PC Stiller maken maar nog wel maximaal van willen genieten!!

Pagina: 1
Acties:

• Cowamundo
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-02 09:23
Ik zoek een?
Goede maar graag stille CPU cooler en Case fans voor mijn i5 4690K en Cooler Master HAF X!
Met mijn PSU zit ik volgens mij wel goed denk ik.

Wat is je budget?
Rond 100 euro, Denk dat ik daar een heel eind mee kom!

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur kwa merk, Alleen geen watercooling (zelfbouw en AIO setjes) en geen geknutsel met aftermarket GPU coolers. Ben handig met PC's maar daar brand ik liever mijn vingers niet aan.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Huidige Setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 217,95€ 217,95
1Gigabyte GA-Z97X-SLI€ 99,95€ 99,95
1Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD€ 369,95€ 369,95
1WD Velociraptor WD1500HLFS, 150GB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master HAF X€ 137,95€ 137,95
1Iiyama ProLite GB2488HSU-B1 Zwart€ 269,-€ 269,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 99,14€ 99,14
1Logitech Speaker System Z623€ 127,99€ 127,99
1Arctic Cooling Freezer 13€ 24,38€ 24,38
2Kingston KHX1600C9D3K2/8GX€ 93,99€ 187,98
1Kingston HyperX Cloud Zwart€ 87,57€ 87,57
1Cooler Master Silent Pro M700€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX100 512GB€ 186,55€ 186,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.808,41

De PC staat bij ons in de woonkamer en wordt dagelijks gebruikt voor simpel internet, Youtube, films en muziek downloaden (films afspelen alleen via de medi8er) maar vooral om op te gamen.
Aangezien de temperaturen tijdens het gamen natuurlijk oplopen gaat ook het geluid mee...
Om mijn vriendin niet tot last te zijn tijdens haar TV sessies en ik ook graag in stilte mijn ding doe wil ik mijn PC voor een schappelijk bedrag stiller maken maar nog steeds tot zijn volste recht laten komen en kunnen gebruiken!
Momenteel loopt de i5 4690K nog standaard omdat hij net nieuw is maar in de toekomst wil ik wel een lichte overclock gaan toepassen mocht ik het idee hebben dat ik er meer uit nodig heb.

Na wat onderzoek en een review van de buren uit sept 2014 kwam ik voor de CPU op de volgende 2 kandidaten... Be quiet! Dark Rock Advanced C1 en de Scythe Mugen 4 PCGH Edition.
Aangezien de Scythe Mugen 13 euro goedkoper is en iets sterker volgens de review met het oog op de lichte OC lijkt me dat de beste keuze.

Om dan ook de case fans te vervangen komt ik uit op het volgende lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 34,95€ 34,95
1BitFenix Spectre All Black, 230mm€ 10,78€ 10,78
1Cooler Master Megaflow Blue 200MM, 200mm€ 11,52€ 11,52
1Fractal Design Silent R2, 140mm€ 13,41€ 13,41
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 70,66

Graag jullie gedachten over deze koop en eventuele tips/aanpassingen!

Alvast bedankt! }:O

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Die kast is zelf de grootste boosdoener ben ik bang, dat ding is gemaakt voor airflow, niet voor stilte. Hierdoor waaien de fans wss de hele tijd op 100%, en dat maakt nogal herrie. Omdat dat ding veel mesh is, en geen enkele geluidsisolatie heeft, zal ook alles wat geluid maakt duidelijk hoorbaar zijn. De kortste klap is gewoon een andere kast kopen, zoals de pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart welke nog erg goed koelt, maar ook nog eens heerlijk stil is. Zelf vind ik hem ook degelijker voelen dan de HAF kasten, vooral door het gebrek aan plastic.

Wil je toch je kast houden, dan zou ik iig beginnen met: pricewatch: Scythe Kaze Q Black te kopen als fancontroller, en daar alle casefans op aansluiten. Dan kun je in-game de fans harder laten draaien, maar als hij uit zijn neus peutert lekker zo traag mogelijk laten draaien.

Je CPU koelertje is ook niet heel tof, pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power is imo de beste rond dit budget, zeer koel, zeer stil, past in zowel de HAF als in de R5.

People as things, that’s where it starts.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:37

Thomg

Aww yiss

Ik ben zelf redelijk te spreken over de thermalright fans die ik heb.
Als je stilte waardeert zijn het zeker geen slechte fans.
https://tweakers.net/cate...WyMjQwAHKLMpNTfTPzlKwMagE
Neem alleen niet de 143 voor... logische redenen.

