Veel kleurverschil mat/glanzend scherm (laptop)?

Pagina: 1
Acties:

• Olga1983
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-12-2023
Wat is jullie ervaring met het kleurverschil (dus exclusief reflecties) tussen een mat en glanzend scherm? Op youtube heb ik bv een video gezien tussen 2 verschillende monitors. Hier leek er nauwelijks een verschil te zien. Bij een andere video tussen een macbook (glans) en een lenovo (mat) was juist wel een duidelijk verschil te zien, hoewel het misschien niet de beste vergelijkingskeuze is, omdat een macbook anders is dan andere laptops en over de lenovo had ik al eens iets gelezen over slechte ervaringen met de beeldschermen. Daarbij is de video een paar jaartjes oud (weet niet of dat veel uitmaakt). Wellicht kunnen jullie er iets over zeggen en eventueel vergelijken met de video: https://www.youtube.com/watch?v=cNoPzkhjMZk (de beeldvergelijking begint ongeveer bij 1:23)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De kleuren worden niet enkel door de coating bepaald (mat of glanzend), maar ook door het type paneel, waarbij het type paneel mischien nog wel de meeste invloed heeft. Als je een glanzend TNpaneel naast een mat IPSpaneel houdt dan kunnen de kleuren in eerste instantie beter lijken van die van het TNpaneel (tot je er een keer goed naar kijkt).

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:01

Croga

The Unreasonable Man

Het hele probleem in dit geval is dat je aan het proberen bent schermen te vergelijken via je eigen scherm...... Je eigen scherm heeft in dit geval veel meer invloed op de beleving dan de schermen die in het filmpje staan.

Als je écht het verschil wilt weten moet je naar een winkel gaan en het daar ter plekke bekijken. Dan zie je tenminste wat het echte scherm je toont in plaats van dat wat je huidige scherm toont.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:18

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat, en het hangt ook wel wat af van de omgeving waar je in kijkt, een mat scherm kan de illusie opwekken (! illusie) dat het contrast lager ligt, maar is sneller in moeilijke lichtomstandigheden te bekijken. Sinds ik een mat IPS scherm heb wat redelijk gecalibreerd is met goede contrast- en helderheidswaarden, wil ik niet meer terug naar glans!

Daarnaast is vergelijken via je eigen scherm nogal... wow... ga de cijfers bekijken of niet. Tevens: opgenomen is er natuurlijk ook de factor: camera, en omgeving. Een mat scherm moet je nét wat meer moeite mee doen om je eigen gezicht te zien als reflectie. Er zijn laptops met zó veel betere schermen dan macbooks!

[ Voor 31% gewijzigd door Umbrah op 12-01-2015 11:36 ]

• Olga1983
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-12-2023
Dank voor de reacties :)

Ik heb hier een Dell studio 1745 met glansscherm. Ik stelde de vraag omdat deze aan vervanging toe is. Mijn keuze zou moeten komen te liggen tussen Asus n750 (mat), n751 (mat+IPS of hangt af van 't model) of Dell inspiron 17 7000 (glans+IPS). Die laatste zal niet in de winkel te zien zijn en is op dit moment ook niet verkrijgbaar via de Dell-website (17 inch versie). Dell op facebook zegt ook dat het onduidelijk is of deze nog komt (er komt deze maand een nieuwe inpsiron uit). Als die niet komt, neig ik mogelijk om voor de Asus n750 te kiezen.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:18

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik zal dan toch even de reviews bekijken, of er calibratierapporten beschikbaar zijn, en wat de helderheid/contrastwaarden zijn. Er zijn namelijk ook érg slechte IPS schermen. Overigens: mijn privélaptop is een Asus n550jk, een goed IPS scherm en mat, ik vind hem wel goed (hoewel ik al een torx5 schroevendraaiertje heb mogen halen omdat de interne kabel was losgeschoten, op de gekke schroevendraaier na gelukkig een erg eenvoudig te onderhouden laptop...

Zakelijk gebruik ik een HP Zbook 17, met óók een IPS scherm... deze is echter significant slechter gecalibreerd, en ik weet niet wát ze gebruiken als backlight maar het strookt niet met me... gelukkig hangt hij meestal in een dockingstation maar als ik bij een klant ben gaat dat natuurlijk niet.
Pagina: 1