Goedenavond,
Voor mijn bestaande PC ben ik aan het rondkijken voor een upgrade. De PC is inmiddels zo'n 4.5 jaar oud en ook dankzij Tweakers-input opgebouwd. Zo zag/ziet hij eruit:
De enige 2 toevoegingen hier zijn de Corsair RAM (is een set van 2x2GB, maar kon deze niet in de PW vinden, dus second best in het overzicht geplaatst) en de Samsung SSD. RAM zo'n 3 jaar geleden omdat het systeem met spellen als SW:TOR toch geheugen-kritisch werd, en de SSD omdat de Crucial te klein begon te worden om zowel OS als Office te draaien.
Nu zijn we weer een paar jaar verder en zoek ik een fatsoenlijke upgrade om met de bestaande onderdelen nog wat plezier te hebben:
Ik zoek een?
Voor deze upgrade zoek ik een processor en videokaart. Uiteraard daarbij dan ook het moederbord en RAM, alsmede een nieuwe processor koeler. Aangezien er voorheen een OEM Windows versie bij zit moet deze uiteraard ook aangeschaft worden. Deze is in het budget inbegrepen.
Wat is je budget?
1200-1300€. Hierbij houdt ik er rekening mee dat ik momenteel in Portugal woon, en de onderdelen hier qua prijs nog iets hoger liggen, maar de tot nu toe gemaakte overzichten (zie hier onder) komen hiermee aardig overeen.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur. Voorheen altijd AMD/ASRock gehad, maar zoals onderstaand ook te zien nu een totaal andere config gekozen.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het gaat primair om een game systeem (MMOs als Star Wars: The Old Republic, World of Tanks, maar ook games als Assassin's Creed Unity, GTA:V en andere single player games), welk echter ook voor werk-gerelateerde zaken gebruikt word. Hierbij moet je dan denken aan veel spreadsheet werk en (vrij) zware berekeningen in Excel.
Meenemen uit mijn bestaande systeem wil ik het volgende (werkt tot nu toe allemaal probleemloos):
En aan het einde dan het overzicht wat ik zelf al heb samengesteld:
Graag lees ik meningen over verbeteringen die ik hierop nog kan doen. De grootste zorgen liggen nog wel bij de installatie van de CPU koeler (reviews van de CM Hyper 212 Evo spreken vrijwel zonder uitzondering van lastige montage, vandaar die niet gekozen ondanks goede prestaties en prijs) en het feit of de door mij gekozen RAM-modules passen op dit bordje, met deze koeler. Ik denk het wel, maar zoals gezegd zou ik graag horen of ik het mis heb.
Alvast bedankt voor jullie aandacht!
Voor mijn bestaande PC ben ik aan het rondkijken voor een upgrade. De PC is inmiddels zo'n 4.5 jaar oud en ook dankzij Tweakers-input opgebouwd. Zo zag/ziet hij eruit:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Phenom II X6 1055T Boxed | € 169,95 | € 169,95 |
| 1 | ASRock 880G Extreme3 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Sapphire HD5850 Toxic 1GB GDDR5 PCI-E | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Cooler Master CM 690 II Advanced | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Microsoft Windows 7 Professional (UK OEM 64bit) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Nesteq NFS-2208D | € 0,- | € 0,- |
| 3 | Scythe Slip Stream 1900rpm, 120mm | € 5,95 | € 17,85 |
| 1 | Corsair Value Select CMV8GX3M2A1600C11 | € 69,78 | € 69,78 |
| 1 | GeIL GV34GB1333C9DC | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Sony Optiarc AD-7260S Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Antec TruePower TP-750 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Crucial RealSSD C300 1.8" 64GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB | € 137,47 | € 137,47 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 395,05 | |
De enige 2 toevoegingen hier zijn de Corsair RAM (is een set van 2x2GB, maar kon deze niet in de PW vinden, dus second best in het overzicht geplaatst) en de Samsung SSD. RAM zo'n 3 jaar geleden omdat het systeem met spellen als SW:TOR toch geheugen-kritisch werd, en de SSD omdat de Crucial te klein begon te worden om zowel OS als Office te draaien.
Nu zijn we weer een paar jaar verder en zoek ik een fatsoenlijke upgrade om met de bestaande onderdelen nog wat plezier te hebben:
Ik zoek een?
Voor deze upgrade zoek ik een processor en videokaart. Uiteraard daarbij dan ook het moederbord en RAM, alsmede een nieuwe processor koeler. Aangezien er voorheen een OEM Windows versie bij zit moet deze uiteraard ook aangeschaft worden. Deze is in het budget inbegrepen.
Wat is je budget?
1200-1300€. Hierbij houdt ik er rekening mee dat ik momenteel in Portugal woon, en de onderdelen hier qua prijs nog iets hoger liggen, maar de tot nu toe gemaakte overzichten (zie hier onder) komen hiermee aardig overeen.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur. Voorheen altijd AMD/ASRock gehad, maar zoals onderstaand ook te zien nu een totaal andere config gekozen.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het gaat primair om een game systeem (MMOs als Star Wars: The Old Republic, World of Tanks, maar ook games als Assassin's Creed Unity, GTA:V en andere single player games), welk echter ook voor werk-gerelateerde zaken gebruikt word. Hierbij moet je dan denken aan veel spreadsheet werk en (vrij) zware berekeningen in Excel.
Meenemen uit mijn bestaande systeem wil ik het volgende (werkt tot nu toe allemaal probleemloos):
| 1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Cooler Master CM 690 II Advanced | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Nesteq NFS-2208D | € 0,- | € 0,- |
| 3 | Scythe Slip Stream 1900rpm, 120mm | € 5,95 | € 17,85 |
| 1 | Sony Optiarc AD-7260S Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Antec TruePower TP-750 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB | € 137,47 | € 137,47 |
| 1 | Samsung 840 EVO 250GB | € 109,04 | € 109,04 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 264,36 | |
En aan het einde dan het overzicht wat ik zelf al heb samengesteld:
| 1 | Intel Core i7-5820K Boxed | € 367,01 | € 367,01 |
| 1 | Gigabyte GA-X99-UD4 | € 202,95 | € 202,95 |
| 1 | Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD | € 369,95 | € 369,95 |
| 1 | Microsoft Windows 8.1 EN OEM 64-bit | € 87,95 | € 87,95 |
| 1 | Cooler Master Hyper T4 | € 24,02 | € 24,02 |
| 1 | G.Skill Value F4-2400C15Q-16GNT | € 227,50 | € 227,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.279,38 | |
Graag lees ik meningen over verbeteringen die ik hierop nog kan doen. De grootste zorgen liggen nog wel bij de installatie van de CPU koeler (reviews van de CM Hyper 212 Evo spreken vrijwel zonder uitzondering van lastige montage, vandaar die niet gekozen ondanks goede prestaties en prijs) en het feit of de door mij gekozen RAM-modules passen op dit bordje, met deze koeler. Ik denk het wel, maar zoals gezegd zou ik graag horen of ik het mis heb.
Alvast bedankt voor jullie aandacht!