Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

pfSense HTTP redirect

Pagina: 1
Acties:

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:26
Hallo,
ik heb thuis een pfSense test omgeving staan welke binnenkort het internet weer gaat routeren.
Nu ben ik beetje aan het prutsen met een soort "redirect" idee.
Het idee is dat als mijn WAN verbinding (Ziggo) uitvalt, dat alle websites worden geredirect naar een interne webserver die een melding geeft dat bijvoorbeeld de Ziggo modem het niet doet.

Ik heb geprobeerd een failover in te stellen dat zodra mijn Ziggo verbinding eruit klapt, de nieuwe gateway mijn webserver's IP wordt. Hierop heb ik vervolgens ingesteld (iptables) dat alle HTTP traffic doorgestuurd moet worden naar de webserver.
Helaas werkt dit niet goed, of ik doe ergens iets verkeerd... :*)

Als ik een NAT redirect instel op de LAN interface (binnen pfSense) werkt het wel, dan wordt alle HTTP traffic doorgestuurd richting mijn webserver, helaas gaat dit ook als er wel normaal internet is... :P

Weten jullie of mijn idee mogelijk is en hoe ik het werkend kan krijgen? :)

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ik zou gewoon een proxy gebruiken, gebruik zelf echter Zeroshell dus of het in pfsense kan is een tweede, maar zodra de proxy geen reactie krijgt van de webserver geeft het zelf een simpele pagina waarin wordt uitgelegd dat er geen verbinding kan worden gemaakt met de server, of dat nou is omdat de server zelf offline is of omdat het internet er hier uitligt.

Fixing things to the breaking point...

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:26
Weet iemand of het ook mogelijk is met de "gateway failover" manier zoals hierboven beschreven staat?
Ik heb net gekeken of Squid het kan, maar kon helaas niet zo snel iets vinden :(

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Met de interne webserver als failover gateway stuur je als de ziggo lijn uitvallt de pakketjes wel een andere kant op maar hun bestemming veranderd daarmee natuurlijk niet. Ofwel die webserver krijgt dan een pakketje binnen wat als destination niet de webserver heeft. Hij gaat daar dus niet op reageren en zal het pakket hooguit routeren wat dus zou betekenen dat het weer terugkomt op je pfsense bak en dan heb je dus een loop die eindigt wanneer de TTL verstreken is. Maar waarschijnlijk komt het zover al niet eens omdat ik aanneem dat je routing in de kernel van je webserver uit hebt staan, dan valt het pakket dus dood de eerste keer dat het bij je webserver aankomt.

De beste oplossing is zoals hierboven al genoemd dus volgens mij ook een transparante proxy die een melding geeft als hij upstream geen reactie krijgt, dit moet denk ik gewoon via de proxy module in PfSense kunnen.

Om de optie met de failover gateway te laten werken moet je of ergens destination NAT gaan doen tussen de PfSense bak en de webserver of je moet de kernel van de webserver zover krijgen dat hij overal op reageert alsof het pakket voor hem is... Ik zou die weg niet op gaan in elk geval.