Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows server 2012 voor homegebruik?

Pagina: 1
Acties:

• koenman5534
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-11-2020
hallo allemaal _/-\o_

ik ben zelf erg geïnteresseerd in het gebruik van windows server 2012. ik heb zelf nog een oude pc staan die aan de minimum rec's voldoet, maar heeft het eigenlijk wel zin om windows server te gebruiken als bijvoorbeeld File server voor een home user.

het kan allemaal veel makkelijker maar werken met WS2012 vind ik gewoon erg leuk en interresant.

ik hoor graag jullie mening O+

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Kan prima, kost alleen wel een hoop geld voor een thuisservertje. Of het zin heeft kan je alleen zelf bepalen want je geeft vrijwel geen info.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Voor alleen fileserver kan je ook prima Windows 7/8 gebruiken, je hoeft alleen mappen of partities te delen. Als je ook wilt gaan experimenteren/leren over Active Directory, Exchange en dat soort zaken is Server wel erg leuk.
Als student zijnde kun je een gratis licentie krijgen van Server 2012R2 Datacenter dacht ik, en ook als je in aanmerking komt met een cursus oid (weet niet meer helemaal hoe dat zat)
Als je het gewoon moet kopen is het wel erg duur en zou ik het niet doen als je het niet echt nodig hebt.

Verwijderd

Als je goedkoop aan een licentie kunt komen, why not. Zou zelf eerder een NAS regelen.

• koenman5534
AktiveHate schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 21:46:
Voor alleen fileserver kan je ook prima Windows 7/8 gebruiken, je hoeft alleen mappen of partities te delen. Als je ook wilt gaan experimenteren/leren over Active Directory, Exchange en dat soort zaken is Server wel erg leuk.
Als student zijnde kun je een gratis licentie krijgen van Server 2012R2 Datacenter dacht ik, en ook als je in aanmerking komt met een cursus oid
(weet niet meer helemaal hoe dat zat)
Als je het gewoon moet kopen is het wel erg duur en zou ik het niet doen als je het niet echt nodig hebt.
Ik heb zelf een licentie op dreamspark, dus ik de OS gratis krijgen, en de pc werkt ook nog prima, op school krijg ook les voor WS2012 en vind experimenteren erg leuk, maar voor puur file sharing is win 7/8 wel wat makkelijker. Daar heb je gelijk in

• koenman5534
Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 21:46:
Als je goedkoop aan een licentie kunt komen, why not. Zou zelf eerder een NAS regelen.
De hele server zou ik zou gratis kunnen opzetten, een NAS zou wel makkelijker zijn, maar dan moet je ook weer betalen haha :'(

• Kaalus
  • Niet online
Dan zou ik het er lekker opzetten :) Ik heb hetzelfde (DreamSpark Premium) en zowel ik als mijn klasgenoten hebben allemaal een thuis server met 2012R2. Het opzetten is niet veel lastiger dan 7/8, maar je kan veel meer en er vooral veel meer van leren. Dan heb je het leuke met het aangename vereenigd :)

• koenman5534
sanfranjake schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 21:42:
Kan prima, kost alleen wel een hoop geld voor een thuisservertje. Of het zin heeft kan je alleen zelf bepalen want je geeft vrijwel geen info.
Zelf kan ik op dreamspark de OS compleet gratis krijgen, en de pc voldoet letterlijk net ietsje boven de min rec's 512mb ram
Is alleem wel heel erg weinig,
Maar RAM upgrades hoeven gelukkig niet heel veel te kosten

• koenman5534
AktiveHate schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 22:55:
Dan zou ik het er lekker opzetten :) Ik heb hetzelfde (DreamSpark Premium) en zowel ik als mijn klasgenoten hebben allemaal een thuis server met 2012R2. Het opzetten is niet veel lastiger dan 7/8, maar je kan veel meer en er vooral veel meer van leren. Dan heb je het leuke met het aangename vereenigd :)
Ik zal er binnenkort maar aan gaan denk ik haha, ik doe nu zelf de opleiding applicatie developer, maar netwerken vind ik zelf ook erg leuk, en kan er altijd bij als hobby.

Waar gebruik jij je server dan nog meer voor?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:25
Wat doet die ouwe PC van je qua stroomverbruik?
Als je die 24/7 laat draaien dan worden jij/je ouders niet blij van de energierekening. Ik had ook tijdenlang een ESXi server draaien incl. UPS. Dat trok 65W continu (nog vrij zuinig op zich) wat je dus €130 euro per jaar aan stroom kost. Nu een Synology NAS draaien die maar 15W gebruikt (€30 euro per jaar). Toch gauw 100 euro op jaarbasis bespaard. In twee jaar heb ik de NAS al terugverdiend.