• Cowamundo
@VasZaitsev Wat is er precies mis met de Mugen 4 dan? Kast ga ik nog even over nadenken aangezien ik dan met alleen de kast al over mijn "budget" heen ben, en dan ook nog een andere CPU cooler en eventueel fans moet hebben.

@Thomg Dat is dan eventueel alleen als vervanging van de fractal design neem ik aan want ik zie geen 200 en 230mm fans.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

die blauwe CM200 fan die je in je lijstje hebt staan, heb je ook in je kast zitten (in 't rood natuurlijk).
ik zou zoals Vaszaitsev zegt allereerst beginnen met een fancontroller, je kunt ook even Speedfan proberen, vind ik erg prettig werken!
die CPU-koeler kan inderdaad een stuk beter, de Mugen is goed genoeg daarvoor, maar kijk ook naar die Thermalright TS140, of zoiets: pricewatch: Gelid Solutions The Black Edition

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:56
De fractal kast en goede koeler kosten samen 130 , als je je huidige kast verkoopt blijf je ruim onder je budget.
Met de haf ga je het nooit echt stil krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door mitsumark op 11-01-2015 10:48 ]

• Cowamundo
@NLBUURMAN Is de rode fan aan de voorkant geen 230mm (zelf niet opgemeten) en dus een andere type fan, of hebben ze gewoon een kleinere fan geplaatst dan daar maximaal past?

Wat de CPU Cooler betreft, Mijn doel is de PC zo goed als mogelijk stil te maken zonder dat mijn PC te/erg warm wordt en ik daardoor power verlies.
De Scythe mugen 4 is goedkoper dan gelid die jij aangeeft en ook maar 13db tegenover 25db... Komen de temps met de mugen dan toch nog te hoog dan wel net niet te warm onder load of is de product kwaliteit van de Scythe Mugen 4 gewoon niet goed?

edit:
Bedoel je de normale TS of de Power?

De verkoop van mijn kast gaat er dan nog af ja dat scheelt idd nog.. Enig idee wat deze kast nog waard is 2e hands? Hij is denk ik anderhalf tot 2 jaar oud en heeft geen schade of iets.

[ Voor 3% gewijzigd door Cowamundo op 11-01-2015 11:08 ]

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

aan de voorkant zit een 200mm CM fan, meet maar na ;) 230mm fans zijn er niet (Nee, ook die Bitfenix is géén 230mm)
aan de specificaties die fabrikanten opnoemen heb je niets, iedereen meet namelijk anders. het beste is om gebruikersreviews er bij te pakken.
bijvoorbeeld http://nl.hardware.info/r...-maak-de-beste-keuze!deze en deze
ook de reviews hier op tweakers zijn de moeite waard; productreview: Scythe Mugen 4 PCGH Edition review door Foritain productreview: Cryorig H5 Universal review door Foritain

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Cowamundo
Top bedankt, net even ingelezen over de Fractal design define r5 die VasZaitsev voorstelde. Zeker een mooie kast en het over denken waard. Aangezien de PC nu vrij opzichtig in onze woonkamer staat is het wel een mooie strakke en rustiger uitziende kast ipv mijn huidige haf x die toch een agressievere uitstraling heeft en dat vind ik wel erg interessant.

Nu even klussen bij mijn schoonouders en dan vanmiddag/vanavond alles even goed op een rijtje zetten en dan meld ik mij weer even.

Mochten er tussendoor nog andere adviezen zijn hoor ik die graag van jullie.

Wederom bedankt!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Denk dat die Velociraptor ook wel een aardige rol speelt in de geluidsproductie?

Je kan een andere kast overwegen, daar win je zeker mee. Mooi ding die HAF X, maar ja, geheel open.

Als je bij die kast blijft zou ik kijken naar iets als productreview: NZXT NZXT Sentry Mix 2 review door Foritain (past erg goed bij CM Mesh m.i.) Als CPU koeler bijvoorbeeld die Mugen 4 of een CM 612 v2 erbij (Erg stil over de hele PWM range), en dan ben je er praktisch al. Voordeel? Niet echt duur, en vlottere aanpassing dan een nieuwe case. Nadeel? Handmatige knopjes voor je airflow, weet niet of je dat wil.

• Cowamundo
De velociraptor wordt alleen gebruikt als opslag dus de schijf hoor ik eigenlijk niet tijdens het gamen, althans niet dat mij is opgevallen.

