• tcdebeer
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-12-2025
Beste mede-tweakers,

Ik ben net begonnen met een nieuwe build. Ik heb een ASRock Extreme 4 Z87 Mobo gekocht, en daarbij een i5 4690. Helaas kom ik er net achter dat de bios dit type CPU nog niet ondersteund.

Is er een manier waarop ik de bios kan flashen op dit mobo zonder dat ik de pc "kan" opstarten? Ik weet dat sommige ASUS boards deze feature ondersteunen, maar kan niks vinden over ASRock boards.

Anders is waarschijnlijk een andere CPU aanschaffen (eentje die wel op P1.10 draait) de enige oplossing om dan de bios te kunnen opdaten naar P3.00.

Graag jullie gedachten hierover. 8)7

Tom

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je nu probeert te booten, hoever kom je dan? Als je in de UEFI kan komen of iets van een post hebt zou je kunnen flashen.

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:37
Meestal kun je je biosupgrade flashen met een incompatible cpu. Bepaalde dingen als speedstep en modelspecifieke extencies(virtualisatiezooi enz) werken dan nog niet helemaal, maar die heb je ook niet nodig voor een bios flash. Mocht het idd niet werken kun je het vaak door de winkel laten doen voor een kleine vergoeding.

Mocht die vergoeding ~€30,- zijn kun je ook een G1820 kopen pricewatch: Intel Celeron G1820 Boxed

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02 17:13

auto660

1991 240 GL Brick

Er zitten (op de foto op de asrock site) 2 uitneembare bioschipjes op je moederbord. Deze kun je (goed verpakt) naar mij opsturen en ik zal ze voor je met de goede bios versie voor je flashen. :)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• tcdebeer
TERW_DAN schreef op zondag 11 januari 2015 @ 16:32:
Als je nu probeert te booten, hoever kom je dan? Als je in de UEFI kan komen of iets van een post hebt zou je kunnen flashen.
Booten lukt uberhaupt niet. Ik krijg geen beeld en alleen wat bekende geluiden (fans e.d.).
Na enige tijd schakelt het systeem uit en probeert dan weer uit zichzelf te booten.

• tcdebeer
NESFreak schreef op zondag 11 januari 2015 @ 17:11:
Meestal kun je je biosupgrade flashen met een incompatible cpu. Bepaalde dingen als speedstep en modelspecifieke extencies(virtualisatiezooi enz) werken dan nog niet helemaal, maar die heb je ook niet nodig voor een bios flash. Mocht het idd niet werken kun je het vaak door de winkel laten doen voor een kleine vergoeding.

Mocht die vergoeding ~€30,- zijn kun je ook een G1820 kopen pricewatch: Intel Celeron G1820 Boxed
Dankje! Ik ga er even naar kijken.

En misschien als het niet werkt kan ik de vriendelijke jongens van de paradigit om de hoek wel even vragen of ik een CPU tijdelijk kan gebruiken. Worst case scenario moet ik idd 30 euro uitgeven. Dankje voor die tip overigens _/-\o_

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:00

Umbrah

The Incredible MapMan

Dan zou het ook NIET de CPU kunnen zijn, maar net zo goed wel.

1. Alles wat voeding betreft aangesloten? (24 pins én 8 pins)
2. Gebruik je een interne of externe GPU? Probeer beiden!
3. Juiste afstandsbusjes gebruikt?
4. Probeer het eens met één DIMM

Vraag anders je verkopende winkel eens of ze voor je willen flashen/testen. Kost soms een tientje of twee maar goedkoper dan een andere CPU regelen. (en voor de volgende keer: kijk in de QVL voor je koopt...)

[ Voor 6% gewijzigd door Umbrah op 12-01-2015 10:07 ]

• tcdebeer
auto660 schreef op zondag 11 januari 2015 @ 19:36:
Er zitten (op de foto op de asrock site) 2 uitneembare bioschipjes op je moederbord. Deze kun je (goed verpakt) naar mij opsturen en ik zal ze voor je met de goede bios versie voor je flashen. :)
Bedankt! Ik ga heet eerst zelf proberen op te lossen, maar anders is je service een goed alternatief.

• tcdebeer
Umbrah schreef op maandag 12 januari 2015 @ 10:06:
Dan zou het ook NIET de CPU kunnen zijn, maar net zo goed wel.

1. Alles wat voeding betreft aangesloten? (24 pins én 8 pins)
2. Gebruik je een interne of externe GPU? Probeer beiden!
3. Juiste afstandsbusjes gebruikt?
4. Probeer het eens met één DIMM

Vraag anders je verkopende winkel eens of ze voor je willen flashen/testen. Kost soms een tientje of twee maar goedkoper dan een andere CPU regelen. (en voor de volgende keer: kijk in de QVL voor je koopt...)
1 is correct, 2 allebei getest, 3 is correct, 4 ook geprobeerd. Helaas is dit tot nu toe nog het enige resterende probleem dat ik kon bedenken. Ik ga van avond even langs de winkel. Heb hier wel van geleerd idd. Volgende keer eerst checken. Al moet ik zeggen dat ik nog nooit heb mee gemaakt dat ik de bios moest flashen voordat ik het systeem uberhaupt kon booten.

