"Programmeer" pc - 350 euro

Pagina: 1
Acties:

• Joris_vHien
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-02 10:50
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb onlangs mijn oude game PC verkocht waarvoor ik dus wat geld heb gevangen. Ik gamede niet meer op deze pc, alleen werk, denk aan programmeren maar af en toe ook wat in word/excel en web browsen. Deze PC wordt NIET gebruikt om op te gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
350 euro MAX inclusief verzenden

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Kast heb ik al, kleine HTPC kast samen met een kwaliteits SFX voeding van 350w

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
-Redelijke CPU die zuinig is
-8GB ram geheugen ( tabbladen, SQL server, etc )
-SSD 256GB

Zelf heb ik het onderstaand al samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4330 Boxed€ 109,-€ 109,-
1Asus H81M-A€ 39,49€ 39,49
1Crucial CT102464BA160B€ 61,95€ 61,95
1Crucial MX100 256GB€ 93,95€ 93,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 304,39

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel CPU, AMD is mij te onzuinig voor deze build

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Laag energie gebruik en het liefst ook stil.

Ga je overklokken?
nee

Kunnen jullie hier wat van zeggen?

Verwijderd

Moeten we bij programmeren ook aan compileren denken? Zo ja, aan welke eisen moet dat dan voldoen?

• Joris_vHien
Ja, Ik ga er waarschijnlijk een dual boot op draaien waarop ook Ubunutu komt te draaien.

Denk aan C#, C, C++ ( linux )

Zullen geen gigantische projecten op worden gecompileerd.

• Bartallstar
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-03 16:55
Ik mis in je build een kast, is dit bewust gedaan?
Het is met je RAM geheugen beter om 2x 4GB te nemen zodat er gebruikt word gemaakt van dual channel (wat resulteert in sneller werkend RAM). enig nadeel hierbij is dat je niet verder kan upgraden omdat je moederbord 2 sloten heeft.. is een afweging waard.

EDIT: Overheen gelezen dat je al over voeding en kast beschikt

[ Voor 9% gewijzigd door Bartallstar op 12-01-2015 14:11 ]

Verwijderd

Je kunt overwegen twee reepjes geheugen in plaats van één te nemen, dan draait het spul in dual channel-modus. Het is geen verschil van dag en nacht, maar toch wel weer een klein beetje.

Edit: simultaanpost :+

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2015 14:10 ]

• Joris_vHien
Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2015 @ 14:10:
Je kunt overwegen twee reepjes geheugen in plaats van één te nemen, dan draait het spul in dual channel-modus. Het is geen verschil van dag en nacht, maar toch wel weer een klein beetje.

Edit: simultaanpost :+
Klopt heb ik aan gedacht. Ergens gelezen dat Dual Channel te verwaarlozen is, volgens mij is je memory nog nauwelijks de bottleneck in gewoon gebruik.
Daarom kies ik er liever voor dat ik later kan uitbreiden naar 16gb mocht dat nog nodig zijn :+

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Haswell i3 zijn in feite Haswell Pentiums met Hyperthreading. Daar heb je als programmeur wel degelijk wat aan, maar je kunt je afvragen of het het geld waard is. Voor de helft van die i3 heb je een pricewatch: Intel Pentium G3420 Boxed met bijna dezelfde single core performance. Voor minder dan eenderde heb je nog steeds een vlotte pricewatch: Intel Celeron G1840 Boxed.

Als je per se een moederbord met maar RAM 2 sloten wilt, zou ik zelf ook voor 1x8GB RAM gaan, dan zit er iig nog wat rek in.

• Joris_vHien
Genoil schreef op maandag 12 januari 2015 @ 14:17:
Haswell i3 zijn in feite Haswell Pentiums met Hyperthreading. Daar heb je als programmeur wel degelijk wat aan, maar je kunt je afvragen of het het geld waard is. Voor de helft van die i3 heb je een pricewatch: Intel Pentium G3420 Boxed met bijna dezelfde single core performance. Voor minder dan eenderde heb je nog steeds een vlotte pricewatch: Intel Celeron G1840 Boxed.

