Beide dank voor het meedenken.
Mijn doel is juist geen lawaai 's nachts. Met een vochtsensor kan hij 's nachts ineens aanspringen. Die sensor werkt of/of met de lichtschakelaar, niet en/en. Ik heb nu nog geen ventilator, maar ik vrees dat de akoestiek van de badkamer het geluid zo versterkt dat je het in de aangrenzende slaapkamer hoort en ik ben een lichte slaper.
Je bedoelt ook een timer voordat de ventilator aanspringt? Dat zou een goed idee zijn. Bvb pas als het licht langer dan 5 minuten aan is gaat de ventilator aan. Misschien 10 minuten als iemand obstipatie heeft ;-) Maar zonder grappen, bestaan zulke delayed on timers?
Als je een tijdschakelklok bedoelt: dat is geen goed idee. Dat vocht moet na het douchen direct weg, ook als iemand een keer 's nachts zou douchen. Onze badkamer zit nu vol met schimmel omdat de huurbaas geen ventilator heeft ingebouwd.
Een andere optie, als "delayed on 10min." niet bestaat, is juist een domme ventilator en dan met een
slimme schakelaar. Nadeel van die oplossing is dat je de ventilator apart aan moet zetten en dat zo'n draadloze schakelaar op batterijen werkt die je af en toe moet vervangen. Liever een schakelaar waarbij default de ventilator aangaat, met een vertraagde uitschakeling. En dan een tweede schakelaar voor licht zonder ventilatie.
[
Voor 22% gewijzigd door
PizzaMan79 op 11-01-2015 08:25
]