Ziggo SMTP server: kan wel mail sturen maar niet ontvangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keranoz
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:19

keranoz

/dev/urandom

Topicstarter
Goedemiddag Tweakers,

Gisteren is mijn RaspberryPi binnengekomen :D

Ik heb er toen Raspbian (Debian Wheezy voor de RaspberryPi) opgezet en deze tutorial gevolgt om een emailserver op te zetten.

Ik heb een tijdje geleden een .nl domeinnaam gekocht en hier een A, CNAME (voor www.), MX en SPF record opgezet. Deze domeinnaam gebruik ik voor email. Na de tutorial heb ik het emailaccount dat ik heb gemaakt aan mijn Android telefoon gekoppeld, met succes.

Alleen ik kan geen mail sturen of ontvangen. Dit zal vast Ziggo zijn die poort 25 dicht heeft. (Ik heb dus Ziggo en mijn Raspberry Pi mailserver zit hierachter)

Nu heb ik gelezen dat je de Ziggo SMTP server gewoon als relay in kan stellen in Postfix en dat het dan gewoon moet werken. In posfix's main.cf dit ingesteld:

relayhost = smtp.ziggo.nl:25

Nu kan ik wel mail sturen maar geen mail ontvangen. Ik heb via mijn telefoon met succes een email verzonden naar mijn Gmail adres en die kwam ook braaf binnen op mijn Gmail inbox. Via Gmail een reply gestuurd op die email terug naar mijn zelfgemaakte adres maar die komt niet over.

Ik kan dus geen email ontvangen. Als ik bij relay host in Postfix poort 587 instel in plaats van 25 zegt de Ziggo SMTP server dat ik eerst in moet loggen zie ik de logs terug. Ik zou niet hoe ik dit moet doen aangezien authenticatie via Dovecot verloopt. (Volgens de tutorial)

Heeft iemand misschien ideeën hoe ik dit werkend krijg?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:14
Ik weet niet precies hoe je de instellingen hebt gedaan voor ontvangende email? Dat zou gewoon via jouw eigendomein/IP/Raspberry moeten gaan. (daar heb je als het goed is niets van ziggo bij nodig.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
KeRaNoZ schreef op zondag 11 januari 2015 @ 13:10:
Nu heb ik gelezen dat je de Ziggo SMTP server gewoon als relay in kan stellen in Postfix en dat het dan gewoon moet werken. In posfix's main.cf dit ingesteld:

relayhost = smtp.ziggo.nl:25
Dat is alleen voor het verzenden van email.

Heb je een port forward gemaakt op je router naar de RPI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keranoz

keranoz

/dev/urandom

Topicstarter
nachtnet schreef op zondag 11 januari 2015 @ 13:42:
Ik weet niet precies hoe je de instellingen hebt gedaan voor ontvangende email? Dat zou gewoon via jouw eigendomein/IP/Raspberry moeten gaan. (daar heb je als het goed is niets van ziggo bij nodig.)
Je bedoeld hoe ik account heb ingesteld op mijn telefoon? Gaat allebei via mijn domein, niet via Ziggo. Inkomende mail gaat via poort 993 (+SSL/TLS, met eigen cert) en uitgaande mail gaat via poort 587. (+STARTTLS, eigen cert)
Ploink schreef op zondag 11 januari 2015 @ 13:47:
[...]

Dat is alleen voor het verzenden van email.

Heb je een port forward gemaakt op je router naar de RPI?
In mijn (OpenWRT) router heb ik poort 25, 993, 995, 587, 110, 143 en 465 allemaal geforward naar mijn Pi.

Op http://mxtoolbox.com/SuperTool.aspx kun je een email server test uitvoeren, dit maar eens gedaan: http://i.imgur.com/bYYERwd.png

[ Voor 30% gewijzigd door keranoz op 11-01-2015 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-10 15:53
KeRaNoZ schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:23:
[...]

Je bedoeld hoe ik account heb ingesteld op mijn telefoon? Gaat allebei via mijn domein, niet via Ziggo. Inkomende mail gaat via poort 993 (+SSL/TLS, met eigen cert) en uitgaande mail gaat via poort 587. (+STARTTLS, eigen cert)

[...]

In mijn (OpenWRT) router heb ik poort 25, 993, 995, 587, 110, 143 en 465 allemaal geforward naar mijn Pi.
Komt je email dan wel binnen bij je Raspberry?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 17:52

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik gok dat poort 25 inkomend en uitgaand dicht staat bij Ziggo. Uitgaand kan je dus oplossen door het via hun relay te sturen, inkomend ga je nooit opgelost krijgen. Dus om zelf een ontvangende mailserver te hosten moet je of naar een andere provider, of ergens een (virtuele) server huren.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keranoz

keranoz

/dev/urandom

Topicstarter
pacificocean schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:35:
[...]

