Vreemd issue met NAS en netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mana
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 10:35
Ik weet niet hier een betere titel voor te verzinnen, deze dekt de lading het beste :)

De situatie:
2 windows machines, bedraad aangesloten
1 NAS obv Openmediavault
1 ipad op wireless uiteraard

Wat er sinds een aantal dagen gebeurd is dat als de NAS aan staat ik geen internetverbinding heb op alle andere devices ( ook niet op de NAS zelf trouwens). Zet ik de NAS uit, netwerkkabel eruit of networking service stoppen dan hersteld de verbinding zich weer op alle devices. Ik heb inmiddels de NAS opnieuw geinstalleerd, maar het zelfde probleem heeft zich weer voorgedaan. Alle port forwards die naar de NAS lopenzijn uitgezet, om uit te sluiten dat het een externe factor zou kunnen zijn. Ik ben een beetje door de ideeen heen, wellicht dat hier iemand weet wat ik hiermee aan kan. FYI, ik ben geen linux goeroe. De NAS heeft bijna een jaar zonder issues gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdkjr
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:08
Nu ben ik ook geen linux guru, maar kan het misschien dat je NAS het IP adres van je router gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mana
Dat had gekunt, maar is niet het geval. Router is de .1, nas de .244. Gebruikt geen dhcp, staat vast ingesteld zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:05
Niet toevallig de DHCP aan op je NAS ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mana
Lijkt me sterk dat een nas ineens, zonder dat ik daar wat mee doe, dhcp server wordt. Wil dat best ff controleren nog, is dat niet meer dan checken of er een dhcp service actief is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Even checken op een client wat zijn default gateway is. Dat zou de nas moeten zijn.

Overigens, Hóé heb je geen internet? Geeft 'ping google.com' een 'Unknown host' of een timeout? In het eerste geval is het een DNS probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Mijzelf schreef op zondag 11 januari 2015 @ 16:31:
Even checken op een client wat zijn default gateway is. Dat zou de nas moeten zijn.
Ik zie niks in de TS dat daar op wijst. Aangezien er sprak is van port-forwards naar de NAS denk ik juist dat die NAS niet de gateway is.

Mijn vermoeden is dat de NAS het IP-adres van een andere apparaat heeft ingepikt zoals jdkjr ook suggereert.

Post je netwerkconfiguratie eens.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:01
Router 10 minuten de stroom uitzetten, router aanzetten, dan volgende doen,
Je nas aanzetten zodat deze goed werkt.
Dan de volgende pc aanzetten, daar de ip releasen doen, dan opnieuw laten zoeken naar een ip nummer.
Voor volgende pc dit ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 11 januari 2015 @ 17:16:
[...]

Ik zie niks in de TS dat daar op wijst. Aangezien er sprak is van port-forwards naar de NAS denk ik juist dat die NAS niet de gateway is.
:Bloos: Ik moet eens afleren om 3 dingen tegelijk te doen. Ik bedoelde dat de router de gateway moet zijn.
Pagina: 1