Indien ik voor de fractal design define R5 zou gaan is het dan aan te raden om voor een iets sterkere cooler te gaan aangezien de kast toch iets stiller is of kom ik met de Scythe Mugen 4 redelijk goed uit kwa warmte productie?
Ben benieuwd.

• TerrorDanny94
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-07-2022
Vraag me alleen af waarom je 1 van de meest geluidsruchteste gtx 970 heb gekozen? Asus en msi zijn stiller in idl..

Maar met een r5 kast en fan controller kom je al een heel eind

• Thomg

Thomg

Aww yiss

TerrorDanny94 schreef op maandag 12 januari 2015 @ 19:55:
Vraag me alleen af waarom je 1 van de meest geluidsruchteste gtx 970 heb gekozen? Asus en msi zijn stiller in idl..

Maar met een r5 kast en fan controller kom je al een heel eind
Dus dat betekent dat de 970 gaming luidruchtig is idle?
Ik... eh... :o

• TerrorDanny94
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-07-2022
Thomg schreef op maandag 12 januari 2015 @ 20:01:
[...]

Dus dat betekent dat de 970 gaming luidruchtig is idle?
Ik... eh... :o
Idl

Gigabyte 31,4db
Asus 0db
Msi 0db

Asus en msi zetten de fans uit in idl dus filmpje kijken enzo hoor je je gpu niet bij. gigabyte hoor je hem wel spinnen.

Als je goeie fan controller heb kan je case fans ook uit zetten. waardoor je met film kijken of youtube bijna nix meer hoor.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Je denkt een verschil te horen in een gesloten pc?

[ Voor 11% gewijzigd door Thomg op 12-01-2015 21:11 ]

• Cowamundo
@TerrorDanny94:
Aangezien ik niet op het platteland woon maar in een semi rustige woonwijk zal ik een kaart die 31,4db produceert maar in een gesloten kast zit vast niet boven het omgevingsgeluid uit horen als een stille kamer gemiddeld ook al zo'n 20-30db is.

• plexter22
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-09-2025
Gewoon de noctua nh_ d15 voor je cpu voor je case niet de mooiste wel de beste.Koelt hier een fx9590 zonder problemen fluisterstil.

Mvg plexter

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

plexter22 schreef op maandag 12 januari 2015 @ 22:46:
Gewoon de noctua nh_ d15 voor je cpu voor je case niet de mooiste wel de beste.Koelt hier een fx9590 zonder problemen fluisterstil.

Mvg plexter
De koeler die ik voorstelde rent rondjes om dat ding heen, de TRUE Spirit 140 Power is echt een monster, zowel in formaat als in prestaties, alleen niet in prijs.

• Cowamundo
plexter22 schreef op maandag 12 januari 2015 @ 22:46:

Mvg plexter
90 euro voor alleen een CPU cooler vind ik wel erg gortig...
En aangezien ik de komende 2-3 jaar (Zo lang deze processor nog prima mee kan komen) waarschijnlijk toch NIET ga overclocken wil ik aan de cooler niet teveel uitgeven.

In deze review bij de buren houd de Mugen 4 een AMD Athlon II X4 760K Black Edition met 100W TDP tijden een stress test koel tot 49 graden op stock 3.8Ghz en 60 graden op 4.5Ghz.

Aangezien mijn 4690K maar 88W TDP heeft en ik toch liever een zo stil mogelijke cooler wil denk ik dat het toch de Scythe Mugen 4 gaat worden in combi met een Fractal Design Define R5.

Mijn twijfel was om er 2 extra fans bij te kopen om de airflow te verbeteren maar extra fans geeft ook weer extra geluid.

Daarom eerst maar zo en mocht ik het idee hebben dat de airflow niet in orde is kan ik altijd nog een extra fan plaatsen.
Nu hopen dat ik nog wat centen voor mijn HAF-X kan krijgen O-)

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 97,95€ 97,95
1Scythe Mugen 4€ 32,50€ 32,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 130,45

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ik zou in de R5 echt gaan voor de TRUE, dat ding is nauwelijks duurder, maar presteert duidelijk beter.

Extra fans is imo in een R5 niet echt nodig, heb zelf wel een extra fan gehaald voor mijn R4, maar dat komt omdat ik een R9 290 + AMD 1100T heb, welke allebei lekkere heethoofdjes zijn welke wel watt lusten.

Extra geluid valt overigens mee, je knoopt fans gewoon, desnoods via een splitter, aan de fancontroller die aan de voorkant zit. Als ik alles op 5v zet, hoor ik mijn pc niet.

• Cowamundo
Bedankt voor de extra aanvulling, ik ga het meenemen!
Pagina: 1