Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zoektocht naar de ideale laptop voor het werk

Pagina: 1
Acties:

• Wissdom
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-08-2024
Sinds begin dit jaar ben ik voor mezelf begonnen en voor de werkzaamheden die ik uitvoer wil ik graag een uitstekende laptop hebben, waarmee ik graag een paar jaar mee vooruit kan. Ik hoop jullie op basis van onderstaande zoveel mogelijk richting te geven, zodat het voor jullie makkelijker is een passend advies te geven.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben op zoek naar een laptop om mijn werkzaamheden op uit te voeren. Ik werk veel vanuit de browser (Google Chrome). Games zal ik er niet of nauwelijks op spelen, video of foto's bewerken hoort niet tot de kerntaken van mijn werkzaamheden, maar zo nu en dan heb ik wel een video/fotobewerkingsprogramma nodig. Ik kan met zowel Windows als iOS overweg, dus een uitgesproken voorkeur heb ik niet. Omdat ik er mee moet werken wil ik eigenlijk wel een 17 inch laptop.

Wat is je budget?
Omdat ik per se een uitstekend apparaat wil, waar ik na 3/4 jaar al de balen van heb vanwege een tegensputterende laptop ben ik bereid om er ook veel geld aan uit te geven. Omdat ik iOS ook nog niet heb uitgesloten is hetgeen ik wil uitgeven maximaal 1500 euro. Ik denk dat ik met mijn eisen minimaal 750 euro kwijt ben?

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik zal voornamelijk vanuit huis werken. Sporadisch zal ik buiten de deur moeten werken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb een tablet van het merk ASUS, dat bevalt me uitstekend. Daar heb ik al een beetje naar gekeken, daarnaast kom ik veel Acer laptops tegen in de hogere prijsklasse, alleen hoor ik over dit merk erg wisselende verhalen. In het verleden heb ik een Toshiba laptop gehad. Dit viel erg tegen, vandaar dat ik niet heel enthousiast ben over dit merk. Over Lenovo hoor ik veel goede verhalen (op internet), maar binnen mijn kring ken ik niemand die hier echt ervaring mee heeft. Daarnaast natuurlijk Apple. Misschien zijn er nog andere merken waar jullie me op kunnen wijzen?

Toevoeging
Ik heb al wat research gedaan, omdat ik echter (te) weinig kennis heb van alle termen word ik hier niet heel veel wijzer van. Wel las ik op Hardware.info dat de processor Intel Core i7 4790K en Intel Core i7 5960X het beste van dit moment zijn. Gisteren heb ik even een rondje gelopen op de laptop-afdeling bij de Mediamarkt. Hier kwam ik geen enkele laptop tegen met één van deze processoren. Ik weet dan dus niet of een Intel Core i7-4710HQ, Intel Core i7-4702MQ in de buurt komen van deze processoren? Ik weet namelijk niet hoe die nummering werkt. Ik heb ook nog even bij Dell gekeken en daar is (volgens mij) de enige i7 processor die ik kan kiezen: Intel Core i7-4510U processor (4 MB cache, tot 3,1 GHz). Hoe goed is deze processor?

