Advies gevraagd ivm upgrade Vista - win8 ja/nee?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronvankaam
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05-2021
Beste forumleden,

Ik ben op zoek naar technisch advies in verband met een overstap van Vista naar Win 8.1. Ik heb hier al het nodige gevonden, maar dat geeft nog geen definitief antwoord op mij specifieke vraag.
Ik hoor in drie verschillende winkels namelijk drie volkomen tegenstrijdige berichten; de een zegt dat het wel kan (maar niet is aan te bevelen), de ander zegt dat het probleemloos moet kunnen, in de derde willen ze alleen maar een nieuwe pc verkopen.
Ik vraag daarom hier om het definitieve oordeel te vellen.
Ik ben in het bezit van een prima werkende Acer Aspire, met een Intel 2 Quadcore q8200 2.34 GHz, 4,00 GB Ram, 64 bits, 1 TB HDD. Hierop draait Windows Vista. Ik gebruik het om te surfen, tekstverwerking, mailen, muziekdownload en - opslag en af en toe een Youtubefilmpje, dus geen enkelé echt 'zware' toepassing.
Ik wil graag upgraden naar Win 8.1 (al was het alleen maar om van het permanente gezoem van de HDD af te zijn, en het trage opstarten), maar ik weet niet of bovenstaande configuratie dat hardwarematig wel aankan? Ik denk zelf dat bijprikken van 4 --> 8 GB Ram wel handig zou zijn,....maar de rest?

Ik krijg daarover dus tegenstrijdige berichten.....dus wie geeft het verlossende woord (graag met kleine toelichting). Want een hele nieuwe pc in tijden van crisis.....sja dat is ook weer zoiets, he?

Mijn dank is bij voorbaat groot!

vr groet
Ron

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:03
ronvankaam schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:05:

Ik wil graag upgraden naar Win 8.1 (al was het alleen maar om van het permanente gezoem van de HDD af te zijn, en het trage opstarten)
Als je dit wil kun je beter kijken of jouw moederbord een SSD aan kan en daar dan gewoon windows vista opzetten. vervolgens middels powermanagement je oude HDD gewoon automatisch uit laten gaan als deze na bijvoorbeeld vijf or meer minuten niet wordt gebruikt.

Dan is je PC en een stuk sneller met opstarten en een stuk stiller. Dan kun je daarna altijd nog beslissen of je naar win 8 upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-10 18:32
Naar mijn persoonlijke ervaringen werkt upgraden van Vista naar W8.1 niet altijd even vlekkeloos. Vaak blijf je nog altijd met een traag systeem zitten en zo af en toe krijg je stabiliteitsproblemen. Dit probleem heb je niet bij eens schone installatie, al moet je dan wel al je programma's opnieuw installeren.

Hardwarematig kan je PC Windows 8.1 prima aan (W8.1 draait lichter dan Vista). Die extra 4GB ram is ook niet nodig. Je zou eventueel kunnen overwegen om er een SSD bij te prikken aangezien dat een enorme snelheidsboost geeft aan je systeem.

Ik raad je dan ook aan om al je bestanden te backuppen en een schone installatie te doen.

[ Voor 8% gewijzigd door svenvv2 op 11-01-2015 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-10 21:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hierop draait Windows Vista. Ik gebruik het om te surfen, tekstverwerking, mailen, muziekdownload en - opslag en af en toe een Youtubefilmpje, dus geen enkelé echt 'zware' toepassing.
[...]

Want een hele nieuwe pc in tijden van crisis.....sja dat is ook weer zoiets, he?
Als dat alles is wat je doet en je wilt op je centen letten, is het ook een idee om naar een Linux distributie te kijken. Dan ben je voor €0,- klaar, het kost je alleen even wat tijd om de boel in te richten, en dat is iets wat je met de overstap naar Windows 8.1 ook hebt.

Kies je toch voor Windows, wat helemaal niet zo gek is en prima op je hardware gaat draaien, dan is 't verstandig om hier een schone installatie mee te doen. Je bent dan weer lekker clean, hebt geen restanten en haalt zo ook mooi de bezem door je software welke je niet meer gebruikt.

Een SSD erbij nemen is leuk, maar is, afhankelijk van het merk, type en grootte, bijna net zo duur als een Windows licentie. Omdat je toch al let op je kosten, is het IMO een overbodige luxe.

Iets wat ik met m'n vader nu heb besproken, is dat hij z'n PC met de komst van Windows 10 pas vervangt. Dat is ook een optie voor jou, even wachten tot April, als Windows 10 uit is. Er zijn wel geruchten dat mensen met Windows 8.1 vrij kunnen upgraden naar 10, zoals je van 8 naar 8.1 kan, maar dan zit je weer met restanten van de vorige installatie. Zing het even uit en maak dan pas je beslissing. W10 zal ook op je hardware draaien.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelfs een schone installatie met Vista (en de bijbehorende servicepacks) zal het trage opstarten verminderen. Qua hardware hoef je je geen zorgen te maken in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:34
Hero of Time schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:24:
[...]

Iets wat ik met m'n vader nu heb besproken, is dat hij z'n PC met de komst van Windows 10 pas vervangt. Dat is ook een optie voor jou, even wachten tot April, als Windows 10 uit is. Er zijn wel geruchten dat mensen met Windows 8.1 vrij kunnen upgraden naar 10, zoals je van 8 naar 8.1 kan, maar dan zit je weer met restanten van de vorige installatie. Zing het even uit en maak dan pas je beslissing. W10 zal ook op je hardware draaien.
Volgens mij komt Windows 10 pas in oktober hoor.

[ Voor 38% gewijzigd door Ramon op 11-01-2015 15:58 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OldSchoolPhoto
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-10 17:18
Als je win8.1 erop zet, dan met schone installatie, niet met een upgrate. Levert altijd een beter resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronvankaam
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05-2021
@Tritimee, @Svenvv2, @Hero of Time, @Krusher en @OldschoolPhot: dank!
Ik hou m'n oude systeem, maak een backup van al m'n bestanden en doe een schone installatie met Win 8.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-10 21:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ramon schreef op zondag 11 januari 2015 @ 15:58:
[...]
Volgens mij komt Windows 10 pas in oktober hoor.
Oh, ik dacht dat 't April was. Dat is iig het laatste wat ik hier heb gelezen (en nou heb ik de laatste maanden niet bijgehouden). Vond het anders ook wel erg rap dat ze met W10 zouden komen. Oktober klinkt beter mbt deadline enzo.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/offtopic

Het zou mij verbazen dat ze oktober halen. Het is nu nog Alpha status, Gold en RTM is niet eens in zicht gezien de bugs.
Pagina: 1