Upgrade voor 4.5 jaar oude game PC

Pagina: 1
Acties:

• TimS81
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Goedenavond,

Voor mijn bestaande PC ben ik aan het rondkijken voor een upgrade. De PC is inmiddels zo'n 4.5 jaar oud en ook dankzij Tweakers-input opgebouwd. Zo zag/ziet hij eruit:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X6 1055T Boxed€ 169,95€ 169,95
1ASRock 880G Extreme3€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD5850 Toxic 1GB GDDR5 PCI-E€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 7 Professional (UK OEM 64bit)€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Nesteq NFS-2208D€ 0,-€ 0,-
3Scythe Slip Stream 1900rpm, 120mm€ 5,95€ 17,85
1Corsair Value Select CMV8GX3M2A1600C11€ 69,78€ 69,78
1GeIL GV34GB1333C9DC€ 0,-€ 0,-
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 0,-€ 0,-
1Antec TruePower TP-750€ 0,-€ 0,-
1Crucial RealSSD C300 1.8" 64GB€ 0,-€ 0,-
1Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB€ 137,47€ 137,47
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 395,05

De enige 2 toevoegingen hier zijn de Corsair RAM (is een set van 2x2GB, maar kon deze niet in de PW vinden, dus second best in het overzicht geplaatst) en de Samsung SSD. RAM zo'n 3 jaar geleden omdat het systeem met spellen als SW:TOR toch geheugen-kritisch werd, en de SSD omdat de Crucial te klein begon te worden om zowel OS als Office te draaien.

Nu zijn we weer een paar jaar verder en zoek ik een fatsoenlijke upgrade om met de bestaande onderdelen nog wat plezier te hebben:

Ik zoek een?
Voor deze upgrade zoek ik een processor en videokaart. Uiteraard daarbij dan ook het moederbord en RAM, alsmede een nieuwe processor koeler. Aangezien er voorheen een OEM Windows versie bij zit moet deze uiteraard ook aangeschaft worden. Deze is in het budget inbegrepen.

Wat is je budget?
1200-1300€. Hierbij houdt ik er rekening mee dat ik momenteel in Portugal woon, en de onderdelen hier qua prijs nog iets hoger liggen, maar de tot nu toe gemaakte overzichten (zie hier onder) komen hiermee aardig overeen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur. Voorheen altijd AMD/ASRock gehad, maar zoals onderstaand ook te zien nu een totaal andere config gekozen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het gaat primair om een game systeem (MMOs als Star Wars: The Old Republic, World of Tanks, maar ook games als Assassin's Creed Unity, GTA:V en andere single player games), welk echter ook voor werk-gerelateerde zaken gebruikt word. Hierbij moet je dan denken aan veel spreadsheet werk en (vrij) zware berekeningen in Excel.

Meenemen uit mijn bestaande systeem wil ik het volgende (werkt tot nu toe allemaal probleemloos):

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-
1Nesteq NFS-2208D€ 0,-€ 0,-
3Scythe Slip Stream 1900rpm, 120mm€ 5,95€ 17,85
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 0,-€ 0,-
1Antec TruePower TP-750€ 0,-€ 0,-
1Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB€ 137,47€ 137,47
1Samsung 840 EVO 250GB€ 109,04€ 109,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 264,36

En aan het einde dan het overzicht wat ik zelf al heb samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 367,01€ 367,01
1Gigabyte GA-X99-UD4€ 202,95€ 202,95
1Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD€ 369,95€ 369,95
1Microsoft Windows 8.1 EN OEM 64-bit€ 87,95€ 87,95
1Cooler Master Hyper T4€ 24,02€ 24,02
1G.Skill Value F4-2400C15Q-16GNT€ 227,50€ 227,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.279,38

Graag lees ik meningen over verbeteringen die ik hierop nog kan doen. De grootste zorgen liggen nog wel bij de installatie van de CPU koeler (reviews van de CM Hyper 212 Evo spreken vrijwel zonder uitzondering van lastige montage, vandaar die niet gekozen ondanks goede prestaties en prijs) en het feit of de door mij gekozen RAM-modules passen op dit bordje, met deze koeler. Ik denk het wel, maar zoals gezegd zou ik graag horen of ik het mis heb. :)

Alvast bedankt voor jullie aandacht!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Waarom kies je voor 2011-3? Een 1150 biedt net zoveel gameperformance voor de helft van het geld...