Ik had er ook allerlei virtuele machines e.d. op draaien, maar uiteindelijk stond het ding 99% van de tijd uit z'n neus te vreten. En torrentjes downloaden, fileserver spelen, IP-camera opnemen, databaseserver kan een NAS ook prima.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 10-01-2015 23:06 ]

• Kaalus
  • Niet online
koenman5534 schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 23:00:
[...]

Ik zal er binnenkort maar aan gaan denk ik haha, ik doe nu zelf de opleiding applicatie developer, maar netwerken vind ik zelf ook erg leuk, en kan er altijd bij als hobby.

Waar gebruik jij je server dan nog meer voor?
Ik gebruik mijn server voor van alles. Heb er op dit moment 2 draaien, een HP ProLiant rack server en een HP ProLiant MicroServer. De rackserver draait weinig, die gebruik ik vooral voor Hyper-V en het stoeien met een AD. De MicroServer draait elke dag en is vooral een luxe NAS omdat ik een normale NAS niet toereikend vind. Ook deze draait soms wat VM's, al heeft die nog te weinig RAM (net binnen gekomen).

Maar dat is pas na 1.5 jaar kloten met servers, ik ben net zo begonnen als jij. Pentium 4 met klein Asus bordje van een collega, met 512MB RAM gekregen van de systeembeheerder :P
Daar is Windows Home Server op gedraaid (omdat ik al genoeg desktops had) maar daarna toch overgegaan op 2008R2 om wat meer te kunnen. De server toen een aardige tijd gebruikt puur voor backups van mijn laptop en school zaken. Is overigens al meerdere keren van pas gekomen als mensen weer bestanden van het project hadden weg gegooid :P

Wat ThinkPad nog zegt is wel een goede, als het een oude desktop is wil je hemt niet 24/7 laten draaien. Het beste gebruik je dan iets van Lights Out of SmartPower om hem in slaapstand te zetten. Zo heb ik het ook gedaan, de server draaide maar een uur of 3 per dag, de rest stond hij in slaapstan.

Hopelijk kan je hier wat mee :)

• koenman5534
AktiveHate schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 23:06:
[...]

Ik gebruik mijn server voor van alles. Heb er op dit moment 2 draaien, een HP ProLiant rack server en een HP ProLiant MicroServer. De rackserver draait weinig, die gebruik ik vooral voor Hyper-V en het stoeien met een AD. De MicroServer draait elke dag en is vooral een luxe NAS omdat ik een normale NAS niet toereikend vind. Ook deze draait soms wat VM's, al heeft die nog te weinig RAM (net binnen gekomen).

Maar dat is pas na 1.5 jaar kloten met servers, ik ben net zo begonnen als jij. Pentium 4 met klein Asus bordje van een collega, met 512MB RAM gekregen van de systeembeheerder :P
Daar is Windows Home Server op gedraaid (omdat ik al genoeg desktops had) maar daarna toch overgegaan op 2008R2 om wat meer te kunnen. De server toen een aardige tijd gebruikt puur voor backups van mijn laptop en school zaken. Is overigens al meerdere keren van pas gekomen als mensen weer bestanden van het project hadden weg gegooid :P

Wat ThinkPad nog zegt is wel een goede, als het een oude desktop is wil je hemt niet 24/7 laten draaien. Het beste gebruik je dan iets van Lights Out of SmartPower om hem in slaapstand te zetten. Zo heb ik het ook gedaan, de server draaide maar een uur of 3 per dag, de rest stond hij in slaapstan.

Hopelijk kan je hier wat mee :)
Ik kan hier zeker wat mee, heel erg bedankt voor het delen van je ervaring, ik ga morgen maar eens beginnen met het schoon maken van m'n oude pc, loopt al jaren stof te vangen haha :)

• Kaalus
  • Niet online
koenman5534 schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 23:15:
[...]

Ik kan hier zeker wat mee, heel erg bedankt voor het delen van je ervaring, ik ga morgen maar eens beginnen met het schoon maken van m'n oude pc, loopt al jaren stof te vangen haha :)
Geen probleem, laat maar weten of het lukt! En als het niet lukt kun je hier posten, en als je verder nog wat meer (al dan niet off-topic of over server hardware) wilt weten kan je me altijd een DM sturen ;)
Pagina: 1