Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrikbeest
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-08 23:14
Ik ben bezig met het bouwen van een nieuwe PC en omdat het al een hele tijd geleden is dat ik dit voor laatst gedaan moet ik me kennis beetje bijwerken hierin.

Afgelopen week kwam mijn Asus X99 deluxe binnen en heb deze meteen samen met de CPU mijn nieuwe kast gemonteerd (rest van de componenten ga ik uitspreiden over de komende 3 maanden).

Omdat ik natuurlijk voor extreme snelheid wil gaan probeer ik me een beetje te verdiepen in het aanschaffen van een M.2 kaart. Nu zit er op het board een onboard M.2 aansluiting en krijg ik bij het board een PCI express kaart waar ook een M.2 kaart in kan.

Ik zie op internet verschillende verhalen over de te halen snelheid van M.2 en dat je bij sommige setup dus 32gb/s haalt en bij andere maar de standaard SATA III 6gb/s.
Vraag is: Is er verschil bij de X99 deluxe als ik hem on board aansluit of via de meegeleverde PCI Express kaart?

[ Voor 11% gewijzigd door Schrikbeest op 11-01-2015 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Ja dus wat is je vraag?

Je gaat dezelfde snelheid op het pcie bord krijgen als op de connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrikbeest
thibautb schreef op zondag 11 januari 2015 @ 21:59:
Ja dus wat is je vraag?

Je gaat dezelfde snelheid op het pcie bord krijgen als op de connector.
Ik ramde te snel op enter 8)7. Maar dat was inderdaad mijn vraag. Dus de rede dat ik een extra PCI express kaart erbij heb is waarschijnlijk puur ruimte gebrek van Asus op het board?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het is theoretisch iig belangrijk dat hij verbonden is met pci lanes direct aan de cpu. Als er op dat moederbord pci-e sloten zitten die niet direct op de cpu zitten maar via een andere chip, dan zou dat minder ideaal zijn, voorzover ik begreep.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrikbeest
Aha duidelijk. De beste ingang voor de m.2 is dan om hem op de connector op het board aan te sluiten en hier mijn os op te installeren omdat je dan altijd goed zit

[ Voor 10% gewijzigd door Schrikbeest op 11-01-2015 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Schrikbeest schreef op zondag 11 januari 2015 @ 22:15:
Aha duidelijk. De beste ingang voor de m.2 is dan om hem op de connector op het board aan te sluiten en hier mijn os op te installeren omdat je dan altijd goed zit
Ik heb zelf ook het deluxe bord, en ben er heel tevreden over!, Hij heeft geen apparte pcie lanes die met een soort chip worden bestuurd, dat is eigenlijk alleen maar zo gedaan omdat de M.2 een beetje een rare installatie heeft, hij staat namelijk verticaal op het bord ipv aan het bord, dus hij steekt er uit, voor de rest zijn er geen verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De M.2 is volgens mij niet bootable, je kunt er dus geen OS op installeren. Wel razendsnel als drive om games en apps op te zetten. Windows kan helemaal nog niet van PCI-e booten en en die wat op het bord staat is een M.2 SATA aansluiting gelimiteerd tot de 6Gb/s. HDD icm met een Intel M.2 SATA module met Intel Rapid Start is wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 11:07:
De M.2 is volgens mij niet bootable, je kunt er dus geen OS op installeren.
Het kan wel, maar verschilt per moederbord en SSD of het (goed) werkt. Staat volgens mij wel in de QVL welke M.2 SSD bootable is en welke niet.
edit: Bij deze blijkbaar niet. De lijst met ondersteunde M.2 SSD's is nogal kort trouwens.

[ Voor 28% gewijzigd door Raven op 13-01-2015 11:52 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 06:11

Rick2001

9950X delidded en direct die

Houdt er wel rekening mee dat je alleen PCI-express M.2 SSD's kunt gebruiken op het board en op het losse kaartje en niet de veel meer verkrijgbare SATA M.2 SSD's. Deze passen wel erop, maar werken dus niet.
Tevens zijn de PCI-express M.2 SSD's bootable.
De SATA M.2 SSD's zijn ook niet sneller dan de 'normale' SATA SSD's. Wil je dus meer performance dan moet je echt denken aan een Plextor of aan een Samsung 941 M.2 SSD maar verwacht overigens geen wereld van verschil hoor.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB

Pagina: 1