Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randall
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-07 11:29
Beste mede-Tweakers,

Vandaag voor de 3e keer in 12 maanden een kapot SD-kaartje uit mijn S4 mini kunnen pulken. Om een of andere reden gaan in mijn toestel de kaartjes na 4 (±1) maanden kapot. Natuurlijk kan ik een RMA-tje doen of een nieuwe kopen, maar het is zonde van de tijd en geld. Eigenlijk is het vooral het extra werk, terugzetten van mediabestanden, foto's e.d. wat voor ergernis zorgt.

De kaartjes zijn in mijn toestel en op de pc niet meer te benaderen. Ik heb met verschillende tools onder Linux, Windows en OS X geprobeerd de kaartjes te lezen, maar ze zijn en blijven 'dood'.

Het rare is dat mijn dochter een identiek toestel heeft (jan 2014) en gelukkig nog steeds met haar eerste kaartje werkt. Met dit in het achterhoofd heb ik al een tijdje zitten speuren op internet en ik wordt helaas niet veel wijzer. Natuurlijk heb ik wel wat ideeën, maar 'overtuigend bewijsmateriaal' kan ik niet vinden.

Ik ben benieuwd of iemand weet wat hier aan de hand kan zijn. Waarom gaan de kaartjes kapot en hoe is dit fenomeen te stoppen? Zijn er tweaks of programma's die voor een extreme slijtage kunnen zorgen?

Wat mogelijke oorzaken:
  • Toestel
  • Android
  • Apps
  • Kaartje
Toestel
Het toestel wordt relatief veel verkocht. Er zijn wel wat klachten, maar het toestel word niet bijzonder vaak genoemd in dit verband.

Android
Dat kans Android op zichzelf de veroorzaker is acht ik niet groot. Ik ben geen heavy user, dus als Android een probleem oplevert zouden veel meer gebruikers hier over moeten klagen. Een mogelijke oorzaak zou kunnen liggen in de toewijzing van 'vaste' stukken geheugen aan apps voor cache. Is dit waar?

Apps
Wat betreft apps ziet mijn telefoon er vrij sober uit. Browsen, muziek en foto's maken en bekijken doe ik relatief weinig. I.t.t. mijn mijn dochter gebruik ik wél K-9 Mail. Deze app springt er uit vanwege de relatief grote hoeveelheid I/O door de 4 mailaccounts die ik aanhoud (3x imap, 1x Exchange). Ook Runkeeper en Endomondo staan regelmatig aan.

Kaartje
Natuurlijk kan ik de pech hebben dat de kaartjes die ik gebruik gewoon slecht zijn. Het zijn geen goedkope namaak en ze komen van respectabele leveranciers die ook in de Pricewatch staan.

Achtergrond info:
  • Toestel: S4 mini / GT-I9195 - In gebruik per eind dec 2013
  • Android 4.4.2 (niet ge-root, met reguliere updates)
  • SD: Kingston SDHC 16GB class 10
  • SD: ± 9GB in gebruik
Alvast bedankt voor jullie meedenken,

Gr, Randall

ps Dit topic had ook onder Opslag kunnen staan. Als iemand dit een betere locatie vindt lees ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik de Potter
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-04 19:30
In mijn eerste S4 mini hebik geen enkel probleem gehad.
In mijn tweede exemplaar (juli 2015) heb ik al enkele keren een onleesbaar SD kaartje gehad.

Misschien is het probleem beperkt tot een bepaalde serie.