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-02 14:48

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:37

Thomg

Aww yiss

Als je een 2011-3 kitje neemt zou ik het wel zo doen.
pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213 / pricewatch: Crucial CT4K4G4DFS8213
pricewatch: Intel Core i7-5820K Boxed
pricewatch: ASRock X99 Extreme4

Houdt er alleem wel rekening mee dat een 2011-3 setje wel aanzienlijk duurder zal zijn dan een 1150 kitje omdat je een premium betaalt voor een high-end socket en een early adopter bent van DDR4 RAM.
Als dat je niks kan schelen ben je er nog niet naar mijn mening, als je ook de 5820K gaat overklokken dan ben ik pas overtuigd dat je een goed overwogen keuze maakt, de 5820K heeft een relatief lage kloksnelheid voor zijn prijs... Dit ga je merken bij niet-zo-awesome multi-threaded spellen.

• TimS81
br00ky schreef op zondag 11 januari 2015 @ 18:37:
Waarom kies je voor 2011-3? Een 1150 biedt net zoveel gameperformance voor de helft van het geld...
Fair point, het gaat me er ook om dat ik in de toekomst voor een upgrade volsta met enkel een nieuwe CPU. Door dan nu de nieuwe socket te nemen, en daarbij dan de laagste beschikbare CPU te nemen besteed ik weliswaar nu iets meer, heb ik over zo'n 2 jaar wel een eenvoudigere stap om weer te upgraden. Als ik het budget had zou ik een snellere uit de 2011-3 serie nemen, maar dit is voor mij de gulden middenweg.

Wat videokaart betreft heb ik met dit bordje dan nog de mogelijkheid om SLI te draaien wanneer daar de bottleneck komt te liggen (als is voor x16/x16 wel een processor upgrade nodig, aangezien mijn keuze op 28 lanes beperkt is).

Met de aankoop van de vorige PC heb ik voor mijn gevoel de fout gemaakt om op dat moment een systeem te nemen waarvoor eigenlijk al geen nieuwe hardware meer ontwikkeld werd (de Pehnom II X6 1090T was toen ook al uit, maar zeer prijzig vergeleken met de 1055T die ik nu heb). Dit heeft er ook effectief voor gezorgd dat ik zo lang heb gewacht met upgraden, aangezien de stap binnen de socket veel te klein zou zijn, en een overstap naar een andere socket op een toen niet betaalbaar prijsniveau lag. Aangezien ik nu met het laagste model in een nieuwe socket begin, verwacht ik dat er voor een toekomstige upgrade nog een aantal beter modellen beschikbaar komen, welke dan relatief eenvoudig intebouwen zijn.

@Rrob: BBG had ik uiteraard ter orientatie geraadpleegt, maar ook andere bronnen bekeken, en daaruit komt dan mijn overzicht. Bovenstaand zijn de redenen voor afwijking geloof ik wel al voldoende toegelicht.

@Thomg: Dank voor je input, was inderdaad wel van plan wat met OC te doen, al zal het geen "pushing the envelope"-werk worden, eerder een kleine boost. Welke voordelen zie jij tussen de Extreme4 en mijn gekozen moederbord? Ik heb namelijk beide mogelijk, en wat prijs betreft liggen ze hier ook niet ver uitelkaar (max 2 tientjes), maar geeft de Gigabyte wel een paar mm extra ruimte tussen CPU en geheugen bankjes, waardoor de koeler iets makkelijker zou passen. Of het Crucial geheugen beschikbaar is hier moet ik nog even kijken, was meen ik maar bij 1 leverancier überhaupt, en of het deze versie is durf ik zo snel niet te zeggen. Overigens, op prijs na nog een reden om de 2133 te nemen en niet de 2400 MHz? Is het verschil in prestatie het prijsverschil waard?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:37

Thomg

Aww yiss

Ik draai zelf dit pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213 omdat geheugen snelheid, hoe je het ook wend of keert, in de praktijk nagenoeg 0% invloed heeft op de prestaties.