Bedankt voor de reactie.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:50

br00ky

Moderator Harde Waren
Je hebt een Haswell Refresh cpu met een moederbord van de non-Refresh generatie. Dit is dus volkomen verklaarbaar. Sommige borden gaan zo hard (denk aan de Snipers van deze wereld) dat er geen oude BIOSsen (of in ieder geval nauwelijks) nog op de plank liggen in de winkels. Blijkbaar verkoopt jou bord niet zo hard en had deze nog een oude BIOS.

Op zich had de verkoper dat kunnen vermelden, maar het is een bekend (geacht) gegeven, dus heel gek is het ook weer niet.

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:37
Umbrah schreef op maandag 12 januari 2015 @ 10:06:
(en voor de volgende keer: kijk in de QVL voor je koopt...)
Daar staat dat 'ie netjes gesupport is (vanaf een zekere biosversie). Zeker met die kleine vooraden die de meeste webshops hanteren zou je bijna kunnen verwachten dat zo'n bordje wel met een redelijk recente bios geleverd wordt (of dat op z'n minst de biosversie in de price listing vermeld staat). Zelf heb ik dit gelukkig nooit meegemaakt, maar ik zoek dan ook meestal een moederbordje uit wat qua populariteit hoog scored in de pricewatch. Qua consumentenrecht is het misschien wel eens grappig om uit te zoeken wat je redelijkerwijs kunt verwachten. Mocht 'ie nog in de doos zitten (en het stickertje met een oud bios nr hebben) zou je hem op basis van wet koop op afstand terug kunnen sturen. De oude bios is immers niet naar verwachting. (Maar helaas is hij nu al 'in gebruik').

Hoe dan ook succes ermee!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-01 21:42
br00ky schreef op maandag 12 januari 2015 @ 10:47:
Je hebt een Haswell Refresh cpu met een moederbord van de non-Refresh generatie. Dit is dus volkomen verklaarbaar. Sommige borden gaan zo hard (denk aan de Snipers van deze wereld) dat er geen oude BIOSsen (of in ieder geval nauwelijks) nog op de plank liggen in de winkels. Blijkbaar verkoopt jou bord niet zo hard en had deze nog een oude BIOS.

Op zich had de verkoper dat kunnen vermelden, maar het is een bekend (geacht) gegeven, dus heel gek is het ook weer niet.
Verkopers willen dat helaas niet vaak vermelden. Ze zeggen meestal niet te weten met welke BIOS versie het bord geleverd wordt. Of dit luiheid is of dat ze het daadwerkelijk niet kunnen weten is voor mij onbekend. De vuistregel lijkt te zijn dat je je bord bij een van de grotere webshops moet kopen, ik denk dat je dan meer kans hebt op een nieuwer bord.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:00

Umbrah

The Incredible MapMan

Het is inderdaad een kwestie van snel/veel overslag wat bepaald hoe lang een moederbord op de plank ligt. De marges zijn érg klein in consu-ICT land, vandaar dat meer en meer bedrijven "lean" inkopen: zo min mogelijk voorraad, pas als het écht nodig is. En aangezien mensen ook middelen zijn, wil je zo min mogelijk tijd kwijt zijn per product... soms worden producten zelfs rechtstreeks vanuit de groothandel (en je ziet niet wie dát is...) verzonden en komt het helemaal niet eens in de buurt van de winkel!

Tsja, wat betekend dat? Minder persoonlijkheid, en gestandaardiseerde service. Puur omdat de markt dit vraagt. En dat wil dus ook zeggen dat ze het niet KUNNEN weten wat voor BIOS versie geleverd wordt (dat, en niet elke OEM is even grondig hiermee, ook zij hebben voorraad, en de importeur ook, en de groothandel, etc...). Grote webwinkels verplaatsen meer, en kunnen meer zelf doen (minder verdeelpunten die marge halen en minder voorraadpunten dus), maar ze hebben de service soms juist minder menselijk gemaakt. Een klein winkeltje is vaak bereid om gewoon even te flashen (als ze zelf al spare CPU's hebben... voor alles een voorraadje houden is gewoon kapitaalvernietiging... je gaat niet elke socket, elke iteratie op de kast stof laten happen!), terwijl een grote winkel hier vaak nét iets minder voor vraagt dan een supergoedkope CPU (die mogelijk wél werkt)...
Pagina: 1