• bad-karma
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-06-2024
Dag allemaal,

Ik heb vanochtend geprobeerd om een andere videokaart in een computer te bouwen, maar toen ik m aanzette kreeg ik alleen een zwart scherm en een piep (puls toon) uit de pc-speaker. :/

T is een wat ouder apparaat:

Motherboard

Manufacturer FUJITSU SIEMENS
Model D2584-A1 (CPU)
Chipset Vendor Intel
Chipset Model Q35
Chipset Revision A2
Southbridge Vendor Intel
Southbridge Model 82801IO (ICH9DO)
Southbridge Revision 02

BIOS
Brand FUJITSU SIEMENS // Phoenix Technologies Ltd.
Version 6.00 R1.18.2584.A1
Date 5-2-2009

Er zit nu een 7300 LE kaart in, en ik wilde er een HD5570 1gb inzetten.

de voeding is 300 watt die erin zit.

Ik heb op een duitse site iets gevonden die zegt dat ik de BIOS optie die ''256mb'' aangeeft moet disabelen, maar dat werkte ook niet. :| -O-

Ik vermoed ook dat ik t in de BIOS moet zoeken, (of de voeding is te licht) Maar ik weet niet precies waar.

Groet, Niels

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:37
Na de updates van de PCIe standaard zijn er wat kleine incompatibiliteitsdingetjes naar voren gekomen bij sommige oudere moederborden (je kunt er waarschijnlijk nog wel wat posts over terug vinden van toen de eerste pcie 2.0 kaarten uitkwamen). De meeste fabrikanten hebben destijds netjes bios updates uitgebracht. Kijk of je je bios kunt updaten.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-02 14:57
Heb je de drivers geinstalleerd van de nieuwe GPU?
Staan je monitor instellingen goed?
Als je naar "APPARAATBEHEER" gaat, staat er dan ergens een vraagteken?

Je schrijft dat je de BIOS optie ''256mb'' gedisabled had. Als je deze optie eens op auto zet, wat gebeurt er dan?

Dit is waar ik aan zit te denken.

• AnthonievS
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08-10-2025
Heb je in de BIOS de onboard GPU aansluiting uitgeschakeld en de externe / PCI aansluiting ingeschakeld of als 1e gezet?
Als je niet weet hoe dit moet zou ik even google of youtube raadplegen voor een guide!

Verwijderd

jovadca schreef op maandag 12 januari 2015 @ 13:30:
Heb je de drivers geinstalleerd van de nieuwe GPU?
Staan je monitor instellingen goed?
Als je naar "APPARAATBEHEER" gaat, staat er dan ergens een vraagteken?
En hoe zou TS dit moeten zien/doen.
maar toen ik m aanzette kreeg ik alleen een zwart scherm en een piep (puls toon) uit de pc-speaker.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:50

br00ky

Moderator Harde Waren
Je hebt een OEM bakje toch? Is er geen blacklist of iets dergelijks?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:17

Nemesizz

Untouchable

br00ky schreef op maandag 12 januari 2015 @ 13:45:
Je hebt een OEM bakje toch? Is er geen blacklist of iets dergelijks?
Whitelist ;) (is iets makkelijker dan een blacklist, blacklist moet je alles invullen wat je niet werkend wil hebben, bij een whitelist zet je alleen de dingen in die werken).

Maar inderdaad, dikke kans dat de nieuwe kaart gewoon niet geaccepteerd word vanwege een (opzettelijke) incompatibiliteit met de BIOS software. Dit zie je wel vaker bij OEM bakjes.

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:45
Nemesizz schreef op maandag 12 januari 2015 @ 13:59:
[...]

Whitelist ;) (is iets makkelijker dan een blacklist, blacklist moet je alles invullen wat je niet werkend wil hebben, bij een whitelist zet je alleen de dingen in die werken).

Maar inderdaad, dikke kans dat de nieuwe kaart gewoon niet geaccepteerd word vanwege een (opzettelijke) incompatibiliteit met de BIOS software. Dit zie je wel vaker bij OEM bakjes.
Denk het ook.
Bij dit soort desktops is het vaak niet de bedoeling dat men achteraf de zooi upgrade.
Dat soort PCI-Express sloten zitten er vaak alleen omdat Fujitsu hem zelf ook met een betere GPU leverd.

Wat soms wel eens werkt is een grafische kaart van dezelfde fabrikant als het moederbord. bv als het moederbord gemaakt is door MSI dan kan een grafische kaart van MSI nog wel eens werken.

• bad-karma
oke, bedankt voor de reacties.
Ik heb inderdaad de laatst uitgebrachte BIOS erop staan.
Maar voordat ik verder ga, ik kan ook niet de bios in als ik de hd5570 heb ingebouwd, en om te voorkomen dat ik m 10x moet verwisselen heb ik hier de bios opties die over t grapische gedeelte gaan.

