan in slaapstand gaat.
Als je het mij vraagt is dit echt een key feature van de macbook. Mijne doe ik altijd in slaapstand. En volgens mij kan je dat ook niet voorkomen als je hem dichtklapt?

• carpebios
Lijkt vooral een firmware probleem te zijn van bepaalde ssd's.

https://discussions.apple.com/thread/2740030?tstart=0

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Psycho_Mantis schreef op donderdag 10 november 2016 @ 20:32:
[...]

Ik was benieuwd heb je deze al kunnen testen?
Ik heb 'm binnen en het adaptertje ziet er goed (en simpel) uit - alleen heb ik in de tussentijd al een originele ssd op de kop getikt die net zo duur was als een samsung of kingston m2 ssd om in de adapter te doen.

Dus ik heb 'm nog niet getest, wellicht zet ik 'm voor een net prijsje in de V&A want ik ben nu eigenlijk voorzien :9

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Maarja, zou je voor een SSD uit china wel überhaupt een firmware update krijgen?
Denk het niet.

Vind het toch net te veel geld voor zo'n gok. Denk dat ik ook wel eens op jacht ga voor een originele, 256 GB o.i.d. zit nu met een 128GB en een 128SD kaart.

Bezuinig nooit op storage als je een nieuwe mac koopt 8)7

• carpebios
De adapter komt uit China. De ssd is gewoon een van de ssd kaarten die compatibel zijn. 200 euro vind ik de gok wel waard. Kunt hem altijd binnen een maand terugzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
De bestelling is al in Rotterdam. Hier alvast een test van mijn Apple SSD 128 GB, mid 2014 retina macbook pro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oDeL41rJF4cBAAirHFACsEQU/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Nieuwe waardes zijn: 936.1 write & 1032.1 read
De ssd betreft een Samsung mzhpu512hcgl

[ Voor 30% gewijzigd door carpebios op 12-11-2016 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:19

ChUcKiE

Dus........

Blijkt nu dus dat het wel gaat om je SSD zelf te vervangen in een 2014 MBP??
Is daar een handleiding van? De 128Gb varianten worden nog enigszins "goedkoop" aangeboden maar de 256 of hoger zie je niet veel en daar wordt erg veel voor gevraagd tweedehands.

Een zijn er tegenwoordig meer SSD's die compatible zijn in een MBP 2014?

Dus als vervangen goed gaat... >:)

[ Voor 11% gewijzigd door ChUcKiE op 01-08-2017 14:04 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Pagina: 1