Daarnaast zijn heel veel specs van laptops hetzelfde, dus dan neem ik aan dat die specs het verschil ook niet maken. Ik kijk daarom naar specs die van elkaar afwijken, wat beter of slechter is weet ik alleen niet. Het zou fijn zijn als jullie in Jip & Janneke taal uit kunnen leggen wat de verschillen zijn (en vooral wat beter is) tussen het volgende:
  • Werkgeheugen: 6 GB/ 8 GB/ 16 GB (wat is het minimum? Moet ik met mijn wensen/eisen niet per definitie voor maximum gaan?)
  • Processorsnelheid: 2,2 ghz vs 2,5 ghz (3 tiendepunt verschil lijkt voor een leek geen verschil. Is dat ook zo?)
  • Processorsnelheid met turbo: 3,5 ghz vs 3,6 ghz (eigenlijk hetzelfde als bij Processorsnelheid)
  • Geheugentype: DDR3L vs DDR3 (Wat is het verschil en is het een essentieel verschil?)
  • Maximaal ondersteund geheugen: Laptop A heeft 16 GB, laptop B heeft 2 x 8 GB. (Beide 16 dus, maar toch anders?)
  • Scherm: als het beeld scherp is ben ik tevreden, toch lees ik veel dat een IPS-scherm voor een veel betere ervaring zorgt. Is een IPS-scherm iets dat een harde eis moet zijn?
  • Type connector: soms staat er niets, soms staat er SATA 6 Gbps. Is dit een extratje, of hoe moet ik dit interpreteren?
  • SSD: Er is één ding dat iedereen me wel aanraadt en dat is SSD. Hier zijn echter ook weer zoveel verschillen in dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Vaak staat er bij specs 'SSD: Nee'. En dan vervolgens bij capaciteit harde schijf: 120 GB SSD + 1 TB HDD. Ik heb echter ook SSD van 8 GB en 16 GB gezien. Als je SSD neemt (is dat een harde eis?) wat is dan het minimum aantal GB's dat nodig is?
  • WiFi: Ook weer zoveel verschillen in, waarvan ik niet weet wat goed of slecht is. Tenminste, ik heb gelezen dat 802.11n niet van deze tijd is. Is 802.11b/g/n 802.11ac dan zoveel beter? Moet dit dan een dealbreaker zijn?
Tot zover mijn vragen op dit moment. Het is een hele lijst, maar hopelijk daardoor wel specifiek voor jullie. Mochten jullie vragen hebben dan lees ik ze hier graag :)

Alvast bedankt voor het meedenken!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Wissdom schreef op zondag 11 januari 2015 @ 21:01:
Ik kan met zowel Windows als iOS overweg, dus een uitgesproken voorkeur heb ik niet.
iOS? Bedoel je niet OS X? iOS is Apples besturingssysteem voor iPhone en iPad. OS X is voor desktops/laptops bij Apple. iOS is dan ook niet een op een te vergelijken met OS X.
Wel las ik op Hardware.info dat de processor Intel Core i7 4790K en Intel Core i7 5960X het beste van dit moment zijn. Gisteren heb ik even een rondje gelopen op de laptop-afdeling bij de Mediamarkt. Hier kwam ik geen enkele laptop tegen met één van deze processoren. Ik weet dan dus niet of een Intel Core i7-4710HQ, Intel Core i7-4702MQ in de buurt komen van deze processoren? Ik weet namelijk niet hoe die nummering werkt. Ik heb ook nog even bij Dell gekeken en daar is (volgens mij) de enige i7 processor die ik kan kiezen: Intel Core i7-4510U processor (4 MB cache, tot 3,1 GHz). Hoe goed is deze processor?
De Core i7 4790K en Core i7 5960X zijn desktop processoren. Die zal je nooit in een laptop gaan vinden.

Laptop CPU's van intel hebben altijd een suffix als M, MQ, U of Y. M en MQ zijn reguliere laptop CPU's. U is Ultra Low Voltage en Y is Extreme Low Power. Deze CPU's zijn minder krachtig en vooral gericht op stroombesparing ten koste van prestaties.

Gezien je werkzaamheden op de laptop heb je geen Core i7 nodig. Een Core i5 hooguit. Chrome draaien kost niet zoveel vermogen.

Je noemt wel hele hoge specs op voor een beetje internetten. ;) Ik zou zeggen dat 4Gb geheugen meer dan voldoende is voor wat je doet. Stop er een SSD in voor lekker snel opstarten. En qua CPU zou ik niet hoger gaan dan een Core i5.

• Wissdom
OS X bedoel ik inderdaad, excuus :)

Ik heb inderdaad hoge eisen voor 'een beetje internetten', maar dat komt omdat ik uit ervaring weet dat een apparaat nogal tegenvalt als je die koopt die aansluiten bij de eisen voor een beetje internetten.

Op dit moment hebben we thuis een laptop (nog geen jaar oud), met goede specs. Echter, als ik Chrome (ik heb meestal 10 tabbladen openstaan), Excel en Word tegelijkertijd wil gebruiken dan zorgt dit al voor frustraties, omdat het switchen tussen de programma's niet vlot genoeg gaat. Ik ga daarom liever extreem hoog zitten, zodat ik daar in ieder geval geen last van heb. Daar wil ik ook best voor in de buidel tasten.

Qua SSD: wat is aan te raden? 128 GB?