De gigabytes missen wat features waaronder een snelle M2 slot, het is dat ik de UD3 voor een koopje kon krijgen, anders was voor de Asrock gegaan.
In reviews zie je ook terug dat ze zeggen dat de moederborden dicht bij elkaar liggen, maar het missen van de features wel significant is.
Kan dit je niks schelen.... Doe dan maar wat je leuk lijkt.

Ik draai zelf een IB-E ( pricewatch: Thermalright SilverArrow IB-E ), voordeel is dat deze koeler zo groot is dat de fans boven het geheugen ligt. Als je een "hoge" koeler neemt kan je dit dus makkelijk omzeilen.

Oja, hier de bron.
http://us.hardware.info/r...-boards-tested-conclusion

[ Voor 10% gewijzigd door Thomg op 11-01-2015 19:23 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:23

br00ky

Moderator Harde Waren
TimS81 schreef op zondag 11 januari 2015 @ 19:11:
[...]

Fair point, het gaat me er ook om dat ik in de toekomst voor een upgrade volsta met enkel een nieuwe CPU. Door dan nu de nieuwe socket te nemen, en daarbij dan de laagste beschikbare CPU te nemen besteed ik weliswaar nu iets meer, heb ik over zo'n 2 jaar wel een eenvoudigere stap om weer te upgraden. Als ik het budget had zou ik een snellere uit de 2011-3 serie nemen, maar dit is voor mij de gulden middenweg.
Is een overweging, echter, hoe interessant is dat? Vergelijk een 4460-4690, vergelijk 2500-3500, vergelijk zelfs 2500-4690.

• TimS81
br00ky schreef op zondag 11 januari 2015 @ 19:56:
[...]

Is een overweging, echter, hoe interessant is dat? Vergelijk een 4460-4690, vergelijk 2500-3500, vergelijk zelfs 2500-4690.
Heb je advies ter harte genomen, en daarbij ben ik bij volgend opzetje uitgekomen. 2 punten die daarbij voornamelijk meewegen: De gekozen processor zal ook meerdere jaren mee kunnen (hoop er midden-eind 2017 pas weer over vervanging na te moeten denken), en zal daarbij dankzij hogere kloksnelheid ook iets beter presteren. Ben alleen nog niet 100% zeker vanwege het ontbreken van hyperthreading. Zou dat voor het reeds genoemde gebruik een groot verschil maken (vergelijk bijv. de pricewatch: Intel Core i7-4790K Boxed)

Hoe dan ook kom ik tot volgende samenstelling:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 224,75€ 224,75
1ASRock Z97 Extreme4€ 120,50€ 120,50
1Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD€ 369,95€ 369,95
1Microsoft Windows 8.1 EN OEM 64-bit€ 87,95€ 87,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 126,85€ 126,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.004,26

Weggelaten is daarbij de koeler, aangezien ik met deze socket mijn Mugen 2 rev B mee zal kunnen en willen nemen, wat bij Socket 2011-3 voor zover ik gezien heb niet mogelijk is.

Dan moet ik enkel nog een ander punt vragen, namelijk voor wat betreft RAM. Ik kan kiezen tussen 2 leveranciers. Leverancier A levert precies het bovenstaande systeem, B heeft alleen het volgende aan 16GB DDR3-1600 RAM beschikbaar: pricewatch: Kingston HyperX Fury black HX316C10FBK2/16

Het verschil zit hem voor mij voornamelijk daarin dat ik bij A alles per post moet ontvangen, terwijl ik het voor B zelf af kan halen, en daarmee niet het risico loop dat het onderweg beschadigd raakt. Ook bij problemen maakt dat dan natuurlijk de gang naar de leverancier iets makkelijker.

Graag lees ik jullie mening hierover, alvorens ik tot bestelling van de onderdelen over ga.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:54
Heeft jouw huidige systeem nou 2x2GiB of 2x4GiB geheugen?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

(FF offtopic, maar bedoel je Poortugaal of Portugal?

Kijk eens naar Ebay mocht je het aandurven om te importeren en effies te wachten, daar worden producten vaak gratis verzonden met goede prijs en kopers garantie!!