Als je per se een moederbord met maar RAM 2 sloten wilt, zou ik zelf ook voor 1x8GB RAM gaan, dan zit er iig nog wat rek in.
Daar heb je inderdaad een punt. De i3 pastte binnen mijn budget en is net dat beetje sneller wat ik anders inderdaad zonde zou vinden.

Het moederbord heb ik gekozen op zijn prijs/specs/performance ratio. Dit moederbord schijnt erg stabiel te draaien en heeft mooie functies voor het geld. Dat er 1 reepje van 8GB in zit vind ik dan niet zo erg :+

Edit:

En het moederbord ondersteund DVI + HDMI. Ik heb er namelijk 2 schermen op hangen :-)

[ Voor 3% gewijzigd door Joris_vHien op 12-01-2015 14:22 ]

• Genoil
Ik zou em zo doen. Als je dan alles bij Megekko bestelt tik je net de 350 niet aan:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85M Pro4€ 59,95€ 59,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 64,95€ 64,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 327,85

• Joris_vHien
Genoil schreef op maandag 12 januari 2015 @ 14:44:
Ik zou em zo doen. Als je dan alles bij Megekko bestelt tik je net de 350 niet aan:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85M Pro4€ 59,95€ 59,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 64,95€ 64,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 327,85
Dankje voor het mee denken!
Ik zie alleen niet het voordeel van deze build in. Ik snap dat het moederbord een betere chipset heeft, maar de functies die dit bied ga ik niet gebruiken. Het ram geheugen is daarbij ook nog duurder en ik ben bang dat ik dit in de praktijk niet ga merken..

Heb je nog goede redenen of toch voor deze build te kiezen boven mijne?

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-03 22:29

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, ik denk dat je doel om te programmeren uiteindelijk een applicatie is. En wat voor applicaties zijn dat dan? Wat ga je maken? Persoonlijk kán ik niet zonder een 64-gig machine met 2 CPU's -- en een érg dikke CAD-kaart. Want dat hebben mijn toepassingen nodig, en mijn gebruikers dus ook. En tsja... omdat ik ook een hoop regels code schrijf is een scherm met redelijk wat pixels in de hoogte (1080 is op een desktop beklemmend krap!) ook wel fijn. Ik zou zeggen, zelfs al test je op een andere bak en schrijf je echt alleen code, dan nog is het scherm denk ik belangrijker haast dan de rest van de machine. Zolang je maar Visual Studio/Eclipse/Notepad++ kan draaien!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-03 19:00
Joris_vHien schreef op maandag 12 januari 2015 @ 14:50:
Ik zie alleen niet het voordeel van deze build in. Ik snap dat het moederbord een betere chipset heeft, maar de functies die dit bied ga ik niet gebruiken.
*O*

Waarvoor hulde. Snap alle fuss van borden van meer dan 100 euro niet, ook al betreft het een build met ruim budget. Leuk al die extra features, maar als je ze niet gebruikt geef je alleen maar euro's uit zonder er iets voor terug te krijgen.

Eerder aangehaalde B85M is een prima bord in 90% van de gevallen, en als je toch zeker weet dat je niet meer dan 16G RAM gaat gebruiken dan is een H81 bord met een reepje van 8G ook een prima deal.

De kwestie i3 vs. celeron is een goede (zie ook de post boven mij), maar da's iets dat enkel TS kan afwegen, ligt er maar net aan waar je aan werkt. Als je vaak complete rebuilds van grote projecten moet doen is de i3 z'n geld wel waard..

• Genoil
Joris_vHien schreef op maandag 12 januari 2015 @ 14:50:
[...]

Heb je nog goede redenen of toch voor deze build te kiezen boven mijne?
4 RAM sloten voor max. 32GB RAM ipv 2 sloten voor max 16GB. Dit laat wat ruimte om evt. ipv dual boot 1 van de 2 systemen te virtualiseren.

