Gebruik NAS en veiligheid

Pagina: 1
Acties:

• Jan2002
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-04-2023
Als je een en ander leest, krijgt een NAS naast de opslagmogelijkheid van je kostbare data ook steeds meer andere functies: streamen, downloaden, torrents, e.d. Nu vraag ik mij hoe zit dat nu met de veiligheid van zo'n NAS voor de data die ik er heb opgeslagen indien je ook allerlei nasfuncties gebruikt die ik net genoemd heb. In hoeverre kan je hierop inspelen en hoe?

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-01 12:36

Rannasha

Does not compute.

Dat hangt een beetje af van wat voor een soort NAS je hebt. Als je een kant-en-klaar apparaat, zoals van bijvoorbeeld Synology, hebt, dan ben je voor een groot deel afhankelijk van de beveiligings-functies en updates van de producent. Als je zelf een kastje in elkaar hebt geknutseld en geinstalleerd, dan heb je een stuk meer in eigen handen. Dan kun je denken aan het opdelen van de functies in verschillende virtuele machines.

Wat in ieder geval belangrijk is, is om de toegang van buitenaf zoveel mogelijk dicht te timmeren. Bedenk goed welke poorten je naar je NAS wil forwarden en of je de beveiliging van die diensten goed op orde hebt. SSH poort open? Prima, maar zit je SSH security goed? Enz...

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Jan2002
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-04-2023
Ik ga uit van een kant en klaar product van bv Synology of Qnap. Met allerlei apps erop!
Kun je uitgaande van deze systemen de opslag en het downloaden scheiden op de schijven?

[ Voor 34% gewijzigd door Jan2002 op 12-01-2015 13:40 ]

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-01 13:02
In principe hoef je al die functionaliteit niet te gebruiken en kun je de betreffende toepassing uitschakelen. Zolang je verder geen poort openzet op je router zal het verder wel goed gaan - zoals Rannasha reeds aangaf,