Komt je email dan wel binnen bij je Raspberry?
Ik denk het wel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Jan 11 13:42:06 pi postfix/smtpd[16586]: D8C23402C7: client=mail-lb0-f178.google.com[209.85.217.178]
Jan 11 13:42:06 pi postfix/cleanup[16593]: D8C23402C7: message-id=<CAFGp3L03dOXV9NkcfJHpz+6LL4oj=9BR=Zwq5R+dLS2Kk-iZ=Q@mail.gmail.com>
Jan 11 13:42:07 pi postfix/qmgr[16132]: D8C23402C7: from=<*knip*@gmail.com>, size=1771, nrcpt=1 (queue active)
Jan 11 13:42:07 pi postfix/smtpd[16586]: disconnect from mail-lb0-f178.google.com[209.85.217.178]
Jan 11 13:42:07 pi dovecot: lmtp(16596): Fatal: Error reading configuration: Invalid settings: postmaster_address setting not given
Jan 11 13:43:14 pi postfix/lmtp[16595]: 191D6402BF: to=<*knip*@*knip*.nl>, relay=pi.*knip*.nl[private/dovecot-lmtp], delay=8703, delays=8702/0.02/0.15/0, dsn=4.4.2, status=deferred (lost connection with pi.*knip*.nl[private/dovecot-lmtp] while receiving the initial server greeting)
Jan 11 13:45:27 pi postfix/anvil[16589]: statistics: max connection rate 1/60s for (smtp:209.85.217.178) at Jan 11 13:42:06
Jan 11 13:45:27 pi postfix/anvil[16589]: statistics: max connection count 1 for (smtp:209.85.217.178) at Jan 11 13:42:06
Jan 11 13:45:27 pi postfix/anvil[16589]: statistics: max cache size 1 at Jan 11 13:42:06

Postmaster address not given?
Orion84 schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:41:
Ik gok dat poort 25 inkomend en uitgaand dicht staat bij Ziggo. Uitgaand kan je dus oplossen door het via hun relay te sturen, inkomend ga je nooit opgelost krijgen. Dus om zelf een ontvangende mailserver te hosten moet je of naar een andere provider, of ergens een (virtuele) server huren.
Ik denk dat de mail wel bij mij binnenkomt maar dat er iets fout gaat, zie log hierboven.

[ Voor 41% gewijzigd door keranoz op 11-01-2015 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:30
@Orion84: nee, enkel uitgaand is geblokkeerd en op te lossen met een relayhost zoals TS al gevonden heeft. Inkomend is niet geblokkeerd en kan gewoon werken. Werkt hier ook gewoon. :)

Dit kan op zoveel manieren misgaan dat het zinnig is om wat meer openheid te geven. Wat is de domeinnaam zou al helpen. Of je Postfix configuratie. Wanneer is de MX-record ingevoerd in de DNS gegevens?

Als je vanaf een desktop in je lan met telnet naar je server's poort 25 verbindt, wat voor reaktie geeft dat? En als je dan probeert via telnet een mail naar jezelf te sturen? Zie hier voor een voorbeeld.

Wat kan er mis zijn: MX records fout, MX records nog niet doorgevoerd, port forward niet goed ingesteld, postfix niet goed geconfigureerd, ontvangende mail wordt niet op de juiste plek neergezet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 17:52

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ah, check, dan lijkt het inderdaad meer op een foutje in je postfix config of iets dergelijks inderdaad.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
https://github.com/mail-in-a-box/mailinabox/issues/31

Postmaster address opgeven en dan werkt het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keranoz

keranoz

/dev/urandom

Topicstarter
vanaalten schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:47:
@Orion84: nee, enkel uitgaand is geblokkeerd en op te lossen met een relayhost zoals TS al gevonden heeft. Inkomend is niet geblokkeerd en kan gewoon werken. Werkt hier ook gewoon. :)

Dit kan op zoveel manieren misgaan dat het zinnig is om wat meer openheid te geven. Wat is de domeinnaam zou al helpen. Of je Postfix configuratie. Wanneer is de MX-record ingevoerd in de DNS gegevens?

Als je vanaf een desktop in je lan met telnet naar je server's poort 25 verbindt, wat voor reaktie geeft dat? En als je dan probeert via telnet een mail naar jezelf te sturen? Zie hier voor een voorbeeld.

Wat kan er mis zijn: MX records fout, MX records nog niet doorgevoerd, port forward niet goed ingesteld, postfix niet goed geconfigureerd, ontvangende mail wordt niet op de juiste plek neergezet...
Orion84 schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:48:
Ah, check, dan lijkt het inderdaad meer op een foutje in je postfix config of iets dergelijks inderdaad.
Bedankt voor jullie reacties, na het postmaster adress opgeven in dovecot.conf werkt het, mail komt binnen in mijn inbox!

Het enige wat mij nu opvalt is dat de tijd op de Raspberry Pi niet klopt, loopt een uur achter, het lijkt me dat dit ook voor problemen kan zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
KeRaNoZ schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:59:
Het enige wat mij nu opvalt is dat de tijd op de Raspberry Pi niet klopt, loopt een uur achter, het lijkt me dat dit ook voor problemen kan zorgen?
Het is de laatste stap in de postbezorging, dus ik vermoed van niet. Misschien dat antispam software heirover kan zeuren en SSL kan er soms ook moeilijk over doen.
Sowieso wel een goed idee om tijd, tijdzone, en zomertijd (daylight saving) goed te zetten. Als je het echt goed wil doen, de NTP daemon aanslingeren en dan loopt hij altijd gelijk.
http://www.raspberrypi.or...iewtopic.php?f=91&t=16058

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keranoz

keranoz

/dev/urandom

Topicstarter
Ploink schreef op zondag 11 januari 2015 @ 15:15:
[...]

Het is de laatste stap in de postbezorging, dus ik vermoed van niet. Misschien dat antispam software heirover kan zeuren en SSL kan er soms ook moeilijk over doen.
Sowieso wel een goed idee om tijd, tijdzone, en zomertijd (daylight saving) goed te zetten. Als je het echt goed wil doen, de NTP daemon aanslingeren en dan loopt hij altijd gelijk.
http://www.raspberrypi.or...iewtopic.php?f=91&t=16058
Dank u! Nu klopt de tijd wel!
Pagina: 1