De extra SATA poorten zul je niet veel mee doen.

Nouja en verder keek ik gewoon even wat er maximaal te halen valt met deze 4 componenten binnen 350 euro :)

• Joris_vHien
Thralas schreef op maandag 12 januari 2015 @ 15:07:
[...]

*O*

Waarvoor hulde. Snap alle fuss van borden van meer dan 100 euro niet, ook al betreft het een build met ruim budget. Leuk al die extra features, maar als je ze niet gebruikt geef je alleen maar euro's uit zonder er iets voor terug te krijgen.

Eerder aangehaalde B85M is een prima bord in 90% van de gevallen, en als je toch zeker weet dat je niet meer dan 16G RAM gaat gebruiken dan is een H81 bord met een reepje van 8G ook een prima deal.

De kwestie i3 vs. celeron is een goede (zie ook de post boven mij), maar da's iets dat enkel TS kan afwegen, ligt er maar net aan waar je aan werkt. Als je vaak complete rebuilds van grote projecten moet doen is de i3 z'n geld wel waard..
Klopt helemaal, ik snap dat ook nooit. Ik koop een moederbord met wat ik nodig heb en dat is inderdaad niet veel :-)

Ik heb geen grote projecten waaraan ik bouw, langste compile tijd die ik ooit heb gehad op mijn i5 was 1:30 ongv. :-)

Ga ik met gewoon gebruik van de PC verschil merken tussen de i3 en de Celeron? ( weer in het kader van, niet betalen ergens voor betalen wat ik niet nodig heb.. )

• Genoil
De Celeron is wel wat lager geklokt (2.x om 3.y) maar daar ga je bij normaal gebruik volgens mij weinig van merken. Ben wel benieuwd naar je compile times met je nieuwe i3 of Celeron tov je i7.

• niektb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-02 10:46
Het kan op zich geen kwaad om een beetje toekomstgericht te denken...
Hoelang wil je met je systeem doen?

AMD Athlon II X4 860K Black Edition, MSI A88X-G43, 8GB RAM, be quiet! Pure Power L8 400W, Samsung SSD 840 EVO 120GB, Palit Nvidia GTS450 1GB

• Genoil
Ik zie nu ineens deze post waaruit blijkt dat HT voor een compiler ook niet alles is. Tot 4 threads maakt het niets uit.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:56
Als je voor de Pentium gaat in plaats van de i3 zou je een aftermarket koeler kunnen overwegen voor extra stilte.

Hoe zit het trouwens met backups, heb je daar al wat voor? Zo niet dan zou je nog een HDD kunnen overwegen. Als dat in de kast past.

En heeft die kast een 2,5" slot? Anders moet je een 3,5" > 2,5" bracket kopen (of was het nou 2,5" > 3,5"?).

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Joris_vHien
Veel vragen idd.

Mijn budget is 350 euro, dus betekend dat er ruimte is voor de i3. Zoals niektb aangeeft moet ik ook aan de toekomst denken.
Ik wil toch minimaal weer een paar jaartjes hier op kunnen tikken. In dat opzicht is de i3 een betere keuze als die langer mee kan.

Een pentium met overclock is geen optie voor mij, systeem wil ik stil houden en zit in een kleine behuizing. Ook wil ik het stroomverbruik beperken omdat deze machine vaak aan zal staan :-)

Een HDD zou misschien inderdaad nog een leuke toevoeging zijn voor de build. Echter draai ik ownCloud voor backups :-)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-03 22:29

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, denk dat zeker met de toekomst in het achterhoofd een zekere blik naar je vakgebied nuttig zou zijn. We weten dat je programmeert. Dat kan ook op een Raspberry Pi. Je langste compile was anderhalf minuut nu, maar wat was dat? En hoe oud ben je/werk je/wat voor opleiding? Je doet aan de directe compiles, dus geen web-dev (tenzij je silverlight doet, dan krijg je een mooie intermediate voor een JIT omgeving). Is de kans dat je met OpenCL/CUDA aan de gang gaat aanwezig in die drie jaar?