• TimS81
Ik bedoel het land, Portugal, vandaar dat de prijzen uit de Pricewatch voor mij als absolute waarde niet zo interessant zijn, alleen maar als indicatie wat ik er hier van moet verwachten.

Momenteel zit er 4x2 GB in (origineel een setje GEiL, en daarna nog een setje Corsair Value Select erbij gekocht). Het Corsair geheugen kom ik echter in de Pricewatch niet tegen en is in Duitsland gekocht, weet niet meer zeker of het nu 1 setje was of 2 losse modules. Meen echter dat het een set van 2 was, maar heb de verpakking ervan niet meer (bij verhuizing naar Portugal als overbodig gezien).

• NitroX infinity
Als dat DDR3 is kun je het toch meenemen naar het nieuwe systeem? (als je niet voor socket 2011-3 gaat)

Scheelt je al minimaal €60 in de kosten. 16GiB is volgens mij overkill voor wat jij er mee doet.

Als videokaart zou je deze kunnen overwegen; V&A aangeboden: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X -- REFURBISHED DUS ALS NIEUW

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• TimS81
Aangezien ik met mijn huidige systeem soms te maken heb met een vastgelopen systeem (direct na aanmelden bij windows, en niet bij iedere boot) ben ik niet van plan dat geheugen mee te nemen, en in plaats daarvan een nieuw setje waarvan ik zeker weet dat het compatible is te halen. Bij mijn huidige geheugen weet ik dat namelijk niet zeker, en verdenk ik er toch van dat het (deel) schuld heeft aan de vastlopers.

Daarnaast is de 8GB helaas niet (meer) voldoende en merk ik dat, wanneer ik SWTOR voor langere tijd open heb en daarnaast andere dingen doe (Excel analyse) ik tegen een tekort aan RAM aanloop. Met een verse installatie van Windows zal dit wellicht weer wat beter worden, maar toch wil daar die extra ruimte nemen.

Je link is inderdaad wel interessant wat de prijs betreft (moet hier ter plaatse ongeveer het dubbele uitgeven), maar logistiek natuurlijk wat lastiger wanneer er problemen zijn. Daar ga ik dan toch liever voor een leverancier die hier in de buurt zit (Lissabon).

Mag ik uit die suggestie opmaken, dat ik misschien ook naar de R9 290-serie moet kijken in plaats van de GTX970?

• NitroX infinity
Garantie gaat via Sapphire lijkt me en dat gaat in Portugal toch net zo als in Nederland? Anders neem je contact op met de verkoper en vraag je hoe het zit voordat je besluit om de kaart wel of niet te kopen.

Ja, ik denk dat de R9 290 wel te overwegen is. Deze zal wat minder presteren dan de GTX 970 maar er is wel een aanzienlijk prijsverschil. Helemaal als je die uit de V&A koopt.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:13
9/10 keer heb je 2 jaar fabrieks garantie(via Sapphire zelf dus(mail Sapphire voor de zekerheid) tevens zal je 2 jaar garantie hebben via Alternate. alleen zal dat niet echt lekker lopen via portugal.

• TimS81
NitroX infinity schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 14:47:
Garantie gaat via Sapphire lijkt me en dat gaat in Portugal toch net zo als in Nederland?
Uhm, nee, zo werkt dat helaas niet... Althans, zo hoort het de eerste 2 jaar na aankoop niet te lopen. Wanneer ik hier in de webshop of de winkel zelf mijn hardware koop dan zijn zij in eerste aanleg verantwoordelijk voor garantie e.d. Zal er uiteindelijk op neer komen dat zij met de fabrikant moeten praten wanneer ze het zelf niet kunnen oplossen. Pas wanneer er nog een extra garantie op zit, en de garantie van de leverancier afgelopen is, dan wordt dat scenario van toepassing. Daar zit dus weldegelijk een verschil tussen hier ter plaatse kopen of van het V&A aanbod. Voor mij, al is de prijs aantrekkelijk, uiteindelijk geen optie. Aangezien de prijzen hier tussen de R9 290 en de GTX 970 niet al te ver uiteen liggen, denk ik dat de GTX toch de betere keuze is. Niet voor niets wordt deze in de BBG opgenomen en niet de R9 290. :)
Pagina: 1