Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaMan79
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-05 16:37
Ik heb een lamp in de badkamer, met de schakelaar op de gang. 20cm naast die lamp zit een ventilatiebuis (van asbest, dus boren is geen optie). Ik wil een ventilator plaatsen. Als ik vanuit de gang het licht aandoe, moet de ventilator ook aangaan, met een 15min timer nadat ik het licht uitdoe. Dit kan een standaard ventilator met timer.

Maar nu wil ik 's nachts naar de wc kunnen met het licht aan zonder de luidruchtige timer. Hoe pak ik dit aan? Iets met klikaanklikuit? Graag uw advies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Neem een ventilator met vocht sensor

een timer die zoveel herrie maakt wtf ? ander merk ventilator kopen ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:24

D4NG3R

kiwi

:)

PizzaMan79 schreef op zondag 11 januari 2015 @ 01:22:
Ik heb een lamp in de badkamer, met de schakelaar op de gang. 20cm naast die lamp zit een ventilatiebuis (van asbest, dus boren is geen optie). Ik wil een ventilator plaatsen. Als ik vanuit de gang het licht aandoe, moet de ventilator ook aangaan, met een 15min timer nadat ik het licht uitdoe. Dit kan een standaard ventilator met timer.

Maar nu wil ik 's nachts naar de wc kunnen met het licht aan zonder de luidruchtige timer. Hoe pak ik dit aan? Iets met klikaanklikuit? Graag uw advies...
Lompe oplossing maar: Een tijdschakelaar ertussen hangen?

Daar komt bij dat een nieuwe ventilator echt geen lawaai hoeft te maken.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaMan79
Beide dank voor het meedenken.
Fish schreef op zondag 11 januari 2015 @ 01:30:
Neem een ventilator met vocht sensor

een timer die zoveel herrie maakt wtf ? ander merk ventilator kopen ?
Mijn doel is juist geen lawaai 's nachts. Met een vochtsensor kan hij 's nachts ineens aanspringen. Die sensor werkt of/of met de lichtschakelaar, niet en/en. Ik heb nu nog geen ventilator, maar ik vrees dat de akoestiek van de badkamer het geluid zo versterkt dat je het in de aangrenzende slaapkamer hoort en ik ben een lichte slaper.
D4NG3R schreef op zondag 11 januari 2015 @ 01:37:
[...]

Lompe oplossing maar: Een tijdschakelaar ertussen hangen?

Daar komt bij dat een nieuwe ventilator echt geen lawaai hoeft te maken.
Je bedoelt ook een timer voordat de ventilator aanspringt? Dat zou een goed idee zijn. Bvb pas als het licht langer dan 5 minuten aan is gaat de ventilator aan. Misschien 10 minuten als iemand obstipatie heeft ;-) Maar zonder grappen, bestaan zulke delayed on timers?

Als je een tijdschakelklok bedoelt: dat is geen goed idee. Dat vocht moet na het douchen direct weg, ook als iemand een keer 's nachts zou douchen. Onze badkamer zit nu vol met schimmel omdat de huurbaas geen ventilator heeft ingebouwd.

Een andere optie, als "delayed on 10min." niet bestaat, is juist een domme ventilator en dan met een slimme schakelaar. Nadeel van die oplossing is dat je de ventilator apart aan moet zetten en dat zo'n draadloze schakelaar op batterijen werkt die je af en toe moet vervangen. Liever een schakelaar waarbij default de ventilator aangaat, met een vertraagde uitschakeling. En dan een tweede schakelaar voor licht zonder ventilatie.

[ Voor 22% gewijzigd door PizzaMan79 op 11-01-2015 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Je zoekt dan naar een multifunctioneel tijdrelais met inschakelvertraging en uitschakelvertraging. Die bestaan gewoon, onder andere Finder maakt deze.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Waarom geen aparte schakelaar voor de ventilator?

Dit kan ook met een klikaanklikuit inbouwschakelaar die draadloos bestuurd wordt met b.v. aan/uit knop.

http://www.klikaanklikuit...uw-schakelaar-acm-3500-4/
quote:
De ACM-3500-3 3-in-1 inbouw schakelaar is bedoeld om verlichting of apparatuur tot 3500 Watt draadloos aan/uit te schakelen verdeeld over 3 uitgangen. Zodoende kunt u met 1 ontvanger drie lampen/apparaten draadloos aan/uit schakelen

en
http://www.klikaanklikuit...wandschakelaar-awst-8803/

Dan komt de orginele aan/uit knop op de gang te vervallen en worden er de twee aparte draadloze aan/uit knoppen in de plaats op de gang gezet. Je kunt hem dan ook nog met een Kaku afstandsbediening schakelen.

[ Voor 5% gewijzigd door ZuinigeRijder op 11-01-2015 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:00

ericplan

5180 Wp PV

Waarom geen bescheiden extra lampje?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaMan79
DrivinUCrazy schreef op zondag 11 januari 2015 @ 09:19:
Je zoekt dan naar een multifunctioneel tijdrelais met inschakelvertraging en uitschakelvertraging. Die bestaan gewoon, onder andere Finder maakt deze.
yes, dat is precies wat ik zocht, thanx :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:38

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ik heb een soortgelijk probleem met een siemens logo! opgelost, deze is waarschijnlijk wel lastig weg te werken voor je.
Dan zou je ook nog met tijdstippen kunnen werken. Of dmv een pulsschakelaar en dan bij langer indrukken de ventilator onderdrukken of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Temperatuursensor op de warmwaterleiding van de douche en daarmee de fan laten inschakelen :Y Als je daar bij kunt trouwens en het niet in de muur zit gefreesd :P

Hoeft overigens helemaal niet duur te zijn, je hebt van die simpele temperatuurschakelaars met een bi-metaal. Je hebt ze in NO en in NC. Jij wilt de eerste variant, die gaat contact maken als de temperatuur boven een vaste waarde is. Dan pak je bijv. 35 graden ofzo en combineer je het met een tijdrelais zodat de fan nog 15 - 20 minuten blijft draaien en klaar ben je.

[ Voor 76% gewijzigd door ThinkPad op 12-01-2015 08:08 ]

Pagina: 1