Uiteraard: niet betalen voor wat je niet gebruikt... maar je moet jezelf ook niet gimpen... 2560*1440 was wel wat meer dan €350 maar toch een goede investering voor mijn eigen thuiskantoor, net zoals een kantoorstoel van toch meer dan 400 euro. Een mechanisch toetsenbord hielp ook wel, net zoals een goeie muismat. Ik game nog steeds, dus voorlopig alleen een quadro in de werk-bak en laptop, privé voldoet een Radeon voor mijn doelen, net zoals mijn privébak maar single-CPU is.

• Joris_vHien
Umbrah schreef op maandag 12 januari 2015 @ 15:52:
Tsja, denk dat zeker met de toekomst in het achterhoofd een zekere blik naar je vakgebied nuttig zou zijn. We weten dat je programmeert. Dat kan ook op een Raspberry Pi. Je langste compile was anderhalf minuut nu, maar wat was dat? En hoe oud ben je/werk je/wat voor opleiding? Je doet aan de directe compiles, dus geen web-dev (tenzij je silverlight doet, dan krijg je een mooie intermediate voor een JIT omgeving). Is de kans dat je met OpenCL/CUDA aan de gang gaat aanwezig in die drie jaar?

Uiteraard: niet betalen voor wat je niet gebruikt... maar je moet jezelf ook niet gimpen... 2560*1440 was wel wat meer dan €350 maar toch een goede investering voor mijn eigen thuiskantoor, net zoals een kantoorstoel van toch meer dan 400 euro. Een mechanisch toetsenbord hielp ook wel, net zoals een goeie muismat. Ik game nog steeds, dus voorlopig alleen een quadro in de werk-bak en laptop, privé voldoet een Radeon voor mijn doelen, net zoals mijn privébak maar single-CPU is.
Ik ben als het goed is volgende week afgestudeerd HBO Informaticus. Ik werk bij een automatiseringsbedrijf, daar maak ik gebruik van een laptop. Thuis gebruik ik mijn computer vooral veel voor testen projecten voor mijzelf en af en toe mee te helpen aan projecten van andere bedrijven. Dit zijn tot nu toe echter nooit grote projecten geweest.

OpenCL en CUDA denk ik niet thuis nodig te gaan hebben. Ik heb hier nog geen ervaring in en in mijn werkgebied zie ik dit nu ook niet snel voorbij komen. Mocht dit wel gebeuren kan ik altijd hierop inspelen.

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
In je budget neem je geen Windows licentie op. Nu is dat misschien wel expres, maar ik wou het toch even opmerken.

• Neuron Collider
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-11-2025
Ik wil iets gelijkaardigs bouwen, wel met dit moederbord

pricewatch: MSI H81M Eco

Omwille van stroom besparingen en eventueel een Pentium g3420 om er dan wel een beetje op te gamen.

• Genoil
Joris_vHien schreef op maandag 12 januari 2015 @ 15:57:
[...]
OpenCL en CUDA denk ik niet thuis nodig te gaan hebben. Ik heb hier nog geen ervaring in en in mijn werkgebied zie ik dit nu ook niet snel voorbij komen. Mocht dit wel gebeuren kan ik altijd hierop inspelen.
Gelukkig is OpenCL hardware agnostisch en heeft Intel zowel voor de CPU als iGPU een prima implementatie :Y)

• Joris_vHien
Nog een laatste vraag,

ondersteund de i3 samen met dit moederbord 2 schermen? (2x 1080p)
1 op de DVI uitgang en 1 op de HDMI uitgang?

• Genoil
Joris_vHien schreef op maandag 12 januari 2015 @ 21:20:
Nog een laatste vraag,

ondersteund de i3 samen met dit moederbord 2 schermen? (2x 1080p)
1 op de DVI uitgang en 1 op de HDMI uitgang?
ja
Pagina: 1