Primary display: IGD
* PEG (moest ie opstaan volgend een bericht in een Duits forum, maar werkt niet)
PCI
AUTO

IGD device 2 * DISABLED*
AUTO
IGD 128MB
256MB
MAX

verder staat er niks. -O-

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:00

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, eerste vraag: is het een BIOS-compatible kaart en heeft hij alle stromen van voeding? Wat je hebt ingesteld (PEG = PCI-EXPRESS GRAPHICS; IGD = Integrated Graphics Device, uitzetten is goed!).

Tweede vraag: monitor wel op de kaart? (doh-momentje komt vaak voor hier op GoT).

Als het een PCI-E kaart is, dan is PEG de juiste instelling, en moet IGD inderdaad op disabled staan.

En als dat allemaal niet werkt, maar de kaart werkt wél in een andere bak (altijd even testen...), dan zal je ook niet de eerste zijn met een kat in de zak-OEM bak met een gigantische stapel whitelist in het BIOS. Overigens: even met een andere PSU checken (wel even de ATX plug layout controleren: het is ook voorgekomen dat OEM's een andere volgorde hebben gebruikt...) kan ook helpen, een 300W OEM-voedinkje is nou niet echt bepaald wat je noemt geruststellend, de extra belasting op de PCI-E 12V lijn zou hem kunnen blokkeren.

Die piep-toon (1x lang, 3x kort vaak) is gewoon: kan geen Video BIOS initialiseren. In oude bakken gebeurde dat zelfs nog wel eens als de monitor niet goed aangesloten was (ja... officieel is VGA niet een hot-plug kabel). De opstart procedure van een BIOS/MBR bak is meestal:

CPU microcode -- VideoBIOS -- overige hardware -- POST-tests -- storage -- zoek naar bootsector -- handoff. Dikke kans dat je in fase2 dus al vast slaat.

• AnthonievS
Zet hem inplaats van op PEG op IGD :P

Edit: Probeer een CMOS clear en dan kijken of hij op IGD werkt.

[ Voor 47% gewijzigd door AnthonievS op 12-01-2015 15:14 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:00

Umbrah

The Incredible MapMan

Als je IGD forceert, wel even stekkertje van de videokaart naar het moederbord zetten wat betreft de monitor...

• bad-karma
Als ik m op PEG met IGD disabled zet, krijg ik een 4-2 pieptoon. Ik heb de BIOS gereset, maar werkt niet.
Ik kan de IGD nog proberen te forceren? Dus op IGD zetten , monitor op de kaart aansluiten en dan kijken of ie t doet? :/

• AnthonievS
bad-karma schreef op maandag 12 januari 2015 @ 15:59:
Als ik m op PEG met IGD disabled zet, krijg ik een 4-2 pieptoon. Ik heb de BIOS gereset, maar werkt niet.
Ik kan de IGD nog proberen te forceren? Dus op IGD zetten , monitor op de kaart aansluiten en dan kijken of ie t doet? :/
Ik had hetzelfde probleem, heb m op IGD gezet en mn monitor op mn moederbord. Heb toen voor de zekerheid eerst alle drivers van de videokaart geinstalleerd en toen mn monitor op mn videokaart aangesloten.

• bad-karma
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ oke, top dat werkte!

• jovadca
AnthonievS schreef op maandag 12 januari 2015 @ 17:02:
[...]

Ik had hetzelfde probleem, heb m op IGD gezet en mn monitor op mn moederbord. Heb toen voor de zekerheid eerst alle drivers van de videokaart geinstalleerd en toen mn monitor op mn videokaart aangesloten.
Oeps, hier had ik even niet meer aan gedacht, want dat moet je altijd doen. Eerst de software installeren en dan pas de hardware.

Maar in ieder geval top dat het werkt. d:)b

Veel computer plezier!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:37
jovadca schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 12:40:
[...]

Oeps, hier had ik even niet meer aan gedacht, want dat moet je altijd doen. Eerst de software installeren en dan pas de hardware.

Maar in ieder geval top dat het werkt. d:)b

Veel computer plezier!
Zonder proberen de thread te hijacken.
Hoezo krijg je zonder driver geen beeld? De driver wordt toch pas bij het starten van windows geladen? Dat zou voor het wel/niet werken van de bios toch niks uit moeten maken? Idem voor bijv. de windows safe mode. Die spreekt ook zonder driver de framebuffer rechtstreeks aan via VBE?

• jovadca
Het is altijd beter om EERST de software te installeren en daarna pas de hardware te monteren. Dan wordt de nieuwe hardware gemakkelijker / direct gevonden door de PC. Het kan goed gaan als je eerst de hardware monteert, maar soms loopt de PC hierop vast. Waarom dat precies is weet ik niet. Jaren geleden heeft een ICT-er mij dit eens aangeraden en het werkt nog altijd. Zelf heb ik al ondervonden dat W 7 ook niet alles automatisch binnenhaald. Ik pas dus altijd de "ICT-er" regel toe.
Pagina: 1