• CMD-Snake
Wissdom schreef op maandag 12 januari 2015 @ 12:47:
Op dit moment hebben we thuis een laptop (nog geen jaar oud), met goede specs. Echter, als ik Chrome (ik heb meestal 10 tabbladen openstaan), Excel en Word tegelijkertijd wil gebruiken dan zorgt dit al voor frustraties, omdat het switchen tussen de programma's niet vlot genoeg gaat. Ik ga daarom liever extreem hoog zitten, zodat ik daar in ieder geval geen last van heb. Daar wil ik ook best voor in de buidel tasten.
Traagheid heeft meer oorzaken dan alleen slechte specs. Een beetje internetten en wat Office moet elke computer aankunnen. Weet je zeker dat je machine geen malware heeft opgelopen bijvoorbeeld? Zonder een oorzaak te weten is het zinloos om er meer hardware tegenaan te gooien.
Qua SSD: wat is aan te raden? 128 GB?
128Gb als je weinig applicaties hebt en weinig data (of deze sla je extern op) en anders 256Gb.

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11 10:49
Eerlijk gezegd heb ik hele goede ervaringen met de HP8440P, toevallig wordt daar ook wat aangeboden:

V&A aangeboden: HP Elitebook 8440p i5-4GB-500GB

Als je de hdd voor een SSD inruilt heb je een i5 met 4GB DDR 3. Ik werk zelf op zo'n Elitebook met Office 365 + SSD. Erg snel moet ik zeggen.

• Wissdom
Malware is niet aanwezig, daarvoor is een duur antivirus programma aangeschaft dat eens per twee weken een volledige check doet.

• CMD-Snake
Wissdom schreef op maandag 12 januari 2015 @ 12:55:
Malware is niet aanwezig, daarvoor is een duur antivirus programma aangeschaft dat eens per twee weken een volledige check doet.
Duur laat zich niet altijd direct naar kwaliteit vertalen. ;) Sowieso als je kwalitatief goede antivirus software zoekt zou ik kijken naar iets als Kaspersky of F-Secure.

Maar zoals ik al zei, traagheid kan meerdere oorzaken hebben. Chrome plus Office moet op vrijwel elke machine soepel werken.

Ik zeg het enkel voordat je veel geld uitgeeft als het misschien niet nodig mocht blijken.

Voor wat betreft suggesties, is zoiets niet iets voor je:
pricewatch: Lenovo Thinkpad S540 (20B3001VMH)

Geen 17,3 inch, maar 15,6 inch. Maar qua specs best leuk uitgevoerd. Thinkpads kunnen best lang meegaan ook. Bouwkwaliteit is op orde.

Je kan ook kijken naar iets als deze:
pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E540 (20C600JCMH)

Is wat goedkoper en nog steeds uitstekend voor internet + Office.

Edit:

Deze Dell Latitude is ook best goed:
http://configure.euro.del...=nl&l=nl&s=bsd&cs=nlbsdt1

Kon deze helaas niet in de Pricewatch vinden maar wel op de site van Dell.

[ Voor 9% gewijzigd door CMD-Snake op 12-01-2015 13:09 ]

• Wissdom
Dank voor het meedenken! Vanavond eens uitgebreid bekijken allemaal!

Verwijderd

Ik heb nog niets gelezen over een supportcontract. Als er nu iets stukgaat, bijvoorbeeld je scherm, wanneer kun je dan weer werken?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Inderdaad ook wellicht naar een garantieplan kijken omdat je toch zakelijk werkt, daarnaast is een i5 met SSD en 8gb zeker tegen de toekomst bestendigd, overigens is bij dagelijks werken je SSD wel eerder afgeschreven dan 4jaar. Maar een nieuwe monteren is dan ook het probleem niet. Ik zal wel zeker voor 8gb gaan ipv. voor toekomst bestendigheid, naast het feit dat Chrome nogal eens veel werkgeheugen in beslag wil nemen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Wissdom
Bedankt voor de tips, zijn ook interessante opties. Voor ik dit forum betrad had ik op basis van mijn eisen ook een lijstje opgesteld. Daar was dit er bijvoorbeeld een van:

ASUS N751JK-T7129H

Zou je kunnen aangeven waarom je eerder voor de door jou aangedragen opties zou gaan?

Alvast bedankt :)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Wissdom schreef op maandag 12 januari 2015 @ 20:36:
Bedankt voor de tips, zijn ook interessante opties. Voor ik dit forum betrad had ik op basis van mijn eisen ook een lijstje opgesteld. Daar was dit er bijvoorbeeld een van:

ASUS N751JK-T7129H

Zou je kunnen aangeven waarom je eerder voor de door jou aangedragen opties zou gaan?

