Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• iomega
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09-2023
Beste tweakers,

Ik heb even jullie advies nodig bij het volgende: ik heb in 2008 een PC gebouwd o.b.v. een best buy gids (ik weet het, 't is al een oud beestje). Sedert kort kamp ik daarmee met opstartproblemen.

Voornaamste specs:

- mobo: Gigabyte GA-X48-DQ6
- graka: Radeon HD4860
- voeding: Antec TruePower Quattro 850W
- geheugen: Corsair DDR2 8GB

Dit zijn de symptomen:

- af en toe crashes met blue screen, voorafgegaan door een scherm dat blokkeert en strepen of blokjes vertoont; melding heeft dan altijd te maken met vastlopen van driver videokaart;
- PC kan echter ook dagen probleemloos draaien;
- eens uitgezet is hij heel moeilijk op te starten: geen beeld en phase leds op het mobo blijven branden (normaal gaan deze uit tijdens het booten), bij veel proberen lukt het uiteindelijk wel, soms zijn er tijdens het opstarten nog wel strepen op het scherm te zien;
- als ik de stroomtoevoer uitzet door het knopje aan de voeding uit te zetten en dan op de power knop duw (overblijvende stroom wegwerken) en daarna de stroomtoevoer weer aanschakel, gebeurt er niets als ik wil opstarten (alsof er geen stroom is). Ook dan moet ik vele malen proberen om uiteindelijk weer op te starten (en zit ik terug in het voorgaande probleem: geen beeld en vastzittende phase leds).

Ik heb de graka al gedwonclocked maar dat heeft niets veranderd.

Er is geen sprake van oververhitting (heb ik nagegaan).

Helaas heb ik niet meteen een andere grata of voeding om te testen.

Alvast bedankt voor jullie suggesties!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:18
Je systeem is 6 jaar oud, dus ouderdom/slijtage van onderdelen is waarschijnlijk een oorzaak.
Controleer je moederbord en videokaart eens op lekkende of bolstaande condensators.
Leen van iemand anders een voeding, wie weet is die van jou op?

apollo13

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-11 07:23
Check ook de binnenkant van je PC eens. Als je in die 6 jaar hem niet hebt schoongemaakt kan stof een hoop fouten geven.

Begin eerst eens om je PC geheel stofvrij te maken als dat niet het geval is. Alle ventilatoren voeding moederbord heel voorzichtig schoonmaken met een zachte schone kwast en wat blazen. Busje perslucht is nog mooier.

Stof kan voor statische elektriciteit zorgen.

En als je daar mee bezig bent stop je zo weinig mogelijk terug in de PC en ga je testen of de PC iets wil doen zonder videokaart en geheugen. De PC moet dan piepjes geven. Als hij zonder videokaart en geheugen niet wil starten is het voor 99% de voeding of moederbord.

Het kan ook dat in de loop der tijd iets niet goed vast zit. Check alle hardware en kabels ook voor de zekerheid.

Je zal dan toch iets moeten zien te regelen en anders bij iemand langs gaan die wel even een voeding kan uitlenen of het voor je uittesten. Anders kom je er helaas niet achter waar het probleem zit.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeOO op 11-01-2015 13:15 ]

• iomega
Bedankt voor je snelle reply. Er zijn geen lekkende of bolstaande condensators.

Voeding zou natuurlijk wel kunnen, lijkt dat meest plausibele optie met deze symptomen? Misschien moet ik die eens uithalen en alle stof verwijderen?

• iomega
Bedankt MikeOO, ik zal je stappen volgen. Sommige zaken heb ik al gedaan (stof verwijderd en gecheckt of alles nog goed zit).

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-11 07:23
Er is op tweakers ook een mooi topic over opstartproblemen maar kan hem even niet zo snel vinden voor je.
Pagina: 1