Alvast bedankt :)
Ziet er opzich ook wel prima uit, kijk anders eens hier naar link.

Persoonlijk zal ik de volgende eisen stellen in jouw geval:
  • Full HD resolutie
  • 17"
  • >8GB geheugen
  • >250GB SSD
1. Dan liggend aan wat je er nu precies mee wilt doen, wellicht is een dvd speler/brander nodig als je hiernaast geen dekstop hebt en wellich ooit een dvd wil branden of wilt inzien? Wellicht dat dit wel zelfs met regelmaat voorkomt.
2. Heb je veel opslagruimte nodig? Ga je genoeg hebben aan een SSD met 250GB? Misschien niet als je het over de gehele 4 jaar periode bekijkt, maar een data hardeschijf er bij van 500GB/1TB zal waarschijnlijk dan wel voldoende zijn.

Weet je zeker dat je nooit een dvd wilt lezen/branden oid. dan zal ik voor een laptop gaan die een optische drive heeft waar je een bracket in kan zetten voor de harddisk, dan de harddisk in die bracket plaatsen en een ssd los kopen voor de plek van de harddisk.
Weet je zeker dat je een dvd speler/brander wel handig gaat vinden, zoek een laptop welke met die link een optische drive heeft en twee maal een harddisk OF ruimte heeft voor een tweede harddisk.

Klinkt het een beetje vreemd voor je, geef even antwoord op vraag 1. + 2. en ik help je nog wat verder!

• Wissdom
Bedankt True! Ik sluit me wel aan bij het rijtje eisen dat jij hebt opgesteld. Wat betreft de dvdspeler, ik denk dat ik het wel handig vind om een laptop aan te schaffen met mogelijkheid een dvd af te spelen.

Anderzijds... Ultrabooks zijn vaak wel qua uiterlijk mooie apparaten (ook qua prestaties?) en mocht ik inderdaad met regelmaat tegen het probleem aanlopen dat ik een dvd of cd moet afspelen, dan is een externe dvd brander altijd nog een optie denk ik?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Met zowel een 250GB SSD + HDD + DVD-speler kom je uit op eigenlijk alleen de Asus N751JK uit link(niet perse slecht maar jammer dat je niet echt keuze hebt uit meerdere modellen of merken), overigens gebruik ik nu alleen de tweakers pricewatch, bij bijvoorbeeld dell of bto kun je zelf je laptop samenstellen en laten assembleren.

Als je geen dvd-speler nodig denkt te hebben kun je ook een laptop zoeken met alleen 1 HDD of 1 SSD er in met een dvd-speler, dan zet je een bracket in de dvd-speler en kun je daarin dan je HDD plaatsen en je SSD op de originele aansluiting(meestal is de normale aansluiting het snelst als er überhaupt al verschil tussen zit). En misschien voor die ene enkele keer een externe dvd-speler gebruiken.

En als je dan dus wel zelf even wilt gaan sleutelen en geen dvd speler nodig gaat hebben zou je hier op uit komen link, veel meer mogelijkheden dus ook andere merken. Wat hier ook leuk aan te zien is dat je het zelfde model Asus kan halen, met alleen geen 2e SSD maar wel voor ~€500,- minder. Voor die €500 kun je makkelijk een prachtige 250GB SSD, bracket hiervoor en externe dvd-speler aanschaffen en houdt je nog geld over ook. Terwijl het verder exact hetzelfde type laptop is. Wat helemaal super zou zijn, overigens is dit 100% speculatie, dat het model exact het zelfde is, en er zelfs een plek is voor een 2e HDD/SSD bij het goedkopere model alleen lijkt mij dit erg sterk, dan zou je de SSD kunnen monteren en de dvd-speler kunnen behouden. In dit filmpje link zie je een rus met het 'oude' augustus type die ook zelf een SSD installeert, hij heeft dat model waarbij wel ruimte is voor een 2e HDD/SSD. En de dvd-speler behouden kan blijven. Overigens zou ik voor verificatie hiervan toch even de eventuele webwinkel bellen of leverancier van Asus zelf.

Tja, de keuze is reuze, maar het is wel de jouwe